Bekijk volle/desktop versie : De koran heeft niks tegen homo's



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

31-01-2014, 00:56
De mensen die de Koran met een open mind lezen, wisten het natuurlijk al lang...............

De koran heeft niks tegen homo's

door Tofik Dibi


Het verbod op homoseksualiteit in de islam berust op een monumentaal misverstand. De Koranverzen over Sodom en Gomorra, die de basis voor het verbod vormen, gaan helemaal niet over seksuele geaardheid. Dat zeggen drie openlijk homoseksuele imams, die een einde willen maken aan de marginalisering van moslims op basis van seksuele geaardheid. Zijn ze eenlingen, of winnen ze aan invloed in een wereld waarin LGBT-moslims worden verstoten, in elkaar geslagen, gevangen gezet, worden gedood of zichzelf doden? Ik sprak drie homoseksuele imams over hun missie.


Imam Ludovic-Mohamed Zahed is een Frans-Algerijnse imam en medeverantwoordelijk voor de eerste inclusieve moskee in Parijs, waar mannen en vrouwen gezamenlijk bidden en seksuele minderheden verwelkomd worden.

Op welke leeftijd besloot je je seksualiteit niet langer voor je te houden?
Imam Ludovic-Mohamed Zahed: Toen ik ongeveer 21 was, maar iedereen zag altijd al dat ik vrouwelijke trekjes had. Mijn moeder behandelde me altijd als haar dochter, we kletsten vaak en hadden een nauwe band.

Dus iedereen wist het al?
Iedereen wist het, maar er werd over gezwegen. Ik had jaren die kant van mezelf geprobeerd af te stoten. Alsof je een arm probeert te amputeren. Ik ging zelfs de rigide salafistische stroming verkennen. Alles om dit niet te zijn.

Wat gebeurde er toen je het tegen je familie vertelde?
Ik verwachtte het ergste. Ik had al een tas met spullen ingepakt en in de kofferbak gezet, omdat ik dacht dat ze me uit huis zouden zetten. Mijn vader zei meteen kalm: “Stop. We gaan hem accepteren zoals hij is.” Hij wist dat ik al die jaren alles had gedaan om van mijn geaardheid af te komen, maar dat het gewoon niet kon. Ik ben HIV-positief en toen ik dat daarna ook vertelde, wilde mijn moeder liever dat ik genezen werd van mijn geaardheid dan van HIV.

Oei.
Ja, dat was verschrikkelijk. Ze zei dat HIV tenminste te behandelen was en homoseksualiteit niet. Na een tijdje ging dat weg. Een rare gewaarwording. Omdat ze me niet hadden afgewezen, moest ik opnieuw mijn plek binnen de familie vinden.

Was je niet bang dat je bedreigd zou worden?
Toen de inclusieve moskee voor LGBT-moslims in Parijs openging, waar ik hard aan had gewerkt, werd het best gevaarlijk. De moskee ligt in een wijk met veel moslims. Ze spraken me boos aan op straat en mijn Facebook-pagina werd overspoeld door dreigementen.

Wat zeiden ze?
Ze zeiden: 'Waarom doe je dit? Dit mag niet van ons geloof!' Het was nogal een uitdaging. Ik woon nu in Zuid-Afrika met mijn echtgenoot en hier is alles anders. Veel vreedzamer. We werken aan een toevluchtsoord voor LGBT-vluchtelingen uit de hele wereld.

Een soort vluchtelingenkamp?
Zuid-Afrika verwelkomt vluchtelingen veel meer dan Europa, waar allerlei quota gelden en de homohaat ook nog eens veel groter is. We zitten in de beginfase, maar er kan hier echt iets moois ontstaan.

Dus de toekomst ziet er voor LGBT-moslims hoopvol uit?
Zeker. Het verandert langzaam. Niet lang geleden is ook in Nederland een imam, Hashim Jansen, uit de kast gekomen omdat hij Muhsin, Daayiee en mij had gezien. Steeds meer imams veroordelen homoseksualiteit niet, ook heteroseksuele imams.


