Bekijk volle/desktop versie : 140 euro boete voor gehandicapte man die kassabonnetje liet vallen



26-02-2014, 22:39
Reactie gemeente: 'Regels zijn regels, ga maar bezwaar maken'

Een stadswacht van de gemeente Groningen heeft vorige week een boete van 140(!) euro uitgeschreven aan een gehandicapte man in een scootmobiel omdat de man een kassabonnetje op straat had laten vallen. De man is door een ernstige ziekte aan zijn scootmobiel gekluisterd en kon door diezelfde ziekte ook niet bukken om het kassabonnetje op te rapen. Dit meldt RTV Noord.

De 140(!) euro boete is voor ‘het achterlaten van straafafval in de openbare ruimte zonder gebruik te maken van de daaroor bestemde bakken.’

Het kassabonnetje viel op de grond toen de man een snoepje uit zijn zak wilde halen.

De gemeente Groningen reageert tegen RTV Noord als volgt: “De ambtenaar heeft volgens de regels gehandeld en meneer kan bezwaar maken als hij het niet eens is met de boete.”

bron
bron

===========================
Voordat nu iedereen commentaar gaat geven op die stadswacht. Stadswachten krijgen hun instructies van de gemeente. Het zal duidelijk zijn dat de stadswacht in dit geval geen bon had moeten uitschrijven. Dat hij dat toch gedaan heeft, is de gemeente te verwijten. Ofwel kent de gemeente geen instructies voor "bijzondere situaties", en als de gemeente die wel heeft, heeft de gemeente gefaald bij het opleiden van de stadswacht. Wat natuurlijk totaal fout is, is de formele opstelling van de gemeente. Helemaal geen bezwaarschrift afwachten. Nee, meteen een bloemetje naar die gehandicapte man met excuses, en het verscheuren van de bekeuring.

26-02-2014, 23:00


Te belachelijk voor woorden dit.

Dit heb ik id beter niet kunnen zien .............want wat had ik die galbak van een stadswacht maar al te graag de wind van voren gegeven

Wat een stelletje harteloze toch

26-02-2014, 23:04
Geldingsdrang. . . .

26-02-2014, 23:14
Ik begrijp die stadswachten ook wel. Als je voor het minimumloon je target aan boetes moet halen, dan richt je je natuurlijk eerder op mensen in een scootmobiel dan op groepen vervelende hangjongeren.

26-02-2014, 23:26



Citaat door Noorderlicht:
Ik begrijp die stadswachten ook wel. Als je voor het minimumloon je target aan boetes moet halen, dan richt je je natuurlijk eerder op mensen in een scootmobiel dan op groepen vervelende hangjongeren.
Ik niet. Ze weten inmiddels heus wel wat redelijk is en wat niet. Als je zo aan je targets moet komen, is er toch geen plezier aan je baan te beleven. Of ongeschikt of aan kaarten bij je meerdere. Deze man beboeten is natuurlijk te zot voor woorden.

26-02-2014, 23:35

Citaat door Rebel_1963:
Ik niet. Ze weten inmiddels heus wel wat redelijk is en wat niet. Als je zo aan je targets moet komen, is er toch geen plezier aan je baan te beleven. Of ongeschikt of aan kaarten bij je meerdere. Deze man beboeten is natuurlijk te zot voor woorden.


Dat laatste ben ik met je eens. Maar als de gemeente zegt dat deze stadswachten volgens de regels hebben gehandeld, is het een fout van de gemeente, niet van de stadswachten.

Ik had het over minimumloon, maar het kan evengoed dat dit mensen zijn die werken met behoud van uitkering (Bron). Dus of het echt hun baankeuze is, of een keuze bij gebrek aan beter, is de vraag.

26-02-2014, 23:43
Volgens de regels ... klinkt mij een beetje te veel naar 'Befehl ist Befehl'.
De vent kon dat bonnetje fysiek gezien blijkbaar niet meenemen. Beetje mens raapt het dan even voor hem op.
Maar nee, als ambtenaar schijn je tot een aparte diersoort te behoren.
Hier kan ik echt nijdig van worden.

27-02-2014, 00:03

Citaat door Noorderlicht:
Dat laatste ben ik met je eens. Maar als de gemeente zegt dat deze stadswachten volgens de regels hebben gehandeld, is het een fout van de gemeente, niet van de stadswachten.

Ik had het over minimumloon, maar het kan evengoed dat dit mensen zijn die werken met behoud van uitkering (Bron). Dus of het echt hun baankeuze is, of een keuze bij gebrek aan beter, is de vraag.
Je kunt je afvragen in hoeverre je de regels moet toepassen en handhaven. Als werknemer heb je daar toch ook je ideeen over of niet?

Het gezonde verstand is soms helemaal de weg kwijt.

27-02-2014, 00:04

Citaat door phaqual:
Volgens de regels ... klinkt mij een beetje te veel naar 'Befehl ist Befehl'.
De vent kon dat bonnetje fysiek gezien blijkbaar niet meenemen. Beetje mens raapt het dan even voor hem op.
Maar nee, als ambtenaar schijn je tot een aparte diersoort te behoren.
Hier kan ik echt nijdig van worden.
Puur geldingsdrang. de wet handhaven nemen sommige mensen héél serieus!

27-02-2014, 01:20

Citaat door Noorderlicht:
Ik begrijp die stadswachten ook wel. Als je voor het minimumloon je target aan boetes moet halen, dan richt je je natuurlijk eerder op mensen in een scootmobiel dan op groepen vervelende hangjongeren.
Nou nee het blijft onbegrijpelijk.

27-02-2014, 03:55
Gehandicapten zijn niet anders dan andere mensen. Keihard aanpakken.

27-02-2014, 03:59

Citaat door Noorderlicht:
Voordat nu iedereen commentaar gaat geven op die stadswacht. Stadswachten krijgen hun instructies van de gemeente. Het zal duidelijk zijn dat de stadswacht in dit geval geen bon had moeten uitschrijven. Dat hij dat toch gedaan heeft, is de gemeente te verwijten. Ofwel kent de gemeente geen instructies voor "bijzondere situaties", en als de gemeente die wel heeft, heeft de gemeente gefaald bij het opleiden van de stadswacht. Wat natuurlijk totaal fout is, is de formele opstelling van de gemeente. Helemaal geen bezwaarschrift afwachten. Nee, meteen een bloemetje naar die gehandicapte man met excuses, en het verscheuren van de bekeuring.
Dat figuren weigeren zelf te denken kan je een gemeente niet kwalijk nemen.