Bekijk volle/desktop versie : Weetje wat ik mij serieus afvraag...



Pagina's : [1] 2 3 4 5

27-11-2013, 01:04
Of sommige mensen weten dat verjaardag vieren, sinterklaas surprise thuis doen, babyshowers, oud en nieuw etc. allemaal haram zijn om te vieren.

Ik denk namelijk dat er echt veel mensen zijn die dat niet weten.
Kan haast niet anders....het word allemaal op grote schaal gevierd.

p.s. ik ben niet bezig met oordelen. Dus ben je je er bewust van maar doe je het toch....dan is dat jou keus en iets tussen allah en jou.
In dat geval: Moge Allah ( swt) jou leiden inchallah...en jou vergeven voor jou zondes...Amin

27-11-2013, 01:10


Moge Allah ook jou incha Allah leiden en jou vergeven voor jouw zondes.. Ameen!

27-11-2013, 01:14
Heel veel weten niet dat dit zelfs een vorm van shirk is. De grootheid van de zonde zien ze niet in. Al weten ze het wel dan hoor je vaak: 'Iwa voor de kleintjes is het leuk nu ze nog klein zijn'..

Moge Allah onze imaan versterken en ons bijstaan en de weg te vergemakkelijken naar het opdoen van kennis over de Islam.. Ameen

27-11-2013, 01:15

Citaat door QueenBee:
Moge Allah ook jou incha Allah leiden en jou vergeven voor jouw zondes.. Ameen!
Amin....dankjewel

Ik weet niet hoe je het bedoeld hebt....maar ik meen die dankjewel echt...hoop dat jij de dua ook meende.

27-11-2013, 01:18



Citaat door lahmine:
Amin....dankjewel

Ik weet niet hoe je het bedoeld hebt....maar ik meen die dankjewel echt...hoop dat jij de dua ook meende.
Die du3a kwam uit de allerdiepste gronden van mijn hart.

27-11-2013, 01:19

Citaat door Miss_BenTayeb:
Heel veel weten niet dat dit zelfs een vorm van shirk is. De grootheid van de zonde zien ze niet in. Al weten ze het wel dan hoor je vaak: 'Iwa voor de kleintjes is het leuk nu ze nog klein zijn'..

Moge Allah onze imaan versterken en ons bijstaan en de weg te vergemakkelijken naar het opdoen van kennis over de Islam.. Ameen
Als ze het weten....dan moeten ze dat zelf weten...ze weten dan dat ze verkeerd bezig zijn.
Maar ik denk echt dat veel het niet weten....want heel veel 1e generatie Marokkanen vierde dit ook voor hun kinderen ( verjaardag dan he....en hun geven dat weer door aan die van hun.

en de babyshowers en oud en nieuw etc...is gewoon leuk...laten we daar eerlijk over zijn.
dus ik dnek dat ze het een leuk idee vinden en het zo over nemen ofso...zonder erbij na te denken.

ik hoop op reactie van mensen die het wel vieren...

27-11-2013, 01:20

Citaat door QueenBee:
Die du3a kwam uit de allerdiepste gronden van mijn hart.
Oke...ja sorry.
Maar sarcasme herken je niet altijd op deze manier.
tenzij deze: erachter komt.

27-11-2013, 23:24

Citaat door Miss_BenTayeb:
Heel veel weten niet dat dit zelfs een vorm van shirk is. De grootheid van de zonde zien ze niet in. Al weten ze het wel dan hoor je vaak: 'Iwa voor de kleintjes is het leuk nu ze nog klein zijn'..

Moge Allah onze imaan versterken en ons bijstaan en de weg te vergemakkelijken naar het opdoen van kennis over de Islam.. Ameen
Slm3lkm,
Heb jij -of iemand anders- de definitie en de voorwaarden van shirk?

27-11-2013, 23:26
Babyshower wist ik niet eens..

27-11-2013, 23:27
Ik wist het ook pas een jaartje of 2.

Kennis is macht.


We hebben maar 2 feesten; suikerfeest en offerfeest.
En allah swt weet het beter! allahoe3alem

27-11-2013, 23:45

Citaat door Koalabeer:
Babyshower wist ik niet eens..

Wat wist je precies niet?
En wat weet je nu wel?

27-11-2013, 23:48

Citaat door Miss_BenTayeb:
Heel veel weten niet dat dit zelfs een vorm van shirk is. De grootheid van de zonde zien ze niet in. Al weten ze het wel dan hoor je vaak: 'Iwa voor de kleintjes is het leuk nu ze nog klein zijn'..

Moge Allah onze imaan versterken en ons bijstaan en de weg te vergemakkelijken naar het opdoen van kennis over de Islam.. Ameen
amien op je dua

Mag ik vragen waar staat dat die feesten een vorm van shirk zijn, of heb je het alleen over kerst ofzo

want ik heb nog nooit gehoor dat een bijvoorbeeld babyshower kleine shirk is.

heb dat ook nog nooit in een fatwa gelezen, wel dat het imitatie van kuffaar is.

27-11-2013, 23:51



Citaat door LadyTouTou:
Slm3lkm,
Heb jij -of iemand anders- de definitie en de voorwaarden van shirk?
wa alaikoem salaam

Taalkundige betekenis: gelijkstellen en deelnemen.
Islamitische betekenis: een ander gelijkstellen aan Allah in wat betreft zaken die slechts Hem toebehoren.



Verschillende vormen van Shirk


Grote Shirk: Shirk waarover de Islamitische wetgeving heeft gesproken en de pleger ervan buiten het geloof plaatst.

