Shokran voor de toelichting en idd oprechtheid is zeldzaam zeker als men al met iets slechts bezig is
Citaat door Hemdoulilah:Alvorens dit te doen zullen we eerst de bewijzen bekijken vanuit het
geloof, dat het toegestaan is dromen uit te leggen en dat er veel informatie
mee gewonnen kan worden.
Met de dood van onze geliefde Profeet(vrede zij met hem) is er een einde
gekomen aan de openbaringen van ALLAH, er zal geen nieuwe
boodschapper komen na Mohammed(vrede zij met hem) en er zal geen
ander boek komen na de Edele Koraan, toch is niet alles ten einde
gekomen. Er is ons te weten gekomen dat het Profeetschap bestaat uit 46
delen, en dat ALLAH de Verhevene 1 van deze delen nog voor ons heeft
nagelaten en dat zijn de oprechte dromen.
Weliswaar zijn deze alleen weggelegd voor de mensen die het meest
oprecht zijn in hun spraak en daden, maar ze komen nog voor.
Het is overgeleverd in de 2 saheeh boeken(bukhari en muslim) dat de
Profeet(vrede zij met hem) zei:
“Oprechte dromen zijn 1 van de 46 delen van Profeetschap.”
Een ander bewijs dat oprechte dromen een deel van het Profeetschap zijn is
de overlevering die wederom in de 2 Saheeh boeken te vinden is:
“Dromen vormden het begin van de Openbaring”
We hebben dus al vermeld hoe oprechter een moslim is in zijn spraak en
daden des te oprechter zijn dromen zullen zijn, en ALLAH zal hem dus via
deze dromen vaak helpen met zaken waarover hij twijfelt, maar deze
persoon krijgt zelfs dromen die te maken hebben met algemene zaken en
zaken van andere mensen, een overlevering hierover is te vinden in de
saheeh van Imam Muslim:
“De oprechtheid van een droom is verbonden aan de oprechtheid van de
dromer. Zij die de meest oprechte dromen hebben, zijn zij die het meest
oprecht zijn in hun spraak.”
We hebben nu dus een aantal bewijzen gehad dat ALLAH zijn dienaren
begunstigd door dromen, en dat de oprechte dienaren dromen krijgen die
de meeste waarheid bevatten. Dit zal doorgaan tot aan het Uur, sterker nog,
hoe dichter bij het Uur we komen, hoe minder dromen er zijn die niet de
waarheid bevatten(bij de moslims). Toen de Profeet(vrede zij met hem)
hieromtrent werd gevraagd, antwoorde hij als volgt, en deze overlevering
staat wederom in de 2 Saheeh boeken.
“Dat zal zo zijn vanwege het feit dat het Profeetschap en zijn effecten zo
ver zullen zijn in die tijd, dus de gelovigen zullen worden gecompenseerd
in de vorm van dromen die hen wat goed nieuws zullen brengen of hen
helpen om geduldig te zijn en standvastig in hun geloof”
Als we het onderwerp van dromen nog verder gaan bekijken, zien we dat
er in principe 3 soorten dromen zijn, namelijk; Rahmaani, Nafsaani en
Shaytaani
- Rahmaani zijn alle dromen die afkomstig zijn van ALLAH, dit zijn dus
de oprechte dromen.
- Nafsaani zijn de dromen die voortkomen uit het dagelijks leven van een
persoon zelf, bijvoorbeeld iemand die vlak voor het slapen denkt aan een
voetbalwedstrijd heeft grote kans dat hij over voetbal gaat dromen.
-Shaytaani zijn alle dromen die afkomstig zijn van de Shaytaan en die een
persoon een hoop leed veroorzaken, zoals nachtmerries enz.
Het bewijs voor bovenstaande is een overlevering van de Profeet(vrede zij
met hem) die in de 2 saheeh boeken vermeld staat.
De Profeet(vrede zij met hem) zei:
“ Dromen zijn van 3 types: een droom van ALLAH, een droom die veel
leed veroorzaakt, en die komt van de Shaytaan, en een droom die komt van
waar een persoon overdag aan denkt, en hij ziet het wanneer hij slaapt.”
Wat moet men doen om tot de oprechte dromers te horen?
Indien iemand kans wil maken om tot de mensen te horen die ALLAH
uitkiest voor de oprechte dromen, dient deze persoon zich te houden aan
het volgende:
- Altijd eerlijk en oprecht zijn in zijn spraak
- Alleen datgene eten en drinken wat halal is
- Alleen datgene aandoen wat halal is
- Zich houden aan alle voorschriften van ALLAH
- Het wegblijven van alles wat ALLAH en Zijn Boodschapper(vrede zij
met hem) hebben verboden
- Slapen in een staat van reinheid(dus met wudu) en met het hoofd richting
de Qiblah(Mekka)
- Allah gedenken bij het slapen, totdat men in slaap valt
Wanneer een persoon een goede droom krijgt dient hij deze zoveel
mogelijk aan zijn dierbaren en naasten te vertellen, dit is in tegenstelling
tot dromen die slecht zijn en afkomstig zijn van de Shaytaan, deze dienen
aan niemand verteld te worden behalve aan een geleerde of wijs iemand
die deze droom op een juiste manier kan interpreteren.
