Bekijk volle/desktop versie : Zou een moslimvrouw mogen trouwen met wie ze wilt?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

04-02-2014, 09:48
Dit is een stelling waarover je moet nadenken. Probeer eerst goed na te denken wat de implicaties hiervan zijn, voordat je stemt en dan daarop terugkomt.

04-02-2014, 10:46


Ja en nee.

Als we bij een situatie stil gaan staan waarbij een vrouw wilt trouwen met een kaafir, is het natuurlijk een nee. Maar als het een moslim is, wel. Maar wanneer het familiebanden kan breken weer niet.

Dus als we het algemeen houden is het denk ik een nee, met uitzonderingen.

04-02-2014, 10:52

Citaat door Cuteegirl.:
Ja en nee.

Als we bij een situatie stil gaan staan waarbij een vrouw wilt trouwen met een kaafir, is het natuurlijk een nee. Maar als het een moslim is, wel. Maar wanneer het familiebanden kan breken weer niet.

Dus als we het algemeen houden is het denk ik een nee, met uitzonderingen.
Een moslim die niet geschikt is, mag ook niet. Eentje die het gebed niet verricht bijvoorbeeld. Vader mag diverse moslims weigeren, als hij ze niet geschikt acht voor zijn dochter.

04-02-2014, 10:55
Salaam 'alaikoem wa ra7matullaah wa barakatoeh.

Laat wel bewijs zien als de topic dood loopt, zodat men geen twijfels gaat krijgen omtrent deze onderwerp.

Fi amanilah.

04-02-2014, 10:56


Als zij met een moslim in het huwelijksbootje stapt dan wel jaa

04-02-2014, 10:57

Citaat door rotterdamabdars:
Salaam 'alaikoem wa ra7matullaah wa barakatoeh.

Laat wel bewijs zien als de topic dood loopt, zodat men geen twijfels gaat krijgen omtrent deze onderwerp.

Fi amanilah.


Bewijzen over?

04-02-2014, 11:00

Citaat door Mouwaysie:
Bewijzen over?
Dat zij niet met een kafir mag trouwen, of denkt dat het met een christen of jood wel mag. En dat ze een niet praktiserende beter moet vermijden of een faasiq ect.
Sommige zijn hier onwetend in.

04-02-2014, 11:01

Citaat door rotterdamabdars:
Dat zij niet met een kafir mag trouwen, of denkt dat het met een christen of jood wel mag. En dat ze een niet praktiserende beter moet vermijden of een faasiq ect.
Sommige zijn hier onwetend in.


Oke. Dat zou mooi zijn.

04-02-2014, 11:02

Citaat door hadjbatata:
Als zij met een moslim in het huwelijksbootje stapt dan wel jaa


Ook al is haar vader er niet mee eens?

04-02-2014, 11:08

Citaat door Mfelsia:
Een moslim die niet geschikt is, mag ook niet. Eentje die het gebed niet verricht bijvoorbeeld. Vader mag diverse moslims weigeren, als hij ze niet geschikt acht voor zijn dochter.
Wist niet dat dat verboden was. Dacht als het maar een moslim is. En als de vader het toestaat (wat ik niet zou snappen maar stel), mag het dan wel omdat hij het je niet verbiedt?

04-02-2014, 11:17
Nee, zoals mfelsia zegt, hij gaat maar eerst bidden en een goede aqida en omgangsvormen laten zien.

04-02-2014, 11:19

Citaat door Cuteegirl.:
Wist niet dat dat verboden was. Dacht als het maar een moslim is. En als de vader het toestaat (wat ik niet zou snappen maar stel), mag het dan wel omdat hij het je niet verbiedt?


Zolang hij een moslim is mag het.

