Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse stem weegt zwaar bij Amsterdams verkiezingsoordeel



Pagina's : [1] 2

04-03-2014, 21:09
Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht, houdt politiek Amsterdam de adem in. De machtspositie van de PvdA wankelt nu de Marokkaanse kiezer de partij niet meer als vanzelfsprekende optie ziet.





Met 8,3% van hettotale electoraat bepalen Marokkaanse Amsterdammers stevig mee wie de komendevier jaar aan de knoppen mag draaien. Bij de laatste peiling kwam D66 alsgrootste uit de bus. Is de passie tussen de PvdA en de Marokkaanse kiezersvervlogen, of blijven zij hun oude liefde trouw?

Nida
'Zeg nooit dat je iets niet kan', met deze kreet motiveert Nordin El Ouali vanNida islamitische kinderen in zijn campagnefilmpje. Deze nieuwe Rotterdamsepartij is een typisch gevolg van de ontstane distantie tussen de jongereislamitische kiezer en de PvdA. Moslimsen Marokkanen willen niet meer gezien worden als groep die geholpen moet wordenomdat zij het niet kunnen. El Ouali hekelt de arrogantie van de PvdA: 'Het gaatbij ons niet alleen om banen maar ook om een visie, een totaalpakket waarbijethiek en geloof belangrijk zijn'.


Ookandere partijen zijn zich bewust van de leegte die zij opvullen als Marokkanende PvdA de rug toe keren. Dat D66 een alternatief blijkt te zijn was alduidelijk, maar daar lijkt de PvdA dan op te reageren door bijvoorbeeldpersonen als Sofyan Mbarki en Issa Zanzen een prominente plek op delijst te geven. Zij genieten door hun inzet in de afgelopen jaren een hogemate van vertrouwen binnen de Marokkaans Amsterdamse gemeenschap.


De PvdA inAmsterdam lijkt zich het verlies van de Marokkaanse achterban niet te kunnenveroorloven. Maar zijn deze heren in staat om wel een aansprekende geluid telaten horen, in plaats van mee te gaan in de rechtse verkramping?


Marokkaanse stem
DeMarokkaanse stem in de Amsterdamse verkiezingen kan cruciaal zijn. In de stadwonen volgens de meest recente cijfers van het CBS 72.366 Marokkanen. Datbetekent dat één op de twaalf Amsterdammers van Marokkaanse komaf is. Dehoofdstad herbergt daarmee meer stedelingen van Marokkaanse komaf dan heelLimburg aan niet-westerse allochtonen telt. De onvrede onder deze groep - dievoorheen traditioneel trouw was aan de PvdA - kan negatief uitpakken voor departij.


Eerderdreigde oud-Tweede Kamerlid Mohammed Rabbae namens de samenwerkende Marokkaanseorganisaties om Marokkanen te adviseren niet meer op de PvdA te stemmen.Lodewijk Asscher haastte zich geschrokken om te melden dat de PvdA ‘zich als partij met hart en ziel inzet voor deintegratie van Marokkaanse kinderen’ en dat ‘MarokkaanseNederlanders toch vooral zelf kiezen aan welke partij zij hun vertrouwenschenken’.


Kandidaten
Maar wat zijn op 19 maart de mogelijkheden voor de Marokkaanse kiezer inAmsterdam? In de top twintig van de kieslijsten staan vijftien Marokkaansekandidaten. De PvdA, de Partij van de Eenheid en De Groenen presenteren allendrie Marokkaanse kandidaten. Opvallend is dat GroenLinks geen Marokkanen op delijst heeft staan en zo de banden met de Marokkaanse kiezer definitief lijkt teverbreken.


Bekende Marokkaanse Nederlanders
Eentweetal potentiële raadsleden geniet al enige bekendheid. Zo treffen wijAbdurrazaq Khoulani als lijstduwer voor zijn Partij van de Eenheid en zienwij oud-Tweede Kamerlid Samira Bouchibti opduiken op de VVD-lijst. Toch zullendeze kandidaten naar verwachting niet het gros van de Marokkaanse kiezersaanspreken. De eerste omdat hij geen plaats zal nemen in de Amsterdamsegemeenteraad.


Bouchibtiis als kandidaat minder waarschijnlijk omdat zij niet hoort bij de partijen metde van oudsher grootste aanhang onder Marokkanen.