Kleine Shirk: iedere daad, ongeacht of dit nu uitspraak of handeling is en door de Islamitische wetgeving als Shirk is benoemd, maar de pleger ervan niet buiten het geloof plaatst.[1]



Het verschil tussen grote Shirk en kleine Shirk[2]




Grote Shirk

Plaatst de pleger ervan buiten het geloof.

De pleger ervan verblijft voor eeuwig in het Vuur.

Doet alle daden teniet gaan.


Kleine Shirk

De pleger ervan verblijft niet voor eeuwig in het Vuur.

Plaatst de pleger ervan niet buiten het geloof.

Doet niet alle daden teniet gaan, slechts de daden die gepaard gaan met Riyaa’ (aanbiddingen verrichten om gezien te worden).

27-11-2013, 23:58
Shaykh AbdulLateef bin AbdurRahman zegt: shirk is het toeschrijven van partners aan Allah سبحنه و تعال in die zaken waarover alleen Hij recht heeft, van aanbidding, openlijk en verborgen zoals: liefde, onderwerping, verheerlijking, angst, hoop, toevlucht, tawakul, offeren en andere zaken van aanbidding. Degene die aan Allah سبحنه و تعال partners toekent in welke van deze zaken dan ook is een mushrik naar zijn Heer, hij heeft een ander van Zijn schepselen gelijk gemaakt aan Hem en heeft hem tot partner gemaakt van Allah سبحنه و تعال. Het is geen voorwaarde dat die persoon gelooft of overtuigd is dat degene die hij aan Allah gelijk maakte deelneemt aan heerschappij van Allah of dat hij zelfstandig is in iets van deze zaken. وقال بعض علماء نجد: وكل من دعا من دون الله فيما لا يقدر عليه إلاَّ الله، فقد أشرك، لأنَّ 21الدعاء اعتراف بالعبودية، فبدعائه له صيَّره إلهًا Sommige van de ‘ulama van Najd zeggen: degene die iemand aanroept in doe’a voor de zaken waarin niemand anders kan helpen behalve Allah سبحنه و تعال, heeft shirk begaan omdat de doe’a het toekennen van recht op aanbidding inhoudt en dus heeft hij, degene die hij aanriep, met zijn doe’a tot godheid genomen. الشرك أكبر الكبائر لمنافاته الحكمة المقصودة من إيجاد الخلق، ويقع مع الجهل، وتخلف قصد السوء، وإرادة التنقُّص بجناب الرب سبحانه، بل وتترتَّب أحكامه عليه، مع زعم التقرُّب به إلى الله زلفى Shirk is de grootste van de grote zonden want shirk vernietigt de wijsheid vanwege welke de schepselen zijn geschapen. Het gebeurt uit onwetendheid en creëert een slechte bedoeling zoals de wens voor het kleineren van bepaalde eigenschappen van Allah en zelfs bepaalde reglementen worden er aan onttrokken door middel van bewering dat het helpt om dichterbij Allah te komen. Met de genoemde definitie van shaykh AbdulLateef wordt duidelijk dat shirk de grootste zonde is die er bestaat en het is de enige zonde die Allah سبحنه و تعال nooit zal vergeven. Allah سبحنه و تعال zegt in de Qur’an in soerah al Baqarah in ayah 191: وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِEn Fitna (ash shirk) is erger dan moord. (soerah al Baqarah; 2:191) Het is ons bekend dat wanneer Allah سبحنه و تعال in de Qur’an over fitna spreekt, wordt daarmee altijd shirk bedoeld. Deze toelichting vinden we onder andere in de tafsier van ibn Katheer. Daarna zegt Allah سبحنه و تعال in de Qur’an: إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا Allah vergeeft niet dat iets met Hem vereenzelvigd wordt en Hij zal, buiten dat, vergeven wie Hij wil. En wie iets met Allah vereenzelvigt, is inderdaad ver afgedwaald. (soerah an Nisa; 4:116) In deze ayah heeft Allah سبحنه و تعال aan de mensheid beloofd dat Hij niet zal vergeven dat iets met Hem gelijk wordt gemaakt maar dat Hij سبحنه و تعال alles wat kleiner is dan dat zal vergeven als Hij dat wil en aan wie Hij سبحنه و تعال wil.

http://www.al-haqq.eu

28-11-2013, 00:00
Als bewijs voor het bevel van Allah de Verhevene dat Hij alleen aanbeden dient te worden en voor zijn verbod op shirk, worden de volgende woorden van Allah: ' En aanbidt Allah en kent hem in niets deelgenoten toe.. Soerat Annisaa-e aayah 36. Dus Allah beveelt dat Hij alleen aanbeden dient te worden en verbood shirk. Dit bevel verklaart dat aanbidding voor Hem alleen is. Degene die Allah niet aanbidt is een hooghartige en koppige ongelovige(kaafir). En degene die Allah aanbidt en tevens andere naast Hem aanbidt is een ongelovige(kaafir) en een afgodenaanbidder(moeshrik). en degene die alleen Allah aanbidt is een pure moslim. Shirk is er in twee soorten: GROTE SHIRK; dit is elke vorm van shirk, waarbij degene die het begaat door de sharia buiten de oevers van de islam wordt gezet. KLEINE SHIRK; is elke handeling of gezegde dat door de sharia als shirk wordt gedefineerd, maar welke de persoon niet buiten de religie plaatst.

Pagina's : [1] 2 3 4 5