Bekijk volle/desktop versie : Recept gevraagd van kip uit de oven...



20-12-2013, 21:44
Salam dames, ik wil kip uit de oven maken voor mijn bezoek. Heeft iemand een heerlijk recept voor mij met
bereidingswijze? En watvoor salades passen daarbij?

Soekran alvast!!!!!!

20-12-2013, 22:33


als je thuis gewoon 1 tafel visite hebt zou ik twee middelgrootte kippen kopen. thuis heel goed en grondig schoonmaken. kontje eraf snijden, uiteinde van de vleugels eraf snijden, overtollige vel en vet bij de nek eraf snijden, alle haartjes eruit trekken, en je hand aan de onderkant erin steken en alles wat je erin kan vinden eruit trekken. dan in een teiltje met koud water, een citroen in vieren gesneden en azijn leggen. even een paar uurtjes zo laten en dan goed spoelen onder koud water in de gootsteen. goed boenen met de citroenen en weer goed afspoelen.

dan kun je gaan beginnen met marineren.

neem ongeveer 3 grote of 4 middelgrootte uien
2 teentjes knoflook
bosje 9osbar
bosje m3adnoz

dit snijdt ik allemaal en doe ik in een blender met een klein beetje water zodat het makkelijker fijn maalt. als het een papje is, doe ik het in een aparte kom, hier voeg ik ongeveer een halve Marokkaanse theeglas olijfolie aan toe, zout, volle theelepel zwarte peper, twee volle theelepels gemberpoeder en een zakje za3fran bij. ik doe er ook altijd ongeveer twee theelepels smen bij (maar dat moet je maar net lekker vinden). dit meng ik tot een marinade en hier marineer ik de kip goed mee in. dus echt in de buik, tussen de poten en maak twee sneetjes in de borsten en doe hier ook marinade in.

dan maak ik een snee in de overtollige huid aan de onderkant van de kip tussen de benen. en dan schuif ik de poten er zo in. je moet het zelf maar even kijken wat het makkelijkst is voor jou. je kan ook aluminiumolie oprollen en daarmee de poten bij elkaar houden. dan doe ik een scheutje olijfolie in een pan en doe ik de kip erin met alle marinade erbij en ongeveer een theeglas water bij. zet dit op middel/laag vuur en laat dit zeker een uurtje pruttelen. als de kip gaar is (en dat kun je weten wanneer je in de kippendij prikt en er komt geen vocht uit) haal je de kip uit de pan en zet je in een ovenschaal, ik smeer er dan nog altijd wat smen overheen en doe ik er alluminiumfolie overheen en zet ik in de oven op 180 graden.

intussen laat je de saus verder pruttelen, voeg er eventueel nog water bij als je denkt dat dat nodig is. snij groene olijven door tweeen en doe dit in een steelpannetje en voeg hier een beetje saus bij zodat het intrekt.

ontvel de amandelen en bak ze in zonnebloemolie en zet ze apart.

kook ongeveer 4 of 5 eieren en pel ze.

haal de laatste kwartier ongeveer de aluminium eraf en laat hem mooi goud bruin worden.

serveer op een grote Marokkaanse bord, 2 kippen op hun borst in het bord naast elkaar met de saus eromheen, de olijven eromheen, de amandelen eroverheen en de eieren door tweeen gesneden eromheen

serveer er een groene salade bij van bijvoorbeeld rucola sla met komkommer, cherrytomaten, feta, zwarte olijven, augurk. of een aardappelsalade (wil ik ook wel een recept van geven, laat maar weten als je die wil).

20-12-2013, 23:05
Hartstikke bedankt, je bent een schat

Als je het recept voor me heb graaag

20-12-2013, 23:34

Citaat door Hassnaatje:
Hartstikke bedankt, je bent een schat

Als je het recept voor me heb graaag
aardappelen (hardkokend) koken met een beetje zout.
als ze gekookt zij afgieten en af laten koelen.
kook eieren, pel ze en snijdt ze klein in blokjes

dan rasp je 1 ui
snij 1 appel in kleine blokjes
snij een klein bosje krulpeterselie klein

doe de aardappeltjes (klein gesneden) in een kom, voeg hier mayonaise aan toe, de geraspte ui, de gesneden appel, de gesneden ei, de gehakte peterselie, een blikje mais, klein lepeltje mosterd, een eetlepel honing, zout, peper, augurk klein gesneden.

alles even mengen en in kleine bordjes eromheen serveren.