Bekijk volle/desktop versie : Zionisten in bezet Palestina discrimineren Arabische inwoners



Pagina's : [1] 2 3 4

20-12-2013, 12:44
JAN ELSHOUT Israël neemt een loopje met de rechten van Arabische burgers. Dat maakt ze bannelingen in eigen land, betoogt Jan Elshout. .

Goed dat Joep de Geus (Cidi-jongeren) aandacht vraagt voor de positie van Arabische inwoners in Israël (Opinie, 13 december), want daarover is inderdaad weinig bekend. Jammer echter dat zijn betoog zo ver van de werkelijkheid staat.

Hij betoogt dat de situatie in Israël niet met 'apartheid' omschreven kan worden omdat Arabische inwoners volledige rechten zouden genieten. Zo stelt hij dat er Arabische studenten aan Israëlische universiteiten zijn. Dat lijkt mooi, maar volgens cijfers van de Israëlische Raad voor hoger onderwijs wordt er van de 174 topposities aan Israëlische universiteiten slechts 2 procent door Arabische inwoners bekleed, terwijl zij 20 procent van de bevolking uitmaken.

Onlangs was er een culturele uitwisseling met Mexico. Daar namen zestig Israëlische auteurs en kunstenaars aan deel. Niet één ervan was Arabisch. Het is toch merkwaardig dat Arabieren met hun 20 procent van de bevolking niet één minister, generaal of ambassadeur leveren.

Belemmerende factor
Het discriminerende karakter zit in de hele opzet van de staat Israël ingebouwd.
Uit onderzoek van het Israel Demography Institute blijkt dat Arabische gemeenten systematisch veel minder geld van de staat krijgen dan vergelijkbare Joodse gemeenten. Dat was de voornaamste oorzaak van de mindere prestaties tegenover hun bevolking. Arabieren beschikken nauwelijks over land, aangezien dat in de beginjaren van de staat Israël massaal onteigend was.

De nieuwe president van de Bank van Israël noemde de systematische achterstelling van Arabische inwoners als belemmerende factor voor de economie van Israël. Het politieke klimaat wordt nog steeds door deze achterstelling gedomineerd, zoals dit najaar bleek uit de campagnes voor de gemeentelijke verkiezingen.

De burgemeester van het joodse Nazareth-Hoog herwon zijn zetel na een campagne die het progressieve Israëlische blad Ha'aretz ronduit 'racistisch' noemde. Hij bezwoer dat, zolang hij burgemeester is, er nooit een Arabische school zou komen. Waar die 1900 kinderen heen moesten, liet hem blijkbaar koud. "Nazareth-Hoog is immers gesticht om Galilea te judaïseren." De Likud-partij beloofde in Jaffa dat ze moskeeën tot zwijgen zouden brengen en de stad zouden "judaïseren". De rabbi van Safet riep op nooit aan Arabieren woonruimte te verhuren.

Golf van anti-Arabische wetgeving
Wellicht, als dit dan de praktijk is, rijst de vraag hoe het dan met de wetgeving zit. Daar valt weinig hoop uit te putten. De Israëlische mensenrechtenorganisatie ACRI analyseerde in augustus vorig jaar ruim vijftig wetten met een uitgesproken discriminerend karakter. Ook de op minderheidsrechten georiënteerde organisatie Adalah kwam vorig jaar met uitgebreide analyses van zo'n dertig discriminerende wetten.

Sindsdien is de situatie alleen maar verslechterd. Ha'aretz nam recent stelling tegen een nieuwe 'golf van anti-Arabische wetgeving' (met gevolgen voor onder andere werkgelegenheid en huisvesting van Arabische inwoners). Die 'typeerden de racistische praktijken van de Israëlische samenleving'. Om die reden ziet het blad de Arabische inwoners als 'bannelingen in eigen land'.

Recent was er een uitspraak van het Israëlische Hooggerechtshof. Verzoeningsgezinde Israëliërs hadden geëist in het bevolkingsregister te worden ingeschreven als 'Israëliër' (en niet als 'Jood'). Het beroep werd afgewezen: etnische afkomst werd belangrijker geacht dan nationaliteit.

Zo lang dat het geval is, zijn inderdaad Arabische inwoners 'bannelingen in eigen land' en dat is heel iets anders dan het rooskleurige beeld dat De Geus schetst.

Jan Elshout: publicist over het Israëlisch-Palestijnse conflict en op dit terrein actief binnen het CDA .

