Arab-ELLA
03-12-2013, 15:59
Is het toegestaan om innovaties onder te verdelen in goede en slechte innovaties? [/SIZE]
Citaat:
[SIZE=2]Is het toegestaan om innovaties onder te verdelen in goede en slechte innovaties?
Geschreven door Shaych Saalih al-Fawzaan (hafidahuAllah):
Vraag:
Wat is de regelgeving omtrent het onderverdelen van de bid´ah (innovatie) in goede en slechte innovaties? Is deze onderverdeling correct voor degene die dit zegt en daarbij als bewijs de uitspraak van de profeet (صلى الله عليه و سلم) gebruikt: (“degene die in de islaam een goede soennah invoert …&rdquo , en de uitspraak van ‘Omar gebruikt: (“wat een begunstigde innovatie is dit…&rdquo .
Graag zouden wij een verduidelijking hieromtrent willen. Moge Allah u belonen.
Antwoord:
Degene die deze onderverdeling maakt heeft hier geen bewijs voor want alle innovaties zijn slecht. Dit volgens zijn (صلى الله عليه و سلم) uitspraak:
“Iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt tot het Hellevuur”.[1]
Wat betreft zijn (صلى الله عليه و سلم) uitspraak:
“degene die in de islaam een goede soennah invoert …”[2]
De bedoeling hiervan is: “degene die een soennah doet herleven”. Hij (صلى الله عليه و سلم) heeft deze uitspraak gedaan vanwege een daad van een van de metgezellen. Deze metgezel gaf sadaqah[3] ten tijde van een crisisperiode waardoor de mensen hem hierin volgden en ook sadaqaat[4] begonnen te geven.
En wat betreft de uitspraak van ‘Omar (رضي الله عنه): ““wat een begunstigde innovatie is dit…”. Hiermee wordt de taalkundige betekenis bedoelt. ‘Omar (رضي الله عنه) zei dit na het samenbrengen van de mensen achter één iemaam tijdens het tarawieh gebed. En het tarawieh gebed is gezamenlijk en is door de profeet (صلى الله عليه و سلم) reeds vastgesteld want hij (صلى الله عليه و سلم) heeft het een aantal nachten met zijn metgezellen gebeden. Vervolgens is hij hiermee gestopt omdat hij (صلى الله عليه و سلم) angst had dat het verplicht gesteld zou worden. De mensen bleven vanaf toen het tarawieh gebed alleen of in kleine groepjes bidden. ‘Omar (رضي الله عنه) heeft hen vervolgens samengebracht achter één iemaam zoals dit ook plaatsvond ten tijde van de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) die ook met hen had gebeden in die aantal nachten. ‘Omar heeft deze soennah doen herleven waarmee hij iets heeft laten herhalen wat reeds opgehouden was. Deze daad van hem wordt dus gezien als een innovatie in de taalkundige betekenis en wordt niet beschouwd als een innovatie in de islamitische termkunde. Want de verboden innovatie is de innovatie die wordt omschreven in de islamitische termkunde. Het is onmogelijk dat ‘Omar noch anderen deze zouden verrichten terwijl zij weten dat de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) hiertegen heeft gewaarschuwd.
Bron: al-Moentaqa min fataawa as-Shaych Saalih al-Fawzaan, deel 1, vraag nr. 94.
VOETNOTEN:
[1] Overgeleverd door an-Nasaa’ie, volume 3/188-189. Vanuit de overlevering van Djaabir bin ‘Abdoellah. Ook overleverd door Moslim in zijn sahieh, volume 2/592. Vanuit de ovelevering van Djaabir bin ‘Abdoellah zonder vermelding van het laatste gedeelte “en iedere dwaling leidt tot het hellevuur”.
[2] Overgeleverd door Moslim, volume 2/704-705. Vanuit de overlevering van Djaabir bin ‘Abdoellah.
[3] Voetnoot vertaler: sadaqah: aalmoes.
[4] Voetnoot vertaler: sadaqaat: meervoud van sadaqah (aalmoezen).