Imam Daayiee Abdullah is de eerste openlijk homoseksuele imam uit de Verenigde Staten en verzorgt gebedsdiensten in de inclusieve Light of Reform Mosque in Washington DC, waar mannen en vrouwen gezamenlijk bidden en seksuele minderheden verwelkomd worden.

Jij bent uit de kast gekomen voordat je je bekeerde tot de islam, was het daardoor makkelijker?
Ja, ik had op vroege leeftijd steun van mijn familie, dus ik hoefde niet alles zelf uit te vinden. Mijn ouders zijn baptisten uit het zuiden van Amerika en waren geïnteresseerd in mij als persoon, niet in de standaarden van onze gemeenschap. Bovendien heeft opgroeien als zwarte man me wel voorbereid op alles wat ik nu tegenkom.

Is homohaat te vergelijken met racisme?
In zekere zin wel. De haat richt zich nu alleen op een andere kant van onze identiteit.

Waarom bekeer je je tot een geloof dat jou afwijst? De Koran veroordeelt toch mannen die het met mannen doen?
De seksuele handelingen waar in de Koran over gesproken wordt, worden tegen de wil van mensen verricht. Seksuele handelingen staan niet gelijk aan seksuele geaardheid. De Koran veroordeelt geen enkele seksuele geaardheid.

Dus al die geleerden hebben altijd ongelijk gehad?
Hun lezing van de Koran was geen onderdeel van de islam, maar van de heersende cultuur. Moslims plaatsten hun interpretatie in dat kader en in het kader van eerdere christelijke en Joodse interpretaties. Historici hebben ook nooit een betrouwbare casus aangetroffen waarin de profeet Mohammed een uitspraak heeft gedaan over homoseksualiteit. En laten we vooral niet vergeten dat veel wetgeving die homoseksualiteit nu criminaliseert in Afrika en Azië geïntroduceerd is door Europese kolonialisten.

Klopt het dat je eerste daad als imam bestond uit het verzorgen van een islamitische begrafenisdienst voor een homoseksuele moslim die was overleden aan de gevolgen van AIDS?
Dat klopt. Ze konden geen andere imams vinden die het gebed voor deze man wilden verzorgen, dus kwamen ze bij mij terecht. Ik vind dat als een persoon overlijdt, wie hij ook is, recht heeft op passende begrafenisrituelen.

Heb je je nooit bedreigd gevoeld als homoseksuele imam?
Ik heb me nooit bedreigd gevoeld. Het enige wat ik doe is de Koran bestuderen en interpreteren. Veel moslims hebben de Koran nooit gelezen. Ze nemen iets voor waar aan wat ze van een ander gehoord hebben.

Wat vind je trouwens van het label homoseksuele imam?
Het probleem van dat label is dat het ons enerzijds diskwalificeert als ‘de ander’ en anderzijds wordt gebruikt om sensatie te creëren.

Je bent de eerste homoseksuele imam in Amerika, is er iets aan het veranderen?
Het aantal inclusieve moskeeën in Amerika is de afgelopen jaren echt toegenomen. Er is zeker vooruitgang zichtbaar, ja.

Jij spreekt worstelende homoseksuele moslims tijdens je werk – wat zeg je tegen ze als ze te horen krijgen dat hun bestaan een zonde is?
Lees, lees, lees. En dan weet je dat wat je verteld wordt de echte zonde is.


Imam Muhsin Hendricks is een Zuid-Afrikaanse imam die met zijn non-profitorganisatie The Inner Circle werkt aan het recht om LGBT en moslim te zijn.

Hoe was het om hardop te zeggen: ik ben moslim én homo?
Imam Muhsin Hendricks: Ik was 29 toen ik in Pakistan uit de kast kwam na een zesjarig huwelijk met een vrouw, waarmee ik drie kinderen had. Ik trouwde in de hoop heteroseksueel te worden. Het ontplofte uiteindelijk allemaal in mijn gezicht. Toen besloot ik om de Koran grondig te gaan bestuderen.

