Bekijk volle/desktop versie : wat te doen?



09-02-2003, 20:40
salaam iedereen!
wat en hoe moet je het aanpakken wanneer je partner weigert te bidden?mijn schoonzuster is een heel goede brave dame maar haat gewoon het bidden wat haar weer niet zo gd maakt he'zij stelt het alsmaar uit en is al ondertussen al 15j getrouwd en heeft reeds 3 kids!heel de familie probeert haar over te halen maar helaas zonder enig succes,wat weer mn broer soms woedend maakt en triest tegelijk!elke keer als ik bij hun thuis kom is er die wrijving en spanning te voelen en wat ze nog samen houdt zijn de kinderen zegt hij!zijn enige hoop en wens is dat zij zo vlug mogelijk begint te bidden als een echte moslimvrouw voor het te laat is,want hij wilt haar zeer zeker niet kwijt maar als het zo voort duurt dan zie ik binnenkort een echtscheiding in ons familie!daarom deze oproep!wat kan er nog aangedaan worden voor het zover is??

09-02-2003, 20:45


salaam
je schoonzus geeft nu een slechte voorbeeld aan haar kinderen, Allah ihdieha oya hdiena allemaal

ik raad je broer om z'n best te doen om haar te overtuigen op een goede manier, zonder geweld te gebruiken, hij kan bijvoobeeld een paar nachten niet samen met haar slapen!

verder kan hij islamitische boeken kopen , videobanden, cassete bandjes......

en mee vragen naar lezingen................

Inna Allah yahdi man yascha e wa youdilo man yascha e

09-02-2003, 20:58
zij weet maar al te gd hoe ze moet bidden daar zij vroeger naar de coran school ging!en mijn broer heeft ook al verschillende keren voor een lange tyd niet met haar geslapen en nu nog!!maar niks helpt wallah!hij is gewoon radeloos en bang tegelijk om zo zn prachtige kinderen kwijt te raken!

09-02-2003, 21:03
he mo
in principe mocht je broer niet eens met haar trouwen als ze niet bad
want dat maakt haar onrein en een rein iemand mag niet met een onrein slapen en het bidden plus de andere 4 zuilen maakt je moslim!!!
en als zijn vrouw een moslim is en gelooft in allah wat houdt haar nog tegen?luiheid daar is ze over een paar weken voorbij kan ze het mischien niet? dan kan ze het altijd nog leren, ik vind het best schandalig van je schoonzus dat ze niet wil zelfs nadat iedereen het haar heeft gevraagd want zo geeft ze een verkeerd voorbeled aan haar kinderen zoals iemand zei laat haar boeken lezen dan weet ik wel zeker dat ze dan heel anders gaat denken en gelijk inchallah het gebed gaat verrichtten
ik wens je broer en zijn vrouw nog veel succes en inchalla gata ze alsnog bidden voor het te laat is

09-02-2003, 22:24


Wat geeft zij als reden aan dat ze niet wil bidden? Je zegt ze haat het? Wat haat ze eraan en waarom stelt ze het uit?

09-02-2003, 22:42
Salaam aleikom....

Khoop dat ze niet het moslim zijn haat, want verschil tussen geloof en ongeloof is het gebed.... Zoals eerder is gezegd moet hij haar helpen door haar imaam te vergroten dat kan met behulp van haar lezingen laten bezoeken, bandjes boekjes kopen etc.


Ik kwam zo een soortgelijke vraag tegen bij al-islaam.com

Vraag: Is het toegestaan om in huwelijk te treden met iemand die niet bid?

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle, voorts:

Het is niet toegestaan om met zo’n man te trouwen. In de voorgaande edities van “Wij Moslims” heeft u kunnen lezen hoe belangrijk het gebed is in de Islam. Iemand die niet bid treed buiten de oever van de Islam en wordt gezien als een ongelovige. In het boek “Fatáwa al-Mar-ah al-Moeslima” (Fatwa’s over de moslimvrouw), deel 2, pagina 747, lezen we de volgende fatwa; Er werd gevraagd aan Shaykh Moehammed Ibn al-‘Oethaymien: ‘mijn man vast niet in de Ramadan en hij bidt niet. Sterker nog, hij weerhoudt mij van alle goede daden. Hij wantrouwt mij zelfs zo erg dat hij thuis blijft van zijn werk om mij te controleren. Wat moet ik doen?’ De fatwa van de Shaykh luidt: ‘het is niet toegestaan om bij deze echtgenoot te blijven, omdat hij door het in de steek laten van zijn gebeden een kafir (ongelovige) is geworden. Het is een moslima niet toegestaan om bij een kafir te blijven. De Verhevene heeft gezegd in Soerat Al-Moemtah’anah, aayah 10: “…en zij (de ongelovige mannen) zijn niet toegestaan voor hen (de gelovige vrouwen)…”

Het huwelijk tussen jou en hem is ongeldig; er is geen huwelijk tussen jullie twee, behalve als Allah (Geprezen en Verheven is Hij) hem recht leidt en hij berouw heeft en terugkeert naar de Islam…’

De fatwa gaat verder, maar tot zover heeft het betrekking op het nalaten van het gebed. Als zelfs een huwelijk niet meer geldig is, dan is het niet toegestaan om een huwelijk aan te gaan met een man die zijn gebeden niet verricht. Het is dus een geldige reden (en zelfs een verplichting) om zo’n man af te wijzen.

Het is wel te adviseren om deze man uit te nodigen om zijn gebed te verrichten en hem te waarschuwen voor het gevaar van het nalaten van het gebed. Misschien weet hij dit niet en gaat hij met deze kennis zijn gebeden weer verrichten. Moge Allah (Verheven en Geprezen is Hij) hem leiden op het Rechte Pad.

En Allah weet het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

13-02-2003, 22:46
een paar goeie klappen moet ze krijgen