[/SIZE]
Citaat:
[SIZE=2]Bid’ah:
1. Imaam Bukhaaree (rahimahullaah) said:
I met more than a thousand men amongst the people of knowledge from the people of al-Hijaaz, al-Makkah, al-Madinah, al-Koofah, al-Basrah, Waasit, Baghdaad, Shaam and Misr… and I never saw a single one of them differ with respect to the following matters…
… And they used to forbid and prevent [people] from the innovations – those that the Messenger and his Companions were not upon, due to His saying:
And hold fast, all of you together, to the Rope of Allâh (i.e. this Qur’ân), and be not divided among yourselves [Soorah Aali Imraam 3:103]
and due to His saying:
If you obey him [the Messenger], you shall be on the right guidance [Soorah an-Noor 24:54]
Reported by al-Laalikaa’ee (2/172-5), The Creed of Imaam Bukhaaree p.13,28 – al-Maktabah as-Salafiyyah Publications.
2. Ibn Abbaas (d. 68H) said:
“Indeed the most detestable of things to Allaah are the innovations.”
Reported by al-Bayhaqee in as-Sunan al-Kubraa (4/316).
3. Ibn Umar (d. 84H) said:
“Every innovation is misguidance, even if the people see it as something good.”
Reported by Abu Shaamah (no. 39).
4. Sufyaan ath-Thawree (d. 161H) said:
“Innovation is more beloved to Iblees than sin, since a sin may be repented from but innovation is not repented from.”
Reported by al-Laalikaa’ee (no. 238).
5. Al-Fudayl bin ‘Iyaad (d. 187H) said:
“I met the best of people, all of them people of the Sunnah and they used to forbid from accompanying the people of innovation.”
Reported by al-Laalikaa’ee (no.267).
6. Al-Hasan al-Basree (d. 110H) said:
“Do not sit with the people of innovation and desires, nor argue with them, nor listen to them.”
Reported by ad-Daarimee in his Sunan (1/121).
7. Ibraaheem bin Maysarah (d.132H) said:
“Whoever honours an innovator has aided in the destruction of Islam.”
Reported by al-Laalikaa’ee (1/139).
8. Sufyaan ath-Thawree (d. 161H) said:
“Whoever listens to an innovator has left the protection of Allaah and is entrusted with the innovation.”
Reported by Abu Nu’aym in al-Hilyah (7/26) and Ibn Battah (no.444).
9. Imaam Maalik (d. 179H) said:
How evil are the people of innovation, we do no give them salaam.
Reported by al-Baghawee in Sharh us-Sunnah (1/234).
10. Imaam ash-Shaafi’ee (d. 204H) said:
That a person meets Allaah with every sin except Shirk is better than meeting Him upon any one of the innovated beliefs.
Reported by al-Bayhaqee in al-I’tiqaad (p.158).
11. Al-Fudayl bin ‘Iyaad (d. 187H) said:
“Whoever sits with a person of innovation, then beware of him and whoever sits with a person of innovation has not been given wisdom. I love that there was fort of iron between me and a person of innovation. That I eat with a Jew and a Christian is more beloved to me than that I eat with a person of innovation.
Reported by al-Laalikaa’ee (no.1149).
12. Al-Layth bin Sa’d (d. 175H) said:
“If I saw a person of desires (i.e. innovations) walking upon the water I would not accept from him.” So Imaam as-Shaafi’ee then said: “He (al-Layth) has fallen short. If I saw him walking in the air I would not accept from him.”
Reported by as-Suyooti in al-Amr bil ‘Ittibaa wan-Nahee anil Ibtidaa’.
[/SIZE]
[SIZE=2]Meer uitleg is hier na te lezen:[/SIZE]
http://www.ahloelhadieth.com/articles/Bidah.pdf
[SIZE=2]videos:
[video=youtube;nNQ_iH-szh4]http://www.youtube.com/watch?v=nNQ_iH-szh4[/video]
[video=youtube;BiBZRmk9TPg]http://www.youtube.com/watch?v=BiBZRmk9TPg[/video]
[video=youtube;KF0M8WHoSnw]http://www.youtube.com/watch?v=KF0M8WHoSnw[/video]
[video=youtube;eWn9UJFNiKc]http://www.youtube.com/watch?v=eWn9UJFNiKc&list=PL73338C6C4DF45CC3&index= 9[/video]
[video=youtube;yeQYZ-FeJVQ]http://www.youtube.com/watch?v=yeQYZ-FeJVQ[/video]
[video=youtube;8f2jxE-O8Xo]http://www.youtube.com/watch?v=8f2jxE-O8Xo[/video]
[video=youtube;VDJkreN3KOs]http://www.youtube.com/watch?v=VDJkreN3KOs[/video]
Citaat:
[SIZE=2]Is het toegestaan om innovaties onder te verdelen in goede en slechte innovaties?
