[B][COLOR="#800080"]Fataawaa van enkele grote geleerden over zelfmoordaanslagen
Van de geleerden:
- Moh'ammed ibn Saalih' al-‘Oethaymien‘
- Abdoel-‘Aziez Aal ash-Sheikh
- Saalih' ibn Fawzaan al-Fawzaan
- ‘Oebayd ibn ‘Abdillaah al-Djaabirie
- Rabie' ibn Haadie al-Madkhalie
- ‘Abdoel-‘Aziez ar-Raadjihie
- Saalih' Aal ash-Sheikh
- Yah'yaa ibn Ah'mad an-Nadjmie
Van de cassette:
Fataawal-‘Oelamaa fil-Moedhaaharaat wal-Ightiaalaat wal-‘Amaliyyaat al-Intihaariyyah wal-Moewaalaat
Vertaald vanuit het Arabisch door Mohamed M. Abu Khalid (bewerkt door het http://www.uwkeuze.net team)
Lees ook Ibn ‘Abbaas versus de Khawaaridj - een oud debat, maar wijze lessen
Alle lof is aan Allah, de Heer der werelden. Hem alleen aanbidden wij en Hem alleen vragen wij om hulp. Diegene die door Allah wordt geleid, kan door niemand misleid worden; en wie Allah laat dwalen, kan door niemand geleid worden. En ik getuig dat er geen god is - die het recht heeft om aanbeden te worden - behalve Allah, en ik getuig dat Mohammad Zijn dienaar en boodschapper is.
Nog steeds discussiëren vele moslims (waaronder veel jongeren) over de vraag of het toegestaan is om zelfmoordaanslagen te plegen. Helaas hebben sommige dwalenden misbruik gemaakt van deze chaotische situatie en de jongeren op het verkeerde spoor gezet. Zij hebben hen de dingen niet bij naam genoemd, zodat zij (de jongeren) begrepen dat zelfmoordaanslagen plegen en het doden van onschuldige mensen tot de “djihaad op de weg van Allah” behoren. Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “…En dood jullie zelf niet # (noch elkander). Waarlijk, Allah is Barmhartig met jullie. ” [Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 29.]
<<< # (Toegevoegd door het http://www.uwkeuze.net team
Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat Allah's boodschapper (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gezegd heeft: “Eenieder die zichzelf doodt met een ijzeren instrument, dit instrument zal dan in zijn hand zijn en hij blijft zichzelf ermee steken in het Vuur van Djahannam (de Hel), voor altijd. Eenieder die zichzelf doodt met gif, dit gif zal dan in zijn hand zijn en hij blijft er van nemen in het Vuur van Djahannam (de Hel), voor altijd. Eenieder die zichzelf doodt door zichzelf van een berg te gooien, zal blijven vallen in het Vuur van Djahannam (de Hel), voor altijd.” (Overgeleverd door Ibn Mardoewyah, en ook verzameld in de Sah'ieh'ayn .) Aboe Qilabah zei dat Thaabit ibn ad-Dahhak zei dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gezegd heeft: “Eenieder die zichzelf doodt met een instrument, zal daarmee gestraft worden op de Dag der Opstanding.” (Deze h'adieth is overgeleverd door de Groep.) Zie Vraag 12 voor meer informatie over het onderwerp zelfmoord. >>>
In een ander vers zegt Allah de Verhevene: “En degenen die geen andere god naast Allah aanroepen, noch een persoon doden waarvan Allah het verboden heeft - behalve volgens het recht…” [Soerat al-Foerqaan (25), aayah 68.]
Om een duidelijk beeld in deze kwestie te scheppen, nodig ik de jongeren uit om de fataawaa van de geleerden te lezen, zodat zij zich kunnen bevrijden van deze dwaze ideologie die alleen maar naar het Hellevuur kan leiden. Hierna volgen de oordelen van de geleerden over zelfmoordaanslagen en het vermoorden van onschuldige mensen:
1 - Ash-Sheikh Moh'ammed ibn Saalih' al-‘Oethaymien:
De sheikh zei: “... En wat sommige mensen doen, zoals het plegen van zelfmoordaanslagen door middel van het dragen van explosieven en deze laten afgaan wanneer zij zich tussen andere mensen bevinden, deze daad behoort tot het doden van onschuldige levens. # En wie zichzelf van het leven berooft, zal eeuwig in het Hellevuur verblijven. Wanneer met zo'n aanslag tien, honderd of tweehonderd mensen worden gedood, dan heeft de Islaam hier geen profijt aan...”
