Bekijk volle/desktop versie : Dagblad interviewt fictief Marokkaans 'straatschoffie'



Pagina's : [1] 2

02-04-2014, 20:44
Na de ophef over de overval te Deurne, en de daaropvolgende dodelijke schietpartij waarbij twee overvallers het leven lieten, doet het Reformatorisch Dagblad vandaag ook een duit in het zakje van het 'Marokkanen-debat'. In de vorm van een fictief interview met de 19-jarige niet bestaande criminele jongeman Raouad. Journalistieke misser of geniale kronkel?


In zeven vragen brengt de schrijver van het 'interview' de kernpunten van talrijke onderzoeken naar criminaliteit onder Marokkaanse jongeren te berde. Welke onderzoeken dat zijn, blijft onduidelijk. Het resultaat is een bijna stereotiepe opsomming van het probleem, waarbij Raouad de ene na de andere open deur intrapt. Een sociologische aanklacht tegen zichzelf.

Raouad had een strenge pa die hem niet begreep. Thuis kon hij niet aarden, voelt zich nauwelijks verbonden met de Nederlandse samenleving, en zoekt zijn heil bij vrienden. Uiteraard heeft Raouad zijn school niet afgemaakt. Daardoor kan hij een baan wel schudden en is de criminaliteit zijn enige bron van inkomsten.

Lak aan iedereen
Als 'kapitein op zijn eigen schip' heeft hij lak aan iedereen. Zijn sociale leven speelt zich op straat af. 'Een betonnen jungle' waarin hij leerde van zich af te slaan. Werken voor een 'hongerloontje' doet hij niet, want 'er zijn simpeler manieren om aan die vette iPhone te komen.' Voor straatcoaches en agenten heeft Raouad geen goed woord over. 'Watjes' zijn het.

Een oplossing voor het hele probleem heeft de jonge Marokkaan ook al: 'Ik moet terug de schoolbanken in', weet Raouad. Of toch de schrijver? Inmiddels doet het interview met Raouad de ronde op Twitter. 'Is dit serieus', vraagt iemand zich af. Twitteraars verbazen zich over de fraaie volzinnen waarvan Raouad zich bedient.

'Weet je'
'Voor een criminele tiener zonder diploma komt deze Raouad aardig belezen over'. Een haastig toegevoegd 'weet je' verandert daar niets aan. 'Straatschoffie met scherp analytisch vermogen, brede kennis en uitstékende beheersing van droog vakjargon. Die komt er wel', is de conclusie van een ander. Wat wil het Reformatorisch Dagblad nu met dit artikel?

Heel politiek Nederland, links en rechts, incluis de SGP, weet al jaren waar de schoen wringt. Net als justitie en jongerenwerk. Na alle commotie zou je bijna het idee krijgen dat een Raouad van vlees en bloed op elke Nederlandse straathoek te vinden zou zijn. De kans dat hij op de website van het dagblad terechtkomt, is echter nihil. Dus waarom?

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3627224/2014/04/02/Dagblad-interviewt-fictief-Marokkaans-straatschoffie.dhtml

02-04-2014, 20:47


Raouad: Straat is voor mij als een betonnen jungle

n de talrijke onderxzoeken naar criminaliteit onder jonge Marokkanen keren in grote lijnen steeds dezelfde kernpunten terug. Een fictief gesprek met de niet-bestaande 19-jarige Marokkaanse crimineel Raouad (19) brengt ze nog eens voor het voetlicht.

De cijfers over criminaliteit liegen er niet om.

„Dat klopt. Gemiddeld worden wij als jonge Marokkanen ruim vijf keer zo vaak verdacht van misdrijven als diefstal en inbraak als onze autochtone leeftijdsxgenoten. Bij geweldsmisdrijven scoren we bijna zes keer zo hoog. Criminologen en sociologen hebben zich de afgelopen jaren het hoofd gebroken over de vraag waarom juist wij oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers. Hun analyses komen niet altijd met elkaar overeen, maar over de oorzaken denken de bobo’s in grote lijnen hetzelfde.”

Hoe is je thuissituatie?

