Bekijk volle/desktop versie : Het is Sunnah om te lopen op blote voeten!



28-12-2013, 22:04

Citaat door sauws:
De Profeet zei: ‘Degene die een aspect van de Sunnah laat herleven dat vergeten is na mijn dood, hij zal een beloning krijgen evenredig aan dat van de mensen die hem volgen zonder dat het ook maar iets afdoet aan hun beloning.’ [Tirmidhi 7/443; hasan]

Kinderen worden op een vroege leeftijd wijsgemaakt dat lopen zonder schoenen aan ‘vies’ is. De fitrah (natuurlijke aanleg) zorgt er echter voor dat zij liever gewoon op blote voeten willen lopen.. En ja ja en je kent het natuurlijk wel onze ouders die altijd boos werden (nu nog steeds) als we geen sloffen of sokken aan deden. Hahaa nou hier komen onze redenen!
“Blootsvoets lopen is de zachtste manier van lopen en symboliseert een manier van leven – authentiek zijn, kwetsbaar, gevoelig naar onze omgeving. Het is het gevoel van warme zand onder onze tenen, of het voorzichtig lopen over scherpe rotsen in de nacht. Het is een manier van leven en een manier die zorgt dat de barrière verdwijnt tussen ons en de natuur” Adele Coombs

Al-Jurayri overleverde dat Abdillaah bin Buraydah heeft gezegd:“Één van de metgezellen van de Profeet reisde naar Fadaalah bin ‘Ubayd toen hij in Egypte was.
Toen hij (één van de metgezellen) aankwam zei hij tegen Fadaalah: “Het enige waarom ik jou kom bezoeken is dat jij en ik een Hadith hebben gehoord van de Profeet en ik hoop dat jij wat kennis over de Hadith heb verkregen van de Profeet.
Fadaalah vroeg: “En welke hadith is het?
Hij zei: “Het gaat over dit en dit. Toen zei de metgezel tegen Fadaalah; “Waarom zie ik dat je er armzalig uitziet terwijl jij de leider van het land ben?”
Fadaalah zei: “De Boodschapper van Allaah verbood ons om bezig te zijn met de gemakken van deze wereld.
Hij vroeg daarna: “Waarom heb jij geen schoenen aan?
Fadaalah zei: “De Profeet gaf ons aan dat we af en toe blootsvoets moeten lopen.”
[Abu Dawud en Shaykh al-Albaani heeft de Hadith authentiek verklaard in As-Silsilah As-Saheehah]

Shaykh al-Albaani zegt over de Hadith: “Dit is een reminder over een vergeten Sunnah, dus als je jouw geliefde (de Profeet) wil nadoen loop dan af en toe blootsvoets.

In het boek “Doe je schoenen uit en loop” van podotherapeut Dr. Wikler, geeft hij aan dat blootsvoets lopen goed is voor de voeten (vooral voor kinderen).
Onderzoekers geven aan dat er vele gezondheid voordelen zijn wat betreft blootsvoets lopen, dat het ontspannen is en spanning verminderd. Dit wordt al behaald om 30 minuten per dag blootsvoets te lopen op de grond, zand, gras etc

Het is ook een vorm van aarden. Het effect van plastic schoenzolen en dan iets van metaal aanraken waardoor men een schok krijgt, klinkt bekend in de oren. Dit zou niet gebeuren wanneer je blootsvoets loopt. Het is een vorm van directe contact met aarde en daarvan zijn wij gemaakt.

“Voorwaar, de gelijkenis (van de schepping) van ‘isa is bij Allaah als de gelijkenis (van de schepping) van Adam. Hij schiep hem uit aarde en zei vervolgens tot hem: ‘Wees’, en hij was.”[Surah Al-Imraan, Ayah 59]

Maak eens wat vaker contact met de aarde, maak eens wat vaker contact met de natuur, Verricht een vergeten Sunnah, laat je schoenen en sokken een keer met rust en laat je voeten genieten!
.

28-12-2013, 22:06


Djazaaki Allahu ghayrr. En zo zijn er jammer genoeg heel veel vergeten Soennan..

28-12-2013, 22:10
Djazaka Allahoe gairan! Maar een vrouw moet toch ook haar voeten bedekken, dus een vrouw kan toch niet zonder schoenen/sokken naar buiten gaan?

28-12-2013, 22:23
Geld dit ook voor de vrouwen?

28-12-2013, 22:24



Citaat door sauws:
Wa djazakoum!



Dat klopt ukhti, dan zouden wij het gewoon moeten doen wanneer en geen mannen aanwezig zijn,
Of we zouden een jurk moeten dragen die over onze voeten gaan waardoor je onze voeten niet ziet terwijl wel wel blote voeten hebben?
Allahu 3alam, denk ook niet dat ze hier nog buiten met blote voeten gaan lopen, zelf een broeder niet terwijl hij het gewoon zal kunnen doen hahaa dus denk dat we het in de tuin of in huis sws lekker bloot kunnen stellen? Khair In Shaa Allah..
Inderdaad ,maar ik mag van mijn moeder eigenlijk niet met lange jurk die me voeten bedekken, omdat me jurk dan vies word van de grond

28-12-2013, 22:34
Wist ik niet. Djazaak Allahoe ghairan.

28-12-2013, 22:45
Haha mijn vader zet altijd rwina als wij thuis op onze blote voeten lopen.
Zegt dat het ziektes zoals buikpijn verootzaakt.
Ik ga strax gelijk met deze daliel van jou naar mijn vader.
Barka'Allaho'Fieki.