ali_moslim
25-11-2013, 21:49
Een persoon zou Shirk niet moeten onderschatten en zeggen: “Het is [enkel maar] kleine Shirk.”
Wat zijn voorbeelden van kleine Shirk?
Bijvoorbeeld zweren bij anderen dan Allah: Zoals het zweren op de Profeet, zweren bij die en die en zweren bij de amanah [vertrouwen]. Hij صلى الله عليه و سلم zei:
“Wie bij iets of iemand anders dan Allah zweert, heeft zich schuldig gemaakt aan ongeloof of shirk.”
Hij صلى الله عليه و سلم zei:
“Zweer niet bij jullie vaders. Wie wilt zweren hem zweren bij Allah of laat hem het stilzwijgen behouden.”
Dus het is niet toegestaan om bij anderen dan Allah عز و جل- te zweren. En dit vloeit op de tong van vele mensen, die gebruik maken van gewoontes en blindvolgen. Dus is het verplicht om hier berouw voor te tonen en hiervoor op te passen! Iemand zou niet moeten zweren behalve bij Allah عز و جل-. Als hij wilt zweren, laat hem dan zweren bij Allah of laat hem het stilzwijgen behouden.
Ook van de kleine vorm van Shirk is een kleine hoeveelheid van Riyaa [pronken]:
Zoals een persoon die aan het bidden is terwijl hij ervan houdt om geprezen te worden [door dit te doen], of in liefdadigheid weggeeft terwijl hij ervan houdt dat de mensen hem prijzen. Hij doet vrome daden terwijl hij ervan houdt dat de mensen hem [hiervoor] prijzen; dit is Riyaa [pronken]! Dit doet de daad waarin dit voorkwam teniet. Als hij een daad verricht dat Riyaa in zich bevat, dan is het teniet gedaan en ontvangt hij er geen beloning voor. Maar het doet niet de andere daden teniet zoals grote Shirk het doet.Echter doet het enkel de daad teniet waar het zich heeft voorgedaan. Dus degene die opschept met zijn daden heeft in deze daad deelgenoten toegekend aan Allah عز و جل, maar het is kleine Shirk. Het doet zijn daad teniet en hij ontvangt er geen beloningen voor.
En als het veel gebeurd en het een gewoonte wordt in al zijn daden, dan wordt het grote Shirk zoals de Riyaa van de Munafiqun [hypocrieten]. De Munafiqoon zijn in de laagste diepten van het Hellevuur omdat ze enkel goede daden doen om [door de mensen] gezien te worden. Al hun daden zijn riyaa! Zij nemen het Aangezicht van Allah niet voor in hun daden. Ze willen enkel de lofprijzingen van de mensen voor hen en om zich te verschuilen achter de islam terwijl hun harten ongelovig zijn. Dit is grote Nifaaq [hypocrisie] en grote Riyaa.
“Voorwaar, de huichelaars proberen Allah te misleiden, en Hij vergeldt hun [misleiding]. En wanneer zij in het gebed staan, staan zij er lui bij, om door de mensen gezien te worden. En zij gedenken Allah slechts weinig.” [ Surah An-Nisaa 4:142 ]
Dus riyaa bestaat uit twee vormen.
- De eerste is grote Shirk en dit is de Riyaa van de munafiqoon, degenen die helemaal geen Imaan [geloof] hebben in hun hart.
- De tweede vorm van Riyaa is die van de gelovien, degenen die Iman en Tawhid in hun harten hebben. Maar de shaytaan maakt de liefde voor lofprijzingen en liefde voor Sum’ah [het verrichten van goede daden [zoals het reciteren van de Quraan] om gehoord te worden] mooi voor hen. Dit laat hen niet uit de religie treden maar het houd hen tegen voor het verkrijgen van beloningen voor hun daden waar riyaa zich in heeft afgespeeld.
Dus een persoon zou bang moeten zijn [om hierin te vervallen]! Dit is waarom de Profeet صلى الله عليه و سلم tegen zijn metgezellen zei:
“Datgene wat ik het meeste voor jullie vrees is kleine Shirk.”
Dan werd hij hierachter gevraagd en zei hij :
“Riyaa.”
Iemand staat op, bidt en maakt zijn gebed mooi omdat hij ziet dat er iemand naar hem aan het kijken is. De Boodschapper صلى الله عليه و سلم vreesde dit voor zijn metgezellen, dus wat dan met anderen dan hen? Dus dit is ook gevaarlijk! Iemand moet tegenover dit geen ontspannen houding aannemen.
En van de kleine Shirk is er Shirk in uitspraken:
Zoals het zeggen van : “Was het niet door Allah en jou geweest.”
“Was het niet door Allah en jou geweest dan zou dit en dat niet gebeurd zijn.”
