Bekijk volle/desktop versie : Snowden: missie geslaagd



24-12-2013, 12:33
De Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden vindt zijn missie nu al geslaagd. Dat heeft hij gezegd in een interview met The Washington Post.





Snowden zei in het vraaggesprek een discussie over het massaal vergaren van persoonlijke informatie te hebben willen beginnen, en tevreden te zijn met het resultaat. Een verslaggever van The Washington Post interviewde Snowden in Moskou, waar hij tijdelijk asiel heeft gekregen. Nadat hij was begonnen met het lekken van vertrouwelijke informatie trokken de Verenigde Staten zijn paspoort in.

De 30-jarige Snowden is blij dat door zijn onthullingen journalisten kunnen berichten over het aftappen van internet- en telefoonverkeer. "Zodra de journalisten aan het werk gingen was dat een bevestiging van alles wat ik probeerde te doen", aldus Snowden. "Ik heb nooit de samenleving willen veranderen. Ik wilde de samenleving een kans geven om zelf te bepalen of verandering nodig was."


Het Amerikaanse ministerie van justitie heeft Snowden aangeklaagd, onder meer wegens spionage. Snowden vindt echter niet dat hij niet loyaal is aan de Amerikaanse overheid of aan zijn oude werkgever. "Ik probeer de NSA niet ten gronde te richten, ik probeer de NSA beter te maken. Ik werk nog steeds voor de NSA. Zij zijn de enigen die dat niet beseffen."