„Pa is streng, dominant en is thuis de baas. Ik haal het niet in m’n hoofd om hem tegen te spreken. Mijn jeugd was niet om over naar huis te schrijven. In ons gezin was geen begrenzing of beloning. Mijn ouders weten eigenlijk niet goed wat ze met me aan moeten, precies zoals een vertegenwoordiger van het Landelijk Beraad Marokkanen gisteren in de media al zei. Eigenlijk begrijpen mijn ouders en ik elkaar niet meer. Maar familie en vrienden blijven erg belangrijk voor me. De buitenwacht vertrouw ik op voorhand niet, tot het tegendeel blijkt. Met de Nederlandse samenleving voel ik me niet tot nauwelijks verbonden.”

Hoe komt dat?

„School heb ik niet afgemaakt, omdat ik het zat was om steeds te worden afgewezen voor een stageplek. Een baan kan ik helemaal vergeten. Voor mij is criminaliteit de enige manier om mezelf te bedruipen. Eigenlijk heb ik lak aan alles en iedereen. Ik ben kapitein op m’n eigen schip.”

Je groeit op straat op. Wat doet dat met je?

„De straat is voor mij en veel van mijn vrienden een wezenlijk onderdeel van ons sociale leven. Hij is als een betonnen jungle. Ik heb er geleerd voor mezelf op te komen en erop los te slaan als dat nodig is. Waarom zou ik me elke dag als vakkenvuller of krantenxbezorger uit de naad werken voor een hongerloontje? Er zijn andere, simpelere manieren om aan dure kleding of aan die vette iPhone te komen.”

Thuis word je strak gehouden door je vader. Waarom ben je op straat gewelddadig?

„Agenten zijn watjes. Gisteren heb ik er nog eentje de huid vol gescholden en een middelvinger naar hem opgestoken. Op vakantie in Marokko hoef ik dat niet te proberen. Als je daar bij wijze van spreken slechts naar een agent wijst, draai je al de bak in. De Nederlandse politie is veel te soft, weet je. Gisteren werd mijn kameraad Hazim in de boeien geslagen bij de boekwinkel toen hij een paar dvd’s onder zijn jas meenam. Op het bureau werd hij in een stoel gezet. De eerste vraag was of hij soms koffie wilde.”

De gemeente waar je woont, zet straatcoaches in. Waarom lukt het hun niet om jou en je vrienden op het rechte pad te brengen?

„Hij heeft geen Marokkaanse wortels, hij begrijpt onze cultuur en gewoonten niet en slaat vaak de plank mis. Hij straalt ook geen gezag uit. Het zou beter zijn als de gemeente beter om zich heen zou kijken en iemand zou aanstellen die we kennen. Zoals een oudere man uit de Marokkaanse gemeenschap, de opa van Hazim. Hij maakt regelmatig een praatje met ons en vraagt hoe het gaat. Hij is echt belangstellend. Ik heb die man écht hoog staan, misschien nog wel hoger dan mijn eigen vader. De opa van Hazim hoeft maar met zijn vingers te knippen, en iedereen luistert naar hem. Het voordeel is dat wij hem graag zien én dat hij goede maatjes is met de politie.”

Wat moet er gebeuren wil jij de criminaliteit ooit de rug toekeren?

„Ik moet terug de schoolbanken in. Daarna wil ik graag net zo veel kans maken op een baan als Pim, met wie ik op school veel optrok. Hij vond destijds wél een mooie stageplek en kreeg er zelfs een baan.”

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/raouad_straat_is_voor_mij_als_een_betonnen_jungle_ 1_817146


02-04-2014, 20:48

Citaat door Big.Brother.:
Na de ophef over de overval te Deurne, en de daaropvolgende dodelijke schietpartij waarbij twee overvallers het leven lieten, doet het Reformatorisch Dagblad vandaag ook een duit in het zakje van het 'Marokkanen-debat'.
Reformatorisch Dagblad? Dat is geen krant.

02-04-2014, 20:53
oh please

"Mijn vader is streng en beloont niet en blablabla"

Wat een domme aanname. Het zijn gewoon boze beren nou goed. Maak er meteen hitler van.


Love for our parents

02-04-2014, 20:55



Citaat door Omashu:
oh please

"Mijn vader is streng en beloont niet en blablabla"

Wat een domme aanname. Het zijn gewoon boze beren nou goed. Maak er meteen hitler van.


