Bekijk volle/desktop versie : Bekritiseren van anderen.....!Mag Dat???



Pagina's : [1] 2

14-02-2005, 14:32
Bismillah,

van Abdul-Jabbar, aan al mijn broeders en zusters,
as-salaam aleikum wa rahmatullah,

Hoe vaak wordt er onder jongeren niet gesproken over de "fouten" van
die-en-die, ondanks de vele fataawa van 'oelemaa die de jongeren waarschuwen
tegen dit gedrag ? Het volgende werd eens gevraagd aan onze geliefde Sheikh
Moehammed bin Saalih Al-'Oethaymien (moge Allah genade met hem hebben): "Is
het correct voor groep studenten van kennis om een uitspraak te doen over
een individu zonder eerst naar hem toe te gaan of hem te adviseren, en in
plaats daarvan naar anderen te gaan om hen tegen die persoon te waarschuwen
en dit te verspreiden ?"

De Sheikh (moge Allah genade met hem hebben) antwoordde hierop: "Nee, nee,
nooit ! Wanneer je iets ziet aan een persoon en jij bent van mening dat hij
een vergissing maakt, zijn er verschillende fases. De eerste fase is
bevestiging. Het verhaal over de persoon kan correct zijn of niet correct
zijn. Hoeveel mensen brengen niet een bepaalde uitspraak over over een
persoon, terwijl zij het niet goed hebben begrepen, of de intentie hebben om
vijandschap tussen de Moslims te veroorzaken ?Dus ten eerste komt
bevestiging. En wat zou er beter kunnen zijn dan de uitspraak van
Shaykh-oel-Islaam (Ibn Taymiyyah) in weerlegging van de Raafidhah (Shi'ah)
in zijn boek "De weg van de Soennah", over wanneer een tekst is aangehaald,
"de eerste vereiste is dat de overlevering wordt geverifieerd." Dit is een
regel en is belangrijk. Ten tweede; wanneer de overlevering is geverifieerd,
laat ons dan kijken. Is er een verklaring voor die de overleveraar wellicht
wel of niet begreep ? Als we zien dat er een verklaring is en de
overleveraar heeft het niet goed begrepen, zeggen we tegen de overleveraar:
"Broeder, vrees Allah ! Die persoon (waarover jij praat) is niet zo-en zo."
In dit geval zouden we de waarheid verdedigen en deze persoon redden van het
belasteren van zijn broeder. Ten derde: als er geen verklaring is, dan is
het verplicht dat we gaan naar diegene over wie het nieuws gaat, en vragen
hem: "We hebben zus-en-zo gehoord. Is dat juist of niet ?" Als hij "ja"
zegt, dan zouden we netjes en goed gemanierd tegen hem moeten zijn, en hem
niet moeten provoceren of van streek moeten maken, en hem laten weten dat er
hier een probleem is (met zijn fout). (Wij zouden hem moeten vertellen
"Heeft Allah niet zus-en-zo gezegd, en heeft de Boodschapper (salallahoe
'aleihie wa sellem) niet zus-en-zo gezegd ?" Het is noodzakelijk dat we
terugkeren naar de waarheid. Het kan zijn dat hij kennis heeft die ik niet
heb, en wanneer ik het gesprek met hem aanga kan het zijn dat hij me wijst
op bepaalde kennis, en het zou dan voor mij verplicht zijn om dat te
volgen."

(Uit: Al-Haramain Monthly online magazine)

Voor zover de woorden van de Sheikh, moge Allah genade met hem hebben, en
zijn uitspraken over deze fitna zijn veelvuldig. Laat eenieder van ons dus
Allah vrezen en deze adviezen in acht nemen wanneer we te maken krijgen met
meningsverschillen.


wa salaam A3likoem Wr Wb,

moslimazuster

14-02-2005, 14:45


AllahoAkbar, je hebt het mooi op tijd bijgehaald. Je timing kon gewoon niet beter. Hopelijk hebben die jongeren harten met luisterende oren.

15-02-2005, 10:37
Iwa, Convinced, IbnFulaan, geenbeltegoed,AbouMoussa, Allah igliekoem, begin te reageren begin. Ik had op z'n minst een reactie verwacht van een van jullie.

Convinced, jouw mening Allah igliek.

15-02-2005, 12:29

Citaat door mozlan:
Iwa, Convinced, IbnFulaan, geenbeltegoed,AbouMoussa, Allah igliekoem, begin te reageren begin. Ik had op z'n minst een reactie verwacht van een van jullie.

