Bekijk volle/desktop versie : waarom hoofddoeken een issue zijn



Pagina's : 1 2 3 [4] 5 6 7 8

20-02-2005, 02:59

Citaat door Tat twam asi:
Laatst bij een discussie bijeenkomst geweest tussen Moslims en niet-Moslims in een Islamitische school. Er was een dame bij die tijdens de discussie aangaf op deze Islamitische school gewerkt te hebben als onderwijzeres, en als niet-Moslima een hijab moest dragen! De schoolleiding gaf dat toe, maar inmiddels zijn de schoolreglementen gewijzigd.

Om aan te geven dat onze tolerantie - of de afbrokkelende tolerantie ten aanzien van hijabs - niet altijd gedeeld wordt door de Islamitische gemeenschap. Die zijn een stuk minder tolerant daar waar het om kledingvoorschriften gaat.

Ik zal ook wel niet in een korte broek de Moskee in mogen? (natuurlijk niet. maar om de Moslims tot denken te zetten hoe tolerant ze zelf wel zijn ...).
Een moslimman die een moskee binnengaat om te bidden wordt geacht tenminste van onder de knieen tot boven de navel gekleed te zijn. Voor een niet-moslim is dit niet verplicht maar wel een kwestie van xfatsoenx. Het is niet zo dat wij minder tolerant zouden zijn inzake kledingvoorschriften, wel zijn onze fatsoensnormen stricter dan bij xsommigex niet-moslims. En dat is ons goed recht. Of is de volgende stap om ons te willen verbieden ons te wassen voor het gebed?

20-02-2005, 03:45


(.....)

-Removed-, Time-out.

20-02-2005, 04:01

Citaat door HabibiZoef:
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij broers, neven, vaders, familie, meisjes dwingen om een hoofddoek te dragen, want anders krijgen ze klappen.

Citaat:

Broers slachten 'te westerse' zus af

28 juni 2002
[...]
Dagblad De Telegraaf.

Yeah right...
Genoeg voorbeelden te vinden volgens jou, en daarom kom je met een stokoud voorbeeld. Uit de riooljournalistiek nog wel...
Kon je niets beters verzinnen?

20-02-2005, 04:07

Citaat door DutchBat:
Een petje is tegenwoordig 'cool'.
Een hoofddoek voor sommigen ook.


Citaat:
Nog niet zo heel lang geleden was een petje of hoed eigenlijk een must voor iedereen die de straat op ging. Ook dat was de regel van de kerk.
Nederlanders hebben heel lang gevochten om van die regels en de invloed van de kerk af te komen.
Religie is in Nederland een keuze. Niet een plicht of automatisme.
Klopt. En zo hoort het ook.


Citaat:
Daarom is er zoveel weerstand tegen die hoofddoek.
Onzin. Wat de boer niet kent...


Citaat:
Een hoofddoek draag je omdat je overtuigd Moslim bent. Toch?
Maar een overtuigd Moslim kan helemaal niet in Nederland wonen. Nederland doet alles fout volgens de Islam.
WAKKER WORDEN! Volgens xjouw opvattingenx van de Islam.


Citaat:
Het dragen van een hoofddoek betekend dus dat je het niet met Nederland eens bent.
WAKKER WORDEN!


Citaat:
Natuurlijk mag dat. Maar niet in openbare functies en ga dan niet lopen zeuren als je niet aangenomen wordt bij een sollicitatie.

Door het dragen van een hoofddoek keer je je af van de Nederlandse maatschappij. Accepteer dan ook dat de Nederlandse maatschappij zich van jou afkeert.
Ben je al wakker geworden?

20-02-2005, 04:21


... Vader slacht te westerse dochter af ... ... jullie wèl bekend ? ...

20-02-2005, 04:33

Citaat door DutchBat:
Wat ben jij een ongelofelijk flauw ventje!
Is dat nu werkelijk alles wat je kunt zeggen? Wakker worden?

Dus je hebt mijn stelling gelezen en begrepen? En het enige wat je kunt uitbrengen is: "wakker worden".

