Bekijk volle/desktop versie : 100% halal-huwelijk



Pagina's : [1] 2

23-01-2014, 19:52
Hoi dames, even een vraagje.. Meeste van ons hadden een relatie voor het huwelijk of hebben lang contact gehad en hun man proberen te leren kennen voordat je het ja-woord gaf. Zoals we weten is dit islamitisch gezien verboden.

Nou vroeg k me af wat precies de manier van doen is in de islam als het aankomt op trouwen. Hoe moet je trouwen volgens de islam, als je geen enkel contact mag hebben met een niet mahram? Hoe moet je überhaupt met een man in contact komen, puur volgens islamitische regels?

Laten we er een leerzame topic van maken!

23-01-2014, 20:04


Met je mahram erbij.

23-01-2014, 20:06
Broeders zusters maken bekend dat ze graag trouwen willen aan de moskee gangers,bekende,familie vrienden etc..op die manier proberen ze in contact te komen met een zuster. En dan wordt er navraag gedaan en dan worden ze gekoppeld. Meisje gaat hiermee akkoord en er wordt hand gevraagd. En tijdens hand vragen komen ze in contact met elkaar met een mahram erbij,zodoende.

23-01-2014, 23:46
Maar als er een mahram bij is zal de man nooit z'n ware aard laten zien of tijdens een ruzie enso

24-01-2014, 00:32



Citaat door Nazareth:
Maar als er een mahram bij is zal de man nooit z'n ware aard laten zien of tijdens een ruzie enso
haha je vroeg hoe het in ze werking gaat..nou je hebt je antwoord gekregen van nadorlady010. Wat wij er persoonlijk van vinden welke draai wij eraan geven etc dat is iets heel anders. Laat dat onderscheid ff duidelijk zijn wij gaan geen komma plaatsen waar Allah swt een punt heeft gezet. Maar om er inhoudelijk op in te gaan ook in een relatie leer je elkaar niet echt kennen je doet een masker op denkt elkaar te kennen. Maar als je eenmaaal samenwoont zie je elkaars echt levensstijl eisen etc. Drm scheiden sommige koppels al na een 3 jaar relatie na een maand huwelijk. Het is dan samen strijden voor een beter leven en om het hoofd boven water te houden ipv alleen maar leuke dingen doen. Thats life. Maar eh het vergt so ie so een forse dosis TAQWA en SABR EN TAWAKAOEL om 100 procent halal te trouwen. Je dient hier voor stevig in je schoenen te staan qua geloof en veel kennis en vertrouwen te hebben. Zover zelfs dat als je na het ttrouwen toch niet tevreden bent en scheidt dat je dan niet verdrietig of gek wordt of verwijten gaat maken maar dat je er geloof en sabr bij hebt dat Allah swt jou een nieuwe man/vrouwen zal schenken die beter is zoals uitgelegd in surat at tahrim.

24-01-2014, 08:26
volgens de islam zyn er verschillende mogelykheden maar moet normaal gezien met mahram & beste manier is zoals nadorlady dat beschreven heeft dat je in zee gaat met iemand die gekend staat om ze godsvrees & goede akhlaaq ; als de man hand vraagt komt hy in contact met je mahrams & kan je op die manier mekaar beter leren kennen op halal wyze


maar soms in ons scheve cultuur helaas als man hand vraagt denken ze safe dit word em ; dat je niet meer kan terug krabbellen want jah de vader heeft al een ongeveer ze dochter ' weggegeven ' & ze ' woord ' gegeven & de meis haar ' jawoord ' (terwyl dat alleen jawoord is voor leren kennen) & terwyl mensen niet beseffen dat je in die periode mekaar juist beter leert kennen & het alsnog alle kanten kan opgaan (dus je dan ook nog kunt bedenken) die ruimte is er niet altyd in ons cultuur dat je uit mekaar gaat zonder boze mensen te krygen & dat is jammer want zo zyn mannen minder snel geneigd hand te vragen terwyl die ruimte er wel is in de islam & de kans verkleint dat players hun slag slaan om meiden te gebruiken

24-01-2014, 14:33

Citaat door Nazareth:
Maar als er een mahram bij is zal de man nooit z'n ware aard laten zien of tijdens een ruzie enso
Dat krijg je nooit te zien al heb je een relatie of wat dan ook. Dat stukje overgeven aan een man/huwelijk heeft te maken met vertrouwen vandaar dat ons is aanbevolen om salaat isthikhara te verrichten indien wij beslissingen moeten maken,dus houdt in je maakt een keuze in een bepaalde zaak daarmee vraag je Allah om leiding en op Vertrouwen in Hem laat je de rest aan Allah over. Het gaat zoals het geschreven staat.

