Bekijk volle/desktop versie : mijn broer heeft zelfmoord gepeegd (waar gebeurt bij een goede vriendin )



Pagina's : [1] 2

19-02-2005, 19:25
Mijn broer en hadden echt een typische broer zus relatie. We wilden elkaar altijd pesten enz, maar als het er op aankwam waren we er voor elkaar.We hadden op zich best veel momenten dat we het echt goed konden vinden.Samen met mijn moeder speelden we heel vaak bordspellen.En soms, als hij zijn huiswerk af had, deden we computerspelletjes. Ook al liep ik uiteindelijk als ik verloor meestal boos weg,het was wel gezellig . Echt ruzie was het niet wat we maken; ik werd boos en hij lachte me uit, zo ging het meestal.Het ergste wat ooit heb gedaan is met van die dikke knikkers naar zijn hoofd gooien heb .En een keer, toen we allen thuis waren en hij echt mega vervelend, heb ik mijn oom gebeld omdat ik echt niet tegen hem kon.De dag dat het gebeurde was 10 april 2000 . Mijn broer zat te computeren en ik ging met mij moeder naar het winkelcentrum om broeken te hall.Ik had helemaal geen zin, maar het moeste even.Ik denk dat we na ongeveer anderhalf uur weer thuis waren.In het winkelcentrum had mijn moeder ook de dagelijkse boodschappen gedaan.Ze had iets gekocht wat ze in de vriezer moeste leggen en ik bleef benenden.Ze was voor mijn gevoel nauwelijks de trap op of ze begon te gillen. Ze gilde en riep de naam van mijn broer meerdere malen.Ik schrok me echt rot.Toen riep mijn moeder naar mij dat ik meteen de buren moeste gaan halen.Dus ik ben op mijn sokken naar het huis van de buren gerend en heb daar gezegd dat mijn moeder om mijn broer stond te gillen en dat u onmiddellijk moeste komen. Mijn buurman ging mee en hij rende snel naar boven.Om de een of andere reden bleef ik beneden, ik denk dat ik vooral bang was .Na wat voor mij uren leken, maar eigelijk maar een paar minuten waren, kwam de buurvrouw binnen.Ze bood me wat te drinken aan en zei dat ik gewoon even moeste gaan zitten en dat het waarschijnlijk allemaal wel weer goed zou komen. Misschien moeste aaron wel even met de ambulance mee, maar alles kwam heus wel goed. Mijn moeder kwam beneden en belde 112 . Toen ze had opgehangen vroeg ik wat er aan de hand was, maar mijn moeder reageert niet en ging weer naar boven.Al vrij snel kwamen er politieagenten.Zij kwamen bij mij benden zitten . Ik vroeg aan een agent wat er nou eigelijk mis was. Mijn broer had astma, dus ik dacht dat hij een ernstig astma aanval had gehad, maar ik wist het natuurlijk niet zeker . De agent reageerde met een; ik geloof dat het een beetje mis is .Daar werd ik behoorlijk van. Want dat er iets mis was had ik zelf natuurlijk ook wel begrepen.

Beslema en dank je wel van het lezen van mij verhaal ik ga morgen weer verder

Aicha

19-02-2005, 19:36


Een vriend van mij heeft anderhalf jaar geleden zich zelf opgehangen. Het is echt onbegrijpelijk, toen ik hem in zijn kist zag liggen kon ik nog steeds niet geloven dat het waar was, net alsof je in een film zit. Iemand waar je een paar jaar bijna elke dag naast zat in de klas. Het ergste was het verdriet van z'n ouders en zussen, het geeft je een gevoel dat jij hier bent om een heel leven in te vullen, terwijl hij er mee gekapt is. Nu denk ik dat hij gewoon gestoord was toen hij zich (tweede poging bleek later) het leven nam. En de rede was ook idioot, om een meisje.

19-02-2005, 19:43
ja dat kan maar hij heefd gewoon een einden van zijn leven gemaak omdat mijn niet meer wilden leven

19-02-2005, 19:49

Citaat door misz_maroc16:
ja dat kan maar hij heefd gewoon een einden van zijn leven gemaak omdat mijn niet meer wilden leven
Maar dat is toch harteloos als je bedenkt dat je je ouders en familie daarmee hun leven verwoest. Het is volgens mij 1 van de egoïstische daden die een mens kan plegen, de mensen die je lief hebben staan volkomen hulploos.

