Bekijk volle/desktop versie : Islamitisch Bankieren



Pagina's : [1] 2

21-02-2005, 20:50
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een klein onderzoekje over islamitisch bankieren. Jullie weten allen dat rente (riba) niet toegestaan is binnen de islam.

Als jullie de mogelijkheid hebben om islamitisch te kunnen bankieren, zouden jullie hieraan deelnemen? Wat vinden jullie hiervan en waar hechten jullie waarden aan?

Vinden jullie dit een gat in de markt? Betrouwbaar?

Graag verneem ik reactie van jullie...

ma'a salama...

Amina

21-02-2005, 21:09


er bestaat nu bij de rabobank islamitisch bankieren !!!!

21-02-2005, 21:25
bedankt voor jullie reacties! willen jullie ook ff stemmen?

groet..

21-02-2005, 21:42
Een Islamitsche bank in Nederland, dat geloof ik niet, een Islamitsche bank kan niet voldoen aan de eisen die de Nederlandse bank stelt en zal dus geen vergunning krijgen.

21-02-2005, 21:47



Citaat door rja:
Een Islamitsche bank in Nederland, dat geloof ik niet, een Islamitsche bank kan niet voldoen aan de eisen die de Nederlandse bank stelt en zal dus geen vergunning krijgen.
er doen al vele geruchten de ronde dat het er komt en in Engeland is het al mogelijk en al een groot succes, dus waarom in Nederland niet?! hier wonen immers veel moslims...

21-02-2005, 22:12
jah ik vindt dat je goed werk verricht, zoiets kan alleen slagen als er genoeg vraag naar is. Ik denk als er genoeg vertrouwen is dan kunnen mensen hun eigen keuze maken. Dus ga zo door met je onderzoek.

Ohja even tussen neus en lippen door, ik heb het gelukzalige geluk dat ik u ken dus bijdeze nogmaals veel succes. Misschien is er een mogelijk heid dat ik onder 4 ogen u mijn menig kan toe delen.

salaam muhlikum.

21-02-2005, 22:18

Citaat door elhachioui:
jah ik vindt dat je goed werk verricht, zoiets kan alleen slagen als er genoeg vraag naar is. Ik denk als er genoeg vertrouwen is dan kunnen mensen hun eigen keuze maken. Dus ga zo door met je onderzoek.

Ohja even tussen neus en lippen door, ik heb het gelukzalige geluk dat ik u ken dus bijdeze nogmaals veel succes. Misschien is er een mogelijk heid dat ik onder 4 ogen u mijn menig kan toe delen.

salaam muhlikum.
pffff whatever! hachioui... maar thanks in ieder geval..

21-02-2005, 22:31

Citaat door whatever!:
er doen al vele geruchten de ronde dat het er komt en in Engeland is het al mogelijk en al een groot succes, dus waarom in Nederland niet?! hier wonen immers veel moslims...
Volgens mij doen ze alleen doen ze alleen aan huurkoop voor huizen ter vervanging, van hypotheken , dat is nog redelijk goed te controleren door de Engelse bank.

22-02-2005, 09:59

Citaat door whatever!:
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een klein onderzoekje over islamitisch bankieren. Jullie weten allen dat rente (riba) niet toegestaan is binnen de islam.
Als jullie de mogelijkheid hebben om islamitisch te kunnen bankieren, zouden jullie hieraan deelnemen? Wat vinden jullie hiervan en waar hechten jullie waarden aan?
Vinden jullie dit een gat in de markt? Betrouwbaar?
Graag verneem ik reactie van jullie...

ma'a salama...

Amina
Lieve Amina,
Als ik jou was zou ik even via de zoek-functie van dit forum kijken naar eerdere paginalange discussies over dit onderwerp!

Of riba niet is toegestaan binnen de islam is al een discussie op zich, zeker als je het hebt over 'woeker'. Besef dat woekerrente in Nederland al bij wet verboden is. (net zoals in de meeste andere westerse landen)
Daarnaast is het de vraag of islamitisch bankieren gewoon een hypocriete manier is van 'rente vragen of betalen, maar het niet zo noemen'. Ook daarover is al flink gediscussieerd.
Verder zijn alle andere grootbanken in Nederland (ABN-Amro, ING, Postbank, Fortis) er al snel achter gekomen dat islamitisch bankieren opstarten in Nederland geen enkele zin heeft. En ook de Rabobank is alleen maar bezig met een pilot-project.
Tot slot bestaan er geen Marokkaanse banken die islamitisch bankieren aanbieden (ook niet in Marokko!) en is het in Turkije zelfs verboden, dus waarom zouden Marokkanen en Turken er hier in Nederland wel behoefte aan hebben?

Houd er in jouw onderzoekje ook rekening mee dat in de Marokkaanse cultuur bij zo'n vraag altijd het meest sociaal wenselijke antwoord wordt gegeven.
Als het puntje bij het paaltje komt, dan is men echt niet bereid meer rente te betalen voor een lening of minder rente te ontvangen op een spaarrekening, als deze het etiketje 'islamitisch' draagt.

Maar ok, lees die eerdere discussies maar eens door.

En zoek eens uit of het daadwerkelijk zo'n succes is in Engeland en waarom.
(daar wonen bijvoorbeeld nauwelijks Marokkanen en Turken)

22-02-2005, 10:36

Citaat door whatever!:
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een klein onderzoekje over islamitisch bankieren. Jullie weten allen dat rente (riba) niet toegestaan is binnen de islam.

Als jullie de mogelijkheid hebben om islamitisch te kunnen bankieren, zouden jullie hieraan deelnemen? Wat vinden jullie hiervan en waar hechten jullie waarden aan?

