Bekijk volle/desktop versie : Koning Mohammed VI en het sufisme



Pagina's : [1] 2 3

27-01-2014, 20:18
Met de islam heeft het niets te maken, toch zijn veel Marokkanen niet weg te slaan bij een Sufi-festival in het plaatsje Sidi Ali Ben Hamdouch. Sterker nog: de islam verwerpt een groot aantal van deze daden die plaatsvinden. Maar wat drijft deze mensen?

http://stcm.nl/imgs/s/d/d619dd187d01...078529b453.jpg

De Sufi-stroming is in Marokko een vreemde eend in de bijt door de twijfelachtige vormen van 'aanbidding'. Binnen deze stroming maakt een groep het wel heel bont. Tijdens een jaarlijkse bedevaart naar een Marokkaans heiligdom halen aanhangers alles wat verboden is tevoorschijn om een heilige te aanbidden. Sihr (zwarte magie) speelt tijdens deze dag een belangrijke rol. De bedevaartgangers geloven dat de heilige verbonden is met de wereld van geesten.


Het belangrijkste plein van Sidi Ali Ben Hamdouch vormt zich als decor voor knallende drumstellen, toeters en bellen. De hypnotische ritmes zorgen ervoor dat veel aanwezigen in trance geraken. Sommigen snijden zichzelf in het hoofd met scherpe voorwerpen. Een van de mannen loopt in het midden van een cirkel en gooit een groot bord in de lucht en vangt het gevaarte op met zijn hoofd. De stunt - die ongetwijfeld leidde tot een kapot bord en hoofdpijn - komt hem op gejuich te staan van de menigte.


Geschiedenis
Het festival van Sidi Ali Ben Hamdouch brengt Marokkanen van heinde en verre bij elkaar om een islamitische heilige uit de zeventiende eeuw te vereren. Bovendien speelt zijn werkster Lalla Aicha een belangrijke rol. Aicha is voor de volgelingen een mythische moslimprinses uit de woestijn, die nu in de geestelijke wereld woont en een onzichtbare kracht is. De aanbidders zijn vooral gekomen voor spirituele begeleiding en goddelijke zegen.


Zij zoeken dat niet in de Koran en de sunnah van onze geliefde profeet Mohammed (vzmh) maar in muziek en dans. Soms zelfs op zoek naar een hogere staat van het normale bewustzijn.


Zwarte magie
Voor een groeiend aantal mensen is de week van feest ook een moment om de wereld van geesten, bezweringen en tovenarij in te duiken. De uitvoerders van sihr draaien overuren en helpen mensen naar eigen zeggen met het vinden van liefde of om gelukkiger te worden. Anderen willen met spreuken een andere spreuk verbreken. De logica is in ieder geval ver te zoeken.


Madame Khayat komt uit Fes en zegt elk jaar aanwezig te zijn, ondanks de afkeuring van vele Marokkanen, waaronder haar man. Zij zien de rituelen geheel terecht als niet-islamitisch. 'We komen hier om ons te zuiveren van de boze geesten, van de djinn, zegt ze met een glimlach. 'Het is een soort bedevaart. Mensen gaan naar Mekka om te worden gezuiverd van hun zonden. Hier komen mensen om zich te zuiveren van kwade geesten', zegt zij.


'Er zijn veel mensen die denken dat het niet goed is, want ze geloven er niet in. Zelfs mijn man houdt er niet van als ik hier kom. Toen hij even niet keek stapte ik in de auto en kwam hier met mijn twee werksters', voegt ze toe met een lach.


Goede en kwade geesten worden vaak genoemd in de Koran. Het is echter de bedoeling om je niet te wenden tot deze schepsels en te vertrouwen in de genezingen en oplossingen die Allah ons heeft voorgeschreven. Tocht hebben djinns een speciale plaats in de Marokkaanse folklore en cultuur, en niet alleen onder de armen en ongeschoolden.


Studie
In 2012 hield het Pew Research Center een onderzoek waaruit bleek dat 86 procent van de Marokkanen denkt dat de djinns bestaan. Dit percentage ligt hoger dan andere onderzochte landen. Aziz Hlaoua is een Marokkaanse socioloog en stelt dat onder koning Mohammed VI een opvallende opleving van het soefisme te zien is. In de sekte is het vrij gebruikelijk om je te wenden tot de wereld van magie. In 2002 benoemde de koning Ahmed Toufiq als minister van Relgieuze Zaken. Toufiq staat bekend als sufi-sympathisant en moest de marginalisering van de sufi's terugdringen.


Onder wijlen koning Hassan II werd het beestje bij de naam genoemd en werden sufi's niet getolereerd. De politieke rol van dit nieuwe beleid is er om het soefisme als een gematigde, open en tolerante vorm van de islam neer te zetten als tegengeluid voor extremisme, aldus Hlaoua. Het bovengenoemde festival is mede hierdoor een terugkerend evenement.


Muziek en meditatie
Terug naar het festival in Sidi Ali Ben Hamdouch. Op de laatste dag van het feest verzamelen duizenden, geleid door vaandeldragers en drummers. Ze leiden het offer - een stier geschonken door koning Mohammed VI - een heuvel af naar het heiligdom van Sidi Ali. Andere dieren, vooral zwarte kippen en geiten, zijn in veelvoud te koop rond de stad. Volgens hen is zwart de zogenaamde lievelingskleur van Lalla Aicha.


