Bekijk volle/desktop versie : Bani Israel's vernietiging kwam toen zij hun kennis namen van verhalenvertellers



18-11-2013, 19:38
De Profeet(salla wa alihi wa sallam) zei:

"Voorwaar de kinderen van Israel waren vernietigd toen zij begonnen met het vertellen van verhalen."

Sheikh Al Baanie rahimahullah zei in An-nihaya:

Bedoelend zij vertrouwend op uitspraken en lieten daden achterwege.Dus dit was de rede voor hun ondergang.Of vice versa(omgekeerd).Toen zij het verrichten van daden lieten waren zij vernietigd en keerde zij zich naar het vertellen van verhalen.

Dus ik(Al Baanie) zeg:

Het is mogelijk om te zeggen dat de rede voor hun ondergang de oorzaak is dat hun prekers voorkeur gaven aan het vertellen van verhalen en niet aan Fiqh(jurisprudentie) of profijtvolle kennis waardoor de mensen hun Religie konden begrijpen wat hen had aangemoedigd om goede daden te verrrichten.Dus toen zij dit(verhalenvertellen) deden waren ze vernietigd.

Dus dit is het geval van vele verhalenvertellers in onze huidige tijd.
Degene waarvan hun uitspraken komen uit Joods-Christelijke tradities,hartverzachters en uitspraken van de Suffies.

En Toevlucht wordt bij Allah hier tegen gezocht.

[Bron:As-silsilah As-saheehah nr 4/246]

Nota:

Vaak worden er zogenaamde lezingen georganiseerd waar deze verhalenvertellers als Geleerden worden aanzien en waar het vrij mixen van geslachten plaats vindt en Anasheed die niets te maken heeft met de Sharia van Allah.

Een moslim moet hier weg blijven omdat dit geen nuttige kennis bevat,je zult vaak zien dat mensen jaren naar deze soort lezingen en prekers luisteren en nog steeds onwetend zijn over basis zaken zoals het gebed!

Op de zender Iqra zijn veel verhalenvertellers die populiar zijn zoals:

Mohamed Al Arifi
Mohamed Yacoub
Mohamed Hassan
Tarik Ramadaan
en vele andere!

Sheikh Al Baanie verduidelijkt de volgende hadieth:

"De verhaaltjes-drager zal het Paradijs niet binnen gaan..."

Betekent dit dat hij ongeloof heeft gepleegd vanwege zijn verhaaltjes-dragen?

Het antwoord is:

Wanneer hij dat toegestaan acht in zijn hart, dan was het Paradijs verboden voor hem. En wanneer hij het verbod daarvan erkent, en toegeeft dat hij verkeerd zit, een zondaar en een boosdoener, dan is zijn zaak bij Allah, want Hij, de Machtige en Majestueuse, zei:

"Waarlijk, Allah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten worden toegekend (in aanbidding), maar Hij vergeeft behalve dat (al het andere) aan wie Hij Wil"(surah Annisa vers 48)

(Bron: Silsilat al-Hudaa wa Noor 81 fragement uitleg wie "wie het gebed verlaat heeft ongeloof gepleegd&quot

Ibn al-Jawzie rahimahullah:

De verhalenvertellers worden niet veroordeeld vanwege het feit dat zij verhalenvertellers zijn, omdat Allah zegt: { نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ } “En We leveren aan jou (Mohammed) de beste der verhalen over.” {فَاقْصُصِ الْقَصَصَ } “Dus lever de verhalen over” Eerder worden de verhalenvertellers veroordeeld omdat zij vele verhalen vertellen zonder het noemen van enige profijtvolle kennis en normaliter authentiek en onbetrouwbaar materiaal met elkaar mengen in het overleveren en bouwen op zaken die hoogstwaarschijnlijk onmogelijk zijn.”
[Talbees Iblees (blz. 150)

Er werd tegen ibn Sireen rahimahullah gezegd:

"Als je nu verhalen vertelt aan je broeders? Hij zei: " Er werd gezegd: niemand spreekt tot de mensen behalve een leider, een opdrachtnemer of een krankzinnige, en ik ben geen leider, noch een opdrachtnemer. En ik haat het om de derde te zijn." Nadat Sulaymaan al A'mash al-Basra binnen kwam, keek hij naar een verhalenverteller die verhalen vertelde in de Moskee...
Hij zei: al-A'mash ging in het midden zitten en hief zijn handen op, en begon het haar van zijn oksels te plukken. De verhalenverteller zei tegen hem hierop: "O Shaykh! Schaam je je niet? Wij bevinden ons midden in het kennis opdoen en jij doet dat? Al-A'mash zei hierop: 'Hetgeen wat ik bezig is beter dan waarmee jij mee bezig bent!' Hij (i.e. de verhalenverteller) zei: ''Hoe dat?'' Hij antwoordde: 'Ik ben bezig met de Sunnah en jij bevindt je op leugens. En ik ben al-A'mash en heb je niets overlevert over van wat je zegt!' Nadat de mensen al-A'mash hoorden, hebben ze de verhalenverteller verlaten en hebben ze zich om hem heen verzameld en zeiden tegen hem: ''Vertel en overlever ons o Abu Mohammad!''
(Bron:Al-Hawaadith wal Bidah)

En bij Allah ligt het Succes.