Waar kwam je achter toen je de Koran bestudeerde?
Ik kwam erachter dat de Koran niks zegt over seksuele geaardheid. Het verhaal over Sodom en Gomorra gaat over gruweldaden als verkrachting, diefstal, uitbuiting en onherbergzaamheid. Toen ik dat eenmaal wist, besefte ik dat niet God homofoob is, maar de mensen die de Koran interpreteerden. Op dat moment durfde ik compleet mezelf te zijn.

Was je niet bang om jezelf te zijn?
Jawel! Ik dacht dat ik verstoten zou worden door mijn familie, of zelfs vermoord. Ik was heel verbaasd dat de meeste reacties positief waren. Alsof er een dringende behoefte was aan iemand die dit publiekelijk durfde te zeggen.

Je reist stad en land af om die opening te forceren en wordt overal roze imam genoemd, hoe is dat?
Ik wil als imam niet gedefinieerd worden door mijn seksuele oriëntatie. Ik word liever gezien als een belezen imam die werkt met gemarginaliseerde moslims.

Kunnen LGBT-moslims ooit veilig en vrij zichzelf zijn?
Ja, daar ben ik van overtuigd, maar het is vergelijkbaar zijn met racisme. Dat is ook in de meeste rechtssystemen verboden, maar het bestaat nog steeds. Ik geloof dat de islamitische wereld een opening biedt voor liefde en relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht, mits er wel islamitische waarden als trouw, monogamie en de aanwezigheid van Allah bij centraal staan.

Bron

31-01-2014, 00:57


Overigens is natuurlijk niet iedereen het hiermee eens. Fervente verdedigers van de Ware Islam springen er meteen bovenop om het artikel en zijn auteur de grond in te boren. Want stel je voor zeg, straks gaan mensen nog geloven dat de Islam een tolerante en menslievende religie is.....................


Tofik heeft cockholmsyndroom: islam ♥ homos

Bij de baard van de Pro-gayt! De islam heeft he-le-maal niks tegen medemensen met hosmo. Wist u niet he? Omdat het niet waar is, de koran is meer anti-homo dan de liefdesbaby van de paus en een emotioneel gemankeerde redneck. Maar Tofik Dibi wil om hem (ho)moverende redenen graag dat de koran homosualiteit niet afkeurt. Daartoe vond hij na lang zoeken drie (3) imams die dit punt van harte wilden onderschrijven. Alle drie zelf homo, eentje met streetcredHIV, en hartstikke moslimisch verantwoord. Hij moest ervoor naar Parijs, Washington en Zuid Afrika om er drie te vinden die nog niet door zijn geloofsgenootjes aan een hijskraan te bengelen waren gehangen maar dan heb je ook wat. Drie out and proud islamfans. Op zich is het te prijzen dat de heren het lef hebben om hun geaardheid niet langer te verbergen, maar waarom ze lid willen blijven van de haatsekte is ons een raadsel. Homoseksuele imams zijn al net zo'n potsierlijk verschijnsel als islamitische feministen: je kan niet allebei zijn, zonder te falen in één van beide of allebei. Misschien moeten we het zien als tussenstap en gaan dit soort dappere mensen de islam van binnenuit kapot maken, omdat de stelling 'de koran is niet anti-homo' onhoudbaar is en de koran dus vroeg of laat de zwakste schakel zal blijken voor zelf nadenkende mensen (m/v, ho/he). Maar gezien het aantal goedkeurende reacties van de usual wegkijkers die medeverantwoordelijk zijn voor het islamdrama moeten we het ergste vrezen: dit epistel van Tofik Miemie zal tot in lengte van dagen gebruikt worden voor goedpraten, relativeren en ziejewellen tegen islambasherscritici.

