Bekijk volle/desktop versie : Ramadan inhalen, hulp gevraagd alsjeblieft.



25-11-2013, 16:20
Salaam aleikoem.

Ik hoop in sha Allah dat jullie mij op weg kunnen helpen, moge Allah jullie hier rijkelijk voor belonen in sha Allah. Ik zou graag willen weten wat iemand moet doen wanneer zij haar Ramadan dagen nooit heeft ingehaald. Ze heeft wel enkele dagen ingehaald, maar weet niet meer hoeveel en ook niet van welk jaar en om deze reden zou ze alle dagen willen inhalen in sha Allah. Het probleem is dat zij niet weet op welke leeftijd haar menstruatieperiode is begonnen en ook weet zij überhaupt niet op welke leeftijd zij is begonnen met het vasten van de Ramadan. Een hoop onduidelijkheid dus. Hoe kan zij dit het beste oplossen?

Hoeveel jaren keer hoeveel dagen dient zij in te halen? Vanaf welke levensjaar dient zij aan te nemen? En hoeveel dagen per Ramadan?

En wat de sadaqa betreft, ik heb begrepen dat zij nu over elke dag sadaqa dient te schenken. Hoeveel bedraagt dit? En mag haar vader dit voor haar betalen gezien zij geen inkomen heeft?

Djazaak Allahoe ghayran. Moge Allah alle moslims Zijn Vergiffenis, Bescherming en Leiding schenken, ameen.

25-11-2013, 16:22


was er een geldige reden voor het niet inhalen van de dagen? ziekte oid?

25-11-2013, 16:26

Citaat door maaltje:
was er een geldige reden voor het niet inhalen van de dagen? ziekte oid?
Nee, enkel luiheid en veelvuldig uitstel-gedrag.

25-11-2013, 16:29
voor ieder jaar 7 dagen inhalen?
vanaf eerste menstruatie. als je het niet meer weet gewoon heel ruim schatten. tellen vanaf twaalfde jaar bijvoorbeeld.
beter wat dagen meer vasten als minder lijkt mij.

25-11-2013, 16:37



Citaat door AfricanQueen:
Nee, enkel luiheid en veelvuldig uitstel-gedrag.
misschien nagaan hoeveel dagen er gemiddeld sprake is geweest van menstruatie altijd hetzelfde of veranderend ? en op basis daarvan een berekening maken?

25-11-2013, 16:48
Moeilijk.. lijkt me handiger als ze dit met een geleerde overlegt. Wel goed, dat ze nu beseft hoe belangrijk dat is en het toch nog wilt inhalen.

26-11-2013, 20:24

Citaat door safae4:
voor ieder jaar 7 dagen inhalen?
vanaf eerste menstruatie. als je het niet meer weet gewoon heel ruim schatten. tellen vanaf twaalfde jaar bijvoorbeeld.
beter wat dagen meer vasten als minder lijkt mij.


Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je uit moet gaan van de hoeveelheid dagen die de menstruatie nu duurt. Allah oe3lam. Best een lastige situatie is het, daarom is het ook beter om meteen na de Ramadan de dagen in te halen, want van uitstel komt afstel. En inderdaad, meer dagen vasten is in deze situatie zeker geen luxe!


Citaat door maaltje:
misschien nagaan hoeveel dagen er gemiddeld sprake is geweest van menstruatie altijd hetzelfde of veranderend ? en op basis daarvan een berekening maken?


Het is zo nu en dan veranderd, maar ze heeft geen flauw idee hoeveel dagen het zijn geweest in het verleden, het kan net zo goed 5 als 8 zijn geweest. Weet je misschien hoe het met de sadaqa zit? Is het €5,- per dag of meer?


Citaat door Ess.:
Moeilijk.. lijkt me handiger als ze dit met een geleerde overlegt. Wel goed, dat ze nu beseft hoe belangrijk dat is en het toch nog wilt inhalen.
Dank je. Ik hoop dat het in sha Allah geaccepteerd zal worden. Het beste is om tijdens het nachtgebed veelvuldig om vergiffenis te vragen, want ook al haalt ze alle dagen in, het is nog altijd een zonde om de dagen na te laten. Ghair in sha Allah.