Bekijk volle/desktop versie : Utrecht pakt scheefwoners aan



Pagina's : [1] 2

27-02-2014, 09:33
Utrecht pakt scheefwoners aan

Door de nieuwsredactie · geplaatst: woensdag 26 februari 2014, 16:48 uur | update: donderdag 27 februari 2014, 06:48 uur






Foto: RTV Utrecht

UTRECHT - Jonge Utrechters met een baan moeten wat de gemeente Utrecht betreft zo snel mogelijk hun goedkope huurwoning uit. Veel starters op de woning- en arbeidsmarkt blijven nu jarenlang in hun relatief goedkope huurwoning zitten. Die houden ze daardoor bezet voor mensen die vanwege hun lage inkomen een goedkoop huis nodig hebben. Utrecht wil dit scheefwonen tegengaan.

Dat schrijft de Utrechtse wethouder Isabella (PvdA) samen met zijn collega-wethouder van Amsterdam in een brief aan minister Blok (Wonen). Zij stellen dat de situatie in hun steden anders is dan in de rest van het land.

HUURCONTRACTEN
Utrecht en Amsterdam willen van de minister toestemming voor een proef met huurcontracten die maximaal vijf jaar geldig zijn. Huurders onder de 30 jaar kunnen voor een beperkte tijd terecht in bepaalde woningen en moeten daarna doorstromen. Als een huurder tegen die tijd niet genoeg verdient voor een ander huis, dan kan het contract eenmalig met vijf jaar worden verlengd.

Met de maatregelen zou ook de kamernood onder studenten kunnen worden aangepakt en de doorstroming op de koophuizenmarkt gestimuleerd.

Beide steden vragen ook om andere maatregelen. Zo schrijven ze in de brief dat ze bij het maken van plannen voor meer studentenkamers vaak stuiten op strenge regelgeving. Ze vragen om meer vrijheid om onder meer leegstaande kantoren te kunnen ombouwen tot studentenwoningen.
Bekijk ook:
- De brief aan minister Blok

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1142581/utrecht-pakt-scheefwoners-aan.html

27-02-2014, 10:09


Dus omdat ze straks meer gaan verdienen moeten ze duurder gaan wonen?
Hla onzin mensen dwingen alles in te leveren wat ze verdienen geen ruimte achterhouden voor andere dingen

27-02-2014, 10:16
Ik zal voor mijn kinderen vast een plekje reserveren waar ze straks hun doos neer kunnen zetten. Over 10 jaar ligt de straat vol met dakloze hierzo.. Geen werk, geen woningen maar miljoenen m2 leegstaande kantoren x 1miljoen

27-02-2014, 10:23

Citaat door Kiefkief:
Dus omdat ze straks meer gaan verdienen moeten ze duurder gaan wonen?
Hla onzin mensen dwingen alles in te leveren wat ze verdienen geen ruimte achterhouden voor andere dingen
Kopen, kopen en anders doorlopen (over de grens dan he)

27-02-2014, 10:34


Prima, wat denken die smeerlappen wel? Gaan wonen waar ze zelf willen? Zelf bepalen of een eenvoudig of luxe huis willen?. Schande.

27-02-2014, 10:37
Gewoon mensen aan schulden helpen
Naar een hoekje drijven waar ze geen kant op kunnen

27-02-2014, 10:37

Citaat door Leonidas:
Prima, wat denken die smeerlappen wel? Gaan wonen waar ze zelf willen? Zelf bepalen of een eenvoudig of luxe huis willen?. Schande.
In de vrije sector lijkt me dat geen enkel probleem, maar voor sociale (gesubsidieerde) woningen lijkt me toch dat het inkomen een rol moet spelen.

27-02-2014, 10:38
Echt geen goede oplossing!!!

Ze denken helemaal niet aan die arme mensen!!

Ze denken alleen maar aan leeg trekken van mensen!

27-02-2014, 10:41

Citaat door zahar:
Echt geen goede oplossing!!!

Ze denken helemaal niet aan die arme mensen!!