Convinced, jouw mening Allah igliek.
wat hebben die broeders die je noemt verkeerd gedaan, broeder geenbeltegoed bv plaatste een tekst van Sheikh Al Albany, of weet jij beter dan deze Sheikh ?

15-02-2005, 12:56


Allaho a3lem a amarocbb, maar ik heb ze nergens voor beschuldigd. Ik kijk alleen maar uit naar hun reactie. Deze topic gaat over een meningsverschil tussen mij en hun. dus ik verwacht op zn minst een reactie van een van hun. Maar als ze niet willen reageren, dan weet ik voldoende. Desondanks blijf ik op een reactie wachten om hun standpunt aan te horen. Ik wil gewoon van ze horen of ze kishk nog van zelf-verzonnen-verhaaltjes beschuldigen of niet.

15-02-2005, 17:12
Iwa geenbeltegoed, ik zie dat je online bent. Wat weerhoudt jou ervan gehoor te geven op mijn roep? Allah igliek zied zied! asmi3naa gairan.

15-02-2005, 19:08
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 'Ala Rasoelielah waba3d,

Ik denk niet dat je de woorden van Shayg Ibn Oetheymien Rahiemahoe Allah hebt begrepen.

Wat voor verband heeft de discussie die we in de Kishk-topic hadden en de woorden van de Shayg hierboven ?

15-02-2005, 19:10
Kijk, eindelijk je bent er. Ik ken Shayg Ibn Oetheymien niet zo goed als jij denk ik. Wat is zijn standpunt hierover?

15-02-2005, 21:10

Citaat door mozlan:
Kijk, eindelijk je bent er. Ik ken Shayg Ibn Oetheymien niet zo goed als jij denk ik. Wat is zijn standpunt hierover?
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 'Ala Rasoelielah waba3d,

Iemaam Mohammed Ibn Saalih al-'Othaymien

[/SIZE]


Zijn Naam en Afkomst:

Aboe `Abdoellaah Mohammed ibn Saalih ibn Mohammed ibn `Othaymien al-Woehaybie at-Tamiemie an-Najdie werd geboren in de stad Unayzah in de Qaseem Regio, in de maand Ramadaan 1347 NH/ (1926 NC) in een vooraanstaande en religieuze familie.

Zijn Opvoeding en Studie:

Hij reciteerde de Nobele Qor`aan met zijn grootvader van moederszijde genaamd ‘Abdur-Rahmaan ibn Sulaymaan Aal Daamigh (rahiemehoellaah). Hij memoriseerde eerst de gehele Qor`aan, en ging vervolgens verder met het zoeken van kennis. Hij studeerde schrijven, rekenkunde en andere vakken van wetenschappen. Tevens namen twee studenten van Shaych ‘Abdur-Rahmaan as-Sa’die (rahiemehoellaah) de taak op zich om kleine kinderen te onderwijzen, één van hen was Shaych ‘Alie as-Saalihie, en de andere was Shaych Mohammed ibn ‘Abdoel-‘Aziez al-Moetawwa (rahiemehoellaah), onder wie Shaych Ibn ‘Othaymien de samenvatting van al-‘Aqiedatoel-Waasitiyyah van Shaych ‘Abdur-Rahmaan as-Sa’die studeerde, en zo ook Minhaajus-Saalikien in Fiqh, tevens van Shaych ‘Abdur-Rahmaan, en ook al-Ajroemiyyah en al-Alfiyyah (betreffende de Arabische taal).

Hij studeerde fiqh en de wetten van erfrecht onder Shaych ‘Abdur-Rahmaan ibn ‘Alie ibn ‘Awdaan. Met Shaych ‘Abdur-Rahmaan ibn Naasir as-Sa’die, degene die als beschouwd wordt als zijnde zijn eerste Shaych, aangezien hij een aanzienlijke tijd bij hem bleef om tauwhied, tafsier, hadieth, fiqh, de fundamenten van fiqh, erfrecht, hadiethwetenschappen, Arabische grammatica en andere vakken bij hem te studeren.

Zijn Leraren:

Naast de bovenstaande leraren studeerde bij vele prominente geleerden maar met name:


- Shaych `Abdur-Rahmaan as-Sa`die,


- Shaych Mohammed al-Amien ash-Shanqietie,


- Shaych `Abdoel-`Aziez ibn Baaz.