أما إذا كان الزوج يشرب الدخان، والزوجة تستعمل النمص، فهذا يخل بالدين، وينقص الإيمان بلا شك، فهل يزوج شارب الدخان، وهل تزوج المتنمصة؟ الظاهر نعم؛ لأننا لا نعلم أن أحداً من العلماء اشترط لصحة النكاح أن يكون الزوج والزوجة عدلين، ولو شرط ذلك فات النكاح على كثير من الناس، نعم إن كان هناك خيار بين رجل فاسق ورجل مستقيم، فلا شك أن التزويج يكون للمستقيم.

"Als de man rookt en de vrouw epileert. Dan is dit zonder twijfel een aantasting van de dien [van zo een persoon] en een gebrek aan iemaan. Dus mag een roker of een epileerster trouwen? Ja, omdat we nooit hebben gehoord dat een geleerde voor het geldig zijn van het huwelijk de voorwaarde heeft gesteld dat de man en vrouw 3adlayn (vrij van grote zonden) zijn. En als dit een voorwaarde zal, dan was het huwelijk voorbijgegaan aan veel mensen. Ja, als er een keuze is tussen een zondaar (faasiq) en een rechtgeleide man, dan is er geen twijfel dat het huwelijk zal zijn met de rechtgeleide man." - Ibn 3oethaymien.

http://www.ibnothaimeen.com/all/books/article_18120.shtml

04-02-2014, 11:27



Citaat door Cuteegirl.:
Wist niet dat dat verboden was. Dacht als het maar een moslim is. En als de vader het toestaat (wat ik niet zou snappen maar stel), mag het dan wel omdat hij het je niet verbiedt?
Dat weet ik niet, ik denk dat het dan ook ligt aan de zonde. Wat ik wel weet, is dat een vader dus wel een moslimman mag weigeren, indien hij hem niet geschikt acht. Weigeren omdat hij een andere afkomst ofzo heeft mag niet, maar dat begrijp je wel. Dus als we het zo bekijken mag een vrouw niet trouwen met wie ze maar wil, daar komen meer dingen bij kijken.

04-02-2014, 11:29

Citaat door Mouwaysie:
Zolang hij een moslim is mag het.

أما إذا كان الزوج يشرب الدخان، والزوجة تستعمل النمص، فهذا يخل بالدين، وينقص الإيمان بلا شك، فهل يزوج شارب الدخان، وهل تزوج المتنمصة؟ الظاهر نعم؛ لأننا لا نعلم أن أحداً من العلماء اشترط لصحة النكاح أن يكون الزوج والزوجة عدلين، ولو شرط ذلك فات النكاح على كثير من الناس، نعم إن كان هناك خيار بين رجل فاسق ورجل مستقيم، فلا شك أن التزويج يكون للمستقيم.

"Als de man rookt en de vrouw epileert. Dan is dit zonder twijfel een aantasting van de dien [van zo een persoon] en een gebrek aan iemaan. Dus mag een roker of een epileerster trouwen? Ja, omdat we nooit hebben gehoord dat een geleerde voor het geldig zijn van het huwelijk de voorwaarde heeft gesteld dat de man en vrouw 3adlayn (vrij van grote zonden) zijn. En als dit een voorwaarde zal, dan was het huwelijk voorbijgegaan aan veel mensen. Ja, als er een keuze is tussen een zondaar (faasiq) en een rechtgeleide man, dan is er geen twijfel dat het huwelijk zal zijn met de rechtgeleide man." - Ibn 3oethaymien.

http://www.ibnothaimeen.com/all/books/article_18120.shtml
Hij rahimahullaah is van mening dat iemand die niet bidt geen moslim is..Mfelsia haalde een voorbeeld aan van iemand die niet bidt.

04-02-2014, 11:30

Citaat door Mfelsia:
Dat weet ik niet, ik denk dat het dan ook ligt aan de zonde. Wat ik wel weet, is dat een vader dus wel een moslimman mag weigeren, indien hij hem niet geschikt acht. Weigeren omdat hij een andere afkomst ofzo heeft mag niet, maar dat begrijp je wel.


In de boeken van fiqh heet dat al-kafaa2ah. Over afkomst is ikhtilaaf.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9