Bekijk volle/desktop versie : Hoe maak je vistagine met ui en rozijnen?



Pagina's : [1] 2

10-12-2013, 11:12
Ik heb afgelopen zomer een verrukkelijk gerecht ergens gegeten. Een hele vis in tajine met rozijnen en uien erbovenop. Weet iemand hoe je dit gerecht moet klaar maken en welke vis je het beste kunt gebruiken? Geen panga filet ofzo maar echte vis. Ik heb blanke rozijnen in huis. Zijn die daarvoor geschikt of moet ik bruine rozijnen halen.

10-12-2013, 11:16


Up! Mn schoonmoeder heeft dit eens gemaakt, was kei lekker!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

10-12-2013, 11:24
mijn moeder kan dit heel lekker maken maar ze gebruike een grote vis geen file helaas weet ik zelf niet hoe zijn dit doet anders had ik je het recept zeker gegeven

10-12-2013, 12:00
Vanavond, ga ik hier neerzetten.

10-12-2013, 12:02


Oh kan niet wachten. Ik wil het graag vandaag maken dus als er iemand zo lief is om een recept te plaatsen dan heel graag.

10-12-2013, 12:17
Ik heb wel even tijd.

Voor de marinade:
1 geraspte ui
2 tl smen
peper en zout
paar saffraandraadjes.

1kg vis in stukken. Kabeljauw ofzo. Dorade, maar vind ik niet lekker. Een stevige witvis.
half glas olie
1 tl kurkuma
3 uiten in reepjes
kaneelstokje
250 blanke rozijnen
1 el suiker
1 tl kaneel

Marinade maken en de vis er minstens een uurtje in laten marineren in de koelkast

In een pan op matig vuur de uien in de olie glazig laten worden, voeg toe, peper en zout, saffraandraadjes, kurkuma, beetje smen, kaneelstokje en de rozijnen. Niet te veel roeren.

Voeg de vis toe, de suiker en het kaneelpoeder, beetje omscheppen. Ongeveer 20 minuten laten stoven.

Succes!

10-12-2013, 12:29
Oh dank je wel sarvia! Klinkt heeerlijk! Dus het moet in een pan en niet in een tagine?

10-12-2013, 14:26

Citaat door mramramra:
Oh dank je wel sarvia! Klinkt heeerlijk! Dus het moet in een pan en niet in een tagine?
Ieder heeft zowat zijn recepten en ik wil geen afbreuk doen aan Sarvia haar recept maar vis op Marokkaanse wijze daar hoort quasi altijd komijn bij.

Het recept wat jij zou willen proberen is een typisch gerecht dat ze in Asilah kennen.

Het gaat om legren vis (ik weet de Nederlandse benaming niet aangezien ik altijd vis bij de Marokkaan koop). Die koop je in mootjes, 1kg is goed voor ongeveer 5 personen

Je doet eerst je kruiden: koriander, platte peterselie, look, peper, gember, zout, saffraan, komijn. Dit is voor de vis.

Je snijdt 4 ajuinen (liefst rode ajuinen of met een paars jasje) in halve maantjes, witte rozijnen.

Je doet olijfolie in een pot, je voegt de gesneden ajuinen toe, met kruiden: peper, zout, gember, saffraan en kaneel. Je laat de ajuinen goed stoven met behoud van voldoende ajuinsap, daarna voeg je de vis toe (vis is snel klaar en als je die erbij doet bij de ajuinen dan krijg je een pap), en daarop de rozijnen.

Smen of ranzige boter wordt eigenlijk alleen gebruikt bij vlees.

Veel succes

10-12-2013, 14:31
Grappig ik ga vandaag een vistagine maken van kabeljauw filet. ik ga die vis wel malen met knoflook, kosbor en kruiden. ik wil er visballen maken en dan gewoon bovenop de groentes leggen. niet speciaal met uien en rozijnen. wel zou ik dit een keertje willen uitproberen. klinkt lekker.

10-12-2013, 14:32
Ik ken dit alleen in combinatie met vlees of cous cous tfeya. Met vis nooit gegeten

10-12-2013, 14:50

Citaat door mramramra:
Oh dank je wel sarvia! Klinkt heeerlijk! Dus het moet in een pan en niet in een tagine?
Ja in een pan. Misschien dat een tagine ook wel wil.

10-12-2013, 14:52
Zo veel variatie in Marokko. Uit welke streek komt de jouwe? Wij gebruiken smen voor meer dingen. Heerlijk in de harira, maar ok met kip.
Citaat door olifantje:
Ieder heeft zowat zijn recepten en ik wil geen afbreuk doen aan Sarvia haar recept maar vis op Marokkaanse wijze daar hoort quasi altijd komijn bij.

Het recept wat jij zou willen proberen is een typisch gerecht dat ze in Asilah kennen.

Het gaat om legren vis (ik weet de Nederlandse benaming niet aangezien ik altijd vis bij de Marokkaan koop). Die koop je in mootjes, 1kg is goed voor ongeveer 5 personen

Je doet eerst je kruiden: koriander, platte peterselie, look, peper, gember, zout, saffraan, komijn. Dit is voor de vis.

Je snijdt 4 ajuinen (liefst rode ajuinen of met een paars jasje) in halve maantjes, witte rozijnen.

Je doet olijfolie in een pot, je voegt de gesneden ajuinen toe, met kruiden: peper, zout, gember, saffraan en kaneel. Je laat de ajuinen goed stoven met behoud van voldoende ajuinsap, daarna voeg je de vis toe (vis is snel klaar en als je die erbij doet bij de ajuinen dan krijg je een pap), en daarop de rozijnen.

Smen of ranzige boter wordt eigenlijk alleen gebruikt bij vlees.

Veel succes

10-12-2013, 14:55


@ Bloempjee. Verrassend lekker!

10-12-2013, 14:59
smen is idd heerlijk met kip!

10-12-2013, 18:58
Nou de tajine staat te pruttelen en het ruikt goed!

Pagina's : [1] 2