Bron: GeenStijl

================================================== =========================================


Citaat door Noorderlicht:
Er staat nergens letterlijk in de Koran dat het voor homoseksuelen verboden is om seks te hebben met iemand van hetzelfde geslacht. En dus is het de vraag hoe je het verhaal van Lot interpreteert. Voor iemand die z'n leven lang dit verhaal heeft horen uitleggen als een verhaal tegen homo's, zal het moeilijk zijn om dit verhaal anders te lezen. Maar dat het verhaal ook anders gelezen kan worden, en dus ook anders gelezen wordt, is het zelfde verschijnsel als bij andere thema's binnen de Islam waarover moslims van interpretatie verschillen.

Voor de exacte duiding van het verhaal van Lot en waarom mensen denken dat het niet over homoseksuelen gaat, daarover zou o.a. dit boek meer duidelijkheid kunnen geven:


Citaat door Noorderlicht:


Een lezersrecensie op Amazon.com:

For the purpose of this review, I thought it's important to give some of my background. I'm a 24-year-old medical student and I'm a practising Muslim, having learned Islamic studies ever since I was little up till I was 19, so I have extensive knowledge about it. I have always been inquisitive and questioning by nature, and I brought these into the realm of my Islamic studies to further understand Islam, much to the discomfort of other students ("common Muslims" are discouraged from having "obviously questioning" discussions as they are deemed to have inadequate scholarly knowledge). After years of study (including comparing other faiths), even though I was brought up as a Muslim, I believed in Islam on my own accord. I realised my same-sex attraction ever since I was about 9, but I thought I was attracted to females as well, so I concluded I was a bisexual some years later. I have been taught that homosexuality has no place in Islam, but it didn't bother me as much as I thought I could always settle with a girl. Late 2009, after further reflection and exploration, I concluded that I was actually gay, not having any sexual attraction toward females. This epiphany brought intense internal conflict - a battle between my religion and my sexuality. I desperately searched for answers.

Scott Kugle is the first Muslim to publish widely on the issue of homosexuality and transgender identity in Islam. Like some gay Muslim advocates, I expected a very emotionally-driven writing to defend queers when I bought this book. Instead, I was delightfully surprised by his neutral-sounding, critical and objective writing, reflecting years of careful research and synthesis of valid ideas. This book is divided into systematic sections, bringing readers into natural progression across his arguments. His introductory chapter is a wonderful summary of his whole book, telling readers what to expect in this book. He begins soon with discussion into the nature of human sexuality (including inherent nature of homosexuality) as a basis for his argument throughout the rest of the book.

The next chapter is all about the Qur'an's stand on the issue of homosexuality. It's about liberating the Qur'an from shackles of previous traditional/classical (mis)interpretation of this issue, which I had come to accept as an absolute "fact" from my years of study. The arguments are laid out logically and coherently, free from "twisting of the fact" as accused by the majority of Islamic authorities. This chapter changed my view of the scholars' interpretation of the Qur'an as almost infallible. A very eye-opening section of the book.

The following chapter talks about the hadith (Prophet Muhammad's sayings). In desperation to make syaria laws and rulings, jurists have used weak and (highly possibly) false/fabricated hadiths to justify condemnation of homosexuality and punishments for homosexual acts. Throughout my Islamic studies, I have surprisingly discovered many weak or fabricated hadiths that the "common Muslims" have accepted to be truth, so this chapter of the book serves to reinforce my discovery. Another eye-opening chapter if you aren't familiar with the studies of hadiths.

Next comes the chapter on assessing fiqh (Islamic legal reasoning). It focuses on the legal standing of homosexuality and male-male anal intercourse, some female-female relations. This chapter and the next chapter is tightly linked, as the idea to legalise homosexual relationships (in the eyes of God) via marriage (nikah) is explored, which requires critical reassessment of the current (patriarchal) idea of nikah between man and woman. This chapter provides solutions to the "problem" of homosexual relationships, and I commend the author for providing solutions too instead of simply presenting his arguments for homosexuality. The last chapter before the conclusion presents points for transgender individuals, which is also a great read.