Dit is niet toegestaan. Dit is Shirk in uitspraken. En als hij dit met zijn hart gelooft wordt het grote Shirk! Maar als hij dit niet intendeerde en het enkel op zijn tong vloeide, dan is dit kleine Shirk. En datgene wat verplicht is om te zeggen is :
“Als het niet door Allah was geweest en dan door jou..”
“Zoals Allah het wilt en dan hoe jij het wilt.”
Omdat een man tegen de Profeet صلى الله عليه و سلم zei :
“Zoals Allah het wilt en jij het wilt.”
Dan zei hij [de Profeet صلى الله عليه و سلم]:
“Heb je mij als een deelgenoot aan Allah toegekend? Zeg:”Als Als Allah alleen het wilt.””
Dus is het voor jou niet toegestaan om de Schepper en de schepping in elke zaak bijeen te brengen met het letter و [en].
[Bijvoorbeeld door te zeggen:]
“Zoals Allah wilt en zoals jij wilt.”
“Was het niet door Allah en jou geweest..”
Echter moet je ثم [dan]: “Zoals Allah het wilt, en dan zoals jij het wilt.”
“Was het niet door Allah en dan door jou geweest..”
Omdat ثم [dan] voor Tartib [volgorde] en Ta’qib [opeenvolging]. Wat و [en] betreft dit wordt gebruikt om [twee of meerdere zaken] onbeperkt samen te brengen, het beinhoudt Tartib en Ta’qib niet. Dit is waarom je و [en] niet zou moeten gebruiken. En dit is datgene waarmee Abdullah Ibn abbas de uitspraak van Allah :
“Ken daarom geen deelgenoten toe aan Allah, terwijl jullie [het] weten.” [ Surah Al-Baqarah 2:22 ] uitlegde. Hij [Ibn Abbas] zei dat dit naar iemand verwijst die : “Was het niet door Allah en jou geweest,” zegt.
“Was het niet door de honden, dan zouden de dieven naar ons zijn gekomen.”
“Was het niet door de eend in ons huis, dan zouden de dieven naar ons zijn gekomen.”
Zaken toeschrijven aan iemand anders dan Allah is kleine Shirk. En het is verplicht voor jou om hier voor op te passen.
Shaykh Saalih Al-Fawzaan حفظه الله
Bekijk video : http://www.youtube.com/watch?v=jIf4f4pntII
Gepubliceerd op: http://www.ikhouvanislam.be
Wat zijn voorbeelden van kleine Shirk?
Bijvoorbeeld zweren bij anderen dan Allah: Zoals het zweren op de Profeet, zweren bij die en die en zweren bij de amanah [vertrouwen]. Hij صلى الله عليه و سلم zei:
“Wie bij iets of iemand anders dan Allah zweert, heeft zich schuldig gemaakt aan ongeloof of shirk.”
Hij صلى الله عليه و سلم zei:
“Zweer niet bij jullie vaders. Wie wilt zweren hem zweren bij Allah of laat hem het stilzwijgen behouden.”
Dus het is niet toegestaan om bij anderen dan Allah عز و جل- te zweren. En dit vloeit op de tong van vele mensen, die gebruik maken van gewoontes en blindvolgen. Dus is het verplicht om hier berouw voor te tonen en hiervoor op te passen! Iemand zou niet moeten zweren behalve bij Allah عز و جل-. Als hij wilt zweren, laat hem dan zweren bij Allah of laat hem het stilzwijgen behouden.
Ook van de kleine vorm van Shirk is een kleine hoeveelheid van Riyaa [pronken]:
Zoals een persoon die aan het bidden is terwijl hij ervan houdt om geprezen te worden [door dit te doen], of in liefdadigheid weggeeft terwijl hij ervan houdt dat de mensen hem prijzen. Hij doet vrome daden terwijl hij ervan houdt dat de mensen hem [hiervoor] prijzen; dit is Riyaa [pronken]! Dit doet de daad waarin dit voorkwam teniet. Als hij een daad verricht dat Riyaa in zich bevat, dan is het teniet gedaan en ontvangt hij er geen beloning voor. Maar het doet niet de andere daden teniet zoals grote Shirk het doet.Echter doet het enkel de daad teniet waar het zich heeft voorgedaan. Dus degene die opschept met zijn daden heeft in deze daad deelgenoten toegekend aan Allah عز و جل, maar het is kleine Shirk. Het doet zijn daad teniet en hij ontvangt er geen beloningen voor.