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3564952/2013/12/19/Israel-discrimineert-Arabische-inwoners.dhtml

20-12-2013, 12:54


ik zat gisteren op nederland 2 zo een programma te kijken
nlers die in israel waren en het lieten zien hoe prachtig en het goed ze wel daar niet hebben

toen was er dit keer zo een vrouwlijke ambassadeur, zij was ook arabiste...
zij ging naar verschillende mensen om te intervieuwen en vragen te stellen
pff...wat kreeg zij toch ervan langs toen ze bij een israelische politica kwam...
de politica liet zien hoe en wat voor mega racisten, bezetters en kolonisten de israeliers wel niet waren!

20-12-2013, 12:59
Van Nazareth naar Bethlehem: Ezel wekelijks bestookt met traangas (video)

http://www.hbvl.be/dossiers/bethlehem/van-nazareth-naar-bethlehem-ezel-wekelijks-bestookt-met-traangas-video.aspx

20-12-2013, 13:14
Seal, Estelle, Globi, Leonidas, Tamar ..........?

20-12-2013, 13:27


En jij bent tegen discriminatie in al zijn vormen (met name op geloof), na3im?

20-12-2013, 13:31
[video=youtube;ktxsFYtWHLc]http://www.youtube.com/watch?v=ktxsFYtWHLc[/video]

20-12-2013, 13:50
alleen een jood mag discrimineren want zij zijn uitzonderlijk namelijk het uitgekozen volk


en de rest dus meer dan 99 procent van de wereldbevolking is gojim

20-12-2013, 13:55

Citaat door bezbez1:
alleen een jood mag discrimineren want zij zijn uitzonderlijk namelijk het uitgekozen volk


en de rest dus meer dan 99 procent van de wereldbevolking is gojim
Zoals de moslims de rest als kaffirs beschouwen toch?

20-12-2013, 13:59

Citaat door Simcha:
Zoals de moslims de rest als kaffirs beschouwen toch?
oh sorry bmijn opperneusjood

ik ben maar een gojim

vergeef me omdat ik mijn gevoelens kenbaar heb gemaakt

want wij zijn immers gecreerd om u en de rest van de joden te dienen

en wat ik ook doe ik ga toch naar de hel alleen de jood wat hij ook doet gaat naar het paradijs

vergeef me

salomschiemalaghoem

20-12-2013, 14:02

Citaat door Simcha:
Zoals de moslims de rest als kaffirs beschouwen toch?
Iemand die niet een moslim is, is toch ook gewoon een ongelovige (kaffier) iemand die niet in de Islam gelooft, dat betekent het uilskuiken! Het is geen scheldwoord dumbass

20-12-2013, 14:54

Citaat door Smoothoperator:
Iemand die niet een moslim is, is toch ook gewoon een ongelovige (kaffier) iemand die niet in de Islam gelooft, dat betekent het uilskuiken! Het is geen scheldwoord dumbass
Het is niet het woord, het is de behandeling die kafiers (horen te) krijgen.

20-12-2013, 15:03

Citaat door bezbez1:
oh sorry bmijn opperneusjood

ik ben maar een gojim

vergeef me omdat ik mijn gevoelens kenbaar heb gemaakt

want wij zijn immers gecreerd om u en de rest van de joden te dienen

en wat ik ook doe ik ga toch naar de hel alleen de jood wat hij ook doet gaat naar het paradijs

vergeef me

salomschiemalaghoem

20-12-2013, 15:12



Citaat door Kosmopoliet:
Het is niet het woord, het is de behandeling die kafiers (horen te) krijgen.
Nou vertel, wat voor behandeling horen ze te krijgen volgens de Islam?

20-12-2013, 15:46

Citaat door bezbez1:
oh sorry bmijn opperneusjood

ik ben maar een gojim

vergeef me omdat ik mijn gevoelens kenbaar heb gemaakt

want wij zijn immers gecreerd om u en de rest van de joden te dienen

en wat ik ook doe ik ga toch naar de hel alleen de jood wat hij ook doet gaat naar het paradijs

vergeef me

salomschiemalaghoem
Prima

20-12-2013, 15:47

Citaat door Smoothoperator:
Iemand die niet een moslim is, is toch ook gewoon een ongelovige (kaffier) iemand die niet in de Islam gelooft, dat betekent het uilskuiken! Het is geen scheldwoord dumbass
Dus iemand die een ander geloof heeft is een ongelovige. De arrogantie der moslims.

Pagina's : [1] 2 3 4