Bekijk volle/desktop versie : Bidah- religieuze innovatie geloofsleer!



Pagina's : [1] 2

03-12-2013, 15:59
Is het toegestaan om innovaties onder te verdelen in goede en slechte innovaties? [/SIZE]






Citaat:

[SIZE=2]Is het toegestaan om innovaties onder te verdelen in goede en slechte innovaties?


Geschreven door Shaych Saalih al-Fawzaan (hafidahuAllah):


Vraag:

Wat is de regelgeving omtrent het onderverdelen van de bid´ah (innovatie) in goede en slechte innovaties? Is deze onderverdeling correct voor degene die dit zegt en daarbij als bewijs de uitspraak van de profeet (صلى الله عليه و سلم) gebruikt: (“degene die in de islaam een goede soennah invoert …&rdquo, en de uitspraak van ‘Omar gebruikt: (“wat een begunstigde innovatie is dit…&rdquo.

Graag zouden wij een verduidelijking hieromtrent willen. Moge Allah u belonen.


Antwoord:

Degene die deze onderverdeling maakt heeft hier geen bewijs voor want alle innovaties zijn slecht. Dit volgens zijn (صلى الله عليه و سلم) uitspraak:

“Iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt tot het Hellevuur”.[1]


Wat betreft zijn (صلى الله عليه و سلم) uitspraak:

“degene die in de islaam een goede soennah invoert …”[2]


De bedoeling hiervan is: “degene die een soennah doet herleven”. Hij (صلى الله عليه و سلم) heeft deze uitspraak gedaan vanwege een daad van een van de metgezellen. Deze metgezel gaf sadaqah[3] ten tijde van een crisisperiode waardoor de mensen hem hierin volgden en ook sadaqaat[4] begonnen te geven.


En wat betreft de uitspraak van ‘Omar (رضي الله عنه): ““wat een begunstigde innovatie is dit…”. Hiermee wordt de taalkundige betekenis bedoelt. ‘Omar (رضي الله عنه) zei dit na het samenbrengen van de mensen achter één iemaam tijdens het tarawieh gebed. En het tarawieh gebed is gezamenlijk en is door de profeet (صلى الله عليه و سلم) reeds vastgesteld want hij (صلى الله عليه و سلم) heeft het een aantal nachten met zijn metgezellen gebeden. Vervolgens is hij hiermee gestopt omdat hij (صلى الله عليه و سلم) angst had dat het verplicht gesteld zou worden. De mensen bleven vanaf toen het tarawieh gebed alleen of in kleine groepjes bidden. ‘Omar (رضي الله عنه) heeft hen vervolgens samengebracht achter één iemaam zoals dit ook plaatsvond ten tijde van de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) die ook met hen had gebeden in die aantal nachten. ‘Omar heeft deze soennah doen herleven waarmee hij iets heeft laten herhalen wat reeds opgehouden was. Deze daad van hem wordt dus gezien als een innovatie in de taalkundige betekenis en wordt niet beschouwd als een innovatie in de islamitische termkunde. Want de verboden innovatie is de innovatie die wordt omschreven in de islamitische termkunde. Het is onmogelijk dat ‘Omar noch anderen deze zouden verrichten terwijl zij weten dat de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) hiertegen heeft gewaarschuwd.

Bron: al-Moentaqa min fataawa as-Shaych Saalih al-Fawzaan, deel 1, vraag nr. 94.


VOETNOTEN:


[1] Overgeleverd door an-Nasaa’ie, volume 3/188-189. Vanuit de overlevering van Djaabir bin ‘Abdoellah. Ook overleverd door Moslim in zijn sahieh, volume 2/592. Vanuit de ovelevering van Djaabir bin ‘Abdoellah zonder vermelding van het laatste gedeelte “en iedere dwaling leidt tot het hellevuur”.
[2] Overgeleverd door Moslim, volume 2/704-705. Vanuit de overlevering van Djaabir bin ‘Abdoellah.
[3] Voetnoot vertaler: sadaqah: aalmoes.
[4] Voetnoot vertaler: sadaqaat: meervoud van sadaqah (aalmoezen).
[/SIZE]




Citaat:


[SIZE=2]Bid’ah:


1. Imaam Bukhaaree (rahimahullaah) said:

I met more than a thousand men amongst the people of knowledge from the people of al-Hijaaz, al-Makkah, al-Madinah, al-Koofah, al-Basrah, Waasit, Baghdaad, Shaam and Misr… and I never saw a single one of them differ with respect to the following matters…

… And they used to forbid and prevent [people] from the innovations – those that the Messenger and his Companions were not upon, due to His saying:

And hold fast, all of you together, to the Rope of Allâh (i.e. this Qur’ân), and be not divided among yourselves [Soorah Aali Imraam 3:103]

and due to His saying:

If you obey him [the Messenger], you shall be on the right guidance [Soorah an-Noor 24:54]

Reported by al-Laalikaa’ee (2/172-5), The Creed of Imaam Bukhaaree p.13,28 – al-Maktabah as-Salafiyyah Publications.

