Bekijk volle/desktop versie : grondwet werkt discriminerend !



Pagina's : [1] 2

22-02-2005, 09:04
Alleen Europeanen mogen bij NMBS werken !

De NMBS werft nooit buitenlanders van buiten Europa aan, zo heeft minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte vorige week woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur geantwoord op een vraag van kamerlid Nahima Lanjri (CD&V).

"Artikel 10 van de grondwet verbiedt ons dat", zo wordt bij de NMBS gezegd. De Post werft wel niet-Europeanen aan, hoewel dit bedrijf aan dezelfde grondwettelijke verplichtingen verbonden is.

Volgens professor Francis Delperée van de Franstalige universiteit UCL overteden de twee bedrijven de grondwet, want daarin staat dat werknemers van overheidsbedrijven Belg moeten zijn.

De Belgische overheid weet sinds lang dat artikel 10 van de grondwet een probleem stelt, aldus Le Soir. Het artikel kan tijdens de huidige legislatuur herzien worden, maar de herziening staat blijkbaar niet op de politieke agenda. (belga, gel)

eigen volk eerst op basis van de grondwet ......... hoe democratisch !

Sword

22-02-2005, 09:20



Citaat door sword:


eigen volk eerst op basis van de grondwet ......... hoe democratisch !

Sword
Het disrimineert haar eigen burgers niet, het maakt geen onderscheid tussen de etnische afkomst van haar eigen onderdanen.

22-02-2005, 09:37

Citaat door HabibiZoef:
Het disrimineert haar eigen burgers niet, het maakt geen onderscheid tussen de etnische afkomst van haar eigen onderdanen.
Het is altijd verbazend om te zien hoe de kaasjes/frietjes er alles aan doen om hun tekortkomingen te maskeren.

Vooral zo doorgaan.......wekt veel begrip.......ach dat is natuurlijk niet het doel van "jullie" aanzezigheid hier op het forum.


( ? )

22-02-2005, 09:44

Citaat door sword:
Alleen Europeanen mogen bij NMBS werken !

De NMBS werft nooit buitenlanders van buiten Europa aan, zo heeft minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte vorige week woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur geantwoord op een vraag van kamerlid Nahima Lanjri (CD&V).

"Artikel 10 van de grondwet verbiedt ons dat", zo wordt bij de NMBS gezegd. De Post werft wel niet-Europeanen aan, hoewel dit bedrijf aan dezelfde grondwettelijke verplichtingen verbonden is.

Volgens professor Francis Delperée van de Franstalige universiteit UCL overteden de twee bedrijven de grondwet, want daarin staat dat werknemers van overheidsbedrijven Belg moeten zijn.

De Belgische overheid weet sinds lang dat artikel 10 van de grondwet een probleem stelt, aldus Le Soir. Het artikel kan tijdens de huidige legislatuur herzien worden, maar de herziening staat blijkbaar niet op de politieke agenda. (belga, gel)

eigen volk eerst op basis van de grondwet ......... hoe democratisch !

Sword
Ken die bedrijven niet in België , maar werken er echt helemaal geen buitenlanders bij die bedrijven?

Wat doet de NMBS eigenlijk ? En nemen ze ook geen genaturaliseerde Belgen aan ?

In dat geval kun je spreken van discriminatie .


( ? )

22-02-2005, 09:58



Citaat door FAITHLESS128:
Het is altijd verbazend om te zien hoe de kaasjes/frietjes er alles aan doen om hun tekortkomingen te maskeren.

Vooral zo doorgaan.......wekt veel begrip.......ach dat is natuurlijk niet het doel van "jullie" aanzezigheid hier op het forum.

( ? )
Wat een klinkklare onzin.

Het gaat om functies bij de overheid. Want in het genoemde artikel staat dat
werknemers van overheidsbedrijven Belg moeten zijn.

Als je jouw redenatie en argumentatie volgt, dan heb ik een vraag:

Kan je als Zweed in Marokko zo maar bv. rechter worden ?
Of als Aborigional in Turkije minister van Binnenlandse zaken ?
Of in Saoedie Arabie als Surinamer directeur van het staatsoliebedrijf ?
enz. enz.

Denk het niet he ?

Dit heeft dus niks met kaasjes.frietjes te maken die hun tekortkomingen willen maskeren. Als je gaat beschuldigen, doe het dan goed.

Overigens:
De Europese grondwet zal straks bepalend zijn. Dus maak je geen zorgen.

Khali

22-02-2005, 10:15
Voor de wet zijn er twee categoriën mensen: burgers (in Nederland Nederlanders) en vreemdelingen. Dit is bij wet geregeld. Dus: burgers zijn mensen met het Nederlands paspoort, vreemdelingen zijn mensen die dat paspoort niet hebben. Gesteld dat er in Nederland een artikel zou zijn dat het verbiedt om vreemdelingen in dienst te nemen, dan betekent dat ieder die het Nederlands paspoort heeft in dienst genomen kan worden. Van discriminatie is geen sprake.

Voor de duidelijkheid, de Belgische artikel 10

.
.
Art. 10

Er is in de Staat geen onderscheid van standen.

De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld.

De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.
.
.
Rare jongens die belsen

Nederlands Art. 3 . Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.

lijkt er een beetje op.

Iedereen is krachtens artikel 1 van de grondwet tegen discriminatie beschermd

Art. 1 . Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Ik geef toe dat discriminatie lastig is aan te tonen.

