Bekijk volle/desktop versie : Een op de tien Nederlanders is probleemdrinker



25-02-2005, 20:57

Citaat door Corrie:
Uitgegeven: 25 februari 2005 10:58
Laatst gewijzigd: 25 februari 2005 10:59

MAASTRICHT - Ruim 10 procent van de Nederlanders van 16 tot 69 jaar oud drinkt te veel alcohol en ondervindt daar problemen van. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek onder 8000 mensen, waarvan de resultaten vrijdag gepubliceerd zijn.

De ondervonden problemen lopen uiteen van drinken om zorgen te vergeten of meer zelfvertrouwen te krijgen tot black-outs door drankgebruik, stiekem drinken, maaltijden overslaan, ongevallen, regelmatige dronkenschap gevolgd door katers en sociale problemen, waaronder problemen met partner, familie of werk.


Het onderzoek is uitgevoerd door de universiteit in Maastricht in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid (VWS).





We hebben het hier in nederland regelmatig over drugs, maar alcohol zetten we daar niet bij, wat vreemd is want alcohol kent alle kenmerken van een harddrugs en zorgt voor enorm veel problemen in de maatschappij, alcoholmisbruik kost dit land zo'n 2 miljard per jaar...
.

25-02-2005, 21:14



Citaat door Corrie:
Uitgegeven: 25 februari 2005 10:58
Laatst gewijzigd: 25 februari 2005 10:59

MAASTRICHT - Ruim 10 procent van de Nederlanders van 16 tot 69 jaar oud drinkt te veel alcohol en ondervindt daar problemen van. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek onder 8000 mensen, waarvan de resultaten vrijdag gepubliceerd zijn.

De ondervonden problemen lopen uiteen van drinken om zorgen te vergeten of meer zelfvertrouwen te krijgen tot black-outs door drankgebruik, stiekem drinken, maaltijden overslaan, ongevallen, regelmatige dronkenschap gevolgd door katers en sociale problemen, waaronder problemen met partner, familie of werk.


Het onderzoek is uitgevoerd door de universiteit in Maastricht in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid (VWS).





We hebben het hier in nederland regelmatig over drugs, maar alcohol zetten we daar niet bij, wat vreemd is want alcohol kent alle kenmerken van een harddrugs en zorgt voor enorm veel problemen in de maatschappij, alcoholmisbruik kost dit land zo'n 2 miljard per jaar...
Zelf drink ik bijna nooit (af en toe wel veel), en af en toe gebruik ik drugs (wiet en hasj), en koffie is ook niet helemaal zuiver spul hoor, die caffeïne kan nooit echt goed voor je zijn, en zo zijn er denk ik nog wel meer voorbeelden van dagelijkse etenswaren, en dranken te bedenken, die zo onder een soft-drugs wet zouden kunnen vallen, maar niet als dusdanig bestempelt worden, omdat ze normaal zijn...

25-02-2005, 21:24
De scheiding tusssen alcohol en drugs is kunstmatig.

Alcoholgebruik is onderdeel van onze cultuur, de andere drugs zijn dat niet.

Laatst las ik iets over een plan om op bierviltjes waarschuwingen tegen het roken van hash te drukken.
Ik weet niet meer waar.

26-02-2005, 00:58
Is 'probleemdrinker' een verzachtende uitdrukking voor alcoholist?

26-02-2005, 01:03



Citaat door Geeuwtje:
Is 'probleemdrinker' een verzachtende uitdrukking voor alcoholist?
Volgens mij wel ja..

Ik heb een "probleemdrinker" als buurman gehad, dat is best vervelend..

26-02-2005, 01:05
hmmm, ik drink geen Probleem.

Ik drink wijn.

26-02-2005, 01:11
alcohol is ook drugs. Feit...
Om deze reden o.a. is het in de islam verboden
Hoe je het draait of wendt, de mens blijft altijd zwak.

26-02-2005, 01:13

Citaat door no_brains:
alcohol is ook drugs. Feit...
Om deze reden o.a. is het in de islam verboden
Hoe je het draait of wendt, de mens blijft altijd zwak.
en koffie dan? en suiker?

26-02-2005, 01:13

Citaat door Peej:
hmmm, ik drink geen Probleem.

Ik drink wijn.
Zeker geen problemen mee???

26-02-2005, 01:17

Citaat door Geeuwtje:
Is 'probleemdrinker' een verzachtende uitdrukking voor alcoholist?
Niet precies.

Het woord probleemdrinker wordt ook wel gebruikt om mensen aan te duiden die nog geen echte afhankelijkheid aan alcohol hebben ontwikkeld. maar die toch te veel drinken.

26-02-2005, 01:19

Citaat door DutchBart:
en koffie dan? en suiker?
teveel van alles is nooit goed, maar koffie en suiker
is niet als dusdanig verslavend..... en beneveld je bewustzijn niet.
Daar gaat het ook om ..... je moet ten alle tijden bij volle
verstand zijn als je die hebt tenminste

26-02-2005, 01:22

Citaat door no_brains:
teveel van alles is nooit goed, maar koffie en suiker
is niet als dusdanig verslavend..... en beneveld je bewustzijn niet.
Daar gaat het ook om ..... je moet ten alle tijden bij volle
verstand zijn als je die hebt tenminste