Bekijk volle/desktop versie : Het fenomeen van overdrijving in at-Tabdīʿ - al-Fawzān & al-Ḥaddādī



02-03-2014, 21:35
Shaykh ʿAlī b. Yaḥyā al-Ḥaddādī حفظه الله تعالى zei het volgende ter introductie:

Eén van de ziektes waarmee de moslims in deze tijden beproeft zijn is de ziekte van het overdrijven in at-Tabdīʿ. Het is zelfs zo ver gegaan dat de mensen die dit doen at-Tabdīʿ hebben verricht over de geleerden en broeders van Ahl as-Sunna zonder recht en hen zijn gaan boycotten en zijn gaan waarschuwen voor hen. Een groep onder deze mensen is zelfs zo ver gegaan om at-Tabdīʿ te verrichten over een aantal imams en autoriteiten van de islam, wiens bundels en schrijfwerken onmisbaar zijn voor de mensen van kennis, vanwege datgene wat zij erin hebben verzameld aan wetenschappen van het Boek (de Koran), de Sunna en de uitspraken van de vrome voorgangers. Zij (deze overdrijvers) hebben at-Tabdīʿ over hen verricht vanwege fouten waarin zij (de imams van de islam) zijn gevallen...

Lees hier verder

02-03-2014, 22:13


Mooi baarakallaahu feekum.

02-03-2014, 22:15

Citaat door SaqrQuraysh:
Shaykh ʿAlī b. Yaḥyā al-Ḥaddādī حفظه الله تعالى zei het volgende ter introductie:

Eén van de ziektes waarmee de moslims in deze tijden beproeft zijn is de ziekte van het overdrijven in at-Tabdīʿ. Het is zelfs zo ver gegaan dat de mensen die dit doen at-Tabdīʿ hebben verricht over de geleerden en broeders van Ahl as-Sunna zonder recht en hen zijn gaan boycotten en zijn gaan waarschuwen voor hen. Een groep onder deze mensen is zelfs zo ver gegaan om at-Tabdīʿ te verrichten over een aantal imams en autoriteiten van de islam, wiens bundels en schrijfwerken onmisbaar zijn voor de mensen van kennis, vanwege datgene wat zij erin hebben verzameld aan wetenschappen van het Boek (de Koran), de Sunna en de uitspraken van de vrome voorgangers. Zij (deze overdrijvers) hebben at-Tabdīʿ over hen verricht vanwege fouten waarin zij (de imams van de islam) zijn gevallen...

Lees hier verder
Hier kan Buurmattie en zijn madkhalie vriendjes veel van leren met hun tabdi'h clubje

02-03-2014, 22:25
Probleem is altijd weer: Niemand voelt zich aangesproken....................

02-03-2014, 22:26



Citaat door sheikhalalbani:
Probleem is altijd weer: Niemand voelt zich aangesproken....................
Haha..

02-03-2014, 22:27
It wasn't me...

02-03-2014, 22:33
Precies......

17-02-2016, 18:01
ما شاء الله

06-07-2016, 00:16
Eid mubarak bruur

01-09-2016, 16:23
The difference between the Salafi methodology and Tahazzub
The difference between the Salafi methodology and Tahazzub in the name of Salafiyyah
Question:

“Honourable shaykh, may Allah reward you. We would like to know what salafiyyah as methodology entails. Should we ascribe to it? May we disapprove of those who do not ascribe to it or disapproves of naming oneself with the word salafi or similar to it?”

Answer:

“Salafiyyah is following the methodology of the Prophet (sallallahu ‘alayhi wasallam) and his Sahaba, because they have preceded us. Therefore, following them is salafiyyah.

As for taking salafiyyah as a specific methodology whereby a person secludes himself with it, and declares deviant anyone from amongst the Muslims whom he differs with even though they are upon the truth, and takes salafiyyah as a hizbi methodology; then this is without doubt contrary to as-Salafiyyah!

The Salaf (pious predecessors), all invited to the achieving of agreement and harmony based on the Book of Allah and the Sunnah of Allah’s Messenger (sallallhu ‘alayhi wasallam). And they declare no one as deviant who opposes them based on ta’weel (wrong interpretation) except in matters of ‘aqeedah (doctrine). Because they (the salaf) see those who oppose them in matters of ‘aqeedah as deviant. As for the practical matters, then they are more lenient regarding these.

However, some who follow salafiyyah in our time, declare anyone who opposes them to be deviant, even though the truth is with him. Some have taken salafiyyah as a hizbiyyah methodology, like the methodology of other groups that ascribe themselves to Islam. This is something blameworthy. Look at the madhhab of the pious predecessors and their methodology and tolerance when it comes to issues wherein al-Ijtihaad is permitted. They even differed regarding big matters. In matters of ‘aqeedah and practical matters. For example, some of them would deny that the Prophet (sallallahu ‘alayhi wasallam) saw his Lord, while others confirm this. Likewise, some of them say that what is weighed on the Day of Judgement are the actions, while others say it is the agent (himself) who will be weighed, and others say that the scrolls (containing the deeds) will be weighed. You also see many differing regarding fiqh matters; in matters of marriage, inheritance, business transactions and such. And despite this, no one declared the other to be deviant.