24-01-2014, 14:50

Citaat door Nadorlady010:
Dat krijg je nooit te zien al heb je een relatie of wat dan ook. Dat stukje overgeven aan een man/huwelijk heeft te maken met vertrouwen vandaar dat ons is aanbevolen om salaat isthikhara te verrichten indien wij beslissingen moeten maken,dus houdt in je maakt een keuze in een bepaalde zaak daarmee vraag je Allah om leiding en op Vertrouwen in Hem laat je de rest aan Allah over. Het gaat zoals het geschreven staat.
klopt als een bus

24-01-2014, 14:54
De westerse wereld heeft ons echt kapot gemaakt.
Heel veel vinden het eng om op een halal manier te trouwen...want misschien is hij een klootzak of een psycho of streng.
Altijd wel een reden zoeken om niet halal te trouwen.

Gewoon trouwen zoals het hoort en de rest zie je wel.
IS het een goed huwelijk...gefeliciteerd en zoniet, lang leve de scheiding.

De meeste mensen denken zoooo moeilijk terwijl het helemaal niet hoeft.

Ik ben bijna 6 jaar verder en ben hmdl gelukkig.
Ben ik 6 jaar non stop o zo blij geweest met mijn huwlijk?? Nee niet echt.
Maar er bestaat geen vrouw of man op aarde die dat wel is geweest.

Moeilijke tijden heb je sowieso.
Je hebt alleen een grote dosis aan 'geduld' nodig!
Ook moet je sommige dingen maar accepteren en je erbij neerleggen.

24-01-2014, 15:30

Citaat door team-umaima:
De westerse wereld heeft ons echt kapot gemaakt.
Heel veel vinden het eng om op een halal manier te trouwen...want misschien is hij een klootzak of een psycho of streng.
Altijd wel een reden zoeken om niet halal te trouwen.

Gewoon trouwen zoals het hoort en de rest zie je wel.
IS het een goed huwelijk...gefeliciteerd en zoniet, lang leve de scheiding.

De meeste mensen denken zoooo moeilijk terwijl het helemaal niet hoeft.

Ik ben bijna 6 jaar verder en ben hmdl gelukkig.
Ben ik 6 jaar non stop o zo blij geweest met mijn huwlijk?? Nee niet echt.
Maar er bestaat geen vrouw of man op aarde die dat wel is geweest.

Moeilijke tijden heb je sowieso.
Je hebt alleen een grote dosis aan 'geduld' nodig!
Ook moet je sommige dingen maar accepteren en je erbij neerleggen.
waarom zou je niet de kat uit de boom kunnen kyken voor gekken? daar wil je niet mee eindigen & je kunt wel zeggen lang leve de scheiding ; maar zo werkt dat niet ; het is niet omdat je halal gevraagd word dat je diegene niet mag screenen ; je hebt de islam als basis & dan heb je nog diegene zyn karaktertrekjes ; nadelen zullen er zyn ; de vraag is kun jy leven met die persoon zyn mindere eigenschappen ja of nee ; & niet zeggen dat mensen opzettelyk halal vermyden ; dat is ook niet waar ; vele meiden willen hamdoulilah trouwen alleen jammer genoeg zyn er teveel felles jongens waar je niet mee wilt eindigen & dan zeg je ook alhamdoulilah voor je vrygezel bestaan

24-01-2014, 23:24
Ik neem sowieso aan dat je onderzoek gaat doen voordat je gaat trouwen.
Je ouders in elk geval en jij ook waar mogelijk is.
Maar screenen is toch geen relatie aangaan...het lijkt nu namelijk zo alsof jij zegt dat je een relatie aan moet gaan om te screenen.

Maar als dat allemaal goed is....dan nog zijn mensen bang voor karaktereigenschappen indd.
Maar daar kom je pas achter tot je onder 1 dak woont.
Sowieso denk je van tevoren te weten wat je wilt van een man en wat je absoluut niet wilt.
Nou...mijn man had veel karaktereigenschappen die ik graag wilde dat hij zou hebben... ik kwam er tijdens mijn huwelijk achter dat dat eigenlijk niet zo belangrijk is en had liever andere karaktereigenschappen gezien.

Dus betreft zulke dingen blijft het een gok.
Een huwelijk is een gok.

Er zijn maar 3 dingen in dit leven mektab...waarvan huwelijk 1 is....dus je kan hoog of laag springen maar uiteindelijk trouw je met je mektab....dus zie niet in waarom mensen nog moeite doen door een relatie aan te gaat etc. Ik denk daar heel makkelijk over.
Sorry....er zijn er genoeg samen met jou die zich daar dood aan irriteren bij mij. Maar ik kan het gewoon niet veranderen.