19-02-2005, 19:50


Wallah écht erg om dit te lezen,,

Lai hdie de mensen ook een einde aan hun leven willen maken!

Ghair insha`Allah,,

19-02-2005, 19:53
ja dat is waar maar daar denk je niet aan als je een maal een eiden wilt maken van je leven dan denk je allen maar hoe ja zelfmoord wild gaat plegen en hoe enz

19-02-2005, 20:00

Citaat door misz_maroc16:
ja dat is waar maar daar denk je niet aan als je een maal een eiden wilt maken van je leven dan denk je allen maar hoe ja zelfmoord wild gaat plegen en hoe enz
Dat betekend dus dat je in die fase geestelijk zeer instabiel en dus gestoord bent, en dat je dringend hulp nodig hebt. Maar weet je wat het vage bij mijn vriend was? Hij had in het begin van de zomervakantie zich zelf vergiftigd, toen had hij zich bedacht en 112 gebeld, ze konden alles er nog uit pompen en hij kreeg psychische bijstand van een thuis zorg instantie, die hadden hem naar een maand ofzo weer stabiel verklaart en het gevaar zou geweken zijn, drie weken later vonden z'n ouders hem in de schuur. Ik hoorde hier pas tijdens de begrafenis van, ik had het ook wel eerder willen weten, dan had ik mischien nog met hem erover kunnen praten enzo. Maar blijkbaar is het zo een taboe dat zelfs hulpinstanties maar snel iemand stabiel rekenen zodat de ouders weer blij door kunnen leven, hier was die snelle conclusie niet zo geslaagd.

19-02-2005, 20:03

Citaat door Arthas:
Maar dat is toch harteloos als je bedenkt dat je je ouders en familie daarmee hun leven verwoest. Het is volgens mij 1 van de egoïstische daden die een mens kan plegen, de mensen die je lief hebben staan volkomen hulploos.
Ja, daar heb je gelijk in. Je bezorgt de nabestaanden enorm verdriet. Het is ook de meest egoïstische daad die je kan plegen.
Wat ik niet begrijp is jouw onvermogen tot medeleven met de zelfdoder. Weet jij wat je vriend heeft moeten doormaken?
Mensen kunnen zichzelf verminken, met hun kop tegen de muur slaan, hun vuist helemaal stuk slaan. Ja, het is egoïstisch, maar deze mensen maken een intens verdriet door. Sommigen slagen er in om er uit te komen, anderen gaan over tot de meest afstotende daad: jezelf van het leven beroven. Daar is heel veel moed en wanhoop voor nodig.

Als jij veel om je vriend gaf, zou je veel verdriet moeten hebben en begrip voor zijn daad. Het is natuurlijk ontzettend jammer dat hij je niet in vertrouwen heeft genomen. Dat doet zeer. Maar onthoud hem en blijf van hem houden zoals je hem gekend hebt.

Ik denk dat je je nu je ogen uit je kop schaamt. Dat was niet mijn bedoeling. Wèl dat je begrip toont voor mensen die zichzelf het leven beroven.

Soms is het leven ondraagbaar geworden.

19-02-2005, 20:11

Citaat door Tat twam asi:
Ja, daar heb je gelijk in. Je bezorgt de nabestaanden enorm verdriet. Het is ook de meest egoïstische daad die je kan plegen.
Wat ik niet begrijp is jouw onvermogen tot medeleven met de zelfdoder. Weet jij wat je vriend heeft moeten doormaken?
Mensen kunnen zichzelf verminken, met hun kop tegen de muur slaan, hun vuist helemaal stuk slaan. Ja, het is egoïstisch, maar deze mensen maken een intens verdriet door. Sommigen slagen er in om er uit te komen, anderen gaan over tot de meest afstotende daad: jezelf van het leven beroven. Daar is heel veel moed en wanhoop voor nodig.

Als jij veel om je vriend gaf, zou je veel verdriet moeten hebben en begrip voor zijn daad. Het is natuurlijk ontzettend jammer dat hij je niet in vertrouwen heeft genomen. Dat doet zeer. Maar onthoud hem en blijf van hem houden zoals je hem gekend hebt.

