Bekijk volle/desktop versie : Waarom is de mens geschapen in de Islaam...



24-02-2005, 20:09
Asalaam aleykoum,

1 simpele vraag : Waarom is de mens geschapen in de Islaam?


Wa3aleykoum salaam

24-02-2005, 20:15



Citaat door amal_maroc:
salaam aleikom,
we zijn geschapen om Allah swt te aanbidden, en kholafa'e van de aarde te zijn.
Asalaam aleykoum,

Verklaar je nader : " Kholafa'e " ?


wa3aleykoum salaam

24-02-2005, 23:14

Citaat door amal_maroc:
Salaam aleikom,
Allah swt heeft engelen die hem dag en nacht aanbidden, ze heten niet voor niets 3ibad Arahmaan. De mens is ook gechapen om Allah swt te aanbidden, en daar naast moet de mens de aarde leiden, daar mee wordt bedoelt, dat we volgens de regels van Allah swt moeten leven, en in dezelfde tijd naar kennis zoeken, nieuwe dingen leren, die natuurlijk gunstig zijn voor de mensheid, en zich niet bezig houden met de wereldse dingen zoals: uitgaan, drinken enzo...
wassalaam

Asalaam aleykoum,

Kan je me een bepaalde tekst betreffende aanhalen?

Wa3aleykoum salaam

25-02-2005, 19:22
Someone?

25-02-2005, 19:34



Citaat door Daliatje:
Er staat duidelijk in de Koran " wa ma chalaqtsa al ins wal djinn ila li yahboedoeni"/Ik heb de mens en de djinn slechts geschapen opdat ze me kunnen dienen.


"Dienen" betekent niet alleen het gebed(salat), veel mensen denken dat men met bovenstaande vers" salat" wordt bedoelt, neen! Salat is maar een klein onderdeel van de 'ibada . Mijn exegese hiervan is het volgende: men moet alle handelingen die men verricht in overgave doen aan allah. Bij elke handeling moet men aan G'd/allah denken en het uit "ontzag" doen voor Hem. Dat is aanbidding.


Choelafa afgeleid van "chalifa" betekent plaatsvervangers. G'd heeft de mens geschapen als zijn plaatsvervanger op aarde opdat de mens Zijn wil kan uitvoeren en dus de mens 'G-d' symboliseert. Volgens de joodse visie moet dé mens zoveel mogelijk als G'd zijn. Dat betekent zoals G'd de naakten kleedt( G'd gaf aan adam en eva kledij) , zo moet de mens de naakten kleden. Zoals G'd de zieken bezoekt,(G'd bezocht abraham bij zijn ziekte na de besnijdenis) , zo moet de mens de zieken bezoeken. Zoals G'd de doden begraaft( Hij begroef Mozes in de berg Nebo), zo moet de mens de doden begraven.

Zie soera al baqara waarin duidelijk staat "Ini dja'hiloen fil ardi chalifa". (accent ' is de letter "ayn"keeluitspraak)

We moeten proberen zoveel mogelijk als G'd te zijn, zoals Hij barmhartig is, zo moeten we dat ook zijn, zoals HIj vergevendgezind is, zo moeten we dat ook zijn.Dat is de joodse visie. En ik weet dat de islam ook zo over denkt.
De gedachte dat je zelfs in de buurt van God z'n barmhartig kunt geraken is lachwekkend, wij moeten te leven zoals de profeet Mohammed(vzmh).

Verder zeg je salat is een klein deel van de aanbidding? Salaat is juist een groot deel van de aanbidding, spreek maar voor jezelf en niet voor de islam, zeker niet als je een Jood bent.

25-02-2005, 19:37

Citaat door Daliatje:
Er staat duidelijk in de Koran " wa ma chalaqtsa al ins wal djinn ila li yahboedoeni"/Ik heb de mens en de djinn slechts geschapen opdat ze me kunnen dienen.