Voorzeker had de nobele Shaych een hoog aanzien bij Shaych Abdur-Rahmaan (rahiemehoellaah), en toen de vader van Shaych Mohammed naar Riyadh verhuisde wilde hij in eerste instantie dat zijn zoon dit ook zou doen. Desondanks schreef Shaych ‘Abdur-Rahmaan as-Sa’die (rahiemehoellaah) naar hem: “Dit is niet mogelijk, liever hopen wij dat Mohammed bij ons zal blijven en profijt neemt.”

Shaych Mohammed (rahiemehoellaah) zelf zei: “Ik ben in grote mate door hem beïnvloed vanwege zijn manier van les geven en het presenteren van kennis door het begrijpelijk te maken voor de studenten door gebruik te maken van voorbeelden en het geven van uitleg. Zijn manieren hebben mij ook erg beïnvloed, voorwaar, Shaych ‘Abdur-Rahmaan (rahiemehoellaah) had uitstekende manieren en een goed karakter tezamen met een enorme hoeveelheid kennis en aanbidding. Hij maakte op een prettige manier grapjes met de jongeren, en glimlachte met de ouderen. En hij was de meest uitmuntende persoon in gedrag die ik ooit gezien heb.”

Hij studeerde tevens bij de eminente en nobele Shaych `Abdoel-`Aziez ibn Baaz, degene die als zijn tweede Shaych wordt beschouwd. Hij begon zijn studie bij hem met het bestuderen van sahieh al-Boecharie, enkele werken van Shaych al-Islaam Ibn Taymiyyah en enkele fiqh boeken.

Shaych Mohammed (rahiemehoellaah) zei: “Ik ben door Shaych `Abdoel-`Aziez ibn Baaz beïnvloed met betrekking tot de overweldigende aandacht die hij gaf aan hadieth. Tevens ben ik ook beïnvloed door zijn goede gedragingen en de manier waarop hij zichzelf vrij maakte ter dienste van de mensen.”

Zijn Loopbaan en Werken:

In het jaar 1371 N.H. begon hij met les geven in de moskee, en toen de Educatieve Instituten in Riyadh werden geopend trad hij er toe in het jaar 1372 N.H.

De Shaych (rahiemehoellaah) zei: “Ik trad in het tweede jaar toe tot de Educatieve Instituten en ondernam de studies op advies van Shaych ‘Alie as-Saalihie, en pas nadat ik toestemming had gekregen van Shaych ‘Abdur-Rahmaan as-Sa’die. Het Instituut had destijds twee afdelingen: een algemene afdeling en een hogere afdeling. Ik trad toe tot de hogere afdeling, en nu was het zo dat als iemand zijn opleiding sneller af wilde ronden, dan kon hij dat doen door tijdens de zomervakanties het werk van de jaren daarop te verrichten, en dan examen te doen aan het begin van het volgende jaar. Als hij dat examen dan zou halen dan mag hij overgaan naar het jaar dat daarna komt. Dus op deze manier studeerde ik in een kortere periode.”

Na twee jaar was hij bevoegd (om les te geven) en werd een functie als docent toegewezen in het Educatieve Instituut van ‘Unayzah, en zette ondertussen zijn eigen studies voort onder Shaych ‘Abdur-Rahmaan as-Sa’die.

Wanneer de Shaych les gaf, profiteerde een grote aantal studenten van zowel binnen als buiten Saoedi-Arabië van hem. Hij had zijn eigen unieke stijl in interpretatie en uitleg van religieuze punten. Hij was van de geleerden die de Islaam diende zonder enige type van religieus vooroordeel en bleef weg van de grenzen van het blindelings volgen. Hij onderscheidde zichzelf door zijn enorme inspanningen voor religieuze zaken en zijn analogische conclusies, welke duidelijk zijn begrip van deze religie aantoonden, en doordat hij de juiste toepassing van de principes van de religie overnam.

Toen de nobele Shaych ‘Abdur-Rahmaan as-Sa’die (rahiemehoellaah) stierf, werd Shaych Mohammed aangesteld als Iemaam van de grote moskee van ‘Unayzah, naast het lesgeven in het Educatieve Instituut. Later ging hij lesgeven in het College van Sharie’ah en het College van Oesoel ad-Dien in de Qasiem afdeling van de Islaamitische Universiteit Iemaam Mohammed ibn Sa’oed.