2. Ibn Abbaas (d. 68H) said:

“Indeed the most detestable of things to Allaah are the innovations.”

Reported by al-Bayhaqee in as-Sunan al-Kubraa (4/316).

3. Ibn Umar (d. 84H) said:

“Every innovation is misguidance, even if the people see it as something good.”

Reported by Abu Shaamah (no. 39).

4. Sufyaan ath-Thawree (d. 161H) said:
“Innovation is more beloved to Iblees than sin, since a sin may be repented from but innovation is not repented from.”

Reported by al-Laalikaa’ee (no. 238).

5. Al-Fudayl bin ‘Iyaad (d. 187H) said:
“I met the best of people, all of them people of the Sunnah and they used to forbid from accompanying the people of innovation.”

Reported by al-Laalikaa’ee (no.267).

6. Al-Hasan al-Basree (d. 110H) said:
“Do not sit with the people of innovation and desires, nor argue with them, nor listen to them.”

Reported by ad-Daarimee in his Sunan (1/121).

7. Ibraaheem bin Maysarah (d.132H) said:

“Whoever honours an innovator has aided in the destruction of Islam.”

Reported by al-Laalikaa’ee (1/139).

8. Sufyaan ath-Thawree (d. 161H) said:

“Whoever listens to an innovator has left the protection of Allaah and is entrusted with the innovation.”

Reported by Abu Nu’aym in al-Hilyah (7/26) and Ibn Battah (no.444).

9. Imaam Maalik (d. 179H) said:

How evil are the people of innovation, we do no give them salaam.

Reported by al-Baghawee in Sharh us-Sunnah (1/234).

10. Imaam ash-Shaafi’ee (d. 204H) said:

That a person meets Allaah with every sin except Shirk is better than meeting Him upon any one of the innovated beliefs.

Reported by al-Bayhaqee in al-I’tiqaad (p.158).

11. Al-Fudayl bin ‘Iyaad (d. 187H) said:

“Whoever sits with a person of innovation, then beware of him and whoever sits with a person of innovation has not been given wisdom. I love that there was fort of iron between me and a person of innovation. That I eat with a Jew and a Christian is more beloved to me than that I eat with a person of innovation.

Reported by al-Laalikaa’ee (no.1149).

12. Al-Layth bin Sa’d (d. 175H) said:

“If I saw a person of desires (i.e. innovations) walking upon the water I would not accept from him.” So Imaam as-Shaafi’ee then said: “He (al-Layth) has fallen short. If I saw him walking in the air I would not accept from him.”

Reported by as-Suyooti in al-Amr bil ‘Ittibaa wan-Nahee anil Ibtidaa’.
[/SIZE]




[SIZE=2]Meer uitleg is hier na te lezen:[/SIZE]

http://www.ahloelhadieth.com/articles/Bidah.pdf





[SIZE=2]videos:


[video=youtube;nNQ_iH-szh4]http://www.youtube.com/watch?v=nNQ_iH-szh4[/video]


[video=youtube;BiBZRmk9TPg]http://www.youtube.com/watch?v=BiBZRmk9TPg[/video]

[video=youtube;KF0M8WHoSnw]http://www.youtube.com/watch?v=KF0M8WHoSnw[/video]

[video=youtube;eWn9UJFNiKc]http://www.youtube.com/watch?v=eWn9UJFNiKc&list=PL73338C6C4DF45CC3&index= 9[/video]

[video=youtube;yeQYZ-FeJVQ]http://www.youtube.com/watch?v=yeQYZ-FeJVQ[/video]

[video=youtube;8f2jxE-O8Xo]http://www.youtube.com/watch?v=8f2jxE-O8Xo[/video]

[video=youtube;VDJkreN3KOs]http://www.youtube.com/watch?v=VDJkreN3KOs[/video]



03-12-2013, 19:04


Imaam Al-Berbehaarie heeft gezegd :

"Wees gewaarschuwd voor de kleine toegevoegde zaken, want kleine bid’ah’s worden groot. Zo is het met elke bid’ah gegaan die tot deze natie is toegevoegd, in het begin was het iets kleins en leek het op de Waarheid waardoor iedereen die er instapte misleid werd. Daarna kon men er niet meer uitkomen en werd het als iets prachtigs gezien en gepraktiseerd (alsof het) van de religie is. Maar (in werkelijkheid) ging het de Rechte Weg tegen (waardoor) het buiten de Islaam trad!" [/SIZE]




[COLOR="#0000CD"][SIZE=3]Aboe Qoelaabah zei: "Zit niet met hen, (de mensen van innovatie), en ga niet met hen om, want voorwaar ik voel me niet veilig voor hen dat ze je opslokken in hun dwaling, of ze zullen je verwarren met hetgeen wat je weet!