Ze denken alleen maar aan leeg trekken van mensen!
Juist wel. Arme mensen kunnen nu nergens wonen omdat er een tekort is aan sociale (gesubsidieerde) woningen. Voor een deel komt dat omdat daar mensen in wonen die zoveel verdienen dat ze eigenlijk geen gesubsidieerde woning meer nodig hebben.

27-02-2014, 10:48

Citaat door amused:
Juist wel. Arme mensen kunnen nu nergens wonen omdat er een tekort is aan sociale (gesubsidieerde) woningen. Voor een deel komt dat omdat daar mensen in wonen die zoveel verdienen dat ze eigenlijk geen gesubsidieerde woning meer nodig hebben.
Dan is het probleem dat wonen überhaupt te duur is. Laat ze de prijzen maar naar beneden gooien.

27-02-2014, 10:50

Citaat door steelpannetje:
Dan is het probleem dat wonen überhaupt te duur is. Laat ze de prijzen maar naar beneden gooien.
Wie is "ze" en wie gaat dat betalen?

27-02-2014, 10:52
Half Nederland staat te koop en wat word er gebouwd nog meer te dure woningen
Bouw dan meer sociale woningen? Teveel vraag te weinig aanbod

27-02-2014, 11:00



Citaat door amused:
Juist wel. Arme mensen kunnen nu nergens wonen omdat er een tekort is aan sociale (gesubsidieerde) woningen. Voor een deel komt dat omdat daar mensen in wonen die zoveel verdienen dat ze eigenlijk geen gesubsidieerde woning meer nodig hebben.
Zoveel hoef je niet eens meer te verdienen tegenwoordig om niet meer in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Je mag dan 3 keer zoveel betalen voor een huis dat 2 keer zo klein is. Weg met die regel dus !!!!

Nl moedigt aan om te slapen. Werk je niet dan krijg je uitkering, goedkope eengezinswoning, je kinderen mogen gratis sporten, medische kosten worden vergoed, belastingen worden kwijtgescholden, en ga zo maar door.

En degenen die wel werken wordt het extra moeilijk gemaakt onder het mom van ; ach die verdient toch genoeg, dus laten we maar alle kosten op laten lopen tot ie geen cent meer overhoudt.

Echt , ik zie het in mijn omgeving. Zo oneerlijk. De werklozen gaan elk jaar op vakantie en de tweeverdieners ploeteren om alle lasten te kunnen betalen

27-02-2014, 11:06

Citaat door Kiefkief:
Half Nederland staat te koop en wat word er gebouwd nog meer te dure woningen
Bouw dan meer sociale woningen? Teveel vraag te weinig aanbod
+1

27-02-2014, 11:07

Citaat door sara1987234:
Zoveel hoef je niet eens meer te verdienen tegenwoordig om niet meer in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Je mag dan 3 keer zoveel betalen voor een huis dat 2 keer zo klein is. Weg met die regel dus !!!!

Nl moedigt aan om te slapen. Werk je niet dan krijg je uitkering, goedkope eengezinswoning, je kinderen mogen gratis sporten, medische kosten worden vergoed, belastingen worden kwijtgescholden, en ga zo maar door.

En degenen die wel werken wordt het extra moeilijk gemaakt onder het mom van ; ach die verdient toch genoeg, dus laten we maar alle kosten op laten lopen tot ie geen cent meer overhoudt.

Echt , ik zie het in mijn omgeving. Zo oneerlijk. De werklozen gaan elk jaar op vakantie en de tweeverdieners ploeteren om alle lasten te kunnen betalen
Weg met die regel betekent dus dat er geen doorstroming is - en dus niemand meer een sociale huurwoning kan krijgen. En dan?

Misschien is het probleem dat er te weinig sociale huurwoningen zijn, maar goed, die moeten dan worden gebouwd, en wie gaat dat betalen?

Zolang die extra woningen er niet zijn, denk ik dat je de bestaande woningen moet verdelen onder diegenen die ze het hardst nodig hebben: die met het laagste inkomen.

Pagina's : [1] 2