Hij was tevens lid van het comité van grote geleerden van het Koninkrijk van Saoedi-Arabië, en de Shaych (rahiemehoellaah) was zeer actief in het uitnodigen naar Allaah, de Machtige en Majesteitelijke, en overal de uitnodigers te helpen en inzicht te geven. Hij heeft zich wat dit betreft zeer verdienstelijk gemaakt. In het geven van religieuze uitspraken, waren zijn fatawaa net als bij Shaych ibn Baaz; gebaseerd op bewijs vanuit de Oor`aan en de Soennah, en deze bestonden uit ongeveer 50 verzamelingen (delen).

Het is noemenswaardig dat de nobele Shaych Mohammed ibn Ibrahiem (rahiemehoellaah), hem heeft aangemoedigd om de functie van rechter aan te nemen. Voorwaar, hij heeft vermeld dat hij zelfs de functie van Hoofd van het Sharie’ah Gerechtshof van Ahsaa had gekregen, maar dat hij heeft verzocht dat men hem excuseert van het aannemen van deze positie. En na enkele verzoeken, en na persoonlijk met Shaych Mohammed ibn Ibrahiem gesproken te hebben, heeft de Shaych alsnog zijn wens ingewilligd zodat hij de positie niet hoefde te vervullen.

Zijn Dood:

De Shaych overleed op woensdag 15 Shawwaal 1421 N.H. / 10 Januari 2001 N.C. Shaych Mohammed Ibn Saalih Ibn 'Othaymien werd 74 jaar oud.

Moge Allaah (soebhaanahoe wa ta`ala) genade hebben met zijn ziel, amien.

Voor meer informatie over de Nobele Shaych en voor toegang tot vele van zijn werken, surf dan naar zijn officiële website: http://www.ibnothaimieen.com

[SIZE=1]Bron: http://www.fatwa-online.com en een Engels boekje: Difference of Opinion Amongst the Scholars
Vertaald door: Youssef Ibn Hoessein As-Selefie en
Toevoeging door: Amin Tap al-Hollandie

Bedoel je wat het standpunt van Shayg Ibn Oetheymien Rahiemahoe Allah ten opzichte van AbdelHamied Keshk is ?

Ik heb geen uitspraak gelezen of gehoord van hem over Keshk. Maar het algemene standpunt van de Shayg over personen die opruiende gedachtes hebben is duidelijk. Zo heeft hij gewaarschuwt voor een aantal personen die opruiende gedachtes hebben. Ik zal een stuk ervan citeren:

De vragensteller: “Dus in dat geval adviseert u ons om ze niet te beluisteren?”

Shaych ibn ‘Uthaymien: “Nee (beluister ze niet). Ik adviseer je om de cassettes te beluisteren van Shaych ibn Baaz en de cassettes van Shaych el-Albaanie. De geleerden die bekend staan om hun rechtschapenheid en integriteit (i’tidaal), EN DIE NIET BEKEND STAAN VANWEGE HUN REVOLUTIONAIRE IDEOLOGIEËN (THAUWRAH FIKRIEJAH)”!!

Ne'em. Dit is het standpunt van de Shayg.

Wassalaam Moe alaykoem

15-02-2005, 21:36
Oke, nu zeg je het zelf, dat je geen uitspraak hebt gehoord over Kishk, maar heb je ook eens kishk horen zeggen: wa sa7a7ahoe el albanie? Heb je uberhaubt wel eens een lezing van kishk geluisterd?

Verder, een man die de profeet meer dan wie dan ook heeft geprezen, en die op zijn 63ste op een vrijdag tijdens de sudjuud is overleden, wat zegt Shaych ibn ‘Uthaymien over zo'n ni3ma? Het is wel toevallig Kishk, en niet iedereen krijgt zo'n ni3ma. Zou jij niet ook op deze manier dit leven willen verlaten, behalve dan in de grote djihaad?

Gair inshaAllah. Wat mij eigenlijk bezorgd is dat veel mensen zonder kennis en zonder eigen onderzoek de ulamaa's afkraken, of op zijn minst hun assoccieren met iets wat hun geen recht doet. Is dat geen thulm (benadeling) tegenover hem? Dat is wat mij zorgen baart. En of Kishk nou zo is of niet, dat moet nog blijken uit zijn woorden waLlahoe a3lem.

15-02-2005, 22:18

Citaat door mozlan:
Oke, nu zeg je het zelf, dat je geen uitspraak hebt gehoord over Kishk, maar heb je ook eens kishk horen zeggen: wa sa7a7ahoe el albanie? Heb je uberhaubt wel eens een lezing van kishk geluisterd?

