Bekijk volle/desktop versie : Gebed gemist wat nu?



Pagina's : [1] 2

09-11-2013, 23:04
De meerderheid van de geleerden binnenin de Hanbali fiqh zijn van mening dat iemand die het gebed heeft gemist zonder enige geldig excuus deze nooit kan inhalen, daarentegen dient hij hiervoor veel vrijwillige daden voor te verrichten en vrijwillige gebeden.

Ibn Hazm rahimahu'allah heeft dit ook aangegeven in Al-Muhalla (2/235)

Dit is ook de mening van Umar ibn al-Khattab en zijn zoon Abd-Allah, en van Sa'ad ibn Abi Waqqaas, Salman, Ibn Mas'oed, al-Qaasim ibn Muhammad ibn Abi Bakr, Badeel al-'Aqeeli , Muhammad ibn Sireen, Mutarrif ibn 'Abd-Allah en' Umar ibn 'Abd al-' Aziez. Het was ook de mening van Dawood al-Zaahiri , en was de mening die Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah en al-Shawkaani verkoos boven de andere. Onder de hedendaagse geleerden werd dit ook zo beschouwd door al-Albaani, Ibn Baaz, Ibn 'Uthaymeen en anderen.

Maar wat is nu een geldig excuus?

1. Als je het gebed bent vergeten.

(+) Dan dien je deze in te halen meteen nadat je het hebt herrinert. Dit uitstellen nadat je kennis hebt over je nalatigheid, maakt het gebed teniet.

2. Overslapen

(+) Dan dien je deze in te halen meteen nadat je wakker bent.

Sheikh ul-Islaam Ibn Taymiyah rahimahu'allah zei:

De geleerden die zeggen dat hij het gebed moet inhalen bedoelen hiermee niet dat hij wordt ontheven van de zonde, in plaats hiervan zeggen ze dat door het inhalen van het gebed zijn last van de zonde wordt verminderd, maar de zonde van het missen van het gebed en het uitstellen ervan voorbij de voorgeschreven tijd is als elke andere zonde, het moet ofwel gevolgd worden met berouw of gecompenseerd worden met goede daden of andere zaken die de straf zal wissen.

Minhaaj al-Sunnah (5/233)

'De mening die het meest correct is - en Allah weet het beste - is dat degene die opzettelijk het gebed laat deze niet zou moeten inhalen, in plaats hiervan moet hij om vergeving en berouw zoeken.'

sheikh ul-islaam Ibn al-Qayyim rahimahu'allah heeft dit onderwerp volledig onderzocht en beide meningen uitgelegd in zijn boek al-Salaah (p. 67-109).

Abdallah ibn mubaarak rahimahu'allah zei:

Degene die zijn gebed uitstelt totdat de tijd verstrijkt, opzettelijk en zonder excuus, heeft ongeloof begaan.

Ibnul Qayyim in zijn kitab Salat pg. 38

Men dient hier zeker niet zacht mee om te gaan, want het missen van het gebed zonder één van de twee bovenstaande geldige redenen heeft als gevolg dat je niet enkel een grote zonde begaat maar soms ook groot ongeloof. Hierover verschillen de geleerden van mening of het enkel een grote zonde is of ook daadwerkelijk Kufr Akbar (groot ongeloof)

09-11-2013, 23:50


Bedankt voor de informatie. Weet jij toevallig ook wat het standpunt is van de Maaliki madhab met betrekking tot deze kwestie?

09-11-2013, 23:53
Er is consensus dat het gebed ingehaald moet worden, zoals Nawawi overleverde in sharh al-muhadhhab. Ibn Hazm is geen autoriteit in fiqh.

Het Inhalen van gemiste Gebeden
Concensus van de Geleerden
Imam Abu Zakariyya al-Nawawi

Er bestaat ijmā` (consensus) van de geleerden, over het standpunt dat degene die een gebed opzettelijk verzuimt, het moet inhalen. Abū Muhammad ibn Hazm week verschilde van mening met hen op dit standpunt. [1]

Hij zei dat een dergelijk persoon het nooit kan inhalen, en dat het helemaal niet geldig is om het in te halen. Men zou eerder, zo zei hij, veel goede werken en vrijwillige gebeden moeten verrichten, zodat zijn weegschaal op de Dag des Oordeels verzwaard wordt, en dat men om Allah’s vergiffenis moet vragen en berouw dient te tonen. Zijn standpunt, naast het feit dat het in tegenstrijd met de consensus van de geleerden, is ongeldig wat betreft de bewijsvoering.