En als het veel gebeurd en het een gewoonte wordt in al zijn daden, dan wordt het grote Shirk zoals de Riyaa van de Munafiqun [hypocrieten]. De Munafiqoon zijn in de laagste diepten van het Hellevuur omdat ze enkel goede daden doen om [door de mensen] gezien te worden. Al hun daden zijn riyaa! Zij nemen het Aangezicht van Allah niet voor in hun daden. Ze willen enkel de lofprijzingen van de mensen voor hen en om zich te verschuilen achter de islam terwijl hun harten ongelovig zijn. Dit is grote Nifaaq [hypocrisie] en grote Riyaa.
“Voorwaar, de huichelaars proberen Allah te misleiden, en Hij vergeldt hun [misleiding]. En wanneer zij in het gebed staan, staan zij er lui bij, om door de mensen gezien te worden. En zij gedenken Allah slechts weinig.” [ Surah An-Nisaa 4:142 ]
Dus riyaa bestaat uit twee vormen.
- De eerste is grote Shirk en dit is de Riyaa van de munafiqoon, degenen die helemaal geen Imaan [geloof] hebben in hun hart.
- De tweede vorm van Riyaa is die van de gelovien, degenen die Iman en Tawhid in hun harten hebben. Maar de shaytaan maakt de liefde voor lofprijzingen en liefde voor Sum’ah [het verrichten van goede daden [zoals het reciteren van de Quraan] om gehoord te worden] mooi voor hen. Dit laat hen niet uit de religie treden maar het houd hen tegen voor het verkrijgen van beloningen voor hun daden waar riyaa zich in heeft afgespeeld.
Dus een persoon zou bang moeten zijn [om hierin te vervallen]! Dit is waarom de Profeet صلى الله عليه و سلم tegen zijn metgezellen zei:
“Datgene wat ik het meeste voor jullie vrees is kleine Shirk.”
Dan werd hij hierachter gevraagd en zei hij :
“Riyaa.”
Iemand staat op, bidt en maakt zijn gebed mooi omdat hij ziet dat er iemand naar hem aan het kijken is. De Boodschapper صلى الله عليه و سلم vreesde dit voor zijn metgezellen, dus wat dan met anderen dan hen? Dus dit is ook gevaarlijk! Iemand moet tegenover dit geen ontspannen houding aannemen.
En van de kleine Shirk is er Shirk in uitspraken:
Zoals het zeggen van : “Was het niet door Allah en jou geweest.”
“Was het niet door Allah en jou geweest dan zou dit en dat niet gebeurd zijn.”
Dit is niet toegestaan. Dit is Shirk in uitspraken. En als hij dit met zijn hart gelooft wordt het grote Shirk! Maar als hij dit niet intendeerde en het enkel op zijn tong vloeide, dan is dit kleine Shirk. En datgene wat verplicht is om te zeggen is :
“Als het niet door Allah was geweest en dan door jou..”
“Zoals Allah het wilt en dan hoe jij het wilt.”
Omdat een man tegen de Profeet صلى الله عليه و سلم zei :
“Zoals Allah het wilt en jij het wilt.”
Dan zei hij [de Profeet صلى الله عليه و سلم]:
“Heb je mij als een deelgenoot aan Allah toegekend? Zeg:”Als Als Allah alleen het wilt.””
Dus is het voor jou niet toegestaan om de Schepper en de schepping in elke zaak bijeen te brengen met het letter و [en].
[Bijvoorbeeld door te zeggen:]
“Zoals Allah wilt en zoals jij wilt.”
“Was het niet door Allah en jou geweest..”
Echter moet je ثم [dan]: “Zoals Allah het wilt, en dan zoals jij het wilt.”
“Was het niet door Allah en dan door jou geweest..”
Omdat ثم [dan] voor Tartib [volgorde] en Ta’qib [opeenvolging]. Wat و [en] betreft dit wordt gebruikt om [twee of meerdere zaken] onbeperkt samen te brengen, het beinhoudt Tartib en Ta’qib niet. Dit is waarom je و [en] niet zou moeten gebruiken. En dit is datgene waarmee Abdullah Ibn abbas de uitspraak van Allah :
“Ken daarom geen deelgenoten toe aan Allah, terwijl jullie [het] weten.” [ Surah Al-Baqarah 2:22 ] uitlegde. Hij [Ibn Abbas] zei dat dit naar iemand verwijst die : “Was het niet door Allah en jou geweest,” zegt.
“Was het niet door de honden, dan zouden de dieven naar ons zijn gekomen.”
“Was het niet door de eend in ons huis, dan zouden de dieven naar ons zijn gekomen.”
Zaken toeschrijven aan iemand anders dan Allah is kleine Shirk. En het is verplicht voor jou om hier voor op te passen.
Shaykh Saalih Al-Fawzaan حفظه الله
Bekijk video : http://www.youtube.com/watch?v=jIf4f4pntII
Gepubliceerd op: http://www.ikhouvanislam.be