Bekijk volle/desktop versie : Wat veel mensen niet weten, maar heel belangrijk is!!



09-11-2013, 02:51

Citaat:
Het verbod op spreken tijdens de khutbah tijdens het vrijdaggebed.

“Zelfs als je jouw metgezel vraagt om stil te zijn terwijl de imam aan het preken is op vrijdag, heb jij je schuldig gemaakt aan ijdel gepraat.”

Bukhari en Muslim

Deze hadith toont ons het verbod op praten tijdens de vrijdagpreek. Het is zelfs verboden om iemand tot stilte te vermanen, laat staan om bijvoorbeeld gesprekken over andere onderwerpen te voeren, zoals vandaag de dag helaas vaak gebeurt. Het vrijdaggebed is een belangrijk moment voor de moslims en zowel de preker als de luisteraars zouden dit moment moeten benutten en er veel goeds uit moeten halen.
.

09-11-2013, 03:23


Volgens veel geleerden is er ook een verbod om zelf na te denken.

09-11-2013, 08:35

Citaat door What:
Volgens veel geleerden is er ook een verbod om zelf na te denken.
klopt voor mensen zoals jou is dat een grote bedreiging in de maatschappij.

09-11-2013, 10:32
Ja maar dat is ook onbeschoft als de imam aan zijn gotba begint en je hoort sommige smoezelen en fluisteren

09-11-2013, 15:31



Citaat door Charfa:
klopt voor mensen zoals jou is dat een grote bedreiging in de maatschappij.
Vertel me eens nog wat meer over hoe mensen zoals mij zijn ?

10-11-2013, 00:47

Citaat door BronTasniem:
Goede topic ma sha Allah. Moge Allah subhanahu wa ta'ala je rijkelijk belonen voor deze nasieha. Extra aanvulling;
Moge Allah ook jou voor de aanvulling rijkelijke belonen met al het goede, Allahouma Ameen!!
Barak Allah ou feek!!

10-11-2013, 00:57
Bij de mannen valt het nog mee denk ik. De vrouwen daarentegen!!! Blijf thuis als je zélfs in de moskee nog aan het roddelen bent! !

10-11-2013, 01:57
Wow, dat wist ik niet

10-11-2013, 02:00
klopt je mag amper de salam geven, omdat je in staat van gebed als je naar de kuthab luistert en het zou raar zijn om tijdens het gebed te praten niet? Drm wordt ook dhur afgekort tot 2 rakaat de khutbah vervangt die andere twee raakaat. Gaat vaak mis tegenwoordig men weet het niet. Met 1 woord kan je je gehele jumuaah verpesten..maar Insha Allah zal het je vergeven worden toen je het nog niet wist.

10-11-2013, 02:04

Citaat door Monarch:
Wow, dat wist ik niet

Ik denk dat niet veel mensen dit weten, Allahua3lam. Vandaar dus dat ik het heb geplaats. Hoe meer mensen dit weten hoe beter, en het is een verplichting om onze kennis met anderen te delen.


Citaat door afewgoodmen:
klopt je mag amper de salam geven, omdat je in staat van gebed als je naar de kuthab luistert en het zou raar zijn om tijdens het gebed te praten niet? Drm wordt ook dhur afgekort tot 2 rakaat de khutbah vervangt die andere twee raakaat. Gaat vaak mis tegenwoordig men weet het niet. Met 1 woord kan je je gehele jumuaah verpesten..maar Insha Allah zal het je vergeven worden toen je het nog niet wist.
Moge Allah onze zondes vergeven en onze goede daden rijkelijk belonen, Allahouma ameen.

12-09-2014, 12:02

Citaat:
Khutbah betekent letterlijk toespraak of preek. In de Islam wordt de religieuze preek bedoeld, die op vrijdag in de moskee wordt gegeven, voordat het gezamenlijk gebed wordt verricht.
De vrijdag khutbah richt zich op onze binding met God (de Almachtige, de Verhevene), met de belangrijkste doelstelling om moslims te inspireren en te motiveren om het goede te promoten en om het slechte te verbieden.

De meeste Islamitische geleerden zijn het er over eens dat men verplicht is om stil te zijn tijdens de khutbah, geen opmerkingen maken, zelfs niet om iemand opdracht te geven om iets goeds te doen of om iemand te stoppen iets verkeerds te doen.

Ibn Abbas vermeldt dat de profeet (vrede zij met hem) zei:
"Voor degene die spreekt tijdens Juma’ah (bijeenkomst in de Moskee op vrijdag) terwijl de imam de khutbah preekt, is als een ezel die boeken draagt, en voor degene die hem zegt stil te zijn, is er geen beloning voor de Juma’ah". (Ahmad en at-Tabarani)

Een andere overlevering van Ahmad:
Terwijl de profeet (vrede zij met hem) op de preekstoel (minbar) stond, reciteerde hij een vers. Abu Darda, die naast Ubayy ibn Ka’ab zat, vroeg aan de eerste, wanneer het vers was geopenbaard. Ubayy ibn Ka’ab weigerde te antwoorden totdat de profeet (vrede zij met hem) van de preekstoel af kwam, en hij zei toen dat Abu Darda niets verdiend had van de vrijdagbijeenkomst behalve zijn zinloze gepraat. Abu Darda ging naar de profeet (vrede zij met hem) om hem te informeren over dat incident, de profeet (vrede zij met hem) zei dat wanneer een persoon naar een imam luistert, hij stil moet zijn totdat de imam zijn verhaal heeft beëindigd.

Wanneer we de vrijdaggebeden in de moskee bijwonen, moeten we altijd respectvol handelen naar de Islam en stil zijn wanneer de imam de khutbah leest. Door dit te doen, zal God (de Almachtige, de Verhevene) onze zonden vergeven tussen die vrijdag en de volgende. De profeet (vrede zij met hem) zei: "De persoon die een bad neemt (zich reinigt) en dan naar het vrijdag gebed komt, zijn verplichte gebeden verricht, dan stil is totdat de imam zijn dienst beëindigd en dan samen met hem bidt. Van hem zullen de zonden tussen die vrijdag en de volgende worden vergeven. En zelfs voor drie dagen meer. (Moslim, Abu-Dawood. Ibn Majah en Ahmad)
.