Verder, een man die de profeet meer dan wie dan ook heeft geprezen, en die op zijn 63ste op een vrijdag tijdens de sudjuud is overleden, wat zegt Shaych ibn ‘Uthaymien over zo'n ni3ma? Het is wel toevallig Kishk, en niet iedereen krijgt zo'n ni3ma. Zou jij niet ook op deze manier dit leven willen verlaten, behalve dan in de grote djihaad?

Gair inshaAllah. Wat mij eigenlijk bezorgd is dat veel mensen zonder kennis en zonder eigen onderzoek de ulamaa's afkraken, of op zijn minst hun assoccieren met iets wat hun geen recht doet. Is dat geen thulm (benadeling) tegenover hem? Dat is wat mij zorgen baart. En of Kishk nou zo is of niet, dat moet nog blijken uit zijn woorden waLlahoe a3lem.
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Ik heb de woorden van Imaam Al-Albaanie Rahiemahoe Allah bij de hand. En er is geen persoon die zegt dat Imaam Al-Albaanie niet een van de grootste Geleerde van de vorig eeuw is of hij weet niet wie Imaam Al-Albaanie of hij volgt zijn begeerten.

Imaam Al-Albaanie staat bekend als een betrouwbaar persoon, dus als hij iets over een persoon dan moeten we daar zeker aandacht aan besteden. En wij nemen deze uitspraak van Imaam Al-Albaanie Rahiemahoe Allah dan heeft gedaan. Is dit dan blindelings volgen ? Dit is een Sjoebhaa die vele mensen hebben, maar deze Sjoebhaa kan worden opgeheven door de woorden van Allah Tabaaraka wa Ta'alaa:

“O jullie die geloven! Als een Fasiq (zondaar, leugenaar of slecht persoon) naar jullie toe komt met nieuws verifieër het dan, opdat jullie mensen zullen schaden uit onwetendheid, en naderhand spijt krijgen van hetgeen je gedaan hebt.” [Soerah Hoejoeraat 49: Vers 6]



Dus uit dit vers kunnen we halen dat als er een betrouwbaar persoon naar ons komt, we zijn informatie accepteren.

Ne'em dit is het standpunt van Ahlou Soennah Wal-Djamaa'ah.

Het is verder heel mooi dat hij in zijn soedjoed is gestorven, maar dat is geen maatstaf broeder.

De maatstaven zijn Al-Kitaab wa Soennah wal Idjmaa'. Iedereen wiens uitspraken en handelingen overeenkomt met deze maatstaven, van zo een persoon nemen we het. Maar wat betreft iemand die deze tegengaat, van zo een persoon worden ze niet genomen. Vervolgens bejegent Ahlou Soennah deze dwalende individu naar gelang hetgeen hij verdient. Dus als hij behoort van de mensen van Bid'ah en begeerten dan wordt er hard met hem omgegaan en wordt hij bekend gemaakt aan de mensen. En als hij niet van de mensen van Bid'ah is, maar is uitgeschoten en een paar fouten heeft gemaakt dan is het voldoende om deze zaak dichtbij op kleine schaal te weerleggen. En het doel van dit alles is om de Soennah te beschermen tegen de infiltratie van Bid'ah, zodat het zuiver blijft, in zowel uitspraak en handeling. Ne'em dit is de Manhadj waar Ahlou Soennah op is.

Wassalla Allahoe 'Ala Nabieyiena Mohammed wa 3ala 'Aaliehie wasahbiehie adjma3ien Walhamdoelielahie Rabbie Al-Alamien.

Wassalaam moe alaykoem

15-02-2005, 22:49

Citaat door geenbeltegoed:
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Ik heb de woorden van Imaam Al-Albaanie Rahiemahoe Allah bij de hand. En er is geen persoon die zegt dat Imaam Al-Albaanie niet een van de grootste Geleerde van de vorig eeuw is of hij weet niet wie Imaam Al-Albaanie of hij volgt zijn begeerten.
Maar dat spreek ik toch niet tegen? Ik heb je enkel gevraagd of je Kishk nooit heb horen zeggen "wa sa7a7ahoe alalbani", dat was mijn vraag. Verder weet ik wie el albani is en wat zijn positie was en is in de islam, dat spreek ik ook niet tegen.