Vinden jullie dit een gat in de markt? Betrouwbaar?

Graag verneem ik reactie van jullie...

ma'a salama...

Amina
Ohkee dan! waar kan ik een islamitische hypotheek afsluiten?
Moet ik dan ook 5x per dag bidden?!

22-02-2005, 14:34
Rabobank Utrecht begint als eerste grote bank in Nederland met een spaarvorm die tegemoet komt aan de religieuze bezwaren van moslims.

De rekeninghouders ontvangen geen rente over hun spaartegoed. De gebruikelijke rente gaat automatisch naar een goed doel (Unicef, War Child of het Rode Kruis).

Gelovige moslims moeten, als ze willen leven volgens de gedragsregels in de koran rentevrij sparen, lenen en bankieren. Ze mogen wel schenkingen doen.

Dit las ik op deze site http://www.parool.nl/nieuws/2005/FEB/05/eco2.html
Er wodt gezegd dat het niet helemaal voldoet aan de regels van islamitisch bankieren maar is het niet zo dat de intenties goed zijn?? Zelfs in arabische landen is het de vraag of het wel volgens de regels van islamitisch bankieren gaat.

22-02-2005, 22:30
Hi Smirnoff,

Thanks voor je reactie. Ik begrijp ook wel wat je bedoelt, toch wil ik weten en ben ook zeker benieuwd wat moslims zouden kiezen als ze de mogelijkheid hebben tot islamitisch bankieren. Ik lees op veel andere islamitische sites dat het kopen van een huis toch een belemmering biedt door toedoen van die rente.. Er zijn hier in Nederland veel praktiserende moslims (en het worden er steeds meer) die die regel toch willen handhaven..dus mij lijkt islamitisch bankieren toch een uitkomst voor die groep.

En Bondblauw je hoeft niet 5x per dag te bidden met islamitisch bankieren (ik denk dat zoiets niet in het contract zal staan .....just give it a try..

22-02-2005, 23:12



Citaat door elhachioui:
Rabobank Utrecht begint als eerste grote bank in Nederland met een spaarvorm die tegemoet komt aan de religieuze bezwaren van moslims.

De rekeninghouders ontvangen geen rente over hun spaartegoed. De gebruikelijke rente gaat automatisch naar een goed doel (Unicef, War Child of het Rode Kruis).

Gelovige moslims moeten, als ze willen leven volgens de gedragsregels in de koran rentevrij sparen, lenen en bankieren. Ze mogen wel schenkingen doen.

Dit las ik op deze site http://www.parool.nl/nieuws/2005/FEB/05/eco2.html
Er wodt gezegd dat het niet helemaal voldoet aan de regels van islamitisch bankieren maar is het niet zo dat de intenties goed zijn?? Zelfs in arabische landen is het de vraag of het wel volgens de regels van islamitisch bankieren gaat.
Een echte Islamitsche investeert een groot deel van z'n geld in bedrijven, een soort investeringsbank, de spaarders wie hier aan mee doen, delen dit risico, dus je hebt geen garantie op een rendement, je kunt zelfs verlies lijden. In Iran hebben ze voor particulieren rekeningen waar de inleg wel wordt gegarandeerd, maar daarop maken ze volgens mij verlies.

Een Nederlandse bank staat of valt met vertrouwen, je moet er op kunnen vertrouwen dat je geld kunt opnemen, daarvoor worden heel strenge liquiditeitseisen gesteld door de Nederlandse bank , een bank moet een bepaald procent van z'n kapitaal in kas hebben. Nederlandse banken beleggen ook en handelen ook in aandelen, maar voor een klein deel, een groot deel activiteiten is
het verstreken van leningen en hypoteken, die een vast rendement hebben. Een bank werkt met giraal geld, afhankelijk van z'n kapitaal schept de bank giraal geld, dat is gebaseerd op vertrouwen, als we allemaal ons spaar geld gaan ophalen bij de bank, zal de bank dit nooit kunnen uit te betalen, omdat een groot deel van het geld vast zit in leningen en hypotheken.


Een echte Islamitische bank, zal nooit aan de strenge liquiditeitseisen van de Nederlandse bank kunnen voldoen, omdat ze niet weten of de bedrijven waarin ze geïnvesteerd hebben winst of verlies maken. Dus een Islamitische bank in Nederland , waar je als particuliere moslim een rekening kunnen nemen, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Veel van de Moslims zijn tegen rente, maar volgens willen ze wel de garantie dat hun inkomsten of spaargeld op de bank staat, wanneer ze het nodig hebben. Daarom zou een Islamitische bank niet gauw een vergunning krijgen in Nederland, vooral omdat de Nederlandse bank garant staat, als een bank omvalt.

22-02-2005, 23:23
Hoi Rja,

maar wat als een Nederlandse bank islamitisch bankieren aanbiedt?? dat geeft toch ook vertrouwen uit....vooral als die bank een goed imago en een vaste klantenkring heeft..

22-02-2005, 23:53

Citaat door whatever!:
Hoi Rja,

maar wat als een Nederlandse bank islamitisch bankieren aanbiedt?? dat geeft toch ook vertrouwen uit....vooral als die bank een goed imago en een vaste klantenkring heeft..
Moet zo'n bank er brood in zien.

Misschien zet een buitenlandse Islamitsche bank, iets voor huurkoop voor huizen op, dan zijn de eisen niet zo streng, als ze het kapitaal hebben, huizen zijn duur in Nederland. Maar een soort huurkoop van huizen in Nederland voor moslims, is zeer onvoordelig voor moslims, je mist de rente aftrek bij de belasting en kunt je veel minder duur huis kopen.

Pagina's : [1] 2