Bekijk volle/desktop versie : De dode jongen in Tanger



26-12-2013, 13:15


Van die dingen die je niet loslaten.

Natuurlijk, er is in de wereld van alles aan de hand. In de Centraal Afrikaanse Republiek zijn religieuze zuiveringen gaande, in en rond Syrie zijn 6,5 miljoen mensen op de vlucht . Ik bedoel: als je naar Irak vlucht, dan moet je redelijk radeloos zijn.

En natuurlijk, Wilders heeft een sticker in elkaar geknutseld en zwarte Piet enzo.

Maar toch vind ik het jammer dat sommige zaken het nieuws niet halen. In Tanger, in Marokko, viel in december een jonge man uit Kameroen van het dak, tijdens een politie-inval. Hij was niet de eerste dode die viel bij een politieoptreden in Marokko – een maandje eerder gebeurde bijna exact hetzelfde. De twee doden zullen wellicht niet de laatste zijn; ook op andere plekken aan de grens vallen slachtoffers, omdat Marokko (op verzoek van Europa, by the way) de migranten probeert buiten ons veilige Europese fort te houden.

Een verhaal: dode migranten bij/na politieoptreden. Extra interessant omdat de regering van Marokko juist werkt aan een soort generaal pardon voor illegale immigranten in 2014, en de koning in september in effect onder meer zei dat illegale migranten in Marokko beter beschermd moeten worden.

Het verhaal blijkt moeilijk te verkopen aan kranten. ‘We hebben al zo veel immigranten in de krant gehad’. Ik snap die afweging wel, kranten zijn niet van elastiek en hun budgetten ook niet, dus ze moeten keuzes maken. Dan telt het aantal doden, of de plek. Twee doden op het strand van Scheveningen zou een verhaal zijn, maar als ze in Tanger vallen niet.

Maar ook deze feiten moeten verteld.

In de nasleep van de dodelijke val in Tanger en de relletjes die daarop volgden, kreeg ik van een organisatie die migranten bijstaat, een video toegespeeld. Van net na de val. De politie is dan al nergens meer te bekennen, die maakte zich na het incident snel uit de voeten.

Omdat de media die ik heb benaderd het verhaal en de video niet wilden, zet ik hem hier maar neer.

http://debuitenlandredactie.nl/2013/12/de-dode-jongen-in-tanger/

26-12-2013, 13:39


Marokko zou kansen moeten bieden voor Afrikaanse migranten die ze in eigen land niet krijgen. Marokko zou een verbindende factor moeten zijn tussen Europa en Afrika. Als Afrika de rust en welvaart krijgt die het verdient kan Marokko met een goede infrastructuur een economisch en culturele baken zijn voor het continent. Maar ik heb er zelf een hard hoofd in. Veel Marokkanen krijgen de kans niet als ze geen vriendjes hebben, laat staan buitenlanders. De kansen die er zijn moeten gepakt worden anders blijft Marokko achterlopen want dan neemt een ander land de rol op zich. Marokko moet vooral niet alleen kijken naar Europa.

26-12-2013, 13:49

Citaat door HPX:
Marokko zou kansen moeten bieden voor Afrikaanse migranten die ze in eigen land niet krijgen. Marokko zou een verbindende factor moeten zijn tussen Europa en Afrika. Als Afrika de rust en welvaart krijgt die het verdient kan Marokko met een goede infrastructuur een economisch en culturele baken zijn voor het continent. Maar ik heb er zelf een hard hoofd in. Veel Marokkanen krijgen de kans niet als ze geen vriendjes hebben, laat staan buitenlanders. De kansen die er zijn moeten gepakt worden anders blijft Marokko achterlopen want dan neemt een ander land de rol op zich. Marokko moet vooral niet alleen kijken naar Europa.
Afgestudeerde Marokkanen krijgen met de knuppel wanneer ze hun rechten vragen laat staan migranten...

26-12-2013, 14:00
Marokko heeft nooit gezegd , we are the American Dream of the European Dream..
Marokko is duidelijk en niet hypocriet als Europa.

In Marokko moet je hard werken voor je centen. En als je je misdraagt en niet weet hoe je eruit kunt komen kun je klappen krijgen, harde klappen krijgen....

In Marokko kun je extreem rijk worden en extreem genieten maar ook extreem arm worden en extreem pijn lijden.

26-12-2013, 14:11



Citaat door JaguarX:
Marokko heeft nooit gezegd , we are the American Dream of the European Dream..
Marokko is duidelijk en niet hypocriet als Europa.

