Bekijk volle/desktop versie : SubhanAllaah hij was nog maar 11 jaar.



12-02-2014, 21:05
'Ik hoorde al-Boekharie zeggen: 'Het memoriseren van de profetische overlevering werd mij geliefd gemaakt toen ik nog naar de Koranlesse ging' Ik vroeg hem: 'Hoe oud was jij toen?' Hij antwoordde: 'Tien jaar of jonger.' Daarna verliet ik de koranlessen en begon de lessen van Imaam ad-Daakhilie en anderen bij te wonen. Op een dag zei hij, terwijl hij de profetische overleveringen aan de mensen dicteerde: 'Soefyaan heeft overgeleverd van Aboe az-Zoebayr van Ibrahiem.' Ik zei: Aboe az-Zoebayr heeft niet overgeleverd van Ibrahiem'

Daarop berispte hij mij. Ik zei tegen hem: 'kijk maar in het originele als u die bezit.' De imam ging naar binnen, keek in zijn boeken en kwam weer naar buiten. Hij vroeg: 'Wat is dan de juiste o jongen?' Ik zei: 'Het juiste is az-Zoebayr -en hij is ibn 'Adiyy- van Ibrahiem'

Daarop pakte hij zijn pen, verbeterde datgene wat in zijn boek stond en zei tegen mij: 'Je hebt de waarheid gesproken' Ik Mohammed ibn Abid Haatim vroeg hem al-Boecharie: 'Hoe oud was jij toen jij hem corrigeerde?' Hij antwoordde: 'Elf jaar'.

Toen ik zestien jaar oud was' had ik de boeken van Ibn-Moebaraak en Waahie' uit het hoofd geleerd en kende ik hun woorden. (d.w.z. van de mensen met intellect) Daarna vertrok ik met mijn moeder en mijn broer op bedevaart. Toen ik achttien jaar oud was, schreef ik het boek 'Verdicten van de Metgezellen en degenen die hen opvolgden' Daarna schreef ik at-Taariekh in Medina bij het graf van de profeet, in de nachten waarin de maan helder scheen. Er is nauwelijks een persoon die in dit boek genoemd werd of ik ken zijn verhaal, maar ik wilde niet dat het boek te dik zou worden.


Overgetypt van het boek:

'Een selectie uit de uitleg van Sahieh al-Boekharie- deel 1.

18-02-2014, 15:36


Haashid ibn Ismaa'iel zei:

'Toen al Boekharie nog een jongen was, woonde hij samen met ons de lessen van de geleerden van Basra bij. Dagen gingen voorbij, terwijl hij niets opschreef. Na zestien dagen berispten wij hem hiervoor, waarna hij zei: 'Jullie hebben mij veel berispt'. 'Laat mij dus zien wat jullie opgeschreven hebben.' Aldus lieten wij hem zien wat wat wij opgeschreven hadden en het bedroeg meer dan 15.000 overleveringen. Daarop las hij al deze overleveringen voor uit zijn hoofd, zozeer dat wij onze boeken corrigeerde aan de hand van zijn geheugen.'

Bron: Boek, 'Een selectie uit de uitleg van Sahieh al-Boekharie deel 1.'
Bladzijde 16

18-02-2014, 15:43
Bakr ibn Moenayyir zei:

'Toen Mohammed ibn Ismaa'iel al-Boekharie eens aan het bidden was, werd hij zeventien maak gestoken door een wesp. Na het beindigen van zijn gebed, zei hij: 'Kijk eens wat mij heeft lastig gevallen in mijn gebed' Zij keken en zagen dat een wesp hem op zeventien plaatsen had gestoken, maar toch verbrak hij zijn gebed niet!'


Bron: Boek, 'Een selectie uit de uitleg van Sahieh al-Boekharie deel 1.'
Bladzijde 22.

18-02-2014, 15:52
Aboe al-Azhar zei:

'In Samarkand waren 400 geleerden van de hadieth die bijeen kwamen om Mohammed ibn Ismaa'iel in een fout te laten treden. Aldus mengden zij de overleveringsketens van Shaam met die van Iraq en de ketens van Iraq met die van Shaam en de ketens van Mekka en Medina met die van Jemen. Toch waren zij niet in staat om hem ook maar 1 foutje te laten maken.'


Bron: Boek, 'Een selectie uit de uitleg van Sahieh al-Boekharie deel 1.'
Bladzijde 28.

18-02-2014, 16:00


Mohammed ibn al-Azhar as-Sidjistaanie zei:

'Ik zat in de bijeenkomst van Soelaymaan ibn Hard. Al-Boekhaarie was ook aanwezig: hij luisterde, maar schreef niets op. Iemand zei tegen een ander: 'Waarom schrijft hij niets op?' De andere antwoordde: 'Hij keert terug naar Bukharie en schrijft alles op vanuit zijn geheugen'.

Bron: Boek, 'Een selectie uit de uitleg van Sahieh al-Boekharie deel 1.'
Bladzijde 16.

30-09-2015, 21:45
Djazak Allahu ghairan voor het delen ter nasieha fisabililah aan de oprechten onder ons aghi. Ghair insha Allah!

04-03-2018, 08:24
Ma Shaa2 Allah, baraka Allahoe fik voor het delen.

04-03-2018, 19:37

Citaat door Nabila1990:
Ma Shaa2 Allah, baraka Allahoe fik voor het delen.


Bent ge weer aan t flirte.

04-03-2018, 19:40

Citaat door MohammedDMB:
Bent ge weer aan t flirte.
Ja ik ben aan het flirten met imam Al Bukhari, omdat ik zijn verhaal Ma Shaa2 Allah noemde.
Kent ge mij meneer? Als ge baraka Allahoe fik voor flirten aanziet, dan mag ge de vertaling eens opzoeken. Salam.

04-03-2018, 19:54
Ga berichte uppe van manne ah troela.

28-08-2020, 11:26
Up

30-08-2020, 16:07
Ma sha Allaah

02-09-2020, 19:01


Allahoema baarik. Besef 11 jaar jong