Bekijk volle/desktop versie : - Syriëganger bedreigd om 'verraad'.



16-12-2013, 15:41

Citaat:


[FONT=Arial]De 19-jarige Bontinck uit Antwerpen kwam vrijdag onder voorwaarden op vrije voeten. Hij zat vast op verdenking van terrorisme. De jongen keerde in oktober terug in België na een maandenlang verblijf in Syrië.[/FONT]

Geen seconde rust

[FONT=Arial]Aanhangers van Sharia4Belgium bedreigen hem nu. Bontinck heeft belastende verklaringen afgelegd over onder anderen Fouad Belkacem, de voormalige leider van de radicaal islamitische organisatie. "Jejoen heeft ons verraden en een mes in de rug gestoken. In ruil mocht hij van de onderzoeksrechter weer naar huis. Hij zal nu geen seconde rust meer kennen. Bereid je maar voor op de straf van jouw Heer", staat op Facebook.[/FONT]

[FONT=Arial]De advocaat van Bontinck, Kris Luyckx, is naar de politie gegaan om melding te maken van de dreigementen. "Ik neem ze zeer ernstig op, omdat Sharia4Belgium deel uitmaakt van een groter netwerk dat gewelddadig is", zegt de advocaat tegen Het Laatste Nieuws.[/FONT]

Geronseld

[FONT=Arial]Jejoen Bontinck ging naar Syrië, waarschijnlijk nadat hij was geronseld door Sharia4Belgium. Zijn vader was geregeld in het nieuws in zijn pogingen zijn zoon terug te halen. Bontinck zegt dat hij in Syrië niet heeft gevochten, maar als vrijwilliger heeft gewerkt in een ziekenhuis.


Bron: http://nos.nl/artikel/587206-syrieganger-bedreigd-om-verraad.html
=/

16-12-2013, 16:10


2 punten..;

Hij is niet geronseld door Sharia4Belgium zoals het bericht meent. Jejoen zelf heeft dit ook niet gezegd maar integendeel juist ontkent en tegengesproken.

En ten tweede, het citaat is heel selectief gekozen om het zodoende uit context te rukken, opdat het op een ernstige bedreiging gaat lijken. Het tegendeel is echter waar want de "bedreigers" hebben duidelijk gemaakt dat ze hem niet bedreigen of iets willen aandoen. Slechts hebben ze Jejoen gewezen op de Toorn van Allaah voor het liegen over anderen zodat hij zelf snel vrij zou komen.


Ik zelf weet verder niet inhoudelijk in hoeverre het klopt dat hij zou hebben gelogen over anderen om sneller vrij te komen, maar wel heb ik het bericht gelezen op Facebook en dat was geen bedreiging zoals het in dit bericht wordt getoond.