Bekijk volle/desktop versie : Wie werkt er op een voorschool en kan me de voorwaarde van de plaatsing vertellen



Pagina's : [1] 2

12-03-2014, 20:22
Waar moeten we al voldoen zodat onze kleine naar de voorschool kan gaan?

12-03-2014, 20:51


Beide ouders moeten werken. Meer niet.

12-03-2014, 20:54
Meestal geldt dat je kind enkel naar de voorschool mag als blijkt dat het kind geen tot weinig Nederlands spreekt en daardoor een achterstand op de basisschool zou kunnen krijgen.

Dit is bij een peuterspeelzaal niet het geval. Bovenstaande is 4 dagdelen en peuterspeelzaal 2.
Dit is overigens niet overal even streng. Sommige doen helemaal niet moeilijk.

12-03-2014, 20:54
Sinds kort moeten ouders ook de voorschool betalen, men buurmeisje vertelde dat ze bij haar andere kinderen voorheen niks betaalde

12-03-2014, 22:06


Voorschool is bedoeld voor kinderen met taalachterstand ten voorbereiding voor de basisschool. Op de peuterspeelzaal hier in Den Haag is het gratis wanneer je recht hebt op ooievaarspas, anders kost het ongeveer 20eu per maand.

12-03-2014, 22:54

Citaat door peaceforall:
Beide ouders moeten werken. Meer niet.
Hoezo werken?

12-03-2014, 22:56
Waar ik woon zijn de peuterspeelzalen nu een voorschool geworden, waar gewoon kinderen zonder taalachterstand op zitten.. kinderen die wel een taalachterstand hebben krijgen wel voorrang en mogen 4 keer per week gaan.. terwijl kinderen die geen achterstand hebben 2 keer in de week gaan

ik denk dat het gewoon afhangt van waar je woont en welk plaatsingsbeleid ze voeren... ik zou even contact opnemen met het hoofdkantoor

12-03-2014, 22:56
betalen is niet erg, we hebben berekend en komen rond de 55 euro per maand. Maar wij willen zo graag dat hij 4 dagdelen gaat omdat de voorschool echt een uitkomst is
Ik vraag me alleen af of er naar de opleidingsniveau van de ouders wordt gekeken. en hoe de kind is ontwikkelt. Mijn zoontje maakt al zinnen en spreekt beide talen maar wat wij merken is dat hij geen focus heeft. Hij wilt te veel en daar geen concentratie heeft.

12-03-2014, 23:05
Ik lees op deze site dat de VVE is bedoeld voor de kinderen met ouders die laagopgeleid zijn.

http://https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/kennisbank/Informatie/VoorschoolEnVroegschool1?sessionId=9F587645A6B3FDC 2A1DF08EBA52D9CCB
Citaat door Usila:
betalen is niet erg, we hebben berekend en komen rond de 55 euro per maand. Maar wij willen zo graag dat hij 4 dagdelen gaat omdat de voorschool echt een uitkomst is
Ik vraag me alleen af of er naar de opleidingsniveau van de ouders wordt gekeken. en hoe de kind is ontwikkelt. Mijn zoontje maakt al zinnen en spreekt beide talen maar wat wij merken is dat hij geen focus heeft. Hij wilt te veel en daar geen concentratie heeft.

12-03-2014, 23:25
Verschilt per gemeente. Hier in Rotterdam gaan ze gewoon 4 dagdelen en in de nulhroep 5 delen

12-03-2014, 23:33

Citaat door peaceforall:
Beide ouders moeten werken. Meer niet.
Nog nooit eerder gehoord. Waar woon jij?

13-03-2014, 01:25
Ik wilde dit nooit. Maar mijn dochter is nog veel te jong. Ik merk wel dat ze echt gek is op kinderen en het heel erg leuk vindt om samen te spelen. Ze zoekt zelf toenadering. Is dit een reden om haar naar een voorschool te brengen?

Ik weet niet, maar voel me nu al schuldig bij het idee!

13-03-2014, 16:32



Citaat door Aaike:
Ik lees op deze site dat de VVE is bedoeld voor de kinderen met ouders die laagopgeleid zijn.

http://https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/kennisbank/Informatie/VoorschoolEnVroegschool1?sessionId=9F587645A6B3FDC 2A1DF08EBA52D9CCB
We zijn beide "hoogopgeleid" volgens de normen. Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt voor info en eventueel inschrijven.

13-03-2014, 16:33

Citaat door Moeder2013:
Ik wilde dit nooit. Maar mijn dochter is nog veel te jong. Ik merk wel dat ze echt gek is op kinderen en het heel erg leuk vindt om samen te spelen. Ze zoekt zelf toenadering. Is dit een reden om haar naar een voorschool te brengen?

Ik weet niet, maar voel me nu al schuldig bij het idee!
Voorschool is echt zo een goede start voor kinderen. Ik merk het bij de kinderen van mijn broer en tante. Ze gaan echt vooruit en ze bloeien op. Er is niets ergs aan je geeft je kind een voorsprong op de basisschool.

13-03-2014, 16:38
In eerste instantie was de Voor en -Vroegschoolse Educatie VVE bedoeld voor kineren met een taalachterstand. Met name kinderen met ouders die laagopgeleid zijn. Een paar jaar na de introductie van de VVE is het een soort van peuterspeelzaal geworden maar met nog altijd een focus op taalontwikkeling. Het is voor iedereen toegankelijk. Juist ook om kindjes die goed NL spreken te laten optrekken met kindjes die een taalachterstand hebben. Vaak zie je in grote steden dat het of gratis is, of om een kleine ouderbijdrage gevraagd wordt, afhankelijk van het gezamenlijk inkomen.
In andere steden betalen ouders wel de volle prijs. Het is maar net in welk gemeente je woont en welke prioriteiten de gemeente heeft gesteld aan onderwijs. Het Rijk financiert dit weliswaar, maar alleen gebieden/ gemeenten met veel lage inkomens komen in aanmerking voor subsidies vanuit het Rijk.

Pagina's : [1] 2