Eén van de bewijzen voor de verplichting van het inhalen is, dat als inhalen van gebeden verplicht is voor diegene die het gebed vergeetachtig nalaat [2], het dan nog duidelijker verplicht is voor diegene die het gebed met opzet nalaat. [3]

Noten

[1] Na Imam Nawawī’s tijd werd het afwijkende standpunt van Ibn Hazm omarmd door Ibn Taymiyya en zijn loyale student Ibn al-Qayyim, en krachtig weerlegd door de geleerden van hun tijd en daarna. In onze tijd is dit shadh (afwijkende) standpunt aangenomen door sommige modernisten, maar het blijft ongeldig om het te volgen.
[2] Imam Nawawī verwijst hier naar de Hadīth overgeleverd door Anas (Moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Boodschapper van Allah (Allah zegene hem en geve hem vrede) heeft gezegd: “Degenen die een gebed vergeten, moeten het verrichten wanneer zij het zich herinneren” (Bukhārī 597 en Muslim 684)
[3] Imam Nawawī vermeldt [dit] in zijn al-majmū` sharh al-muhadhdhab (3.86)

10-11-2013, 00:00
Precieze citaat van Shaykh al-Islaam an-Nawawi


"Er is een consensus (ijma3) van de geleerden wiens mening is dat degene die een gebed met opzet verlaat/mist, hij dit gebed verplicht moet inhalen.Abu Muhammad Ali Ibn Hazm verschilde met hen door te zeggen dat zo'n persoon de gebeden niet kan inhalen en het niet geldig zou zijn. Hij zei dat diegene in plaats daarvan veel goede werken zou moeten leveren en vrijwillige gebeden zou moeten verrichtten opdat de balans in de weegschaal op de Dag des Oordeels in zijn voordeel zou wegen.Hij zou vergeving moeten vragen aan Allah en berouw tonen.Deze positie van hem (Ibn Hazm) is mede door dat het in tegenstelling is tegen de consensus van de geleerden, ONGELDIG verklaard, met betrekking tot bewijs.Onder de bewijzen voor het inhalen is: Dat wanneer je verplicht bent om een gebed in te halen dat je VERGETEN bent, helemaal vanzelfsprekend zou moeten gelden wanneer je het gebed MET OPZET niet zou hebben verricht"
{Majmu` Sharh al-Muhadhdhab (3.86)}

10-11-2013, 00:00


Wat nou als je buiten ergens bent en je kunt nergens bidden. Word dit gezien als een zonde?

10-11-2013, 00:05
Zoals een gezegde zegt da3aita el ijma3 wa ma adraka nas agtalafoe Jij roept ijma3 terwijl jij niet weet of de mensen voor jou van mening hebben verschilt. Imam an-Nawawi stond bekend om het snel verklaren van Ijma waarin dit niet het geval was. Dit heeft Al-Albani hierop gezegd. Hoe kan er Ijma zijn wanneer meer dan 6 Sahaba zeggen van niet?

10-11-2013, 00:15

Citaat door ilias:
Zoals een gezegde zegt da3aita el ijma3 wa ma adraka nas agtalafoe Jij roept ijma3 terwijl jij niet weet of de mensen voor jou van mening hebben verschilt. Imam an-Nawawi stond bekend om het snel verklaren van Ijma waarin dit niet het geval was. Dit heeft Al-Albani hierop gezegd. Hoe kan er Ijma zijn wanneer meer dan 6 Sahaba zeggen van niet?
Wie is Albaanee vergeleken met Nawawi?

Alle 4 wetscholen zijn het erover eens dat die ingehaald moet worden.

Breng NU meteen aub de citaten van deze Sahaaba waaruit blijkt dat het gebed niet ingehaald moet worden. Wij wachten af!!

10-11-2013, 00:20
Niemand zegt dat al-Albani beter is of slechter dan an-naWawi

dat zei ik niet


ik zei enkel dat veel geleerden hebben gezegd dat an-nawawi bekend stond om het snel verklaren van ijma

en al-albani dit herhaalde

10-11-2013, 00:23

Citaat door ilias:

ik zei enkel dat veel geleerden hebben gezegd dat an-nawawi bekend stond om het snel verklaren van ijma

en al-albani dit herhaalde
Noem eens die geleerden op met verwijzingen aub.

En wij wachten ook op die 6 sahaaba en hun uitspraken dat je ze niet hoeft in te halen.

10-11-2013, 00:24
Voor de rest de bronnen staan erbij kitaab as-salaat van ibn ul-qayyim, majwoe fatawa van ibn taymiyyah & het boek van Ibn Hazm wie wel een autoriteit in Fiqh is. Grappig want wanneer zij muziek halal willen verklaren gebruiken ze wel de fiqh van Ibn Hazm moet je mij eens uitleggen, terwijl in dit geval Ibn Hazm als enige dit halal heeft verklaard.

10-11-2013, 00:26
Argumenten vanuit de hadieth voor het verbod op muziek en zang.
Overspel, zijde en wijn

“Er zullen mensen onder mijn volk zijn die overspel, zijde, alcohol en muziekinstrumenten zullen legaliseren. Sommigen zullen zinken in de aarde, anderen zullen worden veranderd in apen en varkens.”
Overgeleverd door Boekhari met een ketting van overdracht die minder strikt is dan zijn gebruikelijke uitzonderlijke hoge normen.