<<< # (Toegevoegd door het http://www.uwkeuze.net team
Betreffende de kunst van oorlogsvoering waren de moslims de meest beschaafden van allemaal. Een moslimsoldaat dient zich in te houden en constant in gedachten te houden dat hij onder de controle staat van zijn Heer, Allah de Verhevene. Elke misdaad die hij zal begaan op het slagveld zal bestraft worden op de Dag des Oordeels. Bijvoorbeeld: terwijl Aboe Bakr (moge Allah tevreden zijn met hem), de eerste rechtgeleide khalief, naast het rijdier van bevelhebber Oesaamah (moge Allah tevreden zijn met hem) liep, gaf hij hem instructies inzake tien regels waaraan hij zich strikt diende te houden tijdens de oorlog. Deze waren: 1) houd niets achter, 2) vertel geen leugen, 3) verbreek niet het vertrouwen, 4) dood geen kinderen, vrouwen of ouderen (die niet deelnemen aan de strijd), 5) hak geen bomen met fruit om, 6) slacht geen kamelen, koeien of geiten voor een andere reden dan eten, 7) roep de mensen die je tegenkomt op tot de Islaam, 8) toon respect tegenover iedereen die je tegenkomt, 9) begin te eten in de Naam van Allah als jullie een maaltijd wordt aangeboden, 10) vecht niet met diegenen van onder de joden en christenen die toevlucht hebben gezocht in hun plaatsen van aanbidding. Vergeving en kwijtschelding behoren tot de meest uitstekende aspecten van de grootmoedigheid van de Islaam met betrekking tot oorlogsvoering. De veroveringen van de profeet Moh'ammed (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zijn hier getuigen van, alsook de veroveringen door de sah'aabah (metgezellen van de profeet). Zij vertoonden enorm deze grootmoedigheid, omdat hun zielen tot een dergelijk karakter waren gevormd door de onderwijzer par excellence, de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem). (Zie de voorbeelden van deze aard, die verzameld zijn in al-Mawsoe'ah fie Samaah'ah al-Islaam van Moh'ammed al-Saadiq Ardjoen, vol. 1, p. 433-450.)
Allah de Verhevene zegt: “En bevecht - op Allah's weg (omwille van Allah) - degenen die jullie bevechten, en overtreed niet (houd de regels aangaande djihaad in acht). Waarlijk, Allah houdt niet van de overtreders.” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 190.]
Al-H'asan al-Basrie gaf aan dat overtreding inhoudt: het verminken van de doden, diefstal (van de oorlogsbuit), het doden van vrouwen, kinderen en oude mensen die niet deelnemen aan de strijd, het doden van priesters en degenen die verblijven in religieuze gebouwen, het verbranden (vernietigen) van bomen en doden van dieren (vee) zonder noodzaak.” Dit is ook de mening van Ibn ‘Abbaas, ‘Oemar ibn ‘Abdoel-‘Aziez, Moeqatil ibn Hayyan en anderen. >>>
De sheikh vervolgde: “Dus deze zelfmoordaanslagen hebben hetzelfde oordeel als het “ten onrechte doden van de ziel”, (wat Allah heeft verboden) en dat deze daad naar het Hellevuur leidt en dat wie zoiets doet niet tot de martelaren behoort...”
2 - Algemene moeftie ‘Abdoel-‘Aziez Aal ash-Sheikh:
Vraagsteller: “Het is de bittere werkelijkheid, dat sommige moslims het toestaan om in opstand te komen tegen hun leiders, en degenen die zij voor ongelovigen aanzien te vermoorden.”
De sheikh: “Broeders, dit zijn beproevingen en onheilen. Deze zijn ontstaan uit onwetendheid en het volgen van de begeerte door sommige moslims. De Islaam wordt soms niet goed begrepen en niet goed geïnterpreteerd. De Islaam is niet gekomen om moordaanslagen te plegen, noch om mensen te doden. Maar de Islaam is gekomen om mensen uit te nodigen naar Allah, en is gekomen om de Waarheid (het islamitische monotheïsme) te verkondigen en mensen te bevrijden (van polytheïsme en onwetendheid). Maar geloven (in het idee) dat wie niet moslim is dood moet, klopt niet, baat niet en realiseert niets. In zulke zaken geloven alleen mensen die weinig kennis hebben, en minder verstand van de religie hebben. En omdat zij niet in staat zijn om da'wah (uitnodiging naar de Islaam) te doen, hebben zij deze slechte weg gekozen om hun ideologie uit te voeren...”
3 - Ash-Sheikh Saalih' al-Fawzaan:
Vraag: “De laatste tijd zijn er steeds meer scheldpartijen aan het adres van de grote geleerden, zij worden beschouwd als koeffaar (ketters, afvalligen) vooral nadat zij (de geleerden) hun fataawaa hebben uitgegeven over de zelfmoordaanslagen en over hun veroordeling hiervan. Zij beschouwen de geleerden ook als zwak. Wij willen graag dat u ons een advies geeft omtrent deze zaak.”
Antwoord: “De verplichting, waar een onwetende zich aan moet houden, is dat hij niet over deze zaak spreekt (i.e. dat mag niet). Hij moet dan Allah vrezen en niet zonder kennis preken. # Deze zaken (ah'daath) en wat hiermee vergelijkbaar is, zijn zaken van de geleerden. Zij zijn in staat, om over deze zaken te discussiëren, en deze te onderzoeken. Maar voor de gewone mensen, de onwetenden en de beginnende studenten, deze zaken zijn niet van hen.”
<<< # (Toegevoegd door het http://www.uwkeuze.net team
Allah de Verhevene zegt: “Waarlijk, hij (satan) beveelt jullie met het slechte [wat (uiteindelijk) slecht is voor jullie voor zowel in deze wereld als het Hiernamaals] en de gruweldaden (A) en dat jullie zeggen over Allah wat jullie niet weten.” (B) [Soerat al-Baqarah (2), aayah 169.]