Bekijk volle/desktop versie : De Laatste 3e gedeelte van de nacht is aangebroken..



24-02-2014, 04:02
Tijdens het derde deel van de nacht

Tijdens het derde deel van de nacht, de tijd voor de dageraad, de tijd waarop Allah neerdaalt om Zijn gunst aan Zijn dienaren te verlenen, om aan hun behoeften te voldoen en hun zorgen te verlichten, het moment wanneer Hij zegt:

[COLOR="#FF0000"]“Wie zal Mij aanroepen, zodat Ik hem kan beantwoorden? Wie zal van Mij vragen, zodat Ik hem kan geven? Wie zal Mijn vergeving zoeken, zodat Ik hem kan vergeven?” 1

Deze woorden zijn afkomstig uit een hadith qudsi. In deze hadith staat vermeld dat Allah iedere nacht tijdens het derde, laatste deel van de nacht naar de laagste hemel neerdaalt, dit vragend. Het is het moment waarop de dienaar het dichtste bij zijn Heer kan zijn en een moment waarop de dienaar smeekbeden tot Hem kan verrichten. Wanneer wij dus dichter tot Allah willen komen (qua geloof en overgave), zouden wij dus van dit moment gebruik moeten maken.

Abu Bakr Al-Tartushi liet met zijn woorden de grootsheid zien van de nacht om smeekbeden te verrichten. Hij zei:

“Degene die behoeftig is aan Allah, terwijl hij de hele nacht doorslaapt, is geen wijs persoon.” 2

De nacht is een dagdeel die door het grootste deel van de schepping, slapend door wordt gebracht, maar de ware dienaar van Allah is wakker en roept zijn Heer oprecht aan. In de Koran beschrijft Allah de ware gelovigen:

Zij plachten gedurende de nacht weinig te slapen. En in de laatste uren van de nacht smeekten zij om vergeving. 3

Dus wanneer we willen dat onze smeekbeden verhoord worden, dan is de nacht het beste moment om smeekbeden tot Allah te richten.
Een bepaalde tijd van de nacht

Naast de overleveringen die stellen dat smeekbeden tijdens het derde deel van de nacht verhoord worden, is er ook een overlevering waarin de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zegt dat er een bepaalde tijd in de nacht is waarin smeekbeden verhoord worden:

“Gedurende de nacht is er een tijd waarop de moslim niet om het goede van deze wereld en het Hiernamaals vraagt zonder dat het hem gegeven zal worden, en dat en dat vindt elke nacht plaats.” 4
[/SIZE][/COLOR]


1: Boekhaarie
2: Al-Hilali, pagina 47
3: Soerah Ad-Dhariyaat 51:17-18
4: Moesliem

24-02-2014, 04:30



Citaat door hadjbatata:
Up
Thank youuuu

24-02-2014, 04:43
Hey lieve meid,

Ben je nog wakker?

24-02-2014, 05:31

Citaat door femme-arab:
Hey lieve meid,

Ben je nog wakker?
jaah schat ben net weer online gekomen. beetje laat denk ik. ben jij er ook nog?