Strijd
Depeilingen in de Amsterdamse verkiezing voorspellen een nek-aan-nek race tussende PvdA en D66 als het gaat om welke partij de grootste wordt, zo ook in destrijd om de Marokkaanse stem. Tijdensdebatten en in de campagne ontbrandt de strijd tussen de partijen om devoorkeur van de Marokkaanse kiezer zich dan ook tussen twee vrouwelijkekandidaten: Yassmine El Ksaihi (27) van D66 en Ilham Saadi (31) voor de PvdA.


Om inzicht en meer duidelijkheid te krijgen over de standpunten en ambities vandeze twee Marokkaanse vrouwen, publiceren we binnenkort van ieder eenopiniestuk.

04-03-2014, 21:17


nee, ik ga niet stemmen!!!!

04-03-2014, 21:21
Ik stem piratenpartij. Ik voel me een piraat.

04-03-2014, 22:55
heeft geen zin...

05-03-2014, 01:35


PVDA is waardeloos, beloven alles tijdens hun campagne maar doen uiteindelijk altijd wat anders. Denk dat ze te lang hebben geteerd op domme marokkanen kiezers die ze weten te lokken door marokkanen op hun lijst te zetten die uiteindelijk toch maar hun marionetjes zijn zoals in praktijk blijkt.

05-03-2014, 01:51
tazz 3la pvda en die marokkaanen die lid zijn.
ik heb vaak op hun gestemd maar dat gaat niet meer gebeuren.
de druppel was ene mohammed mohandis uit gouda.konten likker.
loopt wel te smeken om stemmen maar ondertussen zijn geloof opgeven.

05-03-2014, 02:11
SP inchallah......................

05-03-2014, 07:10
Waarom lees ik geen SP in het verhaal.

Mijn stem zou naar de partij van de eenheid gaan.

Geen PvdA meer wegens verbod rituele slacht en oldtimerwet
Geen VVD elitaire racisten
Geen D66 h0m0 partij

05-03-2014, 07:11
Niet stemmen. En vooral niet op pvda. Stelletjes leugenaars dt ze zijn.


05-03-2014, 07:14
Weg met pvda ze waren tegen halal slachten


05-03-2014, 08:52
We moeten juist stemmen


05-03-2014, 09:03
Alsof Marokkanen massaal stemmen. . . .

05-03-2014, 09:07


Ik lees de laatste tijd heel vaak dat het in de Islam verboden is om te stemmen. Wa Allah oe A3lam.

05-03-2014, 09:17
Neem Marcouch nou als voorbeeld. Die pauper doet meer voor homo`s dan voor de Marokkanen die destijds massaal op hem hebben gestemd. Zonder de Marokkanen zou marcouch nu parkeerboetes in Amsterdam aan het uitschrijven zijn.

05-03-2014, 10:00
PVDA gaat kapot doordat de oudere generaties (boven de 60 a 50 jaar) vroeger gingen stemmen op de PVDA omdat iedereen (Marokkanen) dat ook deden. Van de inhoud wisten ze weinig tot niets maar deden dit omdat bijvoorbeeld de imam van de moskee dat hun aanbeveel. Ook waren de meeste analfabeet. Heden vandaag zijn er andere generaties die wel meer snappen van de politiek en dus bewuster gaan kiezen. Hierdoor zijn ze er achter gekomen dat PVDA ons al die jaren mooie beloftes voorspiegelt terwijl ze alleen de zieltjes wilde winnen. Ik stem nooit meer op PVDA!

Aan de andere kant zou een moslim partij uitkomst brengen omdat de inhoud voor velen (moslims voornamelijk en allochtone jongeren) aanspreekt en ze hedendaags iets anders willen zien dan PVDA/VVD/PVV enz. Helaas zijn dit soort partijen nog nieuw en ook zeggen sommigen dat dit niet mag van de islam (stemmen) en daardoor zal dit de eerste jaren niet gaan werken. Dit moet eerst onderling (tussen de moslims) uitgevochten worden alvorens dit misschien ooit een goede partij zal worden want de inhoud is niet slecht!!

Dus PVDA de moskeeën binnen treden en in warrig Nederlands vertellen dat PVDA de partij is voor de buitenlanders zal niet meer helpen. Jullie zijn door de mand gevallen. Daarnaast snap ik de allochtonen niet die op D66 stemmen van de inhoud leunt meer naar rechts dan naar links dus denk na!


Pagina's : [1] 2