Bekijk volle/desktop versie : Interessant!



03-02-2014, 11:15
Vraag:

Ik ben een bekeerde moslim en mijn ouders zijn christen. Zij hebben ingestemd om deel te nemen aan een islamitische bruiloft, maar ik vraag me af welke stappen wij hierbij dienen te ondernemen? Ik wil ervoor zorgen dat alles goed verloopt, zodat ik later niet hoor dat het huwelijk ongeldig is omdat we iets niet goed hebben gedaan.

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Wat betreft het geven van een bruiloft op een islamitische wijze, dit doe je door weg te blijven van de zaken die verboden zijn in de Shariecah. Veel mensen zijn onachtzaam met betrekking tot een aantal zaken dat tijdens feesten wordt gedaan.

Zo zijn er vrouwen die naar mannelijke, niet-Mahram kappers gaan om hun haren te laten doen. Of vrouwen die zichzelf verfraaien op manieren die Haraam zijn, zoals het epileren van de wenkbrauwen, het dragen van tatoeages of haarextensies, of andere zaken die Haraam zijn. De Profeet (vrede zij met hem) vervloekte degene die wenkbrauwen epileert en degene die dat heeft laten doen, en degene die haarextensies zet en degene die het laat zetten.

Ook is het imiteren van de ongelovige vrouwen in hun kleding een zonde, want de bruidsjurk toont vaak veel van de charme en het lichaam van de bruid. In zoverre dat de jurk erg veel onthult. We zoeken toevlucht hiertegen bij Allah. Daarnaast wordt er veel geld verspild aan deze jurken.

Onder de Haraam zaken die te maken hebben met de mannen, valt onder andere het afscheren van de baard voor de huwelijksnacht. Sommige mannen denken namelijk dat het hen aantrekkelijker maakt, echter is dit iets wat Haraam is volgens de Shariecah. Zo ook het laten hangen van iemands kleding tot onder de enkels (Isbaal).

Hieronder volgt een opsomming van een aantal zaken dat door zowel mannen als vrouwen vermeden dient te worden tijdens het huwelijksfeest:

Het mengen van mannen en vrouwen, en de zaken die hiermee gemoeid gaan, zoals het groeten, het schudden van elkaars handen en het dansen met elkaar. Dit is namelijk allemaal Haraam en een ernstige zaak.
Het maken van foto’s, ongeacht of de mannen of vrouwen dit onderling doen of niet.
Het drinken van alcohol of het eten van varkensvlees.
Het laten binnenkomen van de bruidegom in een ruimte waar de vrouwen zitten, zodat hij zijn vrouw kan ophalen.
Vrouwen die strakke, onthullende of korte kleding dragen onderling. Dit is namelijk Haraam. Laat staan als dit gedragen wordt in de aanwezigheid van mannen!
Mensen moeten voorkomen om buitensporige uitgaven te doen, of overdrijven in het pronken op trouwfeesten, want dit kan de zegening uitwissen.
De man en vrouw die ringen uitwisselen en dus de ongelovigen imiteren. Zij denken dat dit de liefde tussen man en vrouw zal doen vermeerderen.
Tenslotte dienen beide partners te beseffen dat hoe meer de regels van de Islam worden nageleefd tijdens de bruiloft, hoe gezegender het huwelijk zal zijn. En hoe meer liefde en harmonie er zal zijn tussen hen, en hoe minder problemen zij zullen tegenkomen in hun huwelijksleven. Als het huwelijksleven vanaf het begin gebaseerd is op Haraam zaken die ingaan tegen de Bevelen van Allah, hoe kan men dan verwachten dat het huwelijk daarna succesvol zal zijn?

Er zijn veel huwelijken geweest waarin zaken aan de orde kwamen die tegen de Bevelen van Allah in gingen, waarna deze niet lang stand hielden. Vrees Allah met betrekking tot dit feest en houdt het vrij van zaken die verboden zijn in de Islam. Moge Allah jullie beiden zegenen en kracht geven.

En moge Allah onze Profeet Mohammed zegenen.

En Allah weet het het beste.

Sheikh Mohammed Saalih al-Moenadjjid

03-02-2014, 13:27


tip voor je niet moslim familie: bij "marokkaanse" trouwfeesten eet men vaak uit één bord met de handen (mbv brood). laat voor jouw familie gewoon bestek leggen en het eten serveren op elks hun eigen bord.

03-02-2014, 18:58
Hahaha nee ik ben gewoon Marokkaanse, had deze vraag opgestuurd gekregen en vond em wel interessant om te delen