Bekijk volle/desktop versie : Scholen in Tiel mogen allochtonen niet weigeren



Pagina's : [1] 2

18-02-2005, 13:37

Citaat door Corrie:
Uitgegeven: 18 februari 2005 13:00

UTRECHT - Scholen in Tiel mogen allochtone leerlingen niet weigeren om te voorkomen dat een school te zwart wordt. Volgens de Commissie Gelijke Behandeling selecteren de scholen op etnische afkomst. Dit is volgens de wet verboden.

De commissie deed vrijdag uitspraak in een zaak die was aangespannen door het Antidiscrimatie Bureau Tiel. De drie betrokken schoolbesturen hadden met de gemeente afgesproken om allochtone leerlingen te spreiden. Daarbij zou ook naar het opleidingsniveau van hun ouders gekeken worden. Maar volgens het CGB selecteren de scholen alleen naar afkomst.


Lijkt me logisch dat dit niet mag, hoe moet dat dan voor een donker kind als de scholen in de buurt je weigeren, moet je zeker een halve wereldreis maken om naar school te gaan.

Wegwezen met dit soort idioterie zeg, scholen moeten gewoon kinderen aannemen en niet naar kleurtjes kijken...
.

18-02-2005, 13:41


Hallo,

Aan de ene kant begrijp ik hun standpunt. Door alle allochtonen bij elkaar te zetten, kan voor een probleem zorgen. Alle marokkanen bij elkaa kan zorgen voor een taal achterstand. Cultuur van anderen kent men niet. Hoe meer gemengd de school is hoe beter men van elkaar leert.

Aan de andere kant denk ik dan weer dat het best hard aankomt als je geweigerd wordt. Je wordt geweigerd en je moet een andere school zoeken. 'Jij bent bruin, nee daar hebben genoeg van. We zoeken nou witte mensen.'

18-02-2005, 13:46
Absoluut, maar ik vind het voor kinderen wel beter als ze in een gemengde omgeving zijn op school, dus ik kan het me wel voorstellen dat een school zoiets doet.

18-02-2005, 13:47
Nou ik ben er wel voor....

18-02-2005, 13:51



Citaat door Visage19:
Hallo,

Aan de ene kant begrijp ik hun standpunt. Door alle allochtonen bij elkaar te zetten, kan voor een probleem zorgen. Alle marokkanen bij elkaa kan zorgen voor een taal achterstand. Cultuur van anderen kent men niet. Hoe meer gemengd de school is hoe beter men van elkaar leert.

Aan de andere kant denk ik dan weer dat het best hard aankomt als je geweigerd wordt. Je wordt geweigerd en je moet een andere school zoeken. 'Jij bent bruin, nee daar hebben genoeg van. We zoeken nou witte mensen.'
Je hebt wel gelijk dat iedereen naar een school toe moet kunnen ongeacht kleur.
Dat er veel culturen bij elkaar zitten is ook logish want dat geven mensen aan elkaar door.
Waarom wordt een school "zwart",omdat de witte mensen weggaan.
Door geweld om school en intimidaties en zeg niet dat het niet zo is want ik heb het zelf meegemaakt.
Ik ben voor een gemengde school omdat gewoon het beste is voor de maatschappij.
De school van mijn neef was eerst gemengd,de witte leerlingen zochten elders een school.
Conclusie:Mijn neef is de enige blanke jongen van de klas samen met nog één misje.
Hij blijft omdat hij in het examenjaar zit.
Door de ellende op school waar veel "zwarte"leerlingen zitten blijven de witte weg.
Dus ik denk dat een gemengde school weleens heel moeilijk kanworden opericht.
Puntje bij paaltje lopen de witte toch weer weg.

18-02-2005, 13:57
In dit geval is er geen sprake van enige vorm van discriminatie. Maar waar ligt de grens?

18-02-2005, 14:05
Ik vraag me af of het Antidiscriminatiebureau uit Tiel die de zaak heeft aangespannen wel beseft wat de consequenties hiervan zijn.
Het is toch ook in het belang van allochtone ouders dat hun kind naar een gemengde i.p.v. een zwarte school gaat ?!
Het gaat nu juist om scholen die op hun manier proberen een maatschappelijk probleem te lijf te gaan.
Ok, nu worden ze teruggefloten en wat is het gevolg? Juist, het ontstaan van pikzwarte scholen met kinderen die met een taalachterstand en een sociale achterstand worden opgezadeld.
Wie schiet er nu iets met die uitspraak op ?!

18-02-2005, 14:06

Citaat door maymi la:
In dit geval is er geen sprake van enige vorm van discriminatie. Maar waar ligt de grens?
Selectie op basis van ethniciteit of afkomst is verboden.

18-02-2005, 14:17

Citaat door herfst:
Je hebt wel gelijk dat iedereen naar een school toe moet kunnen ongeacht kleur.
Dat er veel culturen bij elkaar zitten is ook logish want dat geven mensen aan elkaar door.
Waarom wordt een school "zwart",omdat de witte mensen weggaan.
Door geweld om school en intimidaties en zeg niet dat het niet zo is want ik heb het zelf meegemaakt.
Ik ben voor een gemengde school omdat gewoon het beste is voor de maatschappij.
De school van mijn neef was eerst gemengd,de witte leerlingen zochten elders een school.
Conclusie:Mijn neef is de enige blanke jongen van de klas samen met nog één misje.
Hij blijft omdat hij in het examenjaar zit.
Door de ellende op school waar veel "zwarte"leerlingen zitten blijven de witte weg.
Dus ik denk dat een gemengde school weleens heel moeilijk kanworden opericht.
Puntje bij paaltje lopen de witte toch weer weg.
Hallo,

Hoe denk jij dit dan op te lossen? Niet altijd is er geweld op een zwarte school, niet altijd heb je te maken met intimidatie. Het kan ook gewoon toeval zijn. Vooroordelen spelen dus een belangrijke rol helaas.

