Bekijk volle/desktop versie : "Ik heb ook grote zonden!"



26-01-2014, 15:31
Shaych Soelaymaan ar-Roehaylie zegt het volgende:

En op de dag des oordeels zal een gelovige persoon worden voortgebracht, een persoon van Tauwhied (monotheïsme). Er zal dan worden gezegd:

‟Presenteer zijn kleine zonden.”

Deze zullen dan gepresenteerd worden en zijn grote zonden zullen verborgen blijven. Er zal dan gezegd worden:

‟Je hebt op die dag dit en dit gedaan en dat en dat verricht.”

Dit, terwijl hij het er mee eens is zonder het te ontkennen. En hij zal bezorgd en bang zijn voor zijn grote zonden.

Zijn kleine daden (zonden) worden gepresenteerd. Op die dag heb jij dit en dit gedaan en dat en dat verricht. En hij is het er mee eens zonder deze zonden te ontkennen. Echter zijn hart is bang dat zijn grote zonden vermeld zullen worden. Uit angst en bezorgdheid over deze grote zonden.

Er zal dan worden gezegd:

‟Geef hem voor iedere zonde een goede daad.”

Allah vergeeft hem voor zijn zonden en eert hem door deze zonden te vervangen voor hasanaat (goede daden). Hij zal dan zeggen:

‟Ik heb zonden die ik niet zie?”

Nadat hij angstig was dat zijn grote zonden vermeld zouden worden, verlangt hij ineens dat zijn grote zonden vermeld worden zodat hij ook in hun plaats goede daden zal krijgen.

Vandaar dat toen de profeet (صلى الله عليه و سلم) dit vermeldde:

‟Begon te lachen totdat zijn kiezen tevoorschijn kwamen.”

Dit vanwege de situatie van deze persoon. Hij was angstig, vol vrees en bang dat zijn grote zonden vermeld zouden worden. En toen hij de Gulheid van Allah zag, kreeg hij hoop en begon hij naar hen te zoeken door te zeggen:

‟Ik heb zonden die ik niet zie?”

M.a.w. de grote zonden die verborgen werden gehouden. Zodat hij in hun plaats (i.e. de grote zonden) goede daden zou krijgen.

Hier moest de profeet (صلى الله عليه و سلم) van lachen totdat zijn kiezen tevoorschijn kwamen.

En deze overlevering is overgeleverd door Iemaam Ahmed in zijn moesnad en authentiek verklaard door Iemaam al-Albaanie.

Audio (Arabisch): klik
Genomen van: http://mtws.posthaven.com/
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
Gepubliceerd op: http://www.ahloelhadieth.com

26-01-2014, 17:12


Djazak'Allahoe ghairan

26-01-2014, 17:13

Citaat door mr_firefist:
Djazak'Allahoe ghairan
waiyaak

26-01-2014, 18:23
BaraakAllaahu feek

26-01-2014, 18:35



Citaat door A_bdars:
BaraakAllaahu feek
wafeeka baraka Allah

29-01-2014, 18:47
SubhanaAllaah

29-01-2014, 18:57

Citaat door oegtmaryam:
prachtige bijdrage !!!!!
dat is ook wat ik dacht beste zuster

12-03-2014, 19:55
Jazaak Allahu khairan

12-03-2014, 20:10
Djazakallahu Khayran

20-03-2014, 22:28
Zeker weten moge Allah ons tot de mensen van het paradijs doen behoren Ameen