[Al-Laalikaa'ie, 1/134, en het boek Al-Bida' wan-Nahy 'anhaa, pg. 55, en het boek Al-I'tisaam van Ash-Shaatibie, 1/172].[/COLOR]

03-12-2013, 20:55
Soefyaan Ath-Thawrie (moge Allaah genadig met hem zijn) heeft gezegd: "Innovatie is meer geliefd bij Iblies (Shaytaan) dan ongehoorzaamheid; want voorwaar, ongehoorzaamheid wordt berouw van getoond en innovatie wordt geen berouw van getoond". [Madjmoe` Fatawaa volume 11 bladzijde 472]

Al-Hassan Al-Basrie (moge Allaah genadig met hem zijn) heeft gezegd: "Zit niet met de metgezel van innovatie; want voorwaar, hij zal jouw hart verzieken!" [Al-Bid`ah wan-Nahie 'Anhaa bladzijde 54]

08-12-2013, 22:36
Four Bases Of Infidelity:


Ibn Qayyim Al-Jawziyyah (rahimahullaah) stated:

There are four bases of infidelity Pride, Envy, Anger, Desire:

Pride can be prevented through submission to Allah.
Envy through advice and offering it.
Anger through justice.
Desire through devoting oneself to worship.

The origins of these four is being ignorant of Allah and of himself. If he knew his Lord- the attributes of His Perfection and the qualities of His Majesty and knew himself- and his defects and faults then he would never be proud or angry, and would never envy anyone about what Allah granted him!

By: Ibn Qayyim Al-Jawziyyah| Excerpted from: Al Fawa'id-A Collection Of Wise Sayings.

16-12-2013, 14:37


Hoedhayfah Ibn al-Yaman [Radhiya Allahu ‘anhu] zei:

“De mensen vroegen de Profeet [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gewoonlijk naar de goede dingen, maar ik vroeg hem gewoonlijk naar de slechte dingen, want ik was bang dat zij de macht over mij zouden krijgen. Ik zei: “O Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam], we waren in de onwetendheid [Djahiliyah] en het kwaad verdwaald, toen bracht Allah [Subhanu Allahu Ta’ala] ons dit goede [d.w.z de Islam]. Zal er iets slechts na dit goede komen?” Hij zei: “Ja.” Ik vroeg: “En zal er iets goeds na het slechte komen?” Hij zei: “Ja, maar het zal met iets slechts besmet zijn.” Ik vroeg: “Hoe zal het besmet zijn?” Hij zei: “Er zullen mensen zijn die anderen op een pad zullen leiden dat van het mijne verschilt. Je zult goed en kwaad in hen zien.” Ik vroeg: “Zal er kwaad na dit goede komen?” Hij zei: “Sommige mensen zullen bij de poorten van de Hel staan en roepen; iedereen die aan hun roep gehoor geeft zal in het Vuur geworpen worden.” Ik zei: “O Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam], beschrijf hen voor ons.” Hij zei: “Zij zullen van onze eigen mensen zijn en zij zullen onze taal spreken.” Ik vroeg: “Wat raad je mij aan te doen, als ik nog zal leven en dat zal zien?” Hij zei: “Blijf bij de belangrijkste groep [Al-Djama'ah] Moslims en hun leider [Imam].” Ik vroeg: “Wat moet ik doen als er geen belangrijkste groep en er geen leider is?” Hij zei: “Zonder je van al deze sekten af, zelfs als je de wortels van bomen moet eten en je door de dood in dit stadium wordt overmand!” [Saheeh Bukhari, Kitab al-fitnan 9/65]

29-01-2014, 17:00

30-01-2014, 00:58

Citaat door Arab-ELLA:
Shaych ul-Islam rahimuhAllah zei ook in een weerlegging van een Soefi extremist:

Het zijn beweringen als deze die behoren tot de grootste vorm van valsheid. Zoals we al waarschuwden voor een deel van wat erbij hoort, zodat hun meningen absoluut gezien zouden worden als vals. De verplichting is de weerlegging! Want waarlijk de weerlegging van de besmettelijke ziekte onder vele Moslims is belangrijker dan de weerlegging van de religie van de Joden en de Christenen, want daardoor worden de Moslims niet misleid! Madjmo ul-Fatawa (2/359).
.

13-03-2014, 13:27










04-04-2014, 20:32

25-07-2014, 16:22

06-08-2014, 15:18
Imaam al-Barbahaaree (rahima-hullaah) mentions:


The innovators are like scorpions.

They bury their heads and bodies in the sand and leave their tails out.

When they get the chance they sting; the same with the innovators who conceal themselves amongst the people, when they are able, they do what they desire!!


Reported in ((Tabaqaatul-Hanaabilah)) – Volume 2, Page 44 and ((Manhajul-Ahmad))

Sharhus-Sunnah – Imaam al-Barbahaaree.

25-08-2014, 14:49

04-09-2014, 11:35



16-03-2016, 20:18

16-03-2016, 23:06
http://youtu.be/ZlRK-oof-bw

Pagina's : [1] 2