Redactie
18-11-2013, 14:41
De Marokkaanse overheid wil de onderzeese tunnel tussen Marokko en Spanje weer op de agenda zetten.
Het belang ervan benadrukte onderminister van Infrastructuur Najib Boulif tijdens een Europees-Mediterrane conferentie in Brussel, zo weet persbureau MAP. Boulif zei tegenover zijn Europese collega's dat zijn regering binnen korte tijd een plan wil presenteren dat technisch uitvoerbaar is. Het plan moet geldschieters en fondsen in de landen in de regio overtuigen om de portemonnee te trekken.
De onderwatertunnel tussen Marokko en Spanje moet het grootste project van de eeuw worden en is van essentieel belang voor landen rond de Middellandse Zee. De betrokken partijen moeten er dan ook een serieus agendapunt van maken als het aan Boulif ligt. De plannen dateren alweer van 1989 maar tot de uitvoering ervan kwam het nooit. Op papier moet een dergelijke tunnel op de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië lijken.
Het project bestaat uit de bouw van een ruim 38 kilometer lange tunnel waarvan 27,7 kilometer onder water in de Middellandse Zee moet komen op een diepte van 100 meter. Voor Marokkogangers die per auto de oversteek maken zou een onderwatertunnel uitkomst bieden die veerboten met zich mee brengen.
Het belang ervan benadrukte onderminister van Infrastructuur Najib Boulif tijdens een Europees-Mediterrane conferentie in Brussel, zo weet persbureau MAP. Boulif zei tegenover zijn Europese collega's dat zijn regering binnen korte tijd een plan wil presenteren dat technisch uitvoerbaar is. Het plan moet geldschieters en fondsen in de landen in de regio overtuigen om de portemonnee te trekken.
De onderwatertunnel tussen Marokko en Spanje moet het grootste project van de eeuw worden en is van essentieel belang voor landen rond de Middellandse Zee. De betrokken partijen moeten er dan ook een serieus agendapunt van maken als het aan Boulif ligt. De plannen dateren alweer van 1989 maar tot de uitvoering ervan kwam het nooit. Op papier moet een dergelijke tunnel op de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië lijken.
Het project bestaat uit de bouw van een ruim 38 kilometer lange tunnel waarvan 27,7 kilometer onder water in de Middellandse Zee moet komen op een diepte van 100 meter. Voor Marokkogangers die per auto de oversteek maken zou een onderwatertunnel uitkomst bieden die veerboten met zich mee brengen.