Love for our parents
De ironie is wel leuk, aangezien de Reformistisch Dagblad gewoon het dagblad voor de SGP is. Oftewel de ene religieuze fundamentalist, die anders gelovige bekritiseerd vanwege hun fundamentalisme(als in geen vrijheid thuis).

02-04-2014, 21:03
Betonnen jungle me reet. Als je hier nie te een eerlijk leven kunt opbouwen dan kun je dat nergens

02-04-2014, 21:07
Het ging helemaal niet over het geloof..



Citaat door Arablover:
De ironie is wel leuk, aangezien de Reformistisch Dagblad gewoon het dagblad voor de SGP is. Oftewel de ene religieuze fundamentalist, die anders gelovige bekritiseerd vanwege hun fundamentalisme(als in geen vrijheid thuis).

02-04-2014, 21:08

Citaat door jakko:
Het ging helemaal niet over het geloof..
Ik had het over de thuissituatie van het fictieve ondervraagde persoon, over zijn gebrek aan vrijheid thuis etc. Leer lezen.

03-04-2014, 01:31
Volgens de politiek en de samenleving in Nederland moet de Marokkaanse gemeenschap meer verantwoordelijkheid en een duidelijk standpunt nemen tegenover criminele jongeren van Marokkaanse afkomst. Maar is de Marokkaanse gemeenschap evenveel verantwoordelijk voor criminelen van Marokkaanse afkomst dan de Nederlandse gemeenschap voor bijvoorbeeld York M. of Willem Holleeder?
Holleeder is een veroordeelde ontvoerder en afperser die voor beide zaken in totaal tot 20 jaar gevangenisstraf is veroordeeld. Holleeder is bovendien verdacht als opdrachtgever van meerdere liquidaties. Maar voor die verdenking is nooit voldoende bewijs gevonden. Nederlanders hadden tijdens zijn detentie, na een veroordeling tot 9 jaar gevangenisstraf voor afpersing en mishandeling, op sociale media zoals Hyves speciale community’s opgericht zoals de 'Free Willem Holleeder Hyves' waar fans berichten voor hem achterlaten. Fans? Sinds wanneer hebben veroordeelde ontvoerders en afpersers fans?

Er werden zelfs T-shirts gedrukt met 'Free Willem' als tekst. Perry ten Hoor liet T-shirts drukken met Holleeders beeltenis en de tekst THE END-stra tapes. Het was aanvankelijk een relatiegeschenk toen het proces ten einde liep. Hoe zouden Nederlanders reageren wanneer een Marokkaan T-shirts laat drukken met 'Free Mohammed Bouyeri' als tekst? Wanneer Willem Holleeder met zijn scooter door Amsterdam-Zuid reed stonden de jongeren te juichen voor hem. Holleeder was na zijn ontslag uit detentie in 1993 uitgegroeid tot een cultfiguur in Amsterdam-Zuid. Holleeder stond in horecagelegenheden naast chique bankiers. Holleeder had contacten met vastgoedondernemers als Klaas Hummel, Dirk-Jan Paarlberg en Willem Endstra.

Waar Marokkaanse topcriminelen 'tuig en drugshandelaren' worden genoemd 'die moeten opsodemieteren naar hun eigen land', kreeg Willem Holleeder van september 2012 tot 7 maart 2013 een wekelijkse column voor de Nieuwe Revu. Holleeder gaf na zijn optreden in College Tour aan benaderd te zijn door meerdere media met verschillende verzoeken. Voormalig woordvoerder van de politie Amsterdam/Amstelland, Klaas Wilting, begrijpt niet hoe Willem Holleeder educatief voor het publiek van College Tour kan zijn geweest. 'Er waren onderzoeken gaande naar liquidaties, maar tot nu toe kunnen ze het nog niet bewijzen naar zijn richting. Ik wil niet zeggen dat hij het gedaan heeft, maar de onderzoeken liepen destijds nog steeds. Hij heeft niet alleen Alfred Heineken ontvoerd, maar daarna is het ook een afperser geweest'. BN'ers gaan massaal met Willem Holleeder op de foto. Rapper Lange Frans maakt een singel met de ex-crimineel 'Willem is terug'.
Maar zolang sommige Nederlanders nog blijven geloven dat Piet Pieterszoon Heyn of Piet Hein 'en zijn zilvervloot' een zeevaarder of ontdekkingsreiziger was, en Michiel Adriaenszoon de Ruyter één van de bekendste zeehelden in de Nederlandse geschiedenis, zal er altijd naar anderen worden gewezen en nooit naar onszelf. Piet Pieterszoon Heyn en Michiel Adriaenszoon de Ruyter waren ordinaire piraten die zich bezighielden met het veroveren en heroveren van koloniën. Helaas hebben de geschiedenisboeken op school het jarenlang anders doen geloven. 'Aenschouw den Heldt, der Staeten rechterhandt, Den redder van 't vervallen vaderlandt, Die in een jaer twee groote koningkryken, Tot driemael toe de trotse vlag deedt strijken; Het roer der vloot, den arm daer Godt door streê, Door hem herleef de vrijheit en de vreê.' Natuurlijk.