Het volgen van dromen kan zeer gevaarlijk zijn, het volgen van dromen is
verbonden aan een zeer belangrijk principe, en dat is dat we een
interpretatie van een droom alleen volgen indien deze volgens de Koran en
Sunnah is, zo niet dan laten we deze droom.
Het komt bijvoorbeeld zeer vaak voor dat mensen dromen en als ze wakker
worden zeggen dat ALLAH tot hen gesproken heeft en hen heeft
uitverkoren tot Profeet, deze mensen worden misleidt door de Shaytaan en
deze droom dient genegeerd te worden, want hij spreekt de Koran en
Sunnah tegen namelijk dat er geen Profeet meer komt naar Mohammed
(vrede zij met hem), dit is veel gebeurt bij de sektes in de islam zoals de
Sufis en dergelijke.
Het is overgeleverd in de 2 saheeh boeken dat Abu Sa’eed al-Khudri(moge
ALLAH tevreden met hem zijn) zei dat de Profeet(vrede zij met hem) zei:
“Als iemand van jullie een droom ziet die hij aangenaam vindt, deze is van
ALLAH, dus laat hem ALLAH hiervoor prijzen en erover praten met
anderen. Als hij iets anders ziet dan dat, een droom die hij onaangenaam
vindt, deze is van de Shaytaan, dus laat hem zijn toevlucht zoeken bij
ALLAH voor zijn kwaad en het tegen niemand zeggen.”
Ibn Hajr Al-‘Asqalani zegt in zijn boek Fath Al-Baari(tafseer van Saheeh
Al-Bukhari) het volgende over het zien van goede en slechte dromen:
Iemand die een goede droom ziet moet het volgende doen:
- De persoon dient ALLAH te prijzen voor de goede droom
- Hij moet er blij mee zijn
- Hij moet erover praten met de mensen van wie hij houdt, maar niet met
de mensen die hij niet mag.
Iemand die een slechte droom ziet moet het volgende doen:
- Hij dient toevlucht te zoeken bij ALLAH tegen het kwaad van de droom
- Hij dientt toevlucht te zoeken bij ALLAH tegen het kwaad van de
Shaytaan
- Hij dient 3 keer naar links te spugen als hij erdoor wakker wordt(rustig
spugen zonder speeksel)
- Hij dient het tegen niemand te zeggen
- Opstaan en bidden
- Op zijn andere zij of rug liggen
Er staat hier dus dat indien men een slechte droom krijgt het aan niemand
mag doorvertellen, de geleerden hebben deze hadith als volgt uitgelegd,
met behulp van een andere overlevering die in Tirmidhi staat, daarin is een
hadith overgeleverd van Abu Razaan dat een persoon die een slechte
droom krijgt het aan niemand moet doorvertellen behalve een goede vriend
die veel van hem houdt, of iemand die zeer wijs is, zoals een geleerde.
Al-Qaadi Abu Bakr ibn al-‘Arabi zegt hierover: Een geleerde zal deze
droom(slechte droom) voor hem interpreteren in een goede manier zoveel
als hij kan, en degene die hem oprecht advies hierin zal geven zal hem iets
leren dat van grote nut voor hem zal zijn en hij zal hem helpen dit te doen.
Degene die wijs is, is degene die weet hoe hij het(de slechte droom) moet
interpreteren en zal hem alleen datgene vertellen wat die persoon zal
helpen, anders zal hij stil zijn.
Het interpreteren van dromen is dus een kunde die weggelegd is voor de
beste dienaren van ALLAH die ook een grote kennis bezitten over het
geloof.
De persoon dient o.a de volgende kwaliteiten te hebben:
- Hij dient het boek van ALLAH te hebben gememoriseerd en bekend te
zijn met de uitleg van de verzen ervan.
- Hij dient een grote kennis te hebben van de overleveringen van de
Profeet(vrede zij met hem)
- Hij dient een expert te zijn in de Arabische taal, zowel taalkundig als
- Hij dient een expert te zijn in de Arabische taal, zowel taalkundig als
grammaticaal. Dit is zo omdat dromen worden uitgelegd aan de hand van
deze zaken.
Imaam al-Baghawi zegt het volgende hierover in het boek Sharh al-
Sunnah:
“Weet dat het interpreteren van dromen in verschillende categorieen valt.
Dromen kunnen geinterpreteerd worden in het licht van de Koraan en de
Sunnah, of door werkwoorden en gezegdes, of door namen en en
beeldspraken of in termen van tegengesteldheid”.
De imaam gaf voorbeelden voor dit zoals een touw dat een verbond
betekent omdat dit ook in de Koraan voorkomt.
Zoals het vers in Ali-‘Imraan vers 103:
“En houdt u allen tezamen vast aan het koord van Allah”