Geschreven door Shaych Saalih al-Fawzaan (hafidahuAllah):
Vraag:
Wat is de regelgeving omtrent het onderverdelen van de bid´ah (innovatie) in goede en slechte innovaties? Is deze onderverdeling correct voor degene die dit zegt en daarbij als bewijs de uitspraak van de profeet (صلى الله عليه و سلم) gebruikt: (“degene die in de islaam een goede soennah invoert …&rdquo
Graag zouden wij een verduidelijking hieromtrent willen. Moge Allah u belonen.
Antwoord:
Degene die deze onderverdeling maakt heeft hier geen bewijs voor want alle innovaties zijn slecht. Dit volgens zijn (صلى الله عليه و سلم) uitspraak:
“Iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt tot het Hellevuur”.[1]
Wat betreft zijn (صلى الله عليه و سلم) uitspraak:
“degene die in de islaam een goede soennah invoert …”[2]
De bedoeling hiervan is: “degene die een soennah doet herleven”. Hij (صلى الله عليه و سلم) heeft deze uitspraak gedaan vanwege een daad van een van de metgezellen. Deze metgezel gaf sadaqah[3] ten tijde van een crisisperiode waardoor de mensen hem hierin volgden en ook sadaqaat[4] begonnen te geven.
En wat betreft de uitspraak van ‘Omar (رضي الله عنه): ““wat een begunstigde innovatie is dit…”. Hiermee wordt de taalkundige betekenis bedoelt. ‘Omar (رضي الله عنه) zei dit na het samenbrengen van de mensen achter één iemaam tijdens het tarawieh gebed. En het tarawieh gebed is gezamenlijk en is door de profeet (صلى الله عليه و سلم) reeds vastgesteld want hij (صلى الله عليه و سلم) heeft het een aantal nachten met zijn metgezellen gebeden. Vervolgens is hij hiermee gestopt omdat hij (صلى الله عليه و سلم) angst had dat het verplicht gesteld zou worden. De mensen bleven vanaf toen het tarawieh gebed alleen of in kleine groepjes bidden. ‘Omar (رضي الله عنه) heeft hen vervolgens samengebracht achter één iemaam zoals dit ook plaatsvond ten tijde van de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) die ook met hen had gebeden in die aantal nachten. ‘Omar heeft deze soennah doen herleven waarmee hij iets heeft laten herhalen wat reeds opgehouden was. Deze daad van hem wordt dus gezien als een innovatie in de taalkundige betekenis en wordt niet beschouwd als een innovatie in de islamitische termkunde. Want de verboden innovatie is de innovatie die wordt omschreven in de islamitische termkunde. Het is onmogelijk dat ‘Omar noch anderen deze zouden verrichten terwijl zij weten dat de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم) hiertegen heeft gewaarschuwd.
Bron: al-Moentaqa min fataawa as-Shaych Saalih al-Fawzaan, deel 1, vraag nr. 94.
VOETNOTEN:
[1] Overgeleverd door an-Nasaa’ie, volume 3/188-189. Vanuit de overlevering van Djaabir bin ‘Abdoellah. Ook overleverd door Moslim in zijn sahieh, volume 2/592. Vanuit de ovelevering van Djaabir bin ‘Abdoellah zonder vermelding van het laatste gedeelte “en iedere dwaling leidt tot het hellevuur”.
[2] Overgeleverd door Moslim, volume 2/704-705. Vanuit de overlevering van Djaabir bin ‘Abdoellah.
[3] Voetnoot vertaler: sadaqah: aalmoes.
[4] Voetnoot vertaler: sadaqaat: meervoud van sadaqah (aalmoezen).