'Als ze hun dieren offeren, denken ze dat geesten het bloed drinken. Het is een manier van de geesten tevredenstellen', zegt Hlaoua. Een steegje nabij het heiligdom doet dienst als sihr-markt. Zo zijn salons en kraampjes te zien met eng verkoopwaar. Denk daarbij aan geitenhorens en gedroogde kameleons, die in kokend water worden geplaatst voor genezing. In de grot van Lalla Aicha branden vrouwen kaarsen en wierook en hopen op bemiddeling van de zogenaamde koningin van de geesten.


Anderen reinigen zich met een ritueel bad in de aangrenzende bron. Hier en daar liggen schapen met doorgesneden keel. In een andere ruimte komt de broederschap van Sidi Ali bijeen voor een avond van spirituele muziek en meditatie. Na uren van zingen en andere bezigheden, begint een man in het publiek hevig met zijn hoofd heen en weer te gaan. Hij lijkt in trance te zijn. Vervolgens stort hij in.

27-01-2014, 20:21


Deze koning promoot shirk dus.

27-01-2014, 20:24

Citaat:
De uitvoerders van sihr draaien overuren en helpen mensen naar eigen zeggen met het vinden van liefde of om gelukkiger te worden. Anderen willen met spreuken een andere spreuk verbreken.

27-01-2014, 20:27
de link sufiya en mo6 ken ik en is duidelijk moge allh he vergeven, maar is te veel tekst a sahbi, wie gaat dat lezen

27-01-2014, 20:28


Wat zegt de Islam over het publiekelijk toestaan van en het zelfs promoten van evenementen van shirk zoals deze?

27-01-2014, 20:31
Jij scheert alle sufisten over een kam is ook niet goed. Er zijn genoeg sufisten die tawheed op je juiste plek hebben.
Maar ik denk dat de koning de sufies promoot omdat ze de koning niet weg willen. De extreme salafisten die willen hem weg hebben, liever vandaag dan morgen. Het boeit hem niet of iemand shirk pleegt

27-01-2014, 20:47

Citaat door ysf:
Wat zegt de Islam over het publiekelijk toestaan van en het zelfs promoten van evenementen van shirk zoals deze?
Degene die dit beschermt, of promoot, of toestaat krijgt hetzelfde oordeel en dit is een zaak van idjmaa3 waar geen khilaaf over is.

[video=youtube;lz_ee8xdOM0]http://www.youtube.com/watch?v=lz_ee8xdOM0[/video]

http://www.youtube.com/watch?v=lz_ee8xdOM0

27-01-2014, 21:24

Citaat door Tayyeb:
Jij scheert alle sufisten over een kam is ook niet goed. Er zijn genoeg sufisten die tawheed op je juiste plek hebben.
Maar ik denk dat de koning de sufies promoot omdat ze de koning niet weg willen. De extreme salafisten die willen hem weg hebben, liever vandaag dan morgen. Het boeit hem niet of iemand shirk pleegt
Mo6 heeft zelf een sufistische achtergrond bro

27-01-2014, 21:25

Citaat door akh-abu-lina:
Mo6 heeft zelf een sufistische achtergrond bro
wist ik niet, kan ik dat ergens lezen?

27-01-2014, 23:58

Citaat door Tayyeb:
Jij scheert alle sufisten over een kam is ook niet goed. Er zijn genoeg sufisten die tawheed op je juiste plek hebben.
Maar ik denk dat de koning de sufies promoot omdat ze de koning niet weg willen. De extreme salafisten die willen hem weg hebben, liever vandaag dan morgen. Het boeit hem niet of iemand shirk pleegt
Nee, ik scheer zeker niet alle sufi's over 1 kam. Dan heb je me verkeerd begrepen. Het gaat alleen over deze extreme vorm van sufisme. Deze hekserij, sihr en shirk heeft eigenlijk niks met sufisme te maken. Ik denk niet dat er normale sufi's zijn die deze shirk en hekserij zullen verdedigen.

28-01-2014, 00:00

Citaat door ysf:
Nee, ik scheer zeker niet alle sufi's over 1 kam. Dan heb je me verkeerd begrepen. Het gaat alleen over deze extreme vorm van sufisme. Deze hekserij, sihr en shirk heeft eigenlijk niks met sufisme te maken. Ik denk niet dat er normale sufi's zijn die deze shirk en hekserij zullen verdedigen.
denk het ook niet, weet je al wat de reden is dat de koning alle sufies promoot.

28-01-2014, 00:57

Citaat door eshghamx:
Dat is niet het ergste, lees de laatste alinea's!
Dieren slachten/offeren in de naam van iemand anders dan Allaah, dit doet je treden uit de Islaam!

28-01-2014, 01:01


Niet zo praten over onze geliefde leiders!

28-01-2014, 01:15
Stagfir Allaah...

Wat moet dit voorstellen ?

28-01-2014, 08:23

Citaat door ysf:
Deze koning promoot shirk dus.


het is deze website die het promoot

Pagina's : [1] 2 3