Bekijk volle/desktop versie : Ambitieuze mbo'ers strenger aangepakt op hbo



05-12-2013, 14:28
Aan mbo'ers die willen doorstromen naar het hbo worden vanaf het schooljaar 2015-2016 strengere eisen gesteld.





Zij mogen voortaan alleen nog een opleiding in het hoger beroepsonderwijs volgen die aansluit bij hun mbo-opleiding. Dat heeft minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) donderdag laten weten. Wie dat niet heeft, moet zich laten bijspijkeren. De bewindsvrouw wil hiermee de aansluiting tussen het mbo en hbo verbeteren en daarmee de kans dat doorstromende mbo'ers ook met succes een diploma halen op het hbo. Nu halen sommige groepen mbo'ers de eindstreep niet.
Zij halen slechtere resultaten en vallen vaker uit dan hun medestudenten die wel een passende vooropleiding hebben gevolgd. Het gaat om ongeveer vijf procent van het totaal aantal mbo'ers dat doorstroomt naar het hbo. Bussemaker scherpt voor zeven studiecombinaties de eisen aan.
Dan gaat het bijvoorbeeld om iemand met een mbo-diploma 'economie en administratie' die aan het hbo een technische studie wil volgen. Willen studenten toch naar deze opleiding, dan moeten zij eerst worden bijgeschoold. Om te voorkomen dat de huidige mbo-studenten de dupe worden van de strengere regels wordt de maatregel pas vanaf 2015 ingevoerd.

05-12-2013, 15:04


En dan thuis zitten zonder wek.

05-12-2013, 15:07
En dan thuis zitten zonder werk.

05-12-2013, 15:08
Dat lijkt me een heel goed idee mevrouw Bussemaker prima plan. Alleen het afschaffen van studiefinanciering dat vind ik een minder goed idee van je

05-12-2013, 15:28


schandalig! Hier in Nederland heeft iedereen gelijke kansen en rechten. Dan kunnen ze net zo goed ook een opleiding volgen na het afronden van je hbo-opleiding ook gaan afschaffen, alsof je dan niet begint aan een nieuwe opleiding.

05-12-2013, 15:30
Wat een onzin! Is het al officieel?

05-12-2013, 15:34
dat was altijd al zo geweest, mbo's met dezelfde studierichting mogen het eerste jaar overslaan en gelijk door naar het tweede jaar. van andere richting, moesten ze naar het eerste jaar gaan.

05-12-2013, 16:28
Als je alleen de kop leest en niet het artikel moet het inderdaad verboden worden om HBO te volgen.

05-12-2013, 16:29

Citaat door R0ffa:
Wat een onzin!! ik heb zelf mbo gedaan en ben nu aan het afstuderen op het hbo. ik heb het eerste half jaar zelfs vrijstelling gehad omdat ik een opleiding had gedaan die aansluit op mijn huidige opleiding. Het maakt echt niet uit of je mbo, havo of vwo hebt gedaan maar om je instelling. Sterker nog.. uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat mbo'ers het beter doen dan havo leerlingen.
Je liegt.

05-12-2013, 17:07
Wat een onzin regel zeg.. En als je nou tijdens je mbo de verkeerde keuze hebt gemaakt? en hoelang duurt zo'n bijscholing?