"Dienen" betekent niet alleen het gebed(salat), veel mensen denken dat men met bovenstaande vers" salat" wordt bedoelt, neen! Salat is maar een klein onderdeel van de 'ibada . Mijn exegese hiervan is het volgende: men moet alle handelingen die men verricht in overgave doen aan allah. Bij elke handeling moet men aan G'd/allah denken en het uit "ontzag" doen voor Hem. Dat is aanbidding.


Choelafa afgeleid van "chalifa" betekent plaatsvervangers. G'd heeft de mens geschapen als zijn plaatsvervanger op aarde opdat de mens Zijn wil kan uitvoeren en dus de mens 'G-d' symboliseert. Volgens de joodse visie moet dé mens zoveel mogelijk als G'd zijn. Dat betekent zoals G'd de naakten kleedt( G'd gaf aan adam en eva kledij) , zo moet de mens de naakten kleden. Zoals G'd de zieken bezoekt,(G'd bezocht abraham bij zijn ziekte na de besnijdenis) , zo moet de mens de zieken bezoeken. Zoals G'd de doden begraaft( Hij begroef Mozes in de berg Nebo), zo moet de mens de doden begraven.


Zie soera al baqara waarin duidelijk staat "Ini dja'hiloen fil ardi chalifa". (accent ' is de letter "ayn"keeluitspraak)

We moeten proberen zoveel mogelijk als G'd te zijn, zoals Hij barmhartig is, zo moeten we dat ook zijn, zoals HIj vergevendgezind is, zo moeten we dat ook zijn.Dat is de joodse visie. En ik weet dat de islam ook zo over denkt.
Proberen als god te zijn?

Safi, dit is de druppel !!

25-02-2005, 19:58

Citaat door Daliatje:
Sorry Liloesh, maar je bent kortzichtig. Je hebt nog het "ware geloofsbeleving" niet bereikt en daarom reageer je zo. Uiteraard is G'd aan niemand gelijk, maar ik gaf door duidelijke voorbeelden aan dat we moeten proberen zoals Hem te zijn in Zijn Eigenschappen van barmhartigheid enzovoort. Jij hebt duidelijk de Hadiths qudsi niet gelezen. in één van de hadith staat duidelijk dat G'd op de dag des oordeels het volgende gaat zeggen tegen mensen " o mijn dienaar, ik was ziek en jij kwam me niet bezoeken", o mijn dienaar, ik was arm, maar jij gaf me niks,......" de mensen zullen reageren "O G'd, hoe kan dat nu??" Jij bent de Heer van het al, hoe kun je "ziek" zijn. Hij zal antwoorden "Mijn dienaar was ziek en Ik was daar, waar was jij?", Mijn dienaar was arm en Ik was bij hem, waar was jij?....




Liloesh, beoordeel nooit iemand totdat je in zijn/haar schoenen staat.
Ik beoordeel niemand. En je zei duidelijk : "We moeten proberen zoveel mogelijk als G'd te zijn " .

Heb geen zin in een zinloze discussie

25-02-2005, 19:59

Citaat door aminab1985:
Inna allaha galaka elinsaana wal djinna ILLA liya3boedoen
.

25-02-2005, 20:54

Citaat door Daliatje:
Zucht, liloesh, die zin heb ik al eerder geciteerd maar zij(niet jij) heeft dat niet gelezen. Zie eerste reactie van mij. Zin betekent " allah heeft slechts de mens en de geesten geschapen opdat ze Hem kunnen dienen". In de koran staat" wa ma chalaqta al ins wal djinn ila lil yahboedoeni"= Ik heb de mens en de geesten slechts geschapen opdat ze Mij kunnen dienen. Zie eerste reactie van mij.

Jij intrigeert mij liloesh. Positief bedoeld. Jij maakt je nooit kwaad in Marokko.nl en zegt steeds oprecht je mening en raadt je medezusters/broeders aan tot het goede.

26-02-2005, 15:47
Iemand nog meer kennis heeft?