Bekijk volle/desktop versie : kraamzorg in marokkaanse gezinnen

02-04-2002, 14:00
salaam,

Mijn naam is Imane,ben Nederlandse moslim(getrouwd met een Marokkaanse man)en ik ben kraamverzorgende.
Om een klinische les te geven over Kraamzorg in Marokkaanse gezinnen heb ik jullie hulp nodig.
Welke gewoontes,rituelen,kan men verwachten bij een bevalling,hoe staat het met de zorg tijdens de kraamperiode,hoe ervaren Marokkaanse gezinnen de kraamzorg,waarmee moet een kraamverzorgende rekening houden enz.
Het zijn een hoop vragen maar ik ben dankbaar waneer jullie mij op weg kunnen helpen.Leuke anekdotes zijn ook welkom!

02-04-2002, 22:58

Salaam Mev.Emane...

Sorry...het is waarschijnlijk niet gepast...dat een man reageert op dit bericht...

Maar mijn inziens is dat er geen groot verschil is...het is wel zo...en dat weet je ook...dat een Marokkaanse vrouw...een vrouwelijke dokter verkiest boven een mannelijke...en natuurlijk als de vrouw geen Nederlands spreekt...dat het handig is als er een vrouwelijke tolk aanwezig is...
Wat ik hierboven heb geschreven...geldt voornamelijk voor traditionele Marokkaanse vrouwen...voor de moderne Marokkaanse vrouwen...is er weinig of geen verschil...

Sorry...als ik iets fout heb gezegd...maar ik heb mijn best gedaan voor het goede...

groeten,

Justice.

03-04-2002, 00:02
Salaam Mevr Imane;

Bij ons in de moskee worden er regelmatig voorlichtingen en lezingen gegeven over diverse thema's die ons vrouwen bezig houdt, en daar is de kraamverzorging ook een van.

Naast informatie is er gelegenheid om kennis met elkaar te maken, de samen te bidden, etc.

Ik zelf heb altijd heel veel aan deze middagen, misschien is er in uw omgeving een vrouwengroep, wij hebben het geluk dat we gebruik kunnen maken van een ruimte in het Islamitisch Cultureel Centrum. Ik kan u geen tips of anekdotes geven, maar via een vrouwengroep (moskee) kunt u vast meer te weten komen.

Ik wens u veel succes.....

Mohammed Justice....waarom is het ongepast dat je als man reageert? Ik vind van niet, en ik hoop mevr. Imane ook niet...het is voor a.s vaders ook heel belangrijk om daar kennis van te hebben.... ik heb liever een vrouwelijke arts, helaas is niet altijd eentje beschikbaar.

ma'assalama Sahira........

03-04-2002, 19:08
Sahira...eigenlijk heb je gelijk...het gaat over belangrijke informatie...
Maar jij als vrouw...is het voor jou gemakkelijk om erover met een andere vrouw over te communiseren...als je begrijpt wat ik bedoel...

Informatie...helpt goede beslissingen nemen...

Ik dank u...sahira...en doe zo voort...

groeten,

Justice.

03-04-2002, 19:25

Mohammed Justice.......you too!!

beslama Sahira........

08-04-2002, 15:17
salaam,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties ,
Mij is natuurlijk ook al een en ander bekend over gewoontes en tradities in Marokkaanse gezinnen omdat ik zelf ook al ruim 20 jaar regelmatig in deze kringen verkeer,maar omdat het per geboortestreek nogal eens kan verschillen wat betreft tradities(ik weet b.v weinig over de Berber tradities )heb ik deze oproep geplaatst.
Ik kan jullie nog een leuke anekdote vertellen over wat een collegaatje eens had meegemaakt.
Ze was zich n.l lam geschrokken bij het verschonen van het babybedje toen ze daar een mes aantrof!
Nadat ze van de schrik was bekomen werd haar vriendelijk uitgelegd dat de bedoeling hiervan was om boze geesten te weren.
Ik bedoel maar!!

Nogmaals bedankt en mischien tot een volgende keer.

Imane

20-06-2003, 12:04

Citaat:
Origineel gepost door mevr_imane
salaam,

Mijn naam is Imane,ben Nederlandse moslim(getrouwd met een Marokkaanse man)en ik ben kraamverzorgende.
Om een klinische les te geven over Kraamzorg in Marokkaanse gezinnen heb ik jullie hulp nodig.
Welke gewoontes,rituelen,kan men verwachten bij een bevalling,hoe staat het met de zorg tijdens de kraamperiode,hoe ervaren Marokkaanse gezinnen de kraamzorg,waarmee moet een kraamverzorgende rekening houden enz.
Het zijn een hoop vragen maar ik ben dankbaar waneer jullie mij op weg kunnen helpen.Leuke anekdotes zijn ook welkom!
werk je ook weleens in Amsterdam?
dan mag je bij mij komen als ik een babytje krijg!

Liefs Safia

31-07-2014, 17:58
sommige overstijgen zelfs tijd van za7alija. .
Mes ter bescherming van geesten

31-07-2014, 18:01

Citaat door Noor__tje:
werk je ook weleens in Amsterdam?
dan mag je bij mij komen als ik een babytje krijg!

Liefs Safia
een member als mij van 2002

31-07-2014, 18:10
hangt een beetje af van familie tot familie denk ik
in mijn schoonfamilie ging het er ook heel anders aan toe dan in mijn eigen familie