In Marokko moet je hard werken voor je centen. En als je je misdraagt en niet weet hoe je eruit kunt komen kun je klappen krijgen, harde klappen krijgen....

In Marokko kun je extreem rijk worden en extreem genieten maar ook extreem arm worden en extreem pijn lijden.
European Dream? Nooit van gehoord.

26-12-2013, 14:20
Dat is marokko, we kennen het verhaal niet, maar om nou te zeggen dat de politie hem willens en wetens van 4 hoog naar beneden heeft gegooid, nee dat geloof ik niet. Wel dat ze hem mishandelen, of hebben opgejaagd, maar zolang je in marokko niets tegen de koning hebt zal de overheid je niet vermoorden. Dat ligt niet in hun aard, verder zijn ze te bang om zoiets t3 doen, vergeet niet dat er veel vragen komen als iemand in marokko zijn leven heeft verloren, je vangt bot als je klappen hebt gekregen oid, maar de dood, nee, dat doen ze niet.

26-12-2013, 14:25

Citaat door JaguarX:
Marokko heeft nooit gezegd , we are the American Dream of the European Dream..
Marokko is duidelijk en niet hypocriet als Europa.

In Marokko moet je hard werken voor je centen. En als je je misdraagt en niet weet hoe je eruit kunt komen kun je klappen krijgen, harde klappen krijgen....

In Marokko kun je extreem rijk worden en extreem genieten maar ook extreem arm worden en extreem pijn lijden.
Wat is je punt? Je cergelijkt Marokko met Europe en Amerika dat is dom

26-12-2013, 14:32

Citaat door iwajah:
Wat is je punt? Je cergelijkt Marokko met Europe en Amerika dat is dom
Kun je wel lezen of niet. Of moet ik zeggen kun je wel LAIZEN OF NAIT........Je WAIT... Ik geb SCHAIT....

26-12-2013, 14:35

Citaat door -oushen-:
Afgestudeerde Marokkanen krijgen met de knuppel wanneer ze hun rechten vragen laat staan migranten...
Dat zeg ik:


Citaat:
Maar ik heb er zelf een hard hoofd in. Veel Marokkanen krijgen de kans niet als ze geen vriendjes hebben, laat staan buitenlanders.
Dat is precies het probleem. Vriendjes en geld is belangrijker dan kwalificaties of talent.

26-12-2013, 14:36

Citaat door JaguarX:
Kun je wel lezen of niet. Of moet ik zeggen kun je wel LAIZEN OF NAIT........Je WAIT... Ik geb SCHAIT....
Jij hebt vast een vrouw die nooit tegen je in gaat, tjeezus...

26-12-2013, 14:40

Citaat door Hoessein28:
Jij hebt vast een vrouw die nooit tegen je in gaat, tjeezus...

26-12-2013, 16:01
Er is enige vooruitgang in Marokko maar we zijn er nog lang niet. Op sociaal, economisch en educatief gebied zijn we een derde wereldland.

26-12-2013, 19:28


Veel Afrikaanse jongens zijn op de begraafplaatsen in tanger te vinden. Ze bedelen daar geld en eten bijelkaar. Ik hoorde van iemand dat er jongens bij zitten met veel ambitie die studeren aan de Marokkaanse universiteiten. Ik hoorde weer van anderen dat sommigen ook inmiddels als arts en broeders in Marokkaanse ziekenhuizen werken en dat ze maar wat blij met ze zijn omdat ze vriendelijker en menselijker zi jn dan onze eigen soort om het maar zo te zeggen

27-12-2013, 09:12

Citaat door kreng71:
Veel Afrikaanse jongens zijn op de begraafplaatsen in tanger te vinden. Ze bedelen daar geld en eten bijelkaar. Ik hoorde van iemand dat er jongens bij zitten met veel ambitie die studeren aan de Marokkaanse universiteiten. Ik hoorde weer van anderen dat sommigen ook inmiddels als arts en broeders in Marokkaanse ziekenhuizen werken en dat ze maar wat blij met ze zijn omdat ze vriendelijker en menselijker zi jn dan onze eigen soort om het maar zo te zeggen

Ik heb dezelfde ervaring met n Senegalees in Tanger. Die kreeg na verloop van tijd n hele afdeling met afrikanen onder zich. Enige afdeling die op betaaldag gewoon op tijd kwam.

©®™