18-02-2005, 14:18

Citaat door maymi la:
In dit geval is er geen sprake van enige vorm van discriminatie. Maar waar ligt de grens?
Vanwege een huidskleur iemand kwetsen. Dat is de grens...

18-02-2005, 14:30

Citaat door Corrie:
Uitgegeven: 18 februari 2005 13:00

UTRECHT - Scholen in Tiel mogen allochtone leerlingen niet weigeren om te voorkomen dat een school te zwart wordt. Volgens de Commissie Gelijke Behandeling selecteren de scholen op etnische afkomst. Dit is volgens de wet verboden.

De commissie deed vrijdag uitspraak in een zaak die was aangespannen door het Antidiscrimatie Bureau Tiel. De drie betrokken schoolbesturen hadden met de gemeente afgesproken om allochtone leerlingen te spreiden. Daarbij zou ook naar het opleidingsniveau van hun ouders gekeken worden. Maar volgens het CGB selecteren de scholen alleen naar afkomst.


Lijkt me logisch dat dit niet mag, hoe moet dat dan voor een donker kind als de scholen in de buurt je weigeren, moet je zeker een halve wereldreis maken om naar school te gaan.

Wegwezen met dit soort idioterie zeg, scholen moeten gewoon kinderen aannemen en niet naar kleurtjes kijken...
Misschien is het verstandig als je het hele stukje plaatst.

Dit is inderdaad een gevoelige punt, nou woon ik toevallig in Tiel en heb ik nog nooit meegekregen dat er scholen zijn die overlopen van allochtonde leerlingen. Dus denk ik dat deze scholen inderdaad dubieuze beweegredenen hebben.
Nu hebben we het nog over basischolen, maar feit is dat wat betreft middelbaar onderwijs niet veel markt: er is om precies te zijn 1 onderwijsinstelling, die zowel mavo,havo als vwo aanbied. en een andere school die voormalig LTS aanbood.
raad eens welke school overloopt van allochtonen, moeten zij nu ook leerlingen doorverwijzen. >> naar utrecht misschien.

18-02-2005, 14:41
Scholen in Tiel mogen allochtonen niet weigeren

Gepubliceerd op vrijdag 18 februari 2005

UTRECHT (ANP) - Basisscholen in Tiel mogen allochtone leerlingen niet weigeren om te voorkomen dat een school te zwart wordt. Volgens de Commissie Gelijke Behandeling selecteren de scholen op etnische afkomst. Dit is volgens de wet verboden. De commissie deed vrijdag uitspraak.

De zaak was aangespannen door het Antidiscrimatie Bureau Tiel. De drie betrokken schoolbesturen hadden met de gemeente afgesproken om allochtone leerlingen te spreiden. Daarbij zou ook naar het opleidingsniveau van hun ouders gekeken worden. Maar volgens het CGB selecteren de scholen alleen naar afkomst. De commissie oordeelde al eerder dat dit gelijk staat aan het verboden onderscheid naar ras.

Zwaar advies

De basisscholen willen een afspiegeling zijn van de wijk waarin ze staan. Dreigt de school zwarter te worden dan de wijk, dan stuurt de school leerlingen door. De scholen voeren aan dat ze slechts ,,zwaar advies'' geven aan ouders om hun kind ergens anders heen te sturen, maar volgens de Commissie Gelijke Behandeling is van vrijwilligheid geen sprake.

Bovendien weigeren de scholen geen witte leerlingen. Gevolg is dat allochtone ouders hun leerlingen geregeld naar een basisschool in een andere wijk moeten sturen.

Taalachterstand

In 2003 oordeelde de Commissie Gelijke Behandeling al dat veertien protestantse scholen in Ede en omgeving het aantal leerlingen met een taalachterstand niet aan banden mocht leggen. De scholen wilden niet meer dan 15 procent gebrekkig Nederlands sprekende kinderen in de klas. In de praktijk bleek dit een rem op de toestroom van allochtone leerlingen te zijn.



hier dan dit is de hele tekst

18-02-2005, 15:15



Citaat door Smirnoff:
Selectie op basis van ethniciteit of afkomst is verboden.
Begrijp het, maar blijft toch een dilemma.

18-02-2005, 15:41

Citaat door maymi la:
Begrijp het, maar blijft toch een dilemma.
Juist omdat in dit geval het een oplossing van een probleem betreft waar "beide partijen" profijt van hebben.

18-02-2005, 16:04

Citaat door Smirnoff:
Juist omdat in dit geval het een oplossing van een probleem betreft waar "beide partijen" profijt van hebben.
Juist, daarom is het beter om dit met de betrokken individuen te bespreken en te overtuigen dat dit de beste oplossing is voor het kind. De instanties (zoals LBR, overheid etc.) moeten zich hier niet direct mee bemoeien en op de achtergrond toezien hoe spreiding verloopt tenzij er sprake is excessen. Ik kan me herinneren dat eind jaren 70 op mijn school door de gemeente werd ingevoerd nadat de gezinshereniging op gang kwam. Toen had niemand er problemen mee. Plotseling werd dit beleid beeindigd en toen ik naar de middelbare school ging was er nog een "witte" medescholier over op een school van ruim 300 leerlingen.

Pagina's : [1] 2