Bekijk volle/desktop versie : Seksvragen aan 13-jarigen schokken ouders



Pagina's : [1] 2

18-02-2014, 06:48
De GGD stelt tweedeklassers in het voortgezet onderwijs zeer expliciete vragen over hun seksualiteit. Ouderorganisaties zijn geschokt. De VVD vindt het van de gekke dat 13-jarigen moeten vertellen met hoeveel personen ze seks hebben gehad.



De vragen die tweedeklassers bij het online-gezondheidsonderzoek onder ogen krijgen, liegen er niet om: 'Heb je wel eens geslachtsgemeenschap gehad?', 'Hoe oud was je de eerste keer?', 'Met hoeveel verschillende personen?' en 'Zijn er toen ook condooms of andere voorbehoedmiddelen gebruikt?'.

'Veel kinderen van die leeftijd zijn nog niet aan seks toe, maar we zien ook dat meisjes van 14 zwanger raken. Op tijd ingrijpen is belangrijk, maar vragenlijsten van de GGD mogen nooit de suggestie bij kinderen wekken dat seksuele contacten op die leeftijd normaal zijn,' zegt directeur Werner van Katwijk van ouderorganisatie Ouders & Coo.

Bezorgd
De huidige lijsten maken ouders bezorgd, schrijft de website ouders online, vanwege inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer. 'Vaak ontstaat het gevoel dat ze worden gecontroleerd in plaats van dat er ondersteuning wordt geboden.' Van Katwijk vindt het belangrijk dat scholen, in overleg met ouders, peilen hoe het met een kind gaat. Tegelijkertijd erkent ook hij dat er bij vragen over seks sprake is van een 'spagaat'.

Geen noodzaak
Voor regeringspartij VVD gaan vragen aan scholieren over zulke intieme kwesties echt te ver. 'Er is geen enkele noodzaak om jongeren van 13 of 14 jaar ongericht te vragen naar seksuele activiteiten of andere persoonlijke zaken', concludeert Kamerlid Brigitte van der Burg.

'Het is voor jongeren en hun ouders niet duidelijk wat er met deze informatie gebeurt en op welke wijze deze gegevens eventueel worden bewaard. Daarom wil de VVD dat de GGD's zo snel mogelijk stoppen met het afnemen van deze vragenlijsten.'

Een woordvoerster van GGD Nederland benadrukt dat kinderen eerst 'ja' moeten klikken op de vraag of ze seks hebben gehad voordat ze andere, intieme vragen te zien krijgen.

'De vragenlijsten zijn overal hetzelfde en dienen als voorselectiemiddel; er worden jongeren uitgefilterd voor eventuele gesprekken. Ook verzamelen de GGD's zo data voor de gemeenten. Het is hun taak om gezondheidsbeleid te maken.'

Anoniem
Wat betreft de privacy garandeert GGD Nederland dat de invuller voor de buitenwacht anoniem blijft. 'Scholen krijgen alleen een globale, geanonimiseerde versie. Zo kunnen ze zien of hun leerlingen gezond leven.'

In 2008 ontstond ook oproer omdat er plannen waren voor een elektronisch kinddossier, waarin onder meer gegevens moesten komen over het schaamhaar en condoomgebruik van kinderen.

De VVD zal staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) vragen ervoor te zorgen dat de omstreden vragenlijsten niet meer worden afgenomen

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3599053/2014/02/18/Seksvragen-aan-13-jarigen-schokken-ouders.dhtml

18-02-2014, 11:19


Dat mag dan weer niet, maar ze confronteren met zoenende lesbiennes, dat is dan geen probleem

18-02-2014, 11:34
Wat zou de reden zijn dat de GGD deze vragen stelt?

Als ze geen seks hebben gehad, klikt de 14 jarige op 'nee' en worden verdere vragen overgeslagen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat jouw kinderen in aanraking komen met deze perverse materie.

18-02-2014, 11:41

Citaat door Julius:
Wat zou de reden zijn dat de GGD deze vragen stelt?

Als ze geen seks hebben gehad, klikt de 14 jarige op 'nee' en worden verdere vragen overgeslagen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat jouw kinderen in aanraking komen met deze perverse materie.
Thanks voor het feit dat je zeker weet dat mijn kids niet in aanraking komen met deze perverse materie. Poeeh, maakte me al zorgen.

18-02-2014, 11:56



Citaat door ENVY_ME:
Thanks voor het feit dat je zeker weet dat mijn kids niet in aanraking komen met deze perverse materie. Poeeh, maakte me al zorgen.
Ja, jouw kinderen hebben geen seks voor hun 18e, dus zullen die vraag met 'nee' beantwoorden en de perverse vragen niet onder ogen krijgen.

Ik weet dat je je zorgen maakt over je kinderen. Logisch ook, maar dat smerige volk hier in Nederland. Ik hoop dat je nu gerust bent gesteld.

18-02-2014, 11:58
Dit gebeurt toch al veel langer (o.a. door RutgersWPF)?

18-02-2014, 12:00
Is dertien jaar niet wat jong voor sex & co?

18-02-2014, 12:03

Citaat door Dramaqueen_:
Is dertien jaar niet wat jong voor sex & co?
...het schijnt bij "hen"normaal te zijn.
Een kind komt meestal rond het 11e jaar in de puberteit. Het lichaam verandert en de aandacht voor het lichamelijke neemt toe. De seksuele identiteit - homo, lesbisch, biseksueel - gaat een rol spelen. Tussen de eerste zoen en de eerste keer geslachtgemeenschap zit gemiddeld 3 jaar. Jongens beginnen eerder met seks, maar rijpen later dan meisjes.
http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Opvoed-ABC-pubers/Seksuele-opvoeding-pubers-1.htm

18-02-2014, 12:04

Citaat door Dramaqueen_:
Is dertien jaar niet wat jong voor sex & co?
Die onderzoeken zijn er al jaren.

18-02-2014, 12:11

Citaat door LesDennis:
Die onderzoeken zijn er al jaren.
Dit lijkt me een oudertaak.

18-02-2014, 12:14

Citaat door Dramaqueen_:
Dit lijkt me een oudertaak.
Bedoel je voorlichting? Het gaat hier over onderzoek.

18-02-2014, 12:17
Mijn broertje is 13 en weet meer dan ik. Ok thats a lie.

18-02-2014, 12:19



Citaat door LesDennis:
Bedoel je voorlichting? Het gaat hier over onderzoek.
Voorlichting sowieso, overheidsinstellingen/onderzoeken zou ik heel ver uit de buurt van mijn kids willen houden.

18-02-2014, 12:21

Citaat door Dramaqueen_:
Voorlichting sowieso, overheidsinstellingen/onderzoeken zou ik heel ver uit de buurt van mijn kids willen houden.
Zou jammer zijn als de onderzoeken stoppen. Dan hebben een aantal digitale amoebes op m.nl geen stok meer om te slaan.

18-02-2014, 12:29

Citaat door LesDennis:
Zou jammer zijn als de onderzoeken stoppen. Dan hebben een aantal digitale amoebes op m.nl geen stok meer om te slaan.
Alles wordt hier tegen je gebruikt...

Pagina's : [1] 2