Bekijk volle/desktop versie : Puyol verlaat Barcelona in de zomer na negentien seizoenen



04-03-2014, 16:27
Carles Puyol gaat in de zomer weg bij Barcelona. De 35-jarige verdediger heeft dat dinsdagmiddag bekendgemaakt op een speciale persconferentie, die eerder op de dag al werd aangekondigd. Puyol voegde zich in 1995 bij de Spaanse club en was in de negentien jaar die volgden uitermate succesvol met zijn club. Wat hij na dit seizoen gaat doen, is nog niet bekend.

Puyol debuteerde in oktober 1999 in het shirt van Barcelona in de Primera División, onder leiding van Louis van Gaal. In de periode na Van Gaal bleef de verdediger een vaste waarde en in 2004 nam hij zelfs de aanvoerdersband over van Luis Enrique. In totaal won Puyol liefst 21 grote prijzen met zijn club. Hoogtepunten waren zes landstitels en drie Champions Leagues. Puyol staat tweede op de lijst van spelers met de meeste wedstrijden voor Barcelona achter hun naam: hij speelde er tot nu toe 593.

Puyol kwam ook al honderd keer in actie voor het Spaanse nationale team. Hij debuteerde in 2000 en speelde in februari vorig jaar interland nummer honderd. Met la Furia Roja won hij in 2008 de Europese titel en in 2010 de wereldbeker, door Nederland in de finale te kloppen. Het EK 2012 in Polen en Oekraïne ging door een stevige knieblessure aan hem voorbij. Sinds vorig jaar februari kwam hij niet meer in actie voor zijn land. In totaal kampte hij met 36 blessures aan zijn lichaam in 15 jaar tijd, vaak aan zijn knie.

Jordi Alba, zijn teamgenoot bij Barcelona en het nationale elftal, was dinsdag enkele uren voor Puyols persconferentie zelf aanwezig op een persconferentie van Spanje. Daar werd hij gevraagd naar zijn ervaringen met de 35-jarige Puyol. “Hij heeft me altijd fantastisch behandeld. Carles is een leider, iedereen mag hem graag en het is een voortreffelijke professional. Ik heb niet met hem gesproken over zijn persconferentie, maar kan wel zeggen dat ik het altijd als een voorrecht heb ervaren met hem samen te mogen werken.”