De Marokkaanse gemeenschap is evenveel verantwoordelijk voor criminelen als de Nederlandse gemeenschap dat ook is. Het is geen probleem van één gemeenschap die een Marokkaanse afkomst heeft, maar een probleem van onze gehele samenleving. Waarom moet er bijvoorbeeld tegen een Marokkaans redactielid van Crimescene.PRO worden geroepen dat ze moet 'opsodemieteren naar haar eigen land'. Ze reageerde op de idioot door te zeggen dat ze niet wist dat Bos en Lommer ook een land was. Geboren in Nederland maar 'opsodemieteren naar Marokko' waar ze gezien wordt als buitenlander. CDA-raadslid Ibrahim Wijbenga zei gisteren nog tijdens een interview dat we pas op de plaats moeten maken. 'Dat geldt ook voor deze jongeren die aan het demonstreren zijn in Eindhoven en Deurne, maar dat geldt ook voor een heleboel andere mensen die dingen aanhangen aan deze kwestie die niet ter zake doende zijn'.
-

See more at: http://www.crimescene.pro/pol2821-de-marokkaanse-gemeenschap-reageert-niet-anders-dan-nederlanders-doen-in-dezelfde-situatie.html#sthash.UpTykFWp.dpuf

03-04-2014, 08:37
Etnische afkomst is geen verklaring voor crimineel gedrag, Marokkaanse ouders geven hun kinderen geen crimineel gen mee

