Bekijk volle/desktop versie : LEKKERSTE BAMI (of nasi)

Pagina's : [1] 2

10-02-2003, 20:23
Salam lieve mensen,

Ik daag jullie uit! Wie kent het lekkerste bami recept?
Ik zal mijn recept geven (ik zeg er wel bij dat ik alles uit de losse pols doe)

1 pond ei-mie (chinese toko)
1 gesnipperde ui
1 rode peper
3 teentjes knoflook
3 eetlepels zoete ketjap (chinese toko)
3 eetlepels zoute ketjap (chinese toko)
1/2 theelepel (verse) gemalen peper
1 tomaat
1 rode paprika
1 bouillonblokje
1 pond kippenvlees
1/4 theelepel vetsin (chinese toko)
pak bamigroenten (supermarkt)
water
olie
zout

Snijd de kip fijn. Kook de mie en laat deze afkoelen. Fruit de ui en de knoflook in hete olie en voeg daarna ketjap, zwarte peper, tomaat, paprika, bouillonblokje, rode peper zout en de kip toe. Meng alles goed en bak de kip goed gaar (ik doe er altijd een scheutje water bij dan blijft de kip lekker mals, als je daarvoor kiest moet je wel zorgen dat het water verdampt is voordat je verder gaat). Voeg dan de mie toe en roer alles goed om tot de mie helemaal bruin (ketjap) van kleur is.
Bak in een koekepan een omelet (heel dun), snijd deze in dunne reepjes en decoreer de bami hier mee.
Je kunt de bami natuurlijk zo heet mogelijk maken. Je kunt i.p.v. 1 spaanse peper, madam jeannette (gele surinaamse peper) of 3 chilipepers nemen. Ook de hoeveelheid ketjap is voor iedereen verschillend. Ik zelf kan alles conimex ketjap afraden, die is qua smaal veel minder lekker dan de ketjaps bij de toko.

Wie weet een lekkerder recept dan deze?...

ik hoor het graag

14-02-2003, 21:27

Citaat:
Origineel gepost door freedom23
Salam lieve mensen,

Ik daag jullie uit! Wie kent het lekkerste bami recept?
Ik zal mijn recept geven (ik zeg er wel bij dat ik alles uit de losse pols doe)

1 pond ei-mie (chinese toko)
1 gesnipperde ui
1 rode peper
3 teentjes knoflook
3 eetlepels zoete ketjap (chinese toko)
3 eetlepels zoute ketjap (chinese toko)
1/2 theelepel (verse) gemalen peper
1 tomaat
1 rode paprika
1 bouillonblokje
1 pond kippenvlees
1/4 theelepel vetsin (chinese toko)
pak bamigroenten (supermarkt)
water
olie
zout

Snijd de kip fijn. Kook de mie en laat deze afkoelen. Fruit de ui en de knoflook in hete olie en voeg daarna ketjap, zwarte peper, tomaat, paprika, bouillonblokje, rode peper zout en de kip toe. Meng alles goed en bak de kip goed gaar (ik doe er altijd een scheutje water bij dan blijft de kip lekker mals, als je daarvoor kiest moet je wel zorgen dat het water verdampt is voordat je verder gaat). Voeg dan de mie toe en roer alles goed om tot de mie helemaal bruin (ketjap) van kleur is.
Bak in een koekepan een omelet (heel dun), snijd deze in dunne reepjes en decoreer de bami hier mee.
Je kunt de bami natuurlijk zo heet mogelijk maken. Je kunt i.p.v. 1 spaanse peper, madam jeannette (gele surinaamse peper) of 3 chilipepers nemen. Ook de hoeveelheid ketjap is voor iedereen verschillend. Ik zelf kan alles conimex ketjap afraden, die is qua smaal veel minder lekker dan de ketjaps bij de toko.

Wie weet een lekkerder recept dan deze?...

ik hoor het graag

Jij houdt wel erg veel van koken he!!!
wel goed van je.

16-02-2003, 10:03

Citaat:
Origineel gepost door pietjepuk83
Jij houdt wel erg veel van koken he!!!
wel goed van je.
Koken is echt een grote hobby van me!
Het is een soort van ontspanning

16-02-2003, 15:15
heb je nog meer recepten.ik wil van alls uitproberen ,maar niets lukt me.
Mijn zussen hebben medelijden met me.(zij zijn het huis uit en ik ben nu de enige bij me ouders thuis).
Dus als je medelijden met me hebt zou ik graag meer recepten van je willen hebben.Ik ben het je eeuwig dankbaar.Alvast bedankt.

kuz btisaaam!