So salafiyyah as a specific hizb (group) with privileges to declare others to be deviant; then they do not have anything to do with as-Salafiyyah. Salafiyyah is following the salafi methodology with regards to doctrine, speech, actions, harmony, agreement, mercy and affection. Like the Prophet (sallallahu ‘alayhi wasallam) said:

“The example of the believers in their affection, mercy, and compassion for each other is that of a body. When any limb aches, the whole body reacts with sleeplessness and fever.” [Agreed upon]

Shaykh Muhammad ibn Salih Al-'Uthaymeen, may Allah have mercy upon him

Translated by Salafi-Dawah.com.
Source: Liqaa al-Baab al-Maftuh, nr. 57.
http://www.salafi-dawah.com/the-diff...alafiyyah.html

01-09-2016, 16:49
Gemakzuchtig en vrijpostig zijn in het spreken met mannen - Shaykh Muhammad ibn Sâlih al-'Uthaymîn (rahimahullâh)


Vraag :

Wat is uw mening omtrent sommige vrouwen die gemakzuchtig en vrijpostig zijn wanneer ze spreken met mannen ? We hopen dat u hen (enkele) woorden van leiding kan schenken, moge Allah u belonen met het goede.


Antwoord :

Het is niet toegestaan voor een vrouw om haar spraak verder uit te breiden dan wat noodzakelijk is met mannen die haar mahram niet zijn. Dit is omdat het leidt tot verleiding en Allah (Tabâraka wa ta'âl&acirc zegt :

فَلَا تَخۡضَعۡنَ بِٱلۡقَوۡلِ فَيَطۡمَعَ ٱلَّذِى فِى قَلۡبِهِۦ مَرَضٌ۬ وَقُلۡنَ قَوۡلاً۬ مَّعۡرُوفً۬ا

"Wees daarom niet minzaam in jullie manier van spreken waardoor degene in wiens hart een ziekte is, begeerte gaat voelen. En spreek een juist woord." [S. al-Ahzâb, v. 32]

Ze moet (dus) met de marktkramer spreken naar gelang haar noden, zonder (haar spreken met hem) te verlengen. Dit is omdat shaytân door de zoon van Adam vloeit zoals bloed stroomt. En hoeveel vrouwen zeggen dat ze ver verwijderd is van verleiding, echter shaytân is nog steeds bij haar om haar uit te nodigen naar de verleiding.

Het is mogelijk dat ze net (het gezelschap van) een man verlaten heeft met wie ze onnodig het spreken verlengd heeft, en dan fluistert shaytân haar slechte gedachten in totdat ze terugkeert naar deze man. En de eerste woorden (die ze uitwisselen) worden de vonken (die de verleiding aansteken) en de laatste woorden een vuurzee (wanneer ze allebei in de verleiding zijn gevallen), en onze toevlucht wordt gezocht bij Allah !

Dus het is vereist van de vrouwen dat ze Allah vrezen en niet bezwijken voor zo'n spreken, en hun spreken niet verder uitbreiden dan wat noodzakelijk is. En een voorbeeld daarvan is - en het is inderdaad een duidelijke plaag, zelfs een enorme plaag - en dat is wat gebeurt via telefoon. Er zijn dus veel zielige dwazen die een willekeurig nummer bellen (in de hoop een vrouw aan de lijn te krijgen) en (dan vinden ze) een vrouw (die uiteindelijk) met hen spreekt. Dus spreekt hij woorden van genegenheid tegen haar en zo gaan ze steeds weer voort. Hij neemt dan hun gesprekken op, en dit is een probleem, want hij zal haar nooit met rust laten. Dus neemt hij al hun gesprekken op, en wanneer de situatie (tussen hen beiden) slecht wordt, zegt hij tegen haar : "Ofwel doe je (zus en zo) of ik zal (de opnames) aan jouw zoon of broer of vader of anderen dan hen geven zodat ze jouw stem kunnen horen (en datgene waarover we gesproken hebben)."

Dus omwille hiervan waarschuw ik de vrouwen tegen het (onnodig) langer spreken met mannen, het is zeker een gevaar van enorme omvang, en we vragen Allah voor veiligheid tegen de verleidingen.


[Bron : "I'lâm al-Mu'âsirîn bi-Fatâwâ Ibn 'Uthaymîn", p. 391-392]

[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]

12-10-2016, 23:59
“Veel mensen verliezen op het gebied van twee gunsten: gezondheid en vrije tijd.”
In Sahih Bukharie staat dat Ibn Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) dit zei. Veel mensen maken geen (of weinig) gebruik van deze gunsten, terwijl we juist onze gezondheid en onze vrije tijd zouden moeten gebruiken om Allah te aanbidden en goede daden te verrichten.