moslimazuster
14-02-2005, 14:32
Bismillah,
van Abdul-Jabbar, aan al mijn broeders en zusters,
as-salaam aleikum wa rahmatullah,
Hoe vaak wordt er onder jongeren niet gesproken over de "fouten" van
die-en-die, ondanks de vele fataawa van 'oelemaa die de jongeren waarschuwen
tegen dit gedrag ? Het volgende werd eens gevraagd aan onze geliefde Sheikh
Moehammed bin Saalih Al-'Oethaymien (moge Allah genade met hem hebben): "Is
het correct voor groep studenten van kennis om een uitspraak te doen over
een individu zonder eerst naar hem toe te gaan of hem te adviseren, en in
plaats daarvan naar anderen te gaan om hen tegen die persoon te waarschuwen
en dit te verspreiden ?"
De Sheikh (moge Allah genade met hem hebben) antwoordde hierop: "Nee, nee,
nooit ! Wanneer je iets ziet aan een persoon en jij bent van mening dat hij
een vergissing maakt, zijn er verschillende fases. De eerste fase is
bevestiging. Het verhaal over de persoon kan correct zijn of niet correct
zijn. Hoeveel mensen brengen niet een bepaalde uitspraak over over een
persoon, terwijl zij het niet goed hebben begrepen, of de intentie hebben om
vijandschap tussen de Moslims te veroorzaken ?Dus ten eerste komt
bevestiging. En wat zou er beter kunnen zijn dan de uitspraak van
Shaykh-oel-Islaam (Ibn Taymiyyah) in weerlegging van de Raafidhah (Shi'ah)
in zijn boek "De weg van de Soennah", over wanneer een tekst is aangehaald,
"de eerste vereiste is dat de overlevering wordt geverifieerd." Dit is een
regel en is belangrijk. Ten tweede; wanneer de overlevering is geverifieerd,
laat ons dan kijken. Is er een verklaring voor die de overleveraar wellicht
wel of niet begreep ? Als we zien dat er een verklaring is en de
overleveraar heeft het niet goed begrepen, zeggen we tegen de overleveraar:
"Broeder, vrees Allah ! Die persoon (waarover jij praat) is niet zo-en zo."
In dit geval zouden we de waarheid verdedigen en deze persoon redden van het
belasteren van zijn broeder. Ten derde: als er geen verklaring is, dan is
het verplicht dat we gaan naar diegene over wie het nieuws gaat, en vragen
hem: "We hebben zus-en-zo gehoord. Is dat juist of niet ?" Als hij "ja"
zegt, dan zouden we netjes en goed gemanierd tegen hem moeten zijn, en hem
niet moeten provoceren of van streek moeten maken, en hem laten weten dat er
hier een probleem is (met zijn fout). (Wij zouden hem moeten vertellen
"Heeft Allah niet zus-en-zo gezegd, en heeft de Boodschapper (salallahoe
'aleihie wa sellem) niet zus-en-zo gezegd ?" Het is noodzakelijk dat we
terugkeren naar de waarheid. Het kan zijn dat hij kennis heeft die ik niet
heb, en wanneer ik het gesprek met hem aanga kan het zijn dat hij me wijst
op bepaalde kennis, en het zou dan voor mij verplicht zijn om dat te
volgen."
(Uit: Al-Haramain Monthly online magazine)
Voor zover de woorden van de Sheikh, moge Allah genade met hem hebben, en
zijn uitspraken over deze fitna zijn veelvuldig. Laat eenieder van ons dus
Allah vrezen en deze adviezen in acht nemen wanneer we te maken krijgen met
meningsverschillen.
wa salaam A3likoem Wr Wb,
moslimazuster
van Abdul-Jabbar, aan al mijn broeders en zusters,
as-salaam aleikum wa rahmatullah,
Hoe vaak wordt er onder jongeren niet gesproken over de "fouten" van
die-en-die, ondanks de vele fataawa van 'oelemaa die de jongeren waarschuwen
tegen dit gedrag ? Het volgende werd eens gevraagd aan onze geliefde Sheikh
Moehammed bin Saalih Al-'Oethaymien (moge Allah genade met hem hebben): "Is
het correct voor groep studenten van kennis om een uitspraak te doen over
een individu zonder eerst naar hem toe te gaan of hem te adviseren, en in
plaats daarvan naar anderen te gaan om hen tegen die persoon te waarschuwen
en dit te verspreiden ?"
De Sheikh (moge Allah genade met hem hebben) antwoordde hierop: "Nee, nee,
nooit ! Wanneer je iets ziet aan een persoon en jij bent van mening dat hij
een vergissing maakt, zijn er verschillende fases. De eerste fase is
bevestiging. Het verhaal over de persoon kan correct zijn of niet correct
zijn. Hoeveel mensen brengen niet een bepaalde uitspraak over over een
persoon, terwijl zij het niet goed hebben begrepen, of de intentie hebben om
vijandschap tussen de Moslims te veroorzaken ?Dus ten eerste komt
bevestiging. En wat zou er beter kunnen zijn dan de uitspraak van
Shaykh-oel-Islaam (Ibn Taymiyyah) in weerlegging van de Raafidhah (Shi'ah)
in zijn boek "De weg van de Soennah", over wanneer een tekst is aangehaald,
"de eerste vereiste is dat de overlevering wordt geverifieerd." Dit is een
regel en is belangrijk. Ten tweede; wanneer de overlevering is geverifieerd,
laat ons dan kijken. Is er een verklaring voor die de overleveraar wellicht
wel of niet begreep ? Als we zien dat er een verklaring is en de
overleveraar heeft het niet goed begrepen, zeggen we tegen de overleveraar:
"Broeder, vrees Allah ! Die persoon (waarover jij praat) is niet zo-en zo."
In dit geval zouden we de waarheid verdedigen en deze persoon redden van het
belasteren van zijn broeder. Ten derde: als er geen verklaring is, dan is
het verplicht dat we gaan naar diegene over wie het nieuws gaat, en vragen
hem: "We hebben zus-en-zo gehoord. Is dat juist of niet ?" Als hij "ja"
zegt, dan zouden we netjes en goed gemanierd tegen hem moeten zijn, en hem
niet moeten provoceren of van streek moeten maken, en hem laten weten dat er
hier een probleem is (met zijn fout). (Wij zouden hem moeten vertellen
"Heeft Allah niet zus-en-zo gezegd, en heeft de Boodschapper (salallahoe
'aleihie wa sellem) niet zus-en-zo gezegd ?" Het is noodzakelijk dat we
terugkeren naar de waarheid. Het kan zijn dat hij kennis heeft die ik niet
heb, en wanneer ik het gesprek met hem aanga kan het zijn dat hij me wijst
op bepaalde kennis, en het zou dan voor mij verplicht zijn om dat te
volgen."
(Uit: Al-Haramain Monthly online magazine)
Voor zover de woorden van de Sheikh, moge Allah genade met hem hebben, en
zijn uitspraken over deze fitna zijn veelvuldig. Laat eenieder van ons dus
Allah vrezen en deze adviezen in acht nemen wanneer we te maken krijgen met
meningsverschillen.
wa salaam A3likoem Wr Wb,
moslimazuster