16-02-2003, 16:24

1 pak mie (bij de supermarkt of toko)
2 ui
1 tomaat
1/2 madame chanet maakt niet uit wat voor kleur
ketjap zoet
ketjap zout
2 eieren
gedroogde garnalen (toko)
fachong worst kip (toko)
bouillonblokjes
ajinomoto (toko)
pak groenten mix (keuze)
bosje selderij
knoflook
kilo kip

eerst ga je de mie koken. nadat het gekookt is laat je het goed uitlekken. Als het goed is uitgelekt ga je een beetje zout een zoete ketjap erdoorheen doen ik doe het op gevoel en dan mixen zodat alles bruin wordt maar niet te veel mixen want dan wordt het te ketjap achtig. dat laat je vervolgens staan.

daarna ga je ui schillen en fijn malen maar niet te fijn en dat zelfde doe je met de teentjes knoflook. Die ga je samen bakken maar niet te veel bakken. Ondertussen snij je de fachong worst in kleine blokjes en wel je de gedroogde garnalen in een bakje heet water. Dan voeg je de groenten mix toe en blokjes bouillon om het zodoende niet flauw te laten worden en naar smaak de peper . Dit alles ga je mixen je doet de fachong worst en garnalen erdoorheen je laat het nu zachtjes pruttelen op het vuur. Daarna doe je beetje voor beetje de mie erdoorheen maar niet alles in een keer anders verdeel je de groenten en worst niet goed door de mie heen. Tenslotte kan je nog wat eieren bakken en dit klein maken en er doorheen doen.

Kip

Je gaat de kip eerst wassen in een bak met azijn. Nadat je de kip gewassen hebt ga je hem ontdoen van de vel hoeft niet er zijn mensen die het lekker vinden. Je snijd de tomaat knoflook en uien en die ga je bakken samen met de kip, totdat de kip een beetje bruin is
Dan doe je ketjap in de pan tot de kip redelijk verdeeld bruin is niet te veel ketjap daar doe je selderij doorheen en een beetje suiker en eventueel peper. Dit laat je pruttelen totdat de ketjap zich vormt tot een ju die dik is en niet te waterig ongeveer anderhalf uur niet het vuur te hoog zetten.

Zuur

1 Komkommer
1 rode ui
2 tomaat
1 paprika
1 madame chanet

bakje met azijn vullen alles snijden en dan met de peper en pigmentballetjes in het bakje azijn doen of potje en dan in de ijskast zetten

16-02-2003, 16:26
het is bijna hetzelfde eet smakkelijk

24-02-2003, 20:24
Ik heb nog lekkere recepten voor jullie.

24-02-2003, 21:57
heeey dan moeten jullie mijn bami is gaan proeven ik doe het gewoon van mijn eigen recepten dus uit mijn eigen koppie!!hihihih maarre de jouw ga ik ook uit proberen hoor

22-03-2003, 14:43
Oh nee, als je echt wilt watertanden van een bepaald soort bami moet je de mijne uitproberen!

1 pak Hokkien Mie van conimex (supermarkt)
bamigroenten, liefs Thaise
uitjes,blokjes
kipfilet, in blokjes
roerbakmie van Honig
ei

Aanwijzingen volgen op het pak Hokkien Mie.
(Nadat je de kipfilet hebt gemarineerd, en gebakken in een wok, voeg ik zelf altijd wat uitjes toe, daarna pas de bamigroenten)
Ik voeg zelf aan het eind nog wat roerbakmie van Honig toe, en gebakken ei in stukjes toe aan de maaltijd.
Even opscheppen en klaar is miep!
Wel met stokjes eten!

Eet smakelijk.
Normaal gesproken maak ik bami ook uit eigen hand,maar toen ik dit pakje heb ontdekt..........................

Als iemand dit heeft uitgeprobeerd, laat het me dan weten.

09-01-2011, 15:55
is dat bami ?

09-01-2011, 17:05
ik ben nu aan het maken

09-01-2011, 17:05
mar ik heb te veel kejap gedaan

09-01-2011, 18:08

Noti. Ik doe meestal simpel mie/bamigroenten/ketjap/bamikruiden maar wil eens wat anders.

13-01-2011, 19:24
Ik heb een lekker typisch surinaams recept gevonden.

http://www.surinaamseten.nl/showrec.php?IDREC=44
Ik gebruik wel vaker die potjes en doe er echt heel lang mee.
Ze zijn heel geconcentreerd en smaakt zo lekker.

21-01-2011, 13:11
hey bentoujdia
nou ik had een keer die trifasie gekocht het was zo smerig had het meteen in prullenbak gegooid op het potje staat het recept wat je ook op internet ziet
mijn mening: niet te eten

Pagina's : [1] 2