Ik denk dat je je nu je ogen uit je kop schaamt. Dat was niet mijn bedoeling. Wèl dat je begrip toont voor mensen die zichzelf het leven beroven.

Soms is het leven ondraagbaar geworden.

19-02-2005, 20:16

Citaat door Tat twam asi:
Ja, daar heb je gelijk in. Je bezorgt de nabestaanden enorm verdriet. Het is ook de meest egoïstische daad die je kan plegen.
Wat ik niet begrijp is jouw onvermogen tot medeleven met de zelfdoder. Weet jij wat je vriend heeft moeten doormaken?
Mensen kunnen zichzelf verminken, met hun kop tegen de muur slaan, hun vuist helemaal stuk slaan. Ja, het is egoïstisch, maar deze mensen maken een intens verdriet door. Sommigen slagen er in om er uit te komen, anderen gaan over tot de meest afstotende daad: jezelf van het leven beroven. Daar is heel veel moed en wanhoop voor nodig.

Als jij veel om je vriend gaf, zou je veel verdriet moeten hebben en begrip voor zijn daad. Het is natuurlijk ontzettend jammer dat hij je niet in vertrouwen heeft genomen. Dat doet zeer. Maar onthoud hem en blijf van hem houden zoals je hem gekend hebt.

Ik denk dat je je nu je ogen uit je kop schaamt. Dat was niet mijn bedoeling. Wèl dat je begrip toont voor mensen die zichzelf het leven beroven.

Soms is het leven ondraagbaar geworden.
Ik heb er anderhalfjaar over nagedacht, en ik denk er nog steeds over na, het is namelijk een gebeurtenis die mijn kijk op het leven heeft veranderd. Maar ik sta voor wat ik zei, hij was gewoon geestelijk ziek, hij maakte waarschijnlijk een moeilijke periode door, dat heb ik ook de laatste tijd vaak gehad, maar ik leef. Hij was gewoon te zwak om door te gaan, en eigenlijk heb ik geen medelijden met hem, als hij zo graag dood wil, dan moet hij niet van mij denken dat ik medelijden met hem heb. Met z'n ouders en zussen heb ik medelijden, niet met hem of met mezelf. Want mijn pijn kan niet vergeleken worden met hun pijn, hij heeft geen pijn meer.

Dat klinkt verbitterd, en dat is het ook.

19-02-2005, 20:21

Citaat door Lella_Roosje:
Nee dat kan je niet respecteren, dat zeiden z'n ouders ook op zijn begrafenis "we moeten het respecteren", dat is mischien voor hun pijn verzachtend, maar zo een daad kan niet gerespecteerd worden. Dat doe ik pas als iemand onder de pussende tumoren zit alleen nog maar pijn voelt en volgens de dokters hier aan zal overlijden, als er een goede kans op beterschap is dan is het toch niet te accpeteren en te respecteren dat iemand z'n leven neemt, dan moet hij die pijn maar doorstaan, wetend dat het leven weer beter zal worden.

19-02-2005, 20:25

Citaat door Tat twam asi:
Ja, daar heb je gelijk in. Je bezorgt de nabestaanden enorm verdriet. Het is ook de meest egoïstische daad die je kan plegen.
Wat ik niet begrijp is jouw onvermogen tot medeleven met de zelfdoder. Weet jij wat je vriend heeft moeten doormaken?
Mensen kunnen zichzelf verminken, met hun kop tegen de muur slaan, hun vuist helemaal stuk slaan. Ja, het is egoïstisch, maar deze mensen maken een intens verdriet door. Sommigen slagen er in om er uit te komen, anderen gaan over tot de meest afstotende daad: jezelf van het leven beroven. Daar is heel veel moed en wanhoop voor nodig.

Als jij veel om je vriend gaf, zou je veel verdriet moeten hebben en begrip voor zijn daad. Het is natuurlijk ontzettend jammer dat hij je niet in vertrouwen heeft genomen. Dat doet zeer. Maar onthoud hem en blijf van hem houden zoals je hem gekend hebt.

Ik denk dat je je nu je ogen uit je kop schaamt. Dat was niet mijn bedoeling. Wèl dat je begrip toont voor mensen die zichzelf het leven beroven.