Gelukkig!!!! Zijn er van die verstandige mensen zoals jij op dit forum die alles in perspectief en recht zetten. Waar zou Marokko.nl zijn zonder jouw scherpe blik en gefundeerde mening????
Ik heb altijd geleerd me eerst ergens in te verdiepen voor ik daar uitspraken over ga doen. Zo ook raad ik jou aan om je eerst eens te verdiepen in de Islam voor je met uitspraken daarover aankomt. Dat voorkomt dat je jezelf voor paal zet, weet je?

20-02-2005, 10:38

Citaat door MooiRood:
Het gebruik van pruiken dragen bestaat bij mijn weten alleen bij getrouwde vrouwen uit de gemeenschap der Chassidim. Zij laten alleen nog aan hun wettige echtgenoot hun echte haar zien. Het Chassidisme is een mystieke stroming van het Jodendom. Misschien te vergelijken met Soefisme.

Groetjes,
Michael - Amsterdam Slotervaart
Duidelijk, dank je!

20-02-2005, 12:15

Citaat door DutchBat:
Een petje is tegenwoordig 'cool'. Nog niet zo heel lang geleden was een petje of hoed eigenlijk een must voor iedereen die de straat op ging. Ook dat was de regel van de kerk.
Nederlanders hebben heel lang gevochten om van die regels en de invloed van de kerk af te komen.
Religie is in Nederland een keuze. Niet een plicht of automatisme.

Daarom is er zoveel weerstand tegen die hoofddoek.
Een hoofddoek draag je omdat je overtuigd Moslim bent. Toch?
Maar een overtuigd Moslim kan helemaal niet in Nederland wonen. Nederland doet alles fout volgens de Islam.
Het dragen van een hoofddoek betekend dus dat je het niet met Nederland eens bent.
Natuurlijk mag dat. Maar niet in openbare functies en ga dan niet lopen zeuren als je niet aangenomen wordt bij een sollicitatie.

Door het dragen van een hoofddoek keer je je af van de Nederlandse maatschappij. Accepteer dan ook dat de Nederlandse maatschappij zich van jou afkeert.
'Nederland doet alles fout volgens "De" Islam ??
Over welke "Islam" heb jij het hier over DutchBat?
Jij ziet religie niet als een plicht, geldt dit daarom ook voor anderen?
Voor sommige moslima's is het dragen van een hoofddoek een plicht. Hoe ga je
hier dan mee om?

gr een overtuigende moslima die niet begrijpt waarom zij, volgens DutchBat
niet in Nederland mag/ kan wonen..

20-02-2005, 12:22

Citaat door DutchBat:
Ik kom niet met uitspraken over de Islam. Ik kom met uitspraken over de Nederlandse maatschappij!

Ik voorspel dat de Nederlandse maatschappij binnen niet al te lange tijd die hele Islam kotsbeu is. Ik hoef de Islam niet te kennen om te weten hoe Nederland zal reageren.

Nederland heeft zich een goed gastheer getoond richting de Islam.
Er wordt gruwelijk misbruik van gemaakt!
We hoeven onze rol van goed gastheer dus niet door te zetten!

De Islamheeft het helemaalaan zichzelf te danken dat de Nederlander GEEN interesse heeft.

sjow..

20-02-2005, 12:30

Citaat door DutchBat:
Nederland
doet alles fout volgens de Islam.
Met je uitspraak over "De" Islam geef jij te 'kennen' dat Nederland in de
ogen van "De" Islam alles (!!) fout doet..conclusie; Je komt hier met een uitspraak
over "De" Islam.

20-02-2005, 12:37
Ik heb zelf geen problemen met hoofdoeken e.d. en ik moet ook zeggen dat sommige vrouwen er een stuk knapper uitzien met hoofdoek op. Wel heb ik nog ff een vraagje hierop.

Als het zo is dat het dragen van een hoofddoek iets is waarmee je je geloof uit, waarom dragen mannen e.d. deze dan niet?