Khali heeft gelijk; de europese grondwet overigens wordt voor ons het belangrijkst. Have a peak:
http://www.grondweteuropa.nl/

22-02-2005, 10:21

Citaat door Kahali:
Wat een klinkklare onzin.

Het gaat om functies bij de overheid. Want in het genoemde artikel staat dat
werknemers van overheidsbedrijven Belg moeten zijn.

Als je jouw redenatie en argumentatie volgt, dan heb ik een vraag:

Kan je als Zweed in Marokko zo maar bv. rechter worden ?
Of als Aborigional in Turkije minister van Binnenlandse zaken ?
Of in Saoedie Arabie als Surinamer directeur van het staatsoliebedrijf ?
enz. enz.

Denk het niet he ?

Dit heeft dus niks met kaasjes.frietjes te maken die hun tekortkomingen willen maskeren. Als je gaat beschuldigen, doe het dan goed.

Overigens:
De Europese grondwet zal straks bepalend zijn. Dus maak je geen zorgen.

Khali
Ik ken zat buitenlanders in dienst van overheden in verschillende landen.

Dat jij het niet ziet komt door jou instelling en die is gebaseerd op verdedigen van misstanden .

Dan wijs ik voor het gemak even naar je steun voor Scottie......iedereen die hem nu nog verdedigd na wat er over hem ondekt is......is naar mijn mening niet meer te vertrouwen op deze site.

Ontopic: Staatsbedrijven hebben naar mijn mening het recht alleen autochtonen in dienst te nemen daar waar de staatsveiligheid in het geding zou kunnen komen.

Voorals nog kan ik me niet indenken dat er bij een postbedrijf staatsgeheimen zijn

Wat betreft NMBS.....kan ik niets over zeggen , weet namelijk niet wat dat is.

PS, lees je onderschrift eens door......volgens mij is dat al een nationale grondwet in verschillende Europesche landen waaronder nederland.


( ? )

22-02-2005, 10:22

Citaat door FAITHLESS128:
Het is altijd verbazend om te zien hoe de kaasjes/frietjes er alles aan doen om hun tekortkomingen te maskeren.

Vooral zo doorgaan.......wekt veel begrip.......ach dat is natuurlijk niet het doel van "jullie" aanzezigheid hier op het forum.


( ? )
Hartelijk bedankt voor de - punten, overigens lees je er precies uit wat in je straatje past, het zegt namelijk niets over genaturaliseerde migranten, of in het land geboren belgen van andere afkomst.

22-02-2005, 10:24

Citaat door FAITHLESS128:


[...]

Ontopic: Staatsbedrijven hebben naar mijn mening het recht alleen autochtonen in dienst te nemen daar waar de staatsveiligheid in het geding zou kunnen komen.

[...]

Wrong dus in Nederland.

22-02-2005, 10:25
Zie de reactie van Khali.
Je gaat er maar bijvoorbaat vanuit dat Belgen en Nederlanders, genaturaliseerd of door geboorte gedisrimineerd worden.

22-02-2005, 10:28
Vraagje: Kan je in België een dubbel paspoort bezitten?

22-02-2005, 10:32

Citaat door hiek:
Wrong dus in Nederland.
Je hebt gelijk.....mijn fout .

Had "sommige" staatsbedrijven moeten gebruiken .


( ? )

22-02-2005, 10:33



Citaat door FAITHLESS128:
Het is wel een beetje laag om mijn comentaar te openbaren hier , ik beschouw het altijd nog als een soort van Private Mail.

Vind het wel jammer dat je niet alles hebt geopenbaard....zoals mijn naam

Die vind ik nog altijd belangrijker......nu wek je de sugestie dat ik het anoniem heb gedaan.

Eerlijkheid staat voor alles vreemdeling.


( ? )
Hoe jij het beschouwt, staat los van de mening van anderen, verder heb ik jouw commentaar niet geopenbaard, want wat je zei heb ik niet verneld, en de suggestie dat jij het anoniem gedaan zou hebben is voor je eigen rekening, omdat ik vindt dat die suggestie niet gewekt wordt, omdat ik duidelijk op JOU reageer, en niet in het ALGEMEEN wat zeg over de - puntjes.

Verder ga ik idd in deze topic er verder over in, omdat jouw opmerking en - punten ook sloegen op deze topic.

Jouw laatste opmerking negeer ik, gezien het bovenstaande.

22-02-2005, 10:35

Citaat door HabibiZoef:
Hartelijk bedankt voor de - punten, overigens lees je er precies uit wat in je straatje past, het zegt namelijk niets over genaturaliseerde migranten, of in het land geboren belgen van andere afkomst.
Sorry , moest mijn vorige bericht even verwijderen .

Was voor iemand anders bedoeld.

Graag gedaan en niet anoniem zoals velen .


( ? )

22-02-2005, 10:37

Citaat door HabibiZoef:
Hoe jij het beschouwt, staat los van de mening van anderen, verder heb ik jouw commentaar niet geopenbaard, want wat je zei heb ik niet verneld, en de suggestie dat jij het anoniem gedaan zou hebben is voor je eigen rekening, omdat ik vindt dat die suggestie niet gewekt wordt, omdat ik duidelijk op JOU reageer, en niet in het ALGEMEEN wat zeg over de - puntjes.

Verder ga ik idd in deze topic er verder over in, omdat jouw opmerking en - punten ook sloegen op deze topic.

Jouw laatste opmerking negeer ik, gezien het bovenstaande.
Zie mijn laatste bericht .

Nogmaals excuses .


( ? )

Pagina's : [1] 2