Volgens David Pinto is het duidelijk: Marokkaanse criminaliteit is een groot probleem dat 'ontegenzeggelijk bestaat' (de Volkskrant, 28 maart 2014). Terecht dat Wilders het heeft aangekaart. Hij zegt het Simon Paul na, die een dag eerder opriep tot 'zelfreflectie' onder Marokkanen: als je zó hoog scoort in alle misdaadstatistieken, past op zijn minst bescheidenheid. Akkoord, maar laten we het dan ook even hebben over de grootste groep in de misdaadstatistieken: mannen.
Door: Hieke Huistra en Bram Mellink
De harde cijfers. Van alle Nederlandse gevangenen was in 2012 94,3% man. In gesloten gevangenissen scoren mannen 95,8%, dus het zijn ook nog eens zware criminelen. We hadden u graag verteld over mannelijke oververtegenwoordiging bij geweldsdelicten en zedendelicten, maar het Centraal Bureau voor de Statistiek rangschikt deze cijfers niet op basis van geslacht. Jammer, anders hadden we het probleem nog wat beter kunnen benoemen.
Wat moeten we met deze informatie? Zegt u het maar. Meer mannen? Minder mannen? Criminele mannen het land uit, zelfreflectie afdwingen of toch liever vernederen? Onzin, natuurlijk. We weten allemaal dat man-zijn op zich geen verklaring biedt voor criminaliteit. En dus stellen we andere vragen. Gaat het om hoger- of lageropgeleiden, rijken of armen, huisvaders of alleenstaanden, ouderen of jongeren, werkenden of werklozen? Door verbanden te leggen tussen al deze mogelijke oorzaken, wordt het probleem langzaam maar zeker duidelijk. Dan blijkt dat het onderscheid maken op basis van deze categorieën veel zinvoller is dan de vraag stellen of de crimineel in kwestie man of vrouw is. Geslachtsverandering wordt dan ook zelden voorgesteld ter preventie van criminaliteit. Liever zoeken we de oplossing in armoedebestrijding of goed onderwijs.
Dit pleidooi voor nuance is een open deur als het over mannen gaat. Maar als we spreken over criminaliteit en etnische minderheden, worden dit soort voorbehouden zonder enige schroom overboord gezet. Moeiteloos wordt gesproken over criminaliteit onder 'de Marokkanen', terwijl tegelijkertijd wordt gezegd dat we niet iedereen 'over een kam moeten scheren'. Ongegeneerd verklaart David Pinto de criminaliteit van Marokkaanse Nederlanders uit hun 'premoderne waarden', alsof zij minder modern zijn dan andere Nederlanders, alsof stelen een fundament is van de Nederlands-Marokkaans cultuur. Is dat de grondige probleemanalyse waarvoor we Wilders, aldus Pinto, dankbaar moeten zijn? Helpt dit ons om criminaliteit in de toekomst in te dammen?
Absoluut niet. Mensen als Pinto, maar ook keurige sociaal-democraten als Rob Oudkerk ('kut-Marokkanen'), Hans Spekman ('Marokkanen vernederen') en Diederik Samsom ('etnisch monopolie') benoemen geen probleem, maar creëren een probleem: ze suggereren dat etnische afkomst een verklaring kan bieden voor crimineel gedrag. Alsof Marokkaanse ouders hun kinderen een crimineel gen meegeven, alsof ze hen naar goed Marokkaans gebruik opvoeden in een steelcultuur. Dat is racistische flauwekul en bemoeilijkt bovendien de zoektocht naar werkelijke oorzaken van criminaliteit. Want criminaliteit kan zelden worden herleid tot één oorzaak. Vaak gaat het om een complex van factoren: opvoeding, uitzicht op een baan, opleidingsniveau, noem maar op. Alleen door deze verschijnselen in hun onderlinge relatie te bezien, kunnen we daadwerkelijk beginnen met het benoemen van problemen.
Het zou toch aardig zijn als we etnische minderheden in Nederland, na ruim dertig jaar discussie over de multiculturele samenleving, eindelijk eens als gelijken gingen behandelen. Dat we eindelijk eens zouden inzien dat etniciteit geen verklaring biedt voor slecht gedrag, en dat het indelen van statistiek op basis van afkomst daarom onnodig, ondoelmatig en racistisch is. Wat zouden we dan een hoop problemen oplossen. Onderzoek naar criminaliteit zou een nieuwe impuls krijgen, maatschappelijke problemen zouden adequater worden aangekaart en etnische spanningen zouden aanzienlijk verminderen. Daarvoor hoeven we niet op te houden met problemen benoemen, integendeel. We moeten er eindelijk eens mee beginnen.
En tot die tijd: alle mannen het land uit.
Hieke Huistra (1982) is wetenschapshistoricus. Als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Utrecht bestudeert ze het gebruik van statistiek en classificaties in de twintigste-eeuwse geneeskunde. Ze is in september 2013 gepromoveerd aan de Universiteit Leiden op een proefschrift over negentiende-eeuwse anatomische collecties.

03-04-2014, 08:38
ow effe vergeten bron te vermelden namelijk http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/26225_marokkaanse_criminaliteit_bestaat_niet/

Joop.nl. 1 van de meest hatelijke website voor de PVV'ers

03-04-2014, 08:39
Dat is fijn.

03-04-2014, 08:40



Citaat door Heddika:
Dat is fijn.
Leg uit..

03-04-2014, 08:42

Citaat door Rohff:
Leg uit..

Citaat:
Alsof Marokkaanse ouders hun kinderen een crimineel gen meegeven, alsof ze hen naar goed Marokkaans gebruik opvoeden in een steelcultuur.
Maar ik ben geen socioloog.

03-04-2014, 08:46

Citaat door Heddika:
Maar ik ben geen socioloog.
Er zit wel een kern van waarheid in in dit verhaal. Stel nou dat CBS statistieken uithaalt van Nederlandse pedofilie, frauderende bankdirecteuren bij Rabo Bank, ING en ABN Amro. Stel nou dat ze statistieken halen van frauderende makelaars en advocaat dat zwart geld ontvangt van cliënten. Hoe erg zijn die cijfers dan? Erger dan Marokkanen!

Pagina's : [1] 2