Bekijk volle/desktop versie : Aangeraden om met dezelfde afkomst te trouwen?



14-12-2013, 19:26
Salaam alaikoem,

Ik had een tijdje terug een hadith gelezen dat het aangeraden is om met dezelfde afkomst te trouwen.
Kan iemand de hadith hier plaatsen, want ik kan het opeens nergens meer vinden

Wa alaikoem salaam

14-12-2013, 19:35


Ik kan jou met alle zekerheid zeggen dat een hadith met gelijk strekking niet bestaat. Integendeel de islaam moedigt ons juist aan om met andere stammen te trouwen.

14-12-2013, 19:39
Ik heb deze hadith zelf gelezen in 1 van mijn boeken. Helaas zit ik midden in een verhuizing dus ik weet effe niet waar deze boeken zijn.
Over het ''aanmoedigen met andere strammen te trouwen'' weet ik niks van. Maar ik weet wel dat het aangeraden is om met dezelfde stam te trouwen. Alleen kan ik het tot nu toe nergens vinden online..spijt genoeg.

14-12-2013, 19:40
Ik denk toch echt dat je in de war bent maar goed ik zou zeggen zoek het op en verras ons maar..

14-12-2013, 19:51


Ik denk dat jij misschien in de war bent? Maar goed bedankt voor het mee uppen.
Zodra ik wat info heb zal ik het plaatsen

but in the mean time

uppp

14-12-2013, 19:55

Citaat door Mevrouw.Samira:
Ik denk dat jij misschien in de war bent? Maar goed bedankt voor het mee uppen.
Zodra ik wat info heb zal ik het plaatsen

but in the mean time

uppp
Nou zonder hoogmoedig over te maken en met alle respect het lijk me sterk dat ik in de war ben. Ik heb afgelopen jaren tig boeken gelezen over het huwelijk in 4 verschillende talen en van verschillende grote oelama die verschillende mada7ib hadden en in geen enkel boek heb ik zo n hadith aangetroffen.

Geen dank.

14-12-2013, 21:02
We shall see..
heb wel verschillenden fatwa's (link ervan) maar de hadith niet gevonden helaas..

ik weet precies wat ik gelezen heb

14-12-2013, 22:08
Ik heb hier ook nooit van gehoord maar Allahu 'alam. En wat binnen Nederland betrefd een huwelijk met verschillende afkomsten kan heel goed gaan want je spreekt dan zoieso dezelfde taal etc, als je het hebt over mensen uit 2 verschillende landen die in verschillende landen zijn opgegroeid kan het mischien moeilijker zijn maar hoeft ook niet
Maar een nederlandse moslim met marokkaanse moslima bv(of andersom) die beide hier zijn opgegroeid ja zo weinig verschil is er dan niet ookal heb je een verschillende afkomst

14-12-2013, 23:01
Je hebt ook verschillende gewoontes.. en daarnaast familie leden zoals eerste generatie ouders die meestal geen nederlands tot weinig spreken en snappen.

allahoe3alem allah swt weet het beste

maar ik zal het plaatsen zodra ik het heb gevonden..
ik hoop andere ook

20-12-2013, 17:29

Citaat door Mevrouw.Samira:
Je hebt ook verschillende gewoontes.. en daarnaast familie leden zoals eerste generatie ouders die meestal geen nederlands tot weinig spreken en snappen.

allahoe3alem allah swt weet het beste

maar ik zal het plaatsen zodra ik het heb gevonden..
ik hoop andere ook
heb je het al gevonden? ik denk eerder dat het een uitspraak/mening is van een geleerde/schrijver die dat geschreven heeft in een boek, en dus zijn persoonlijke mening en niet gebaseerd op een Hadieth maar Allahu 'alam........want tot nu toe heb ik er op site voor fatawa niks over gevonden!!

Ach die kleine culture verschillen vallen reuze mee hoor zeker als je beide in Nederland woont/opgegroeid bent, en er bestaat toch zoiets als aanpassen....ik zie genoeg huwelijken stranden van marokkanen onderling en sterke huwelijken van 2 verschillende afkomsten dus het is geen maatstaaf voor een beter huwelijk om met dezelfde afkomst te trouwen.. Allahu 'alam.

13-01-2014, 02:35
Het zou in strijd zijn met deze onderstaande aya's en vele andere

O, gelovigen, laat een groep (van mensen) geen andere groep bespotten, het kan zijn dat de laatstgenoemden beter zijn dan de eerstgenoemden; Noch laat vrouwen andere vrouwen bespotten, het kan zijn dat de laatstgenoemden beter zijn dan de eerstgenoemden. Noch belaster elkaar, noch beledig elkaar door bijnamen. Hoe slecht is het om je broeder te beledigen, na aanvaarding van geloof en degenen die geen berouw (Tawbah) tonen, behoren waarlijk tot de onrechtvaardigen (Dhalimoon). (Soerat Al-Hujuraat staat in aya 11).

"O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij Allah. Voorwaar, Allah is Alwetend, Alkennend." [Surah 49 : Ayah 13]

Groet,
Soumia

13-01-2014, 02:38
En deze zeker niet te vergeten

"Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, noch is de blanke man beter dan de zwarte of de zwarte beter dan de blanke man, behalve door het Godsbewustzijn (taqwa) dat hij verkregen heeft. Waarlijk, de edelste onder jullie is degene met de meeste taqwa."

Groet