Soms is het leven ondraagbaar geworden.
Mooi gezegd. Een aantal jaar geleden heeft een naaste van mij zelfmoord gepleegd. Je zegt terecht dat je respect moet hebben voor hun daad, en dat je met liefde aan ze terug moet denken. Dit kan ik nu ook.
Echter, in het begin was ik zo ontzettend boos, ik bleef achter met een vreselijk schuldgevoel: had ik het kunnen voorkomen?? Dit schuldgevoel was wel veroorzaakt door deze zelfmoord. Nu zie ik dat dit niet reeel is, en zeker niet fair naar degene die zelfmoord heeft gepleegd, maar boosheid is een normale fase in een rouwproces!!

19-02-2005, 20:31



Citaat door nederlandse:
Mooi gezegd. Een aantal jaar geleden heeft een naaste van mij zelfmoord gepleegd. Je zegt terecht dat je respect moet hebben voor hun daad, en dat je met liefde aan ze terug moet denken. Dit kan ik nu ook.
Echter, in het begin was ik zo ontzettend boos, ik bleef achter met een vreselijk schuldgevoel: had ik het kunnen voorkomen?? Dit schuldgevoel was wel veroorzaakt door deze zelfmoord. Nu zie ik dat dit niet reeel is, en zeker niet fair naar degene die zelfmoord heeft gepleegd, maar boosheid is een normale fase in een rouwproces!!
Maar als je zo een daad gaat respecteren, dan respecteer je ook de volgende. Ik weet niet of de mensen hier het weten, maar zelfmoord is een heel groot probleem hier in Nederland, mischien geen probleem voor jou en mij. Maar mensen het gevoel geven dat als ze zich zelf vermoorden dat dan iedereen het leuk zal respecteren, zal zeker geen oplossing op dit probleem zijn. M'n opa had na de oorlog een periode waarin hij zich zelf wou doden, omdat hij goed behandelt werd heb ik een vader en leef ik.

19-02-2005, 20:39

Citaat door Arthas:
Maar als je zo een daad gaat respecteren, dan respecteer je ook de volgende. Ik weet niet of de mensen hier het weten, maar zelfmoord is een heel groot probleem hier in Nederland, mischien geen probleem voor jou en mij. Maar mensen het gevoel geven dat als ze zich zelf vermoorden dat dan iedereen het leuk zal respecteren, zal zeker geen oplossing op dit probleem zijn. M'n opa had na de oorlog een periode waarin hij zich zelf wou doden, omdat hij goed behandelt werd heb ik een vader en leef ik.
Wat jij niet wilt accepteren, en waarvan ik vind dat je het MOET eerbiedigen, is dat mensen bijna nergens recht op hebben, BEHALVE beschikkingsrecht over hun eigen leven en om er op elk moment een einde aan te maken.

Ik ga een beetje doorleven om anderen een beetje te plezieren! Heb je dan geen medeleven met mijn verdriet? En vind je je zelf niet erg pretentieus dat je HET VERSCHIL kan maken of ik het leven nog levenswaardig vind of niet?

En dat jij leeft omdat je opa geen zelfmoord heeft gepleegd, en daar dankbaar voor bent, is wel lief, maar rationeel niet geldig. Dan was je er nu niet om daar een mening over te hebben, dus zou die mening dan niet geldig meer zijn ...

Hopelijk leer je in dit leven nog accepteren dat de dood soms een welkome uitweg is uit deze aardse hel.

19-02-2005, 20:46

Citaat door Arthas:
Maar als je zo een daad gaat respecteren, dan respecteer je ook de volgende. Ik weet niet of de mensen hier het weten, maar zelfmoord is een heel groot probleem hier in Nederland, mischien geen probleem voor jou en mij. Maar mensen het gevoel geven dat als ze zich zelf vermoorden dat dan iedereen het leuk zal respecteren, zal zeker geen oplossing op dit probleem zijn. M'n opa had na de oorlog een periode waarin hij zich zelf wou doden, omdat hij goed behandelt werd heb ik een vader en leef ik.
Ho wacht even, ik zeg niet dat je, als iemand jouw verteld dat hij/zij zelfmoord wil plegen, je hem of haar veel succes moet wensen, en verder niets moet doen. Je hebt de morele plicht om te proberen dit te voorkomen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mensen hebben tenslotte ook hun eigen wil.

Pagina's : [1] 2