Bekijk volle/desktop versie : Amerikaans koppel vindt goudschat bij uitlaten hond



26-02-2014, 13:42
Een echtpaar uit de Amerikaanse staat Californië heeft tijdens het uitlaten van de hond een enorme goudschat gevonden.





Aan de voet van een oude boom vond het koppel roestige blikjes met zeldzame gouden munten in uitstekende staat. Waarde: 10 miljoen dollar (7,2 miljoen euro). Bijna alle 1427 munten, die uit de periode 1847-1894 stammen, zijn in uitmuntende staat en lijken nooit in circulatie geweest, aldus David Hall, die de munten kortgeleden heeft getaxeerd. Hoewel de nominale waarde van de munten slechts 28 duizend dollar is, zijn sommige munten zo zeldzaam dat ze mogelijk per stuk een miljoen dollar opbrengen.

Numismatist Don Kagin, die de vinders vertegenwoordigt, sprak woensdag van een unieke vondst. "Het is alsof ze de pot met goud aan het eind van de regenboog hebben gevonden", zei hij. Volgens hem is in de VS niet eerder zo'n grote vondst gedaan. Kagin wil weinig kwijt over het echtpaar, dat volgens hem van middelbare leeftijd is en al jaren op het terrein woont waar de munten werden gevonden.


Het koppel heeft geen flauw idee wie de munten onder de boom kan hebben verstopt. De gelukkige vinders willen anoniem blijven, omdat ze vrezen dat allerlei figuren met metaaldetectors het terrein willen uitkammen. Bovendien willen de twee niet dat ze anders worden behandeld nu ze miljoenen aan gouden munten hebben gevonden.


"Hun grootste zorg is dat dit ertoe leidt dat mensen hen anders behandelen, terwijl ze juist blij zijn met hun huidige levensstijl." Muntenverzamelaars hebben geluk: de meeste munten worden waarschijnlijk aangeboden op webwinkel Amazon. Een aantal munten houdt het echtpaar zelf. Met de opbrengst willen ze rekeningen en leningen afbetalen en lokale liefdadigheidsinstellingen steunen.

26-02-2014, 15:29


Ik ga denk ik een hond aanschaffen

26-02-2014, 21:19
De ornamenten zien er barokkig uit. Ik wed dat er een interessant verhaal achter zit.

Ik zou ze daarom liever in een museum kunnen gaan bekijken nadat archeologen het verhaal hebben ontrafeld, maar ik heb begrip voor de persoonlijke situatie van de mensen.