Bekijk volle/desktop versie : Marokko boert goed met verkoop alcohol en tabak



Pagina's : [1] 2 3

08-02-2014, 19:35
Marokko heeft sinds de vorming van een islamitische regering een haat-liefde verhouding met alcohol. Hoewel sommige partijen de verkoop van alcohol mondjesmaat een halt wil toeroepen stromen er miljarden dirhams binnen dankzij alcohol.





De belastinginkomsten voor de verkoop van alcohol en tabak in Marokko hebben de 80 miljard dirham bereikt in 2012. Dat meldt de krant Al Akhbar op basis van vrijgegeven cijfers door Zouhair Chorfi, directeur-generaal van een commissie verantwoordelijk voor indirecte belastingen. Chorfi gaf de cijfers vrij tijdens een vergadering in Marrakech vorige week. Ook andere vertegenwoordigers uit de MENA-regio waren aanwezig.


Chorfi liet niet na om te wijzen op de economische resultaten van de verkoop van alcohol en tabak. Dat bedrag kan nog hoger uitvallen als Marokko illegale smokkel weet tegen te gaan. Volgens Imperial Tobacco Morocco heeft de Marokkaanse staat 2,2 miljard dirham verloren in 2012 door de consumptie van gesmokkelde sigaretten. Dezelfde bron voegt eraan toe dat alcohol en likeur vorige maand veel duurder werden met wel stijgingen tot 700 dirham per hectoliter.


Dit komt mede door de maatregelen van de regering, die in 2012 al de belastingen op sterke drank verhoogde. Toen steeg de belasting van 10.500 dirham per 100 liter naar 15.000 dirham. Belasting op bier steeg van 550 dirham naar 900 dirham.


Verbod
In de Marokkaanse wet staat dat consumptie en het kopen van alcohol voor Marokkaanse moslims verboden is. Met de opkomst van supermarkten en andere winkels is het echter een eenvoudige zaak om eraan te komen. Ophef over het verbod en gebruik van Marokkanen komt steeds vaker voor.


De Marokkaanse minister van Toerisme, Lahcen Haddad, liet eerder al weten niets te zien in een algemeen verbod op de verkoop van alcoholische dranken in Marokko.

08-02-2014, 22:47


dat ieder zn ding doet , de rekening krijg je wel gepressenteerd

08-02-2014, 23:35
In de Marokkaanse wet staat dat consumptie en het kopen van alcohol voor Marokkaanse moslims verboden is maar ze verkopen het wel? EWA FHEM!

08-02-2014, 23:40

Citaat door MisssKoezina:
In de Marokkaanse wet staat dat consumptie en het kopen van alcohol voor Marokkaanse moslims verboden is maar ze verkopen het wel? EWA FHEM!
Je kunt aan iemands hoofd niet zien of die moslim is... dus verkoop je aan iedereen die het wilt.
Wel vreemde wet die mensen oplegt wat hun religie is

08-02-2014, 23:49



Citaat door MisssKoezina:
In de Marokkaanse wet staat dat consumptie en het kopen van alcohol voor Marokkaanse moslims verboden is maar ze verkopen het wel? EWA FHEM!
in Marokko wonen er ook niet moslims
fhemti?

09-02-2014, 00:33
niet, goed geld terug , video-------------http://www.youtube.com/watch?v=hoGNu-tEY3U

09-02-2014, 12:00
Nicotine en Alcohol nummer 1en 2 ....Allebei is het gif....gewoon verbieden is het beste. ....


09-02-2014, 12:02

Citaat door Hinderlijk:
Nicotine en Alcohol nummer 1en 2 ....Allebei is het gif....gewoon verbieden is het beste. ....

Verbieden schiet niet op... worden mensen alleen maar dommer van. Je moet mensen opvoeden en dan ze zelf de keuze laten.

09-02-2014, 12:42

Citaat door Abdul_Karim:
Verbieden schiet niet op... worden mensen alleen maar dommer van. Je moet mensen opvoeden en dan ze zelf de keuze laten.
Marokko is een islamitisch land waar je met geld alles kunt kopen en omkopen.

09-02-2014, 13:13
Marokko is nummer 1 wijnproducent.

09-02-2014, 13:35

Citaat door Abdul_Karim:
Verbieden schiet niet op... worden mensen alleen maar dommer van. Je moet mensen opvoeden en dan ze zelf de keuze laten.



Je hebt gelijk.
Alleen begint de opvoeding thuis
Je ziet echter dat het misbruik van alcohol alleen maar gestegen is sinds het in grote supermarkten als Marjane vrij te koop staat.

Autochtone Nederlanders bijvoorbeeld kunnen vaak perfect (heb het niet over alchohol verslaafden) zichzelf in de hand houden en drinken pakweg een wijn na hun eten

Marokkanen niet, die zuipen er gewoon op los totdat ze verslaafd zijn met alle gevolgen vandien.
daarna begint de lijdensweg voor hun omgeving
ze gaan hun vrouwen en kinderen mishandelen, stelen als ze geen geld meer hebben,...etc

Nee, voor mij mogen ze alcohol verbieden of althans niet meer in supermarkten verkopen

09-02-2014, 15:06
lol ik was een keer bij marjane, paar jongens deden zo geheimzinnig met de bewaker. Uiteindelijk wees de bewaker ze naar de alcohol afdeling. Wth

Maar denk maar niet dat alcohol nu pas wordt verkocht. Onze dorp had al in de jaren 40/50 een jood die stiekem alcohol brouwde. Daar gingen alle dronklappen naar toe om te kopen. Vast ook wel veeeeel eerder. Ze maken het van verrotte kermos ipv druiven.

09-02-2014, 15:46



09-02-2014, 16:08

Citaat door Neville:
Marokko is een islamitisch land waar je met geld alles kunt kopen en omkopen.
Ik weet dat vele mensen graag denken dat Marokko een islamitisch land is... ik vraag me wel af of je of nooit in Marokko bent geweest of niet weet wat islam is als je zo iets durft te stellen. Marokko is een seculier koninkrijk waarin veel moslims wonen.

Alle ontwikkelingslanden zijn corrupt, dus daar geen wonder.



Citaat door brownie74:
Je hebt gelijk.
Alleen begint de opvoeding thuis
Je ziet echter dat het misbruik van alcohol alleen maar gestegen is sinds het in grote supermarkten als Marjane vrij te koop staat.

Autochtone Nederlanders bijvoorbeeld kunnen vaak perfect (heb het niet over alchohol verslaafden) zichzelf in de hand houden en drinken pakweg een wijn na hun eten

Marokkanen niet, die zuipen er gewoon op los totdat ze verslaafd zijn met alle gevolgen vandien.
daarna begint de lijdensweg voor hun omgeving
ze gaan hun vrouwen en kinderen mishandelen, stelen als ze geen geld meer hebben,...etc

Nee, voor mij mogen ze alcohol verbieden of althans niet meer in supermarkten verkopen
Ik heb liever een volk dat leert dan dat in een keurslijf geslagen moet worden. Dat het dan vaak misgaat is onderdeel van het leerproces. Dat zie je in Nederland ook... en het gaat tergend langzaam.

09-02-2014, 20:44

Citaat door Abdul_Karim:
Ik weet dat vele mensen graag denken dat Marokko een islamitisch land is... ik vraag me wel af of je of nooit in Marokko bent geweest of niet weet wat islam is als je zo iets durft te stellen. Marokko is een seculier koninkrijk waarin veel moslims wonen.

Alle ontwikkelingslanden zijn corrupt, dus daar geen wonder.



Je nagelakfilosofie mag je lekker bij een ander promoten.

Pagina's : [1] 2 3