Overall, this book is simply a superb buy, and in retrospect, I would have gladly paid even more for the quality of writing that I receive from this book. Who do I recommend it too? Well, of course for LGBTIQ Muslims this book is a must-read. I'd also recommend all Islamic teachers, imams, scholars, and authorities to give this book a read and please do so with an open and neutral mind, as I have forced myself to do (due to my classical/traditional Islamic understanding). For LGBTIQ Muslims, I would also recommend borrowing/buying this book for your Muslim friends and family members who might have trouble understanding our position. I also think that non-Muslims can benefit from this book, to help them understand that Islam is accommodating to queers. Basically, "Homosexuality in Islam" deserves a place in everyone's bookshelf.

It has helped me to reconcile with my religion and sexuality. Scott Kugle has probably saved my life from one of constant internal conflict and depression with his writing. What are you waiting for? Now go buy this book!

Uit wat ik begrijp van de discussies over het verhaal van Lot, zou hun redenering ongeveer de volgende zijn:
Er is een verhaal over de mannen van de stad van Lot die allerlei misdrijven begaan waarom kennelijk ook seks met mannen. Maar waren dat homoseksuelen? Niet aannemelijk tenzij je wilt geloven dat 99% van de mannen in een stad opeens homo wordt. De tekst spreekt over "uw vrouwen", dus blijkbaar waren ze getrouwd, er wordt gezegd dat ze seks hebben met "de mannen", dus blijkbaar niet met elkaar, en uit de wijze waarop ze de gasten van Lot benaderen blijkt dat die seks met "de mannen" ook niet op vrijwillige basis plaatsvindt. Kortom geweld, verkrachting, maar niets duidt op normale homoseksuele relaties van homoseksuele mannen. De conclusie is dan dat er geen specifiek verbod is te vinden voor homoseksuele mannen om homoseksuele relaties aan te gaan, en wat de Islam niet verbiedt, is toegestaan.
================================================== =========================================


Citaat door Noorderlicht:
Het zijn niet alleen homoseksuele moslims die zich uitspreken over homoseksualiteit en islam en zich inzetten voor de rechten van homoseksuelen. Lees bijvoorbeeld dit (tweede deel van een) interview met een niet-homoseksuele moslima:

Understanding Islamic Feminism: My Interview with Vanessa Rivera (Nasreen Amina) Part 2, August 2012

31-01-2014, 01:05
Dit is voorspelt, als 1 van de vele tekenen dat einde nabij is. Luister hier maar eens naar, de harde waarheid. Maar duurt te lang natuurlijk, dus niemand zal er naar luisteren, want het is geen muziek of filmpjes over zina. En deze zogenaamde Imams hier boven zijn pure duivels, maar nogmaals, luister zelf maar!


http://www.youtube.com/watch?v=xk9ChB2lvho&feature=player_detailpage

31-01-2014, 01:07
Als de Koran "niks" (sic) tegen homo's heeft, waarom hebben moslims dan problemen met homo's? Waarom is homoseksualiteit dan in moslimse landen strafbaar?

31-01-2014, 01:12



Citaat door Maimonides:
Als de Koran "niks" (sic) tegen homo's heeft, waarom hebben moslims dan problemen met homo's? Waarom is homoseksualiteit dan in moslimse landen strafbaar?

Noem het voortschrijdend inzicht. Het christendom kent ook een historie rond diverse thema's waaronder homoseksualiteit, waarvan een aanmerkelijk deel van de christenen tegenwoordig erkent dat het een misinterpretatie van teksten is geweest. Misinterpretaties die gevoed werden door oude maatschappelijke opvattingen.

31-01-2014, 01:19
Ahahhahaha ga toch weg joh. Duiveltjes die zich voor doen als imaams :d



Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

x

“Enx(gedenkt)xLoet toen hij tot zijn volk zei: ,,Begaan jullie zedeloosheid die nog niemand van de bewoners van de werelden vóór jullie heeft begaan? Voorwaar, jullie naderen wellustig mannen in plaats van vrouwen. Jullie zijn een overschrijdend volk.”