En scheiden is wel makkelijk...het is de mens die het zo moeilijk maakt. ( die trouwens alles zo moeilijk maakt)






Citaat door StreetChic:
waarom zou je niet de kat uit de boom kunnen kyken voor gekken? daar wil je niet mee eindigen & je kunt wel zeggen lang leve de scheiding ; maar zo werkt dat niet ; het is niet omdat je halal gevraagd word dat je diegene niet mag screenen ; je hebt de islam als basis & dan heb je nog diegene zyn karaktertrekjes ; nadelen zullen er zyn ; de vraag is kun jy leven met die persoon zyn mindere eigenschappen ja of nee ; & niet zeggen dat mensen opzettelyk halal vermyden ; dat is ook niet waar ; vele meiden willen hamdoulilah trouwen alleen jammer genoeg zyn er teveel felles jongens waar je niet mee wilt eindigen & dan zeg je ook alhamdoulilah voor je vrygezel bestaan

24-01-2014, 23:30

Citaat door team-umaima:
De westerse wereld heeft ons echt kapot gemaakt.
+1000

24-01-2014, 23:46


Je hebt van die domme mensen die denken, haram om een relatie te nemen, en trouwen daarom met de eerste beste die ze tegenkomen zonder onderzoek zonder salaat istigharah, of ze stellen verkeerde eisen zoals; ze moet ghimaar dragen, en kijken niet verder dan die ghimaar.
Ik ken zo'n domme broedertje die zo dom is om met en meisje van internet te trouwen, want ze droeg ghimaar. Hij kende haar niet en wilde haar niet kennen want dat is haram. Na 2 jaar huwelijk waarin ze hem heeft kaalgeplukt en mishandeld en die ghimaar gelijk verdween, zitten ze nu in vechtscheiding, en eist haar advocaat duizenden euries aan partneralimentatie. Kortom, huwelijk heeft hem alleen ellende gebracht door zijn domheid.

24-01-2014, 23:51

Citaat door Ourjouane:
Je hebt van die domme mensen die denken, haram om een relatie te nemen, en trouwen daarom met de eerste beste die ze tegenkomen zonder onderzoek zonder salaat istigharah, of ze stellen verkeerde eisen zoals; ze moet ghimaar dragen, en kijken niet verder dan die ghimaar.
Ik ken zo'n domme broedertje die zo dom is om met en meisje van internet te trouwen, want ze droeg ghimaar. Hij kende haar niet en wilde haar niet kennen want dat is haram. Na 2 jaar huwelijk waarin ze hem heeft kaalgeplukt en mishandeld en die ghimaar gelijk verdween, zitten ze nu in vechtscheiding, en eist haar advocaat duizenden euries aan partneralimentatie. Kortom, huwelijk heeft hem alleen ellende gebracht door zijn domheid.
aan onderzoek heb je ook niks, want je mag niet naar haar verleden vragen
(en als je het toch doet kan ze jokken over de zondes), en daarnaast doet de
familie er alles aan om de dochter aan je te verpatsen. het stond voor die broedertjes
die je zo noemt gewoon vast dat ze genaaid zouden worden, ze deden het gewoon
met de juiste intentie dus zie het als mekteb en een beproeving voor hun

24-01-2014, 23:55

Citaat door team-umaima:
De westerse wereld heeft ons echt kapot gemaakt.
Heel veel vinden het eng om op een halal manier te trouwen...want misschien is hij een klootzak of een psycho of streng.
Altijd wel een reden zoeken om niet halal te trouwen.

Gewoon trouwen zoals het hoort en de rest zie je wel.
IS het een goed huwelijk...gefeliciteerd en zoniet, lang leve de scheiding.

De meeste mensen denken zoooo moeilijk terwijl het helemaal niet hoeft.

Ik ben bijna 6 jaar verder en ben hmdl gelukkig.
Ben ik 6 jaar non stop o zo blij geweest met mijn huwlijk?? Nee niet echt.
Maar er bestaat geen vrouw of man op aarde die dat wel is geweest.

Moeilijke tijden heb je sowieso.
Je hebt alleen een grote dosis aan 'geduld' nodig!
Ook moet je sommige dingen maar accepteren en je erbij neerleggen.


Niet zozeer de Westerse wereld, maar het zijn de moslims die hun geloof niet hebben begrepen. De islam zegt niet: je hebt na de handvraging (lees: eerste kennismaking) een week de tijd voor het antwoord en dan bekijk je het maar. De islam heeft niet gezegd: man en vrouw mogen elkaar niet leren kennen. De islam heeft niet gezegd: de vrouw of man mogen zich niet bedenken. De islam heeft niet gezegd: 'laat elke kandidaat maar bij de deur komen zonder te polsen wie het is'

De islam geeft ons veel richtlijnen, maar we volgen liever onze heilige cultuur. Hierdoor wordt er weinig mogelijkheiden geboden voor man en vrouw om op de juiste wijze een partner te vinden. Als je geen mogelijkheden biedt, gaan ze het op een andere manier uitzoeken.

Pagina's : [1] 2