[/SIZE]
Citaat:
[SIZE=2]Bid’ah:
1. Imaam Bukhaaree (rahimahullaah) said:
I met more than a thousand men amongst the people of knowledge from the people of al-Hijaaz, al-Makkah, al-Madinah, al-Koofah, al-Basrah, Waasit, Baghdaad, Shaam and Misr… and I never saw a single one of them differ with respect to the following matters…
… And they used to forbid and prevent [people] from the innovations – those that the Messenger and his Companions were not upon, due to His saying:
And hold fast, all of you together, to the Rope of Allâh (i.e. this Qur’ân), and be not divided among yourselves [Soorah Aali Imraam 3:103]
and due to His saying:
If you obey him [the Messenger], you shall be on the right guidance [Soorah an-Noor 24:54]
Reported by al-Laalikaa’ee (2/172-5), The Creed of Imaam Bukhaaree p.13,28 – al-Maktabah as-Salafiyyah Publications.
2. Ibn Abbaas (d. 68H) said:
“Indeed the most detestable of things to Allaah are the innovations.”
Reported by al-Bayhaqee in as-Sunan al-Kubraa (4/316).
3. Ibn Umar (d. 84H) said:
“Every innovation is misguidance, even if the people see it as something good.”
Reported by Abu Shaamah (no. 39).
4. Sufyaan ath-Thawree (d. 161H) said:
“Innovation is more beloved to Iblees than sin, since a sin may be repented from but innovation is not repented from.”
Reported by al-Laalikaa’ee (no. 238).
5. Al-Fudayl bin ‘Iyaad (d. 187H) said:
“I met the best of people, all of them people of the Sunnah and they used to forbid from accompanying the people of innovation.”
Reported by al-Laalikaa’ee (no.267).
6. Al-Hasan al-Basree (d. 110H) said:
“Do not sit with the people of innovation and desires, nor argue with them, nor listen to them.”
Reported by ad-Daarimee in his Sunan (1/121).
7. Ibraaheem bin Maysarah (d.132H) said:
“Whoever honours an innovator has aided in the destruction of Islam.”
Reported by al-Laalikaa’ee (1/139).
8. Sufyaan ath-Thawree (d. 161H) said:
“Whoever listens to an innovator has left the protection of Allaah and is entrusted with the innovation.”
Reported by Abu Nu’aym in al-Hilyah (7/26) and Ibn Battah (no.444).
9. Imaam Maalik (d. 179H) said:
How evil are the people of innovation, we do no give them salaam.
Reported by al-Baghawee in Sharh us-Sunnah (1/234).
10. Imaam ash-Shaafi’ee (d. 204H) said:
That a person meets Allaah with every sin except Shirk is better than meeting Him upon any one of the innovated beliefs.
Reported by al-Bayhaqee in al-I’tiqaad (p.158).
11. Al-Fudayl bin ‘Iyaad (d. 187H) said:
“Whoever sits with a person of innovation, then beware of him and whoever sits with a person of innovation has not been given wisdom. I love that there was fort of iron between me and a person of innovation. That I eat with a Jew and a Christian is more beloved to me than that I eat with a person of innovation.
Reported by al-Laalikaa’ee (no.1149).
12. Al-Layth bin Sa’d (d. 175H) said:
“If I saw a person of desires (i.e. innovations) walking upon the water I would not accept from him.” So Imaam as-Shaafi’ee then said: “He (al-Layth) has fallen short. If I saw him walking in the air I would not accept from him.”
Reported by as-Suyooti in al-Amr bil ‘Ittibaa wan-Nahee anil Ibtidaa’.
[/SIZE]
[SIZE=2]Meer uitleg is hier na te lezen:[/SIZE]
http://www.ahloelhadieth.com/articles/Bidah.pdf
[SIZE=2]videos:
[video=youtube;nNQ_iH-szh4]http://www.youtube.com/watch?v=nNQ_iH-szh4[/video]
[video=youtube;BiBZRmk9TPg]http://www.youtube.com/watch?v=BiBZRmk9TPg[/video]
[video=youtube;KF0M8WHoSnw]http://www.youtube.com/watch?v=KF0M8WHoSnw[/video]
[video=youtube;eWn9UJFNiKc]http://www.youtube.com/watch?v=eWn9UJFNiKc&list=PL73338C6C4DF45CC3&index= 9[/video]
[video=youtube;yeQYZ-FeJVQ]http://www.youtube.com/watch?v=yeQYZ-FeJVQ[/video]
[video=youtube;8f2jxE-O8Xo]http://www.youtube.com/watch?v=8f2jxE-O8Xo[/video]
[video=youtube;VDJkreN3KOs]http://www.youtube.com/watch?v=VDJkreN3KOs[/video]