Bekijk volle/desktop versie : Britse soldaat spaart Hitler



14-01-2014, 09:08
MARCOING -
De Tweede Wereldoorlog had voorkomen kunnen worden. Een Britse soldaat had tijdens de Eerste Wereldoorlog de gewonde Duitse soldaat Adolf Hitler kunnen doodschieten. Maar dat deed Henrey Tandey niet..




Dat melden Britse media. Tandey zag op 28 september 1918 in het Noord-Franse Marcoing een vermoeide en gewonde Duitser lopen. De Duitser liet zijn geweer zakken, waarop ook Tandey dat deed. De Duitse soldaat knikte dankbaar naar Tandey en rende weg. Tandey had niet kunnen weten dat hij genadig was geweest voor de man die uiteindelijk verantwoordelijk werd voor de dood van meer dan 60 miljoen mensen.
Pas twintig jaar later hoorde Tandey dat de desbetreffende Duitse soldaat Adolf Hitler was. De Britse premier Chamberlain belde Tandey op en meldde dat hij Adolf Hitler had gesproken. Hitler vertelde Chamberlain dat hij de Britse soldaat Tandey had herkend op een schilderij. Tandey bekommerde zich op het doek om een gewonde soldaat. Het schilderij werd in 1914 gemaakt, vier jaar voor de ontmoeting tussen Hitler en de Brit.
Hitler vertelde Chamberlain: "Deze man had me bijna gedood. Ik dacht dat ik Duitsland nooit meer zou terugzien." Chamberlain moest Tandey de groeten doen van de Duitser.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerde Tandey weer in het Britse leger te komen. Vanwege fysieke beperkingen lukte dat niet. Tandey overleed in 1997. Zelden heeft hij gesproken over het voorval met Hitler. Wel heeft hij gezegd dat hij nooit gewonde, ongewapende of zich terugtrekkende vijanden aanviel.
Komende week verschijnt in de Verenigde Staten een boek van historicus David Johnson over dit bizarre verhaal.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/22206644/___Britse_soldaat_spaart_Hitler___.html