Citaat:

Imaam Al-Albaanie staat bekend als een betrouwbaar persoon, dus als hij iets over een persoon dan moeten we daar zeker aandacht aan besteden. En wij nemen deze uitspraak van Imaam Al-Albaanie Rahiemahoe Allah dan heeft gedaan. Is dit dan blindelings volgen ? Dit is een Sjoebhaa die vele mensen hebben, maar deze Sjoebhaa kan worden opgeheven door de woorden van Allah Tabaaraka wa Ta'alaa:

“O jullie die geloven! Als een Fasiq (zondaar, leugenaar of slecht persoon) naar jullie toe komt met nieuws verifieër het dan, opdat jullie mensen zullen schaden uit onwetendheid, en naderhand spijt krijgen van hetgeen je gedaan hebt.” [Soerah Hoejoeraat 49: Vers 6]



Dus uit dit vers kunnen we halen dat als er een betrouwbaar persoon naar ons komt, we zijn informatie accepteren.
Je moet de woorden niet gaan verdraaien he. De boodschap van deze vers is duidelijk, maar ook een moenafiq kan betrouwbaar overkomen terwijl je niet weet dat hij een moenafiq is. Wat zei de profeet eens? Zei hij niet: Weten jullie waar ik voor jullie banger ben dan voor de dajjal? Hij zei: een geleerde moenafiq die met de koran spreekt.

Wat deze vers ons duidelijk maar, is op de eerste plaats het nieuws wat we moeten verrivieren voordat we daar in gaan geloven. Het zegt niet automatisch dat wanneer we het nieuws van een betrouwbare betwijfelen, dat we dan een zonde plegen. Voeg die vers geen andere betekenis toe dan het heeft, of heb je dit ergens anders vandaan? gair inshaAllah.



Citaat:

Het is verder heel mooi dat hij in zijn soedjoed is gestorven, maar dat is geen maatstaf broeder.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat als maatstaf gebruik. Daar wil ik alleen mee zeggen dat deze Kishk van Allah deze grote ni3ma heeft gegeven en hem in het hart van veel moslims geliefd heeft gemaakt.

surat Maryam
96. Degenen die geloven en goede daden doen - aan hen zal de Barmhartige liefde betonen. In het arabisch staat "woeddan". De betekenis daarvan is dus zoals daar staat, liefde, in de harten van de mens.


Citaat:

De maatstaven zijn Al-Kitaab wa Soennah wal Idjmaa'. Iedereen wiens uitspraken en handelingen overeenkomt met deze maatstaven, van zo een persoon nemen we het. Maar wat betreft iemand die deze tegengaat, van zo een persoon worden ze niet genomen.
Je doelt zeker op Kishk? of bedoel je over het algemeen?


Citaat:

Vervolgens bejegent Ahlou Soennah deze dwalende individu naar gelang hetgeen hij verdient. Dus als hij behoort van de mensen van Bid'ah en begeerten dan wordt er hard met hem omgegaan en wordt hij bekend gemaakt aan de mensen. En als hij niet van de mensen van Bid'ah is, maar is uitgeschoten en een paar fouten heeft gemaakt dan is het voldoende om deze zaak dichtbij op kleine schaal te weerleggen. En het doel van dit alles is om de Soennah te beschermen tegen de infiltratie van Bid'ah, zodat het zuiver blijft, in zowel uitspraak en handeling. Ne'em dit is de Manhadj waar Ahlou Soennah op is.

Wassalla Allahoe 'Ala Nabieyiena Mohammed wa 3ala 'Aaliehie wasahbiehie adjma3ien Walhamdoelielahie Rabbie Al-Alamien.

Wassalaam moe alaykoem
Ik ben het hier met je eens, maar tot nu toe heb ik nog geen vraag beantwoord gezien. Wie zijn Kishk, Mohamad Hassan, Husjan jaqoeb in deze opvatting?

16-02-2005, 13:39


Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 'Ala Rasoelielah waba'd,

Stel je vraag duidelijk en wees concreet, Baraka Allahoe Fiek zodat ik er mischien een antwoord op kan geven, Djazaaka Allah Gayran

Wassalaam moe alaykoem

16-02-2005, 13:50
Mijn vraag draait eigenlijk om een reactie van iemand in die topic waarin hij Kishk verhalenverteller noemde. Heeft Imaam Al-Albaanie of een andere kishk een verteller van verhalen genoemd?

goed, nu ik dit allemaal heb gelezen kan ik mijn mening nuanceren.

16-02-2005, 15:29
Amien ................

Pagina's : [1] 2