(Soerat al-Acraaf: 80-81)

x

Allah zegt tevens (interpretatie van de betekenis):

x

“Voorwaar, Wij zonden vulkanische stenen over hen, behalve over de familie van Loet. Wij redden hen in het laatste gedeelte van de nacht.”

(Soerat al-Qamar: 34)

x

Ook zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

x

“Enx(gedenkt)xLoet, toen hij tegen zijn volk zei: ,,Jullie begaan zeker gruweldaden die niemand van de mensen ooit beging.”

(Soerat al-cAnkaboet: 28 )

x

En (interpretatie van de betekenis):

x

“En aan Loet schonken Wij wijsheid en kennis en Wij redden hem uit de stad waarvanx(de bevolking)vuiligheid placht te bedrijven. Zeker, zij waren een slecht volk, zwaar zondig.”

(Soerat al-Anbiyaa’: 74)

x

En in het laatste vers dat wij willen aanhalen, zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

x

“Enx(gedenkt)xLoet, toen hij tot zijn volk zei: ,,Begaan jullie gruweldaden, hoewel jullie het inzien? Waarom benaderen jullie uit begeerte mannen in plaats van vrouwen? Jullie zijn beslist een onwetend volk.” Maar het antwoord van zijn volk was slechts dat zij zeiden: ,,Verdrijft de familie van Loet uit jullie stad: zeker, zij zijn mensen die zich reinigen.” Toen redden Wij hem en zijn familie, behalve zijn vrouw: Wij bepaalden dat zij tot de achterblijvers behoorde. En wij deden op hen eenxxregen neerdalen: en slecht was de regen voor de gewaarschuwden.”

(Soerat an-Naml : 54 - 58 )

x

Het is overgeleverd door Djaabir (moge Allah weltevreden met hem zijn) dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:x“Er is niets waar ik meer voor vrees voor mijn Oemmah, dan de daad van het volk van Loet.”

(Tirmidhi en Ibn Maadjah)

x

Dus een moslim dient zich niet in te laten met deze zaak die als verwerpelijk wordt beschouwd in de Islam.





Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

31-01-2014, 07:33
Ah 'Imam' Tofik deBi

31-01-2014, 09:05

Citaat door ikke_123:
Ahahhahaha ga toch weg joh. Duiveltjes die zich voor doen als imaams :d



Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
Ach kijk, daar hebben we meteen het probleem te pakken.

31-01-2014, 10:23

Citaat door Maimonides:
Als de Koran "niks" (sic) tegen homo's heeft, waarom hebben moslims dan problemen met homo's? Waarom is homoseksualiteit dan in moslimse landen strafbaar?
Het is ook strafbaar in Oeganda en Ghana. Christelijke landen.

Rusland komt met anti-homowet onder druk van de orthodoxe kerk

31-01-2014, 10:32
Tofik is zelf homo, dus ik snap deze uitspraak wel.

31-01-2014, 10:33

Citaat door TamentthDhen:
Tofik is zelf homo, dus ik snap deze uitspraak wel.
Slager die zijn eigen vlees keurt.


Islam vervormen en mensen laten afdwalen zodat hij aan zijn homoseksuele behoeftes voorzien kan worden. A3oethoe billah

31-01-2014, 10:37

Citaat door TamentthDhen:
Tofik is zelf homo, dus ik snap deze uitspraak wel.

Ja? Hoe weet jij dat? Hij zelf heeft dat nooit gezegd, of heb ik iets gemist?

©®™

31-01-2014, 10:43


wie houden deze personen voor de gek? Denk meer henzelf...

31-01-2014, 10:44

Citaat door Handig:
Ja? Hoe weet jij dat? Hij zelf heeft dat nooit gezegd, of heb ik iets gemist?

©®™
Zijn geaardheid en de manier waarop zijn visie totaal niet gebouwd is op de Islamitische jurisprudentie, duidt dat hij een partijdige standpunt inneemt

31-01-2014, 10:44


a3odo bi Allah

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17