Ibn Hazm zei dat deze hadieth niet authentiek is.
De meeste hadieth geleerden (Moehadithoen) zeggen dat het authentiek is.




Haha




.

grappig




.

ze geven het dan ook nog zelf toe




.

'Ibn Hazm zei dat deze hadieth niet authentiek is.
De meeste hadieth geleerden (Moehadithoen) zeggen dat het authentiek is.'




.

Wat doet ibn Hazm daar? En waarom volgen ze hem terwijl alle anderen deze wel authentiek hebben verklaard




.

En over een zaak waarin duidelijk meningsverschil bestaat verwerpen ze ibn hazm? (Terwijl ik vele anderen heb opgenoemd)




.

Doordenker




.

Ik ga ervandoor broeder

10-11-2013, 00:31
En by the way


An-Nawawi is shaafi'iee, heeft daar niks te doen bij 'maliki fiqh


Wassalam

10-11-2013, 01:04


Wat een grappenmaker ben je ook. Hoe kom je tot het onderwerp muziek? Muziek is ook haraam volgens de 4 wetscholen! Ibn Hazm was geen muhaddith. Hij was niet eens op de hoogte van Tirmidhi's en Ibn Maja's sunan.

We hebben het hier over inhalen van gebeden en het niet inhalen is een SHAADH mening dat geen basis kent. Je komt met 3/4 geleerden die NIET opwegen tegen de DUIZENDEN geleerden die het wel verplicht hebben gesteld!

En de Maalikiyya zijn helemaal duidelijk wat betreft inhalen van gebeden.

24-11-2013, 18:47

Citaat door ilias:
De meerderheid van de geleerden binnenin de Hanbali fiqh zijn van mening dat iemand die het gebed heeft gemist zonder enige geldig excuus deze nooit kan inhalen, daarentegen dient hij hiervoor veel vrijwillige daden voor te verrichten en vrijwillige gebeden.

Ibn Hazm rahimahu'allah heeft dit ook aangegeven in Al-Muhalla (2/235)

Dit is ook de mening van Umar ibn al-Khattab en zijn zoon Abd-Allah, en van Sa'ad ibn Abi Waqqaas, Salman, Ibn Mas'oed, al-Qaasim ibn Muhammad ibn Abi Bakr, Badeel al-'Aqeeli , Muhammad ibn Sireen, Mutarrif ibn 'Abd-Allah en' Umar ibn 'Abd al-' Aziez. Het was ook de mening van Dawood al-Zaahiri , en was de mening die Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah en al-Shawkaani verkoos boven de andere. Onder de hedendaagse geleerden werd dit ook zo beschouwd door al-Albaani, Ibn Baaz, Ibn 'Uthaymeen en anderen.

Maar wat is nu een geldig excuus?

1. Als je het gebed bent vergeten.

(+) Dan dien je deze in te halen meteen nadat je het hebt herrinert. Dit uitstellen nadat je kennis hebt over je nalatigheid, maakt het gebed teniet.

2. Overslapen

(+) Dan dien je deze in te halen meteen nadat je wakker bent.

Sheikh ul-Islaam Ibn Taymiyah rahimahu'allah zei:

De geleerden die zeggen dat hij het gebed moet inhalen bedoelen hiermee niet dat hij wordt ontheven van de zonde, in plaats hiervan zeggen ze dat door het inhalen van het gebed zijn last van de zonde wordt verminderd, maar de zonde van het missen van het gebed en het uitstellen ervan voorbij de voorgeschreven tijd is als elke andere zonde, het moet ofwel gevolgd worden met berouw of gecompenseerd worden met goede daden of andere zaken die de straf zal wissen.

Minhaaj al-Sunnah (5/233)

'De mening die het meest correct is - en Allah weet het beste - is dat degene die opzettelijk het gebed laat deze niet zou moeten inhalen, in plaats hiervan moet hij om vergeving en berouw zoeken.'

sheikh ul-islaam Ibn al-Qayyim rahimahu'allah heeft dit onderwerp volledig onderzocht en beide meningen uitgelegd in zijn boek al-Salaah (p. 67-109).

Abdallah ibn mubaarak rahimahu'allah zei:

Degene die zijn gebed uitstelt totdat de tijd verstrijkt, opzettelijk en zonder excuus, heeft ongeloof begaan.

Ibnul Qayyim in zijn kitab Salat pg. 38

Men dient hier zeker niet zacht mee om te gaan, want het missen van het gebed zonder één van de twee bovenstaande geldige redenen heeft als gevolg dat je niet enkel een grote zonde begaat maar soms ook groot ongeloof. Hierover verschillen de geleerden van mening of het enkel een grote zonde is of ook daadwerkelijk Kufr Akbar (groot ongeloof)
.

24-11-2013, 19:12
À telefi breng bewijs
Wie zei gebed niet inhalen????
Die mening is niet geaccepteerd
Je zegt sahaabah??wie dan???

Pagina's : [1] 2