Bekijk volle/desktop versie : Ruggenprik of niet?



19-11-2013, 21:28
.........

19-11-2013, 22:17


Wat bediel je

19-11-2013, 22:25
Ik heb het met de eerste bevalling niet gedaan, ik had een redelijke bevalling dat ik zonder ruggeprik kon uithouden.

Maar bij de volgende bevalling insjelah ga ik er wel voor kiezen. Dit zorgt er bij mij namelijk voor dat ik niet te lang inspannend bezig ben, waardoor ik hoop minder stress krijg en betere nachtrust om de kansen op een kraampsychose te verkleinen. Enkel het spuit krijgen, lijkt me stressvol.

20-11-2013, 00:29
Nee, altijd proberen het zonder te doen
Eventueel andere pijnstilling zoals het remifentanil pompje
Ruggeprik heeft risico;s voor moeder en kind
Soms kan je niet anders, als je helemaal uitgeput bent of je hebt weeen die niet op te vangen zijn
Dan is het fijn dat het er is! Maar niet vantevoren al voor een ruggeprik gaan
Iedere bevalling is anders en je kan meer aan dan je denkt!

21-11-2013, 13:10



Citaat door Licht-10:
Ik heb het met de eerste bevalling niet gedaan, ik had een redelijke bevalling dat ik zonder ruggeprik kon uithouden.

Maar bij de volgende bevalling insjelah ga ik er wel voor kiezen. Dit zorgt er bij mij namelijk voor dat ik niet te lang inspannend bezig ben, waardoor ik hoop minder stress krijg en betere nachtrust om de kansen op een kraampsychose te verkleinen. Enkel het spuit krijgen, lijkt me stressvol.
Heftig zeg een kraampsychose! Hoe gaat het nu met je?
Is dit het advies van je arts of meer je eigen wens?
Want een ruggeprik heeft wel weer andere risico's die juist meer stress kunnen opleveren
Met een ruggeprik moeten ze vaker bijstimuleren of een knip geven etc wegens ontsluiting die niet vordert
Je kan achteraf koorts krijgen etc. Dus misschien iets om nog goed met je arts te bespreken
Misschien zijn er andere mogelijkheden, bijvoorbeeld in een warm bevalbad bevallen
Dat vinden sommige vrouwen ook heel prettig (voor zover bevallen prettig is haha)

21-11-2013, 13:49
Ik heb een ruggeprik gehad voor keizersnede, en was zo bang voor de prik zelf maar het stelde echt niks voor.. Een infuus aanbrengen was 10x pijnlijker

22-11-2013, 03:07
Oja ik zou niet weten waarom de arts zei dat het niet schadelijk was er is altijd een risico ook zonder prik.

22-11-2013, 10:06
Ik vond ruggeprik wel fijn. Ik wist al dat ik een zware bevalling zou gaan krijgen (twins) en dat ik mijn inspanningen hard nodig zou hebben op het moment suprème. In belgie wordt bijna standaard een ruggeprik gegeven en hier worden we bang gemaakt met dat we verlamd raken of andere ellende te verduren krijgen. Alles is in Handen van Allah swt. Oh en die prik zelfs stelt niks voor.

02-12-2013, 21:58
Ik persoonlijk heb er bij mijn eerste zwangerschap niet voor gekozen. Ik had alhamdoelilah een natuurlijke bevalling, koste me wel erg veel Energie omdat mijn zoontje er moeilijk uitkwam. Maar heb doorgezet met de Will van Allah. En alhamdoelilah ben blij dat ik t niet heb gedaan. Ik hoor inderdaad ook dat ruggenprik erg slecht is of kann zijn.. Heb er geen ervaring mee. Ben nu weer zwanger en will geen ruggenprik. Meningen verschillen hierover..

Waqfa sahla alle zwangere ladies inchallah.

02-12-2013, 22:03
Geen ruggeprik. Het blijft een medicijn en het verlamt als het ware je onderlichaam wat me doodeng lijkt.. Daarnaast is elk soort medicatie niet vrij van bijwerkingen, dus de ruggeprik ook niet.. En de risico's natuurlijk ook.

Beide keren natuurlijk bevallen el7amdolilah.

04-12-2013, 06:22
Ikga ook niet naar tandarts zonder verdoving. In heel de wereld is t normaal maar in NL niet, daar moet je zehma lijden...
Sorry hoor

04-12-2013, 07:52
Ik heb het bij mijn eerste dochter geprobeerd zonder, echter zat ik 19 uur met weeen en deed de bevalling niet echt doorzetten.. Er waren vele complicaties, waardoor ik op een gegeven moment totaal geen fut had. (lichamelijk heb je de energie gewoon weg niet meer) Toen heb ik gekozen voor de ruggenprik, ik heb er geen spijt van. Ik heb namelijk een uurtje kunnen slapen zonder pijn (was wel totaal van de kaart af) In dat uurtje had ik volledig ontsluiting dus veel slapen zat er helaas niet in. haha op dat moment had ik wel spijt dat ik er niet gelijk voor gekozen had maar goed.

Voor de tweede bevalling heb ik afgesproken met mijn partner en vk dat ik het weer zonder ga proberen, insha allah hou ik het dit keer vol (mocht er geen complicaties gedurende de bevalling zijn.. insha allah!)

Ik heb overigens geen klachten overgehouden aan de ruggenprik de eerste keer, maar wil het dit maal wel zonder proberen. Ze zeggen dat het persen dan sneller gaat maar allaho a3lem.

Ik raad je aan om goed te informeren over welke mogelijkheden er zijn om de pijn te verzachten. Alles heeft zijn voor en nadelen dus kijk daar ook goed naar.