20-02-2005, 13:13
Opmerking van een vrouwelijke minister uit het door fundamentalisme verscheurde Algerije: “De hoofddoek is de vlag die fundamentalisten op het hoofd van vrouwen planten om het door hun veroverde gebied te markeren".

20-02-2005, 13:24


Een hoofddoek is een hoofddeksel en daarom is het in bepaalde posities niet wenselijk om te dragen. De oorsprong van het probleem ligt tussen een botsing van grondrecht en een botsing van normen en waarden.

Het grondrecht, vrijheid van religie wat zou betekenen dat mensen een hoofddoek mogen dragen botste in het verleden op tegen de normen en waarden van Nederland die zeggen dat het uiten van geloof open op straat een teken is van suprioriteitsgevoel t.o.v. anders gelovigen en ten tweede het uiten van iets niet-neutraals (religie) op een neutrale plaats, de kassa van de supermarkt bijvoorbeeld.

Inmiddels is duidelijk dat het hoofddoekje geen expliciete verplichting is voor de Islam (aldus de Koran). Maar sommigen willen toch hun religieuze of politieke denkwijze uitdragen als teken van trots, verzet of respect.
De normen en waarden zijn niet uit te bannen, die zitten in de harten en hersens van de mensen. Wellicht zit het hoofddoekje dit ook, maar soms moet je een overtuiging van jezelf tijdelijk inslikken.

Ik denk dat het niet meer dan redelijk is dat de niet-Moslims maar hun hand voor hun ogen houden (spreekwoordelijk that is) en het hoofddoekje op straat negeren. Aan de andere kant moeten moslima's met een hoofddoekje maar accepteren dat er plaatsen en situaties zijn waar je geen hoofddoekje kunt dragen.





xKleine opmerking, ik weet dat een hoofddoek in het Arabisch een Hijaab heet, maar ik blijf Nederlandse termen gebruiken omdat ik nu eenmaal in Nederland woon.

20-02-2005, 15:18

Citaat door RitaMaria:
Wanneer gaat men eens inzien dat "De" Islam geen etniciteit
is maar een religie. Het is niet of (je staat achter 'de' nederlandse normen
en waarden) of ( je staat achter je islamitische waarden) maar en..en..
Je geeft hier indirekt aan dat het onmogelijk is om je zowel moslim als
nederlander te voelen..zolang je jezelf als moslim ziet is het (volgens sommigen)
onmogelijk om tevens ook nederlander te zijn. Klink (èn) klare onzin !
Jouw opmerking getuigd van het zijn van een zeer gematigde moslima

Jammer genoeg is er 1 woord voor moslim, en 1 voor moslima, en heel veel verschillende opvattingen van wat nu een moslim of moslima is, en tevens heel veel verschillende opvattingen van wat de Islam inhoudt.

Als we nu kijken naar de poll over het invoeren van de Sharia, dan spreekt dat boekdelen. Voor een doorsnee niet moslim, of nederlander, is de wet, cq de grondwet het hoogste goed, hij of zij kan het niet eens zijn met bepaalde aspecten van de wet, en sommige wetten willen veranderen, maar toch ondermijnen ze de grondwet niet. Dit in tegenstelling tot mensen die de Sharia boven de grondwet geplaatst willen zien.

Jouw beeld van de Islam, als moslima zijnde, is niet noodzakelijkerwijs die van andere moslima''s.

Feit is dat er heel veel aspecten zijn in de Nederlandse, of Westerse maatschappij, die veel moslims in min of meerdere mate verwerpelijk vinden, vanuit hun geloof.

20-02-2005, 15:19

Citaat door Ned. Moslim:
Yeah right...
Genoeg voorbeelden te vinden volgens jou, en daarom kom je met een stokoud voorbeeld. Uit de riooljournalistiek nog wel...
Kon je niets beters verzinnen?
Correctie, ik heb het niet verzonnen, en zo heel stokoud zijn die voorbeelden niet.